Gå til innhold
Friluftsnoob

Den perfekte altmuligkjele?

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Rogavel skrev:

Hvorfor skal man bekymre seg for alu?
Ellers var det en fin kjele! Utenom bedre varmespredning, hvordan kan man rettferdiggjøre en tyngre kjele en alu?
(Denne kjelen er 0.95l til de som lurer, står ikke oppført hos Fjellsport)

Denne var MYE mer i blinken for meg en Trangia kjelen, alu, 0.9l og 175 g
Forsåvidt også mer i blinken en den dyre Eagle Products kjelen min , hard anodisert alu på 1.4l og 180 g
Skal jeg gå til innkjøp av kjele nr. 3 mon tro...😂

Er en del som bekymrer seg for aluminium pga forgiftningsfaren. Til turbruk er nok ikke faren stor, og om man ikke skal ha noe typisk salt eller surt i den er det ihvertfall ikke store problemet. 

Hva folk foretrekker varierer jo, så var kun ment for å belyse det på den aktuelle kjelen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det generelt sett går fint til turbruk for de fleste av oss. Er vel et teoretisk sett større problem om folk bruker gamle gryter i hverdagen. Har selv en god gammel saftkoker fra Høyang i ren aluminium, og det har jo ikke vært mye snakk om saftforgiftning gjennom tidene...

Rent teknisk sett skal hardanodisert tåle langt mer før det frigis noe aluminium, men jeg kjøpte nettopp et nytt primetech sett fra primus hvor den ene kjelen er hardanodisert. Den hadde en fastlimt advarsel hvor det stod at den ikke måtte brukes med sur eller salt mat. Går ut ifra at det kun er en ansvarsfraskrivelse mtp eventuelle salg over havet men. 

Kjemilæren min på høyskolen tok opp gamle hyttekjeler med tomatsuppe og tomatbønner som eksempel på forgiftningsmulighet husker jeg. Så selv tenker jeg det er greit å være litt forsiktig, men er ikke noe hysterisk på det. Men når man først skal ha en ny kjele og vurderer for og imot, så kan det jo være greit å ha med i vurderingen. Til ren snøsmelting og vannkoking tror jeg betydningen blir minimal. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.