Gå til innhold
  • Bli medlem

Rumpetaske


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Nei jeg leter ikke etter det forsvunnede 80-tallet.

Men jeg savner veldig en lett liten sak for skogsgågging. Jeg digger trege løpeturer eller raske gåturer i skogen. Vanligvis drar jeg avgårde uten noe, men savner et sted å ha litt vann (trenger ikke mye vann når turen uansett bare er på en time eller to) nøkler, energibar, mobil og til nød en vindjakke. Men det må sitte godt på om jeg får det for meg å sette opp tempoet i skogsterrenget. 

Har til nå brukt et løpebelte hvor man med litt makt får nedi mobilen. Men jeg synes ikke det sitter så godt på heller men er en grei løsning. Da har jeg knyttet løpejakka rundt livet med nøkler i jakkelomma.  

Noen som har noen erfaringer med små hoftevesker eller større løpebelter? 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk små ryggsekker, type camelbak, fungerer bra til sånt.

På kortere joggeturer får vanligvis ikke vannet tid til å begynne å smake dritt, og man har plass litt ekstra.

Store hoftesekker synes jeg blir mer klumpete, men G-Sport hadde ett bra utvalg i små og medium størrelse, inkludert passende drikkeflaske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel brukt et som ligner på dette https://www.europris.no/drikkebelte-3-flasker-skigo-169174.html

Mitt har dog 4 flasker. Tar som regel slike tur med en tightshorts, den har en liten glidelåslomme hvor jeg kan ha bilnøkkel. Mobil går til nød i lomme på beltet mitt men der er lomme mindre enn det på linken. Som regel har jeg hatt mobil i hylster på armen når jeg løper. Har testet litt større belter også men de blir ikke så gode å løpe med hvis man fyller flaskene, humper opp og ned, så da er jo vitsen med større kapasitet borte. I slike små,får du neppe vindjakke. 

En del som bruker drikkevest til slikt, de har litt større kapasitet

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja jeg må prøve å finne ut behovet for størrelse 🤔 noen ganger går det fort (aller helst fort) og da orker jeg ikke skumpingen av en tyngre veske. Jeg er godværsjogger, med sans for å nyte utsikten, og da er det godt med vindjakke også. Men den (Evnt tynn trøye) kan fortsatt knytes rundt livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel sekker som går i kategorien drikkesekker/løpesekker. Kanskje Osprey Katari eller Tempest kan gjøre nytten?

For småturer (alene) benytter jeg gjerne hoftesekk/rumpetaske, Talon 6. Liker at ryggen er fri, samtidig som jeg får med meg litt småting (eks en vindjakke, nøkler, mobil, frukt etc). Har også benyttet ene vannflaskelommen til en termos, og da fått muligheten til et lite måltid drytech.

Bærekomforten blir nok bedre med en tradisjonell sekk om vekten på bagasjen går opp vil jeg tro....

Skal også nevnes at jeg ikke har jogget med denne. Rask gange kanskje, men der stopper det. Med en del vekt kan jeg se for meg litt bevegelse om tempoet blir høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er perfekt:

https://www.gsport.no/290179-nathan-trailmix-plus-2-drikkebelte?#342=45576&343=32935

Jeg har brukt denne og tilsvarende i årevis. Komfortabel og god kvalitet. Finnes i flere varianter og farger. Rommer hansker, buff, bar, etc. i tillegg til mobiltelefon. 

Endret av ketilring
Rettet lenke. Produktet heter Nathan Trail Mix Plus 2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei! Rumpetaske er så nittitalls og gir deg feil balanse!

Det du i fjor skulle ha var en spesialisert "running pack", slik at du ser ut som om du skal ut på en eller annen form for skarp oppdrag.

