Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til sovesystem for barn i telt.


Johanks

Anbefalte innlegg

Til våren/sommeren planlegger jeg å få dratt på teltturer med dattera mi(3år) for første gang. Dette blir ikke langt fra bilen, så pakkbarhet og vekt har ikke den største betydning nå i starten men når man skal handle inn så tenker jeg det kan på sikt kanskje være fornuftig med noe jeg får i sekken for de gangene vi må gå litt.

Tenker hun kan få ett oppblåsbart underlag, setter nok like stor pris på litt komfort hun også som oss voksne. Eksempelet jeg har funnet ser ikke ut til å være isolert men med store kanaler, så ett saueskinn får bli med i tillegg.  

 Hva bruker dere til dine barn? 

Ser også på "Therm-a-rest NeoAir Xlite Woman" som er 168x51cm, dette har vel litt isolasjon og noe som vil holde i mange år fremover. Helt annen pris dog.

Soveposen her virker god, justerbar i lengde og tilsynelatende varm.  

 

Gjerne del deres oppsett for barn eller tanker om dette :)     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med underlag til unger har vært diskutert her inne før. Noen mener at unga fortjener like komfortabelt underlag som de voksne, mens andre igjen hevder at ungene sover like god på hardere underlag(celleplast), fordi de er "mykere i kroppen", og at de rett og slett ikke klarer å nyttiggjøre seg den økte komforten. Når jeg ser på hva slags plasser guttungen sover som en stein, så er jeg ikke i tvil om at de siste må være inne på noe. Uansett, så er isolasjon det viktigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du velger av underlag spiller ikke så stor rolle etter min erfaring. Små barn er så lette at de har ikke samme utbytte av et (dyrt) oppblåsbart. Mine bruker litt forskjellig ettersom hvor mange vi er på tur og jeg hører aldri klager om de "bare" får type selvoppblåsbart til noen hundrelapper på G-sport.
Klymitunderlaget så forsåvidt bra ut. En stor fordel at det er ganske lett og lite volum. Det blir nok volum når en skal bære alt for barna ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Larix skriver, det viktigste for barn er ikke komfort, men at de ikke fryser. 
Våre barn sover svært godt på Bamse underlag.
Vil du gi ungen din mer komfort, ville jeg ihvertfall ha kjøpt ett liggeunderlag hvor man har oppgitt R-verdien, og den bør minst være på minst 3 til sommerbruk i fjellet her til lands.

F.eks. dette: https://www.speidersport.no/produkt/asivik-nuna-5-kids-liggeunderlag/

 

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Mamut Knøtt og bamseunderlag til barna når de har vært så små (dvs fra 2 år). Funker som fjell.

Det ligger en "haug" med slike soveposer på Finn.no, (da dette er noe det vokses fra ....), så den burde være enkel å få tak i brukt. Litt avhengig av hvor du bor, selvsagt ...

Når barna har vært så små har jeg for øvrig teltet så nært skogsvei at det er mulig å trille vogn. Det kan være et svære strev å få barn til å sove i telt, og en kort trilletur kan gjøre susen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamseunderlag av flere grunner:

- Isolerer godt

- Robust og relativt billig. Kjipe skumunderlag blir fort ødelagt.

- Bredt

- Og sist, men ikke minst, god FRIKSJON. Ungene og underlaget sklir ikke rundt i teltet om natten. Det gir bedre søvn for alle :) 

Evt. Kan du vurdere Thermarest Z-lite sol, eller Naturehike sin kopi fra e-bay. 

Uansett underlag: Bare klipp det til litt i lengden (ikke for mye, greit med litt botreplass) så reduserer du både vekt og volum. Men ikke klipp til hvis du går for oppblåsbart ;) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte korte oppblåsbare liggeunderlag til våre små. De har vært knallgode. Veier bare 3-400 gram, og er knøttsmå. Kun 120 cm lange. De er ikke i salg lengre tror jeg desverre.

Jeg er noe usikker på dette med komfort for ungene. Jo sant nok, de er lette og trenger ikke de monstertykkelsene som vi har, men herlighet så deilig ho mi synes det er å ta mitt liggeunderlag når jeg står opp! Så at de kjenner forskjell er jeg ikke i tvil om :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Vi kjøpte korte oppblåsbare liggeunderlag til våre små. De har vært knallgode. Veier bare 3-400 gram, og er knøttsmå. Kun 120 cm lange. De er ikke i salg lengre tror jeg desverre.

