Gå til innhold
  • Bli medlem

Sawyer SP2129 micro squeeze VS Squeeze


Memento mori

Anbefalte innlegg

50DCB3DA-990E-485D-AAF7-9CFD0446A650.thumb.jpeg.bb9c14cfd9e4f108f6ccaccf3a19e381.jpeg

Sawyer mini som er lettest, har dårlig kapasitet, jeg valgte derfor Squeeze når jeg kjøpte mitt filter. Men de har kommet med et nytt filter, Squeeze mini, samme innmat, og samme vekt som Mini. 

Jeg sparer 36 gram og 41% på dette. Mindre i volum også.

Normalt er det veldig bra vann i Norge, men er jeg på steder som ligger lavt og med husdyr i nærheten, og/eller jeg ikke er kjent, tar jeg meg bryet med å rense vannet. Forrige sommer var varm og det var enkelte steder vanskelig å finne  rennende vann. Det fungere bra, litt rens av og til, samt kloring om det ble liggende lenge. 

På turer i høyfjellet blir filteret ikke med. 

De som ønsker å diskutere om det er nødvendig å rense vann, kan starte sin egen tråd om dette. Dette er kun ment som utstyrsinfo over hva som finnes fra sawyer. 

Squeeze removes 99.99999% of bacteria (salmonella, cholera and E. coli) and 99.9999% of protozoa (cryptosporidium and giardia) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange spennende tråder i dag fra deg @Memento mori:)

I fjor sommer var vi og gikk noen teltturer i USA og der er det en uskreven regel at man må filtrere vann. Så jeg kjøpte et Katadyn BeFree-filter. Jeg har ikke prøvd Sawyer, men BeFree passer perfekt utenpå mine vann"flasker", så ble det til at jeg bare bruker den hele tiden som en tut:

maxresdefault.jpg

Veldig praktisk og "peace of mind", på noe som egentlig ikke er noe utbredt problem i Norge som jeg har forstått det. Jeg er opplært fra jeg var liten av at "fjellvann er det beste vannet man får tak i". :)

 

Forresten; hvis du vil nerde litt: https://drive.google.com/file/d/1VRoWk4UwpBjbKU8WXxGAp1knPi8MThSR/view

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thomas E skrev:

 ble det til at jeg bare bruker den hele tiden som en tut:

Jeg squzzer ikke ut vannet. Jeg har kjøpt en adapter slik at det kan henges opp. Da gjør jeg det først og vannet er klart til jeg trenger det. 

Legger ved noen bilder på hvordan jeg gjør det.ACFF7515-7613-401D-B280-234D4023327F.thumb.jpeg.13a4c6fc332f7e7d3ac48cbcdf9b585d.jpeg

Henger i et tre.

6C173CEB-9539-4230-A6A1-4CAEC877A5DB.thumb.jpeg.51eae4bdb7046c5594c5b1de7c023e92.jpeg

På gåstaver.

85D9BB3B-004C-4905-8C59-2699A7FF4956.thumb.jpeg.382655a2816456cdf180c570b30c5001.jpeg

Hvis mulig henger jeg de også i skyggen. Da er gåstaver kjekke som oppheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg squzzer ikke ut vannet. Jeg har kjøpt en adapter slik at det kan henges opp. Da gjør jeg det først og vannet er klart til jeg trenger det. 

Ja, jeg har forstått at det er slik man gjør med Sawyer. Jeg drikker rett fra tuten. Ikke noe merkbart mer motstand enn en imsdal-tut, men det kommer litt luftbobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EB2CEE68-5942-47D8-A65E-24441888F76B.jpeg.1f6fc47851f2417db2e86666c6479a22.jpeg

Sawyer har også et inline sett som gjør at du kan sette filter i slangen.  Men i USA en det en del som bruker dette for å få mere trykk i filteret, ved å ha en liten slangestump mellom dirty bag og filteret. Det har samme gjenger som filteret og brusflasker. Det går da raskere å filtrere vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
22 minutter siden, Kaldenord skrev:

Disse hullene som du henger opp med her, har du stanset de ut selv? i såfall hva brukte du?
Ser på min at den ikke har hull her, men at det er en svak markering til at det kan lages

ACFF7515-7613-401D-B280-234D4023327F.jpe

Hullmaskin til papir (som man har på kontorpulten) eller en hullpipe fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.