Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan unngå funksjonstap i minusgrader (div. utstyr)


Vallers

Anbefalte innlegg

Tror ikke har jeg sett noen samletråd for dette her inne? Det er jo en del ekstra forholdsregler man bør ta når man skal på tur i minusgrader.
For dere som har vært en del på tur i kulda, så har dere kanskje gode tips og råd for ikke å støte på kjedelige overraskelser når man er på tur om vinteren.

Denne tråden er ikke ment for hvordan man bør kle seg for ikke å fryse, men mer om hvordan kulda kan gi utstyret funksjonstap eller gjøre ting "ubrukelig".
Hva tar dere med som dere vet fungerer bedre i kulda, og hva gjør dere for å unngå at ting fryser, mister kapasitet, blir stivfrossent osv. underveis (oppbevaring/vedlikehold). Og hva gjør dere for å løse problemet hvis kulda har satt en stopper for funksjonen. 

Eksempler jeg tenker på er:

- Vann, kan det oppbevares på en måte så det ikke fryser like lett? (Flaske vs. termos vs. helt annen løsning?)
- Brensel (Gass vs. flytende) - hva fungerer best?
- Førstehjelp/solkrem/kuldekrem/vaseline. Finnes det alternativer som fungerer bedre i kulda? 
- Mat. Er det bare tørrmat og mat som må tilsettes varmt vann som er aktuelt?
- Apparater og batterier som ikke skal dø ut, hva kan gjøres?
- Maggot/mark som ikke skal fryse i hjel
- Er oppblåsbare liggeunderlag ekstra utsatt i kulda?
- Blir strikker i f. eks teltstenger påvirket av kulda?
- Hvorda unngå at vått tøy blir stivfrossent

Kom med det du har! 😄


 

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har masse tips, men jeg kan heller ta med det jeg tror ingen andre kommer til å nevne.

- Sett på ekstra tau på strammerene til pluggfester og stangkopper på teltet. Da er det faktisk helt uproblematisk å få tak i de og stramme de med tykke votter.

- Ellers setter jeg på små tau på alt mulig annet på utstyr, sekk, osv. for å kunne bruke det med votter på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gittiamo skrev:

Små «engangstuber» med tannpasta, solkrem, leppepomade ol som man har på kroppen hele tiden. Så får man heller ha flere i reserve i pulken om man er på langtur. 

Samme gjelder energibarer ol også. 

Veldig kjekt! "Flere små, i stedet for én stor" er jo en god grunntanke når det gjelder "hygiene -og velværeartikler" som dette. Da tar ikke dagsdosene så mye plass på kroppen. Lurt tips! Det finnes jo også en del kremer i stift-variant, som bør fungere bedre i kulden enn store beholdere med flytende innhold. 

Energibarer/sjokalade osv. blir jo ofte steinharde på vintertur, så en idé er å knekke opp godsakene i mindre biter før man drar. Det bør gå helt fint uten å ta hull på emballasjen. Da får du i deg en munnfull uten for mye gnaging og styr.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raske jeg kommer på i farten..

Saft/toddy fryser saktere enn rent vann. Kjekt hvis du likevel har lyst på noe energi lett tilgjengelig, og ikke har mulighet til å ha varmet vann i termos.

Litium-batterier holder bedre på ladingen i kulda enn vanlige alkaliske batterier. Merkbar forskjell i f.eks. hodelykt som er mye eksponert for kulde. 

Alt som er lagd av plastikk eller har gummipakninger lagd for hele året, kan ha godt av å få en mykere plastikk/gummi når det blir skikkelig kaldt ute. Det er derfor blant annet MSR har egne pumper for vinteren. Min Optimus Nova blir nesten umulig å koble til og fra (bajonettkoblingen) med når det er minusgrader. Har lyst å eksperimentere med mykere gummi i o-ringene.

Det meste av metall blir som lim når du tar på det med fuktige hender/hansker osv. Litt gaffa på spaden langs skaftet kan gjøre stor forskjell+du har litt ekstra gaffa liggende.

Stivfrossent tøy kan noen ganger ristes for å gjøre vannpartiklene til is (som så ristes av), og gjøre tørkeprosessen raskere senere. Apropos - mørkere klær tørker raskere i sola enn lyse, og mange soveposer har mørke farger inni slik at du kan vrenge den for tørking.