Jeg er noe usikker på dette med komfort for ungene. Jo sant nok, de er lette og trenger ikke de monstertykkelsene som vi har, men herlighet så deilig ho mi synes det er å ta mitt liggeunderlag når jeg står opp! Så at de kjenner forskjell er jeg ikke i tvil om :)

https://www.speidersport.no/produkt/asivik-nuna-5-kids-liggeunderlag/

Litt tyngre, men selvoppblåsbart og høy r-verdi. For barn. 549kr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere sier noe der at barn kan sove på de merkeligste steder, kanskje det rekker med bare celleplast så kan jeg ta med saueskinn i tillegg. Det burde da varme godt samt hindre de verste ujevnhetene.  

Hvordan er friksjonen på therm-a-rest eller naturhike celle underlaget, mye glattere enn bamse? Jeg har jo ett bamse underlag i dag, men skulle gjerne hatt ett som jeg kan kutte til så det passer henne. Så får hun samtidig ett sitteunderlag og jeg kan låne det som ett lettere alternativ enn bamse til å ha under mitt oppblåsbare når jeg er alene. 

Det å få henne til å sovne i teltet skal bli spennende, ser for meg jeg sovner samtidig om ikke før. Telt og telttur er noe hun ser på som spennende og snakker mye om at hun gleder seg til. Vi pleier å sette opp teltet i hagen eller i stua, da er hun snar med å møblere med puter, teppe og bøker. Der kan hun ligge å kose seg inni alene lenge, som en liten hule. Men det å få sove der kan bli spennende, ikke alltid vært like lett hjemme eller men litt eventyr på lydbok/telefonen som vi kan ligge å høre på ser ut til å være trikset mange ganger. Får teste dette i teltet også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Johanks skrev:

Ja dere sier noe der at barn kan sove på de merkeligste steder, kanskje det rekker med bare celleplast så kan jeg ta med saueskinn i tillegg. Det burde da varme godt samt hindre de verste ujevnhetene.  

Hvordan er friksjonen på therm-a-rest eller naturhike celle underlaget, mye glattere enn bamse? Jeg har jo ett bamse underlag i dag, men skulle gjerne hatt ett som jeg kan kutte til så det passer henne. Så får hun samtidig ett sitteunderlag og jeg kan låne det som ett lettere alternativ enn bamse til å ha under mitt oppblåsbare når jeg er alene. 

Det å få henne til å sovne i teltet skal bli spennende, ser for meg jeg sovner samtidig om ikke før. Telt og telttur er noe hun ser på som spennende og snakker mye om at hun gleder seg til. Vi pleier å sette opp teltet i hagen eller i stua, da er hun snar med å møblere med puter, teppe og bøker. Der kan hun ligge å kose seg inni alene lenge, som en liten hule. Men det å få sove der kan bli spennende, ikke alltid vært like lett hjemme eller men litt eventyr på lydbok/telefonen som vi kan ligge å høre på ser ut til å være trikset mange ganger. Får teste dette i teltet også.  

Vi setter på lydbok på mobilen, henger opp i telttaket og så sovner vi stort sett rimelig raskt alle 3, ikke alltid vært sikker på hvem av oss som har blitt først. 😛

Unga her på 10 og straks 13 har stort set sovet på bamseunderlag - minste ruller av det også og sover egentlig der han havner - gjerne rett på teltgulvet. Hjemme har de jo likegjerne sovet rett på harde tregulv også de forøvrig.  Vi har hatt med reinsskinn innimellom som har vært godt å ligge på og først i fjor sommer begynte de å be om å sove på noe oppblåsbart de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode inputs her, kjempe! :) 

Ser også hektapåtur.no har dette celleunderlaget til barn. Grei vekt, isolerende og bra tykkelse, tror det er av samme materiale som bamse. Jeg går nok for dette samtidig som jeg bestiller den soveposen jeg linket til lengre oppe tenker jeg. Noen som har sett på/testet denne posen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Johanks skrev:

Ja dere sier noe der at barn kan sove på de merkeligste steder, kanskje det rekker med bare celleplast så kan jeg ta med saueskinn i tillegg. Det burde da varme godt samt hindre de verste ujevnhetene.  