Orange_Mud_Pack_Collection-with_weights_bf98d19e-b2b7-495b-bae3-cd94b1da58ec_grande.jpg.a34d5f804f0223cf5dffb36eb0cd7386.jpg

https://www.independent.co.uk/extras/indybest/outdoor-activity/running/best-running-backpacks-rucksacks-hydration-commuting-marathon-trail-small-10219651.html

(Hva slags funksjonalitet/produkt som gjelder i år vet jeg ikke. 😄)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Terka skrev:

Det du i fjor skulle ha var en spesialisert "running pack", slik at du ser ut som om du skal ut på en eller annen form for skarp oppdrag.

Orange_Mud_Pack_Collection-with_weights_bf98d19e-b2b7-495b-bae3-cd94b1da58ec_grande.jpg.a34d5f804f0223cf5dffb36eb0cd7386.jpg

Om det er meningen så kan hun heller låne IDF kevlarvesten min med Molle fester 🤣

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Om det er meningen så kan hun heller låne IDF kevlarvesten min med Molle fester 🤣

 

10 minutter siden, Terka skrev:

Neineinei! Rumpetaske er så nittitalls og gir deg feil balanse!

Det du i fjor skulle ha var en spesialisert "running pack", slik at du ser ut som om du skal ut på en eller annen form for skarp oppdrag.

Orange_Mud_Pack_Collection-with_weights_bf98d19e-b2b7-495b-bae3-cd94b1da58ec_grande.jpg.a34d5f804f0223cf5dffb36eb0cd7386.jpg

https://www.independent.co.uk/extras/indybest/outdoor-activity/running/best-running-backpacks-rucksacks-hydration-commuting-marathon-trail-small-10219651.html

(Hva slags funksjonalitet/produkt som gjelder i år vet jeg ikke. 😄)

Tror dere det er lurt å sende meg ut i verden med noe som kan se ut som jeg er sharp, rask og klar for å sloss for min plass?  Dere er gærne 😂

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som ligner veldig på denne: https://www.salomon.com/en-no/shop-emea/product/sensibelt.html#848=14013&1532=6248 Tror til og med den jeg har også er Salomon. Den sitter ganske godt på meg(korpulent), og har litt ekstra plass til småsaker. Dog har min en strikk på kryss og tvers utapå hovedrommet, så eventuell vindjakke havner der. Er og usikker på om ikke flaska på min er litt mindre. Muligens 3,5dl, og ikke ca. 0,5 som den jeg jeg linker til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpetaske er fremtiden! Fremtiden er rumpetaske! ;-)


Mulig denne blir for stor(?), men siden den kan komprimeres slenger jeg den inn i diskusjonen.


Jeg har kvittet meg med alt annet i rumpetaske-sjangeren og har de siste årene benyttet Klättermusen Fimmafäng 2.0.
Denne har multifunksjon for meg, og jeg har den tilnærmet alltid med meg. 


Mitt bruk kort oppsummert:
-Belte til hundelufting, daglig.
-Veske til mobil, lommebok, ladere, briller etc., daglig.
-Rumpetaske til joggeturer med og uten bikkje.
-Trekksele til pulken, når jeg ikke bruker sekken til dette.
-Dagstursekk.
-Topplokk til større tursekker.
-Førstehjelpspose, når på jobb med barn/unge i friluft.

Laaang oppsummering:
Har rigget den med to medium/medium-små karabinere tredd inn i stramme-mekanismen på hver side av hofta. Disse fungerer da som feste til pulken, til å henge hanskene i, til å henge caps’en i, til å henge kniven i, til å henge «kalkposen» med godbiter til bikkja i etc.


«Taska» er relativt stor, men kan ved hjelp av medfølgende fastmonterte strikk-løsning, komprimeres til størrelsen av en Falunkorv.


Store dragere til den doble glidelåsen gir meg enkel tilgang til innholdet selv om taska er på kroppen, selv om jeg har nedsatt bevegelighet i begge skuldrene. Glidelåsene er kraftige og tåler belastningen av at jeg faktisk må ha fart og slenge armene bak på grunn av skuldrenes begrensning.