Endret av Lars L
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vann:
 

  • Man kan finne åpent vann ved innos/utos/bekker osv. selv om det er en del minusgrader. Her kan man fylle opp vannbeholdere. Har man med isbor, så øker det også tilgangen til vann. Jeg har også sett at man kan lete etter overvann på sjøer ved å bruke en teltpinne/skredpinne. Da er det bare å spa seg ned til det flytende vannet.
  • Angående vannflasker, så er det kjente tips å gå for en flaske med stor åpning, ikke fylle helt opp til randen (vannet bør kunne skvulpe litt) og samtidig lagre den opp/ned i sekken. Det gjør at vannet ikke fryser like lett, eller i hvert fall så kan man kakke hull på det som er islagt litt enklere. Man kan også isolere vannbeholderen sin med gamle liggeunderlag/poser/sokker etc.
  • Oppbevare vannflasken på kropp/i sovepose er gode tips. Fyll den med varmvann før du legger deg, og du har en varmeflaske i posen. Tre fuktige sokker utenpå, så er de kanskje tørre til neste dag.
  • Personlig slår jeg et slag for termosen. Jeg har til gode å teste en termos i 20-40 minusgrader, men heller man på kokende vann i en standard termos i 0-15 minusgrader, så holder vannet seg flytende mer enn lenge nok (i mine øyne).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Snickers mini som energibar (selges i pose á 20). Har alltid noen liggende for hånden i nettinglomma på hoftebeltet, evt. flere i sekken.

Hvorfor nettinglomma? Det er fordi de skal fryse.. I kulde får de nemlig den egenskapen som er stikk motsatt av hva de fleste tror, de blir ikke som betong i kulda, de blir sprø som crisp. Mini Snickers nærmest "imploderer" i munnen når de bites over i frossen tilstand. De er nesten lettere å spise gjennomfrossen enn ellers. 

 

Dette toucher riktignok mot bekledning, men dog:  Ha alltid votter som er vesentlig varmere enn hva man trenger til forflyttning lett tilgjengelig. Med lett tilgjengelig menes at minst mulig klips og remmer må åpnes for å få fatt på de, og at mye graving i sekken helst bør unngås. Kanskje rett bak en glidelås med en liten rem i drageren (og som man er rimelig sikker på ikke fryser).

Dersom du "skal bare" og i et ubetenksomt øyeblikk fikler med noe utstyr uten votter/hansker, kan fingrene lynfort fryse til kraftløse ubrukeligelige pølsesnabber. Før man har opplevd dette er det vanskelig å fatte hvor raskt det går. Da er de ikke sikkert det du hadde på hendene i utgangspunktet er varmt nok til å få følelsen i fingrene raskt nok tilbake, og du må ha fatt i de varmeste vottene. Noe så enkelt som en klips blir vanskelig å åpne med fingre som ikke virker..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gass som brensel vinterstid, så er jeg ikke ekspert, men det er vel ingen tvil om at kapasiteten reduseres i minusgrader. Vanlig gass m. en enkel toppmontert brenner fungerer helt fint i varmere årstider, men kan bli nærmest i ubrukelig i kulda. Greit å vite for de som skal prøve seg på vintertur.

Man kan gjøre diverse tiltak for å kunne benytte gass også i kuldegrader. Det finnes også gass som skal tåle kaldere temperaturer. Her har sikkert noen andre her inne gode råd, ellers så finnes det mange tråder som ser nærmere på dette. 

Selv sverger jeg til flytende brensel og en multifuelbrenner om vinteren, som tar enten renset bensin eller parafin etc. Forvarming hører med, men da slipper jeg tenke på utfordringene / tiltakene for å kunne bruke gass.

PS! Jeg har aldri brukt rødspritbrenner, men har skjønt at heller ikke dette egner seg særlig godt i kulda. 

Endret av Vallers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithiumbatterier er nevnt, men disse er dyre. NiMh-oppladbare batterier mister veldig lite effekt ned til -20, og har mye mer effekt pr gram enn alkaliske, og så koster dem vesentlig mindre enn lithium siden dem er oppladbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Espen Ørud said:

Mat som skal tines fungerer like bra som mat som må fuktes ;-) Jeg foretrekker ferdiglagede retter som vakuumpakkes i ganske flate poser. Dermed kan den knekkes opp når den skal varmes og tiner raskere i kjelen. Ting frosset i klump/pose er kjipe å tine i kjelen...

