Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta hensyn til vær- og skredvarsel


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ville egentlig ha vært på en 3.dages kosetur alene i "snille" fjell uten for mye opp og ned og ta Hallingløypa Syd fra Kikut med telt pulk og de 2 huskyer. Men jeg finleste værmeldingen i flere dager og den ble løpende endret underveis til det verre. 3-døgns meldingen og farvannsutsikten pleier å være ganske bra. Og som gamle statsmeteorolog Vidar Theisen sa, så er været en alvorlig sak for all sjøfarende og mange på land. Derfor var det noe man ikke skulle tøyse med. 

Der ble meldt over 12m/s i de fjellområder jeg skulle passere, ganske visst ryggvind, men teltet skal jo også opp. Jeg har vært en del ganger på Dyna, hvor det kan blåse nok så mye. Verst var dog meldingen for fredag med sludd og regn samt blest. Dette er vel den  kaldeste, verste og farligste kombinasjon om vinteren. En blir både våt og kall og så skal det lite til å gjøre feil, miste vott eller annet. Tross arrangert  logistikk valgte jeg å bli på hytta, som bare ligger i fjellet på den andre side av Hallingdal. Jeg tog faktisk også litt hensyn til de 2 huskyer, som sikkert hadde tålt det, men jeg har ikke dekken til de. Her tenkte jeg på sludd/regn. Bortsett fra at sluddet kom om natten til fredag og ikke hele dagen slo værvarslet til - vel med enda mer vind - tidvis over ca. 15m/s vil jeg tro.  Dette har jeg så glede av på hytta omgitt av snøfonner. Alle fjelloverganger har vært stengt eller med kolonnekjøring og på kysten er det helt gali.

Så selv om det er litt ergerlig er jeg fornøyd med å ha avlyst turen. Jeg hadde sikkert overlevd, men det var blitt ganske surt og besværlig. Så kan man si at jeg er blitt en gammel pyse - eller er det mange års erfaring, der kommer til sin rett her?

Man kan jo tenke de verste scenarier i gjennom: Teltet fyker av gårde under oppsetting. Detter er noe som må øves på, men mulig. Hva så? Bruke vindsekken, men var den nå med, når det var telttur? Samme, hvis teltet spjerrer. Det går nok an å ligge i soveposen i et flagrende telt i vindsekken/jervenduk.  Siste nødløsning: Flatmarksgrop. Ikke sikkert det er snø nok på et avblåst fjell. Har prøvd grop, som er ganske utmerkt. Jeg brukte ski og pulk og presenning fra pulken som tak. Det mest sjenerende var faktisk en einergren som stakk meg i øret, når jeg snudde meg om natten.

Elgen

Hvis man er på en lenger tur, må man stå sådan vær igjennom - ofte sikrest ved å ligge over i teltet. Men her kunne jeg altså planlegge meg ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.