Den lille mesh-lomma er genial til enten mobil, gps/Foretrex 701, solstift, skismøring eller bæsjeposer. Lett å komme til for å ta ut av og legge inn i, selv med hendene på ryggen. Aldri opplevd å miste noe ut av lomma.


Kompresjons-strikken oppå lokket er fin til å feste sitteunderlag, ekstra klær eller sporline i. Og jeg bruker den ofte til mellomlagring av lue, hals mm. når vær eller aktivitet er varierende.


Jeg har også bikkja festet i endene av hoftefeltet med en karabin. Både når den har trekksele og vanlig sele.


Etter å ha gått på en smell og to, så liker jeg stort sett å ha med meg en lommekniv, tennstål og litt ekstra klær uansett hvor kort tur jeg skal på. Bruker ofte en dunvest til å fylle opp volumet for å unngå risting og skrangling, for på den måten å «slippe» å bruke de ekstra sekundene det tar å bruke kompresjons-strikken.


Bruker også taska som topplokk til begge tursekkene mine (to minimalistiske 40l og 65l Arcteryx sekker). Spenner den fast som på kroppen, men under skulderstrammingen på sekken, og med en karabin i nedre/bakre hempe for komprimering av taska. Dermed er den kjapp å ta av og bruke som dagstursekk og/eller reiseveske på tog/buss.


Er taska full og tung, og jeg ikke bruker den som trekksele/hundebelte, varierer jeg med å bære den på ryggen, på skrå som et bandolær.  


Rommer akkurat en 700ml titankjele og alt annet jeg trenger for en lengre dagstur, når jeg pakker litt minimalistisk.


Robust sak som jeg regner med å slite på i mange år før den må byttes ut.


Den nye Fimmafäng Uggla kommer med øyer/festepunkter til pulk. 


Lykke til med jakten 😊


 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, eer skrev:

Rumpetaske er fremtiden! Fremtiden er rumpetaske! ;-)


Mulig denne blir for stor(?), men siden den kan komprimeres slenger jeg den inn i diskusjonen.


Jeg har kvittet meg med alt annet i rumpetaske-sjangeren og har de siste årene benyttet Klättermusen Fimmafäng 2.0.
Denne har multifunksjon for meg, og jeg har den tilnærmet alltid med meg. 


Mitt bruk kort oppsummert:
-Belte til hundelufting, daglig.
-Veske til mobil, lommebok, ladere, briller etc., daglig.
-Rumpetaske til joggeturer med og uten bikkje.
-Trekksele til pulken, når jeg ikke bruker sekken til dette.
-Dagstursekk.
-Topplokk til større tursekker.
-Førstehjelpspose, når på jobb med barn/unge i friluft.

Laaang oppsummering:
Har rigget den med to medium/medium-små karabinere tredd inn i stramme-mekanismen på hver side av hofta. Disse fungerer da som feste til pulken, til å henge hanskene i, til å henge caps’en i, til å henge kniven i, til å henge «kalkposen» med godbiter til bikkja i etc.


«Taska» er relativt stor, men kan ved hjelp av medfølgende fastmonterte strikk-løsning, komprimeres til størrelsen av en Falunkorv.


Store dragere til den doble glidelåsen gir meg enkel tilgang til innholdet selv om taska er på kroppen, selv om jeg har nedsatt bevegelighet i begge skuldrene. Glidelåsene er kraftige og tåler belastningen av at jeg faktisk må ha fart og slenge armene bak på grunn av skuldrenes begrensning.


Den lille mesh-lomma er genial til enten mobil, gps/Foretrex 701, solstift, skismøring eller bæsjeposer. Lett å komme til for å ta ut av og legge inn i, selv med hendene på ryggen. Aldri opplevd å miste noe ut av lomma.


Kompresjons-strikken oppå lokket er fin til å feste sitteunderlag, ekstra klær eller sporline i. Og jeg bruker den ofte til mellomlagring av lue, hals mm. når vær eller aktivitet er varierende.


Jeg har også bikkja festet i endene av hoftefeltet med en karabin. Både når den har trekksele og vanlig sele.