5712aef339b00_2016-04-1618.12.53.thumb.j
 

Skjønner jeg må skaffe meg en vakuum-pakker! Lager du dem helt som vanlig, eller koker du dem ned litt? Har eksperimentert litt med lignende, typ ekstra tjukk gryte som bare trenger litt ekstra vann i opptininga for å være ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lars L skrev:

Skjønner jeg må skaffe meg en vakuum-pakker! Lager du dem helt som vanlig, eller koker du dem ned litt? Har eksperimentert litt med lignende, typ ekstra tjukk gryte som bare trenger litt ekstra vann i opptininga for å være ferdig.

Jeg har funnet ut at det ikke er spesielt mange gram jeg sparer på å koke dem ned for å tilsette den væsken igjen på tur. Blir nok litt tørrere enn vanlig dog da jeg vet jeg gjerne bruker litt vann i bunn av kjelen for å starte tiningen på en kurant måte uten å svi ting i bunn av glovarm kjele. Jeg er inneforstått med at dette ikke er gramjegermat og at det ikke er maten å basere seg på på lange ekspedisjoner, men vi har gjerne med noen sånne skikkelige måltider selv til en ukestur. Det er gode høydepunkter å kunne ta noen skikkelige kosemiddager i teltet.  

(God rødvin lar seg for øvrig heller over på lette plastflasker. Kurant rødvin kan fraktes i posen til kartongrødvin ;-) )

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra her nå! :)

For å unngå at agn/mark/maggot dør før du har rukket å borre hullet til isfisketuren, så kan disse lagres mot kroppen, evt. pakkes ned i sovepose eller annen isolasjon. 

Forresten, hvis dere får fisk under isfiske og skal ha den til middag samme dag på turen, gjør dere noen tiltak for at den ikke skal bli stivspekt i mellomtiden? Og hva er beste måte å tilberende en stivspekt fisk på mens man er på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2019 den 8.53, Vallers skrev:

og hva gjør dere for å unngå at ting fryser, mister kapasitet,

Tannpasta tabeletter fryser ikke.

Legger mobilen inni soveposen. 

Legger batteribanken oppå snøsmeltekjelen for å varme den når det er kaldt. 

Legge ting i tørkeloftet for der er det varmere.

Tørk alltid soveposen når du kan, da mister den ikke varmen på lange turer. 

På 22.3.2019 den 8.53, Vallers skrev:

Brensel (Gass vs. flytende) - hva fungerer best?

Glem vintergass, det er bare flytende som gjelder når det blir kaldt. 

Ha gjerne dobbelt sett med primuser, så kan du bare bytte om noe går galt. Primusrep i minus 25 grader er ikke gøy.

Ha alltid et sett med tynne arbeids/monteringshansker i jakka. Ta de på om det er noe du må gjøre uten votter. 

På 22.3.2019 den 8.53, Vallers skrev:

Hvorda unngå at vått tøy blir stivfrossent

Viktigste av alt, bli aldri svett!  Kle av deg. Da slipper du at du måtte tørke ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Espen Ørud skrev:

Mat som skal tines fungerer like bra som mat som må fuktes ;-) Jeg foretrekker ferdiglagede retter som vakuumpakkes i ganske flate poser. Dermed kan den knekkes opp når den skal varmes og tiner raskere i kjelen. Ting frosset i klump/pose er kjipe å tine i kjelen...

5712aef339b00_2016-04-1618.12.53.thumb.j
 

Det er også ein god måte og redusere matsvinn på. Eg vakumpakkar og frys middagsrestane, og har slik som regel eit lite utvalg liggande. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Espen Ørud skrev:

Dermed kan den knekkes opp når den skal varmes og tiner raskere i kjelen

Eg plar koke heile posen i vatn, nett som en Fjordland. Ingen oppvask. Bakdelen er at eg ikkje kan/vil drikke vatnet etterpå, så brukar så lite som mogleg berre i botn av kjelen, og nyttar det til skyll av tallerken etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.