Hvordan er friksjonen på therm-a-rest eller naturhike celle underlaget, mye glattere enn bamse? Jeg har jo ett bamse underlag i dag, men skulle gjerne hatt ett som jeg kan kutte til så det passer henne. Så får hun samtidig ett sitteunderlag og jeg kan låne det som ett lettere alternativ enn bamse til å ha under mitt oppblåsbare når jeg er alene. 

Det å få henne til å sovne i teltet skal bli spennende, ser for meg jeg sovner samtidig om ikke før. Telt og telttur er noe hun ser på som spennende og snakker mye om at hun gleder seg til. Vi pleier å sette opp teltet i hagen eller i stua, da er hun snar med å møblere med puter, teppe og bøker. Der kan hun ligge å kose seg inni alene lenge, som en liten hule. Men det å få sove der kan bli spennende, ikke alltid vært like lett hjemme eller men litt eventyr på lydbok/telefonen som vi kan ligge å høre på ser ut til å være trikset mange ganger. Får teste dette i teltet også.  

Ikke nødvendigvis noe problem å få ungene til å sove, men det vil jo være veldig individuelt. Mine legger seg enkelt hjemme og vi kjøre samme opplegg i telt. Leser litt, synger litt og så er det natta. Jeg går ut av teltet og de sovner stort sett kjapt. Det er ikke så veldig annerledes enn gode rutiner hjemme ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Johanks skrev:

Jeg går nok for dette samtidig som jeg bestiller den soveposen jeg linket til lengre oppe tenker jeg. Noen som har sett på/testet denne posen?  

Spør de hvor mange liter posen er. Det står ikke. Tror kanskje den er noe stor - uten at jeg vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vanlig bamseunderlag, mrn vi har også med en skummatte (lekematte) som dekker hele teltet. Beskytter teltet, sørger fo at det er underlag overalt og er gøy å leke på. Oppblåsbare liggeunderlag er svært populære til lek, men de ramler fort av🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd med dei som her meiner at dei minste fint kan sove på bamse. 

Men, dersom du skal kjøpe oppblåsbar kan det kanskje dette https://www.fjellsport.no/exped-downmat-lite-5-m.html vere eit alternativ?

Greit kompromiss både mtp pris, vekt og R-verdi. Har hatt desse i mange år til mine, og sjølv brukt det på turer der volum i sekken skal ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, eifu skrev:

Vi bruker vanlig bamseunderlag, mrn vi har også med en skummatte (lekematte) som dekker hele teltet. Beskytter teltet, sørger fo at det er underlag overalt og er gøy å leke på. Oppblåsbare liggeunderlag er svært populære til lek, men de ramler fort av🤪

Ja, jeg har en slik picnic matte som vil dekke store deler av inner teltet. Får prøve med denne, beskytter nok bunnduken noe også. 

7 timer siden, Tessatroll skrev:

Samd med dei som her meiner at dei minste fint kan sove på bamse. 

Men, dersom du skal kjøpe oppblåsbar kan det kanskje dette https://www.fjellsport.no/exped-downmat-lite-5-m.html vere eit alternativ?

Greit kompromiss både mtp pris, vekt og R-verdi. Har hatt desse i mange år til mine, og sjølv brukt det på turer der volum i sekken skal ned. 

Da blir det nok å teste celle underlag først med en saufell, er ikke dette noe suksess så var Expeden du linket til svært interessant!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Johanks skrev:

Ja, jeg har en slik picnic matte som vil dekke store deler av inner teltet. Får prøve med denne, beskytter nok bunnduken noe også. 

Da blir det nok å teste celle underlag først med en saufell, er ikke dette noe suksess så var Expeden du linket til svært interessant!  

Dei finnast også i kortare variant, hadde eit i 160 som gjekk i arv nedetter. Finn dei dog ikkje her til lands kan det sjå ut til. Eg kjøpte desse då dei ikkje var å finne her til lands, det eine på Svalbard og dei andre frå UK. Mogleg du kan finne dei korte på nett derfrå om du finn ut at du skal prøve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.