Etter å ha gått på en smell og to, så liker jeg stort sett å ha med meg en lommekniv, tennstål og litt ekstra klær uansett hvor kort tur jeg skal på. Bruker ofte en dunvest til å fylle opp volumet for å unngå risting og skrangling, for på den måten å «slippe» å bruke de ekstra sekundene det tar å bruke kompresjons-strikken.


Bruker også taska som topplokk til begge tursekkene mine (to minimalistiske 40l og 65l Arcteryx sekker). Spenner den fast som på kroppen, men under skulderstrammingen på sekken, og med en karabin i nedre/bakre hempe for komprimering av taska. Dermed er den kjapp å ta av og bruke som dagstursekk og/eller reiseveske på tog/buss.


Er taska full og tung, og jeg ikke bruker den som trekksele/hundebelte, varierer jeg med å bære den på ryggen, på skrå som et bandolær.  


Rommer akkurat en 700ml titankjele og alt annet jeg trenger for en lengre dagstur, når jeg pakker litt minimalistisk.


Robust sak som jeg regner med å slite på i mange år før den må byttes ut.


Den nye Fimmafäng Uggla kommer med øyer/festepunkter til pulk. 


Lykke til med jakten 😊


 

Seriøst det beste salgsinnlegget her på FF noen sinne 👌🏻 

Har allerede kikket på den hos Fjellsport men ser den er på 7 liter. Mens Eldner er i 2 liter. 

Den er jo faktisk så kul at den funker som «dealer pouch» på byen også. Om det skulle være av interesse 😂  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 11.38, Gittiamo skrev:

Jeg digger trege løpeturer eller raske gåturer i skogen. Vanligvis drar jeg avgårde uten noe, men savner et sted å ha litt vann (trenger ikke mye vann når turen uansett bare er på en time eller to) nøkler, energibar, mobil og til nød en vindjakke. Men det må sitte godt på om jeg får det for meg å sette opp tempoet i skogsterrenget. 

Hei igjen! Du har jo fått mange gode forslag her nå, men kan nesten love deg at til stiløping så er det drikkebelter fra Nathan (som jeg nevner lenger opp her) og tilsvarende fra f. eks. Salomon du vil bli mest fornøyd med. :)

- Elastisk belte belagt med silikon på innsiden slik at det ikke sklir.

- Vann fordelt over flere små enheter, ikke én stor skvulpende flaske.

- Lommer og festestrikk som kan håndteres i fart.

- Lettvekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ketilring skrev:

Hei igjen! Du har jo fått mange gode forslag her nå, men kan nesten love deg at til stiløping så er det drikkebelter fra Nathan (som jeg nevner lenger opp her) og tilsvarende fra f. eks. Salomon du vil bli mest fornøyd med. :)

- Elastisk belte belagt med silikon på innsiden slik at det ikke sklir.

- Vann fordelt over flere små enheter, ikke én stor skvulpende flaske.

- Lommer og festestrikk som kan håndteres i fart.

- Lettvekt!

Takk. Ja jeg tror deg faktisk der. Lest litt tester av løpebelter og de er testvinnere. 

Steike. Tror jeg må ha både løpebelte rumpetaske da 🙈🙈 😂 

Fått veldig mange gode svar i denne tråden. Setter veldig pris på det. Mye mer ok med personlige erfaringer enn ensidige tester. Greit å drodle litt på hva behovet egentlig er også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en gammel sak fra McKinley på 6 ltr, grei nok - men skal jeg jogge/løpe mer enn bare litt, så blir mye opp- og nedbevegelser bak der :huh: Så det det hender jeg dropper den. Jeg er ikke en tights-fyr, så da bruker jeg lommer i shorts/bukse (enkelte av dem er kjøpt nærmest utelukkende pga mange/store lommer), supplert med hårstrikk i beltet. Kan til nød få små myke vannflasker i lommene, der går også mobil, nøkler og noe å bite i. I strikkene kan man ha feks hansker, buff, vindjakke. Betinger nok at man ikke tar sin egen fremtoning veldig alvorlig - og gir man helt fullstendig F, kan man vel til og med henge et mobiletui fra årtusenskiftet i beltet for å få med seg en snack :D 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg liker ikke å svette på ryggen under sekk, så jeg har en større rumpetaske på hytta (Helsport), som rummer tynn dunjakke, lue, votte,r hundesnacks mine snacks mm. 2 flaskeholdere. alyså ganske stor. Har gitt den 4 silikonestriper i korsryggen, så den ikke sklir. En tilsvarende mindre hjemme, da Marka ikke er så krevende.

Ellers samme bruk som @eer.  For ikke å belaste sying ved stramme remmene har jeg kjørt en løkke av paracord tvers gjennom hele beltet til hundebelte (med hanefot foran) eller trekk av pulk. Tilsvarende har jeg gjort på på andre belter og hofterem på medium sekk. Storsekken har faste D-ringer for dette. Paracord løkken har holdt i en del år og beltene også.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hengern skrev:

Bruker denne:

https://www.sportsnett.no/lowe-alpine-69-spacecase-p3875/blue-print-os-v26468

Mest aktuell til rolig «fjelløping», når en trenger å ha plass til litt ekstra.  Veldig fin til ski og gåturer også, praktiske rom, samt at den sitter fint på hofta.  «Velbalansert»

Lowe Alpine hadde mange fine de. Ser ok ut. 

Jeg skal teste Klätremusen sin 2 liter nå først. Vurdere litt. Kjenne på det. Er jeg tøff nok til å ta tilbake 80-tallet? 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rompetaske støttes!

Godt å ha ryggen fri i høy aktivitet, så får man med seg noe ekstra. Nå bruker jeg rompetaske til ett helt annet formål enn hva du etterspør her i denne tråden da, men følelsen av å ikke ha noe stroppet på ryggen som hemmer bevegelser og slipper ut svette mye bedre har fått meg frelst. Min siste dag med jaktsekk er forbi om det ikke kreves noe spesielt.  

Jeg bruker min til jakt og fiske, denne er på 11liter tror jeg så her har jeg alt jeg trenger for en dagstur.  

   

 Bilderesultat for bergans langevann

(bilde hentet fra nett) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gittiamo said:

Lowe Alpine hadde mange fine de. Ser ok ut. 

Jeg skal teste Klätremusen sin 2 liter nå først. Vurdere litt. Kjenne på det. Er jeg tøff nok til å ta tilbake 80-tallet? 🤔 

Jeg vet ikke hvor mange liter min Klättermusen rumpetaske er, men den er større enn 2 liter vil jeg tro. Uansett! Jeg har blitt glad i den, haha. Den er lett å feste på sekken som min "day pack" når jeg går tur, den kan has rundt livet, eller på skrå over ryggen og sitter veldig godt. Beltet og strammerene er også knallgode. Tåler vær og vind, har kvalitets glidelåser og materialer osv osv. Klättermusen har mye bra kvalitet på sekker og slikt. :) Men ja, du må jo kjenne på det selv. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

småløping med litt stor rumeptaske som vist over er grusomt. prøvd og returnert. Hvis man bare går så er det ok, da har man ryggen fri, men når man begynner å løpe så rister det for mye.

 

Jeg har nathan drikkebelte med plass til en flaske og liten lomme til mobil og nøkler. Finnes mange varianter av disse med 1,2 eller 4 flasker. Det kjedelige med disse er at standard drikkeflasker ofte ikke passer, så man ender opp med å vaske den ene flasken man har hele tiden.

I tillegg har jeg en lett bergans sekk som jeg bruker på lengre turer. den kan stroppes godt sammen så den ikke rister og har god ventilasjon på ryggen. Denne fungerer og fint som ryggsekk når jeg sykler til jobb (ca 1 gang pr år :) ). Tror det er en Bergans SKARSTIND. En tur innom løplabbet kan og være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.