Gå til innhold
  • Bli medlem

Superlett sekk for langtur - Hva kan bli bedre? Optimalisere noe som er veldig lett og bra, hvis mulig


Memento mori

Anbefalte innlegg

Da har jeg for første gang pakket sekken for en tur jeg alt har gått😱

FBAFF056-A394-41D7-97D4-E4FAF33DE5D3.thumb.jpeg.8fd187074d5ac058bb83d26bbc3f2884.jpeg

Mange lurer på hva ting veier, hva veier sekken etc. Vi på forumet svarer veldig ofte - vei alt du har og start med det som utgangspunkt.

Da jeg gikk rundt Tyrifjorden hadde jeg dette oppsettet. Her er mye info, og jeg har laget en Lighterpackliste på dette. Jeg vil optimalisere vekta enda mer, dog uten å gå på kompromiss med komfort. Mange ser bare på de 3 eller 4 store, men alt veier, noe dette viser i praksis. 

Det kan nok være litt små avvik, mellom tallene og bildene under, men alt er veid og pakket på ny.  Nå kan jeg gå inn på hvert enkel punkt og se hva jeg kan hente. Ligger noen få bilder, linker og priser.

Jeg kommer til å prøve å finne tråder/lage nye tråder på hver enkelt ting jeg kan forbedre. Noe har kommet, og noe er underveis i posten. Men jeg har nå et bra utgangspunkt. 

 
Kopi av posten i tråden om turen rundt Tyrifjorden

Har hatt en gjennomgang av hva jeg hadde av utstyr, og hva det veier. Mesteparten av dette er det letteste utstyret jeg har.

IMG_4435.thumb.JPG.4bc05cf5af282a59bd16e82803ec25cc.JPG

Zpacks arc blast sekken på 52 liter med alt innhold når jeg avsluttet turen, dette inkluder gåstaver og alt tøyet som var i sekken, gikk da i bare shortsdelen og en t-shirt. Når jeg startet veide den nesten 14 kg inkl mat for 5 hele dager. Bare selve sekken veier 660 gram. 

IMG_4557.thumb.JPG.de7e67437550cecd9a3fe615deb86762.JPG

Teltet Zpacks duplex 2 manns med god plass - veier 620 gram inkl pakkpose. Et av de beste teltene jeg har prøvd. Gåstavene brukes som teltstenger. 

D136D1F6-4339-476C-B4BF-9077D2F60201.thumb.jpg.6e541a650f8b63b450229c723f681644.jpg

Soveposen i dette tilfelle en EE quilt 950 FP i long/ekstra wide -12 grader c, med dunlue og et Zpacks pute/pakkpose.  Fungere veldig bra, og over et stort temperaturområde.

79462652-26F5-40A4-AFDB-4B3D03412EDF.thumb.jpg.a31d70253b17c5247f3c8f5ba5de011d.jpg

Zpacks pakkpose, som når du vrenger den, har fleece på ene siden og brukes som pute, en kjempeflott sak!

IMG_4555.JPG

Liggeunderlaget er Neoair med en pose til å blåse det opp med, funger veldig bra, og er lett. Hadde også med et trangowold skumunderlag på 215 gram full lengde, ble brukt i pauser, og under neoair underlaget om natta.

CB7107D3-4F61-4274-A284-64C273F038BD.jpg

Klær jeg hadde med: Ekstra sokker tykke og tynne, badeshorts (ikke alle steder det passer å bade naken). Ullundertøy til å sove i/ ved kaldt vær. Msr badehåndkle og en t-shirt, alt i en cuben fiber pose. Alt ble brukt under turen.

649F1F8A-BBA1-4336-8F54-9B7D3E304D5B.jpg

Capsen mister mye farge på en slik tur, sol og svette gjør sitt! 

0B981F95-F49A-4CFB-AF35-555556B8E9AC.jpg

Dette er antrekket jeg gikk i, avtakbare bein som veier 185 gram. Funker utrolig bra. Belte uten hull, og som ikke kommer i veien for hoftebelte på sekken. 

08BCB0F6-AF2A-4E4E-9762-264C54B91F4A.jpg

Tynn fleece, og ultralett vindjakke, fin kombo, som gjorde at Goretex jakka ikke ble brukt i det hele tatt på turen, bortsett fra som innmat i hodeputa.

70E2AA5C-18AE-4986-83C3-B0972CAB602B.jpg

Goretex jakke og bukse, ikke brukt på turen, men siden jeg skal gå i skog, bør det være litt styrke på tøyet. Til fjellbruk er det nesten en halv kilo å hente her.

765F99C0-B2CE-45EB-B721-B92B914EA17F.jpg

Hadde med solcelle panel anker 21w og batteribank, hodelykt og Satelittelefon som ble brukt ved 3 anledninger når jeg hadde slått leir og SMS ikke virket. Hadde også med en liten Apple lader, hvis det skulle bli så dårlig vær at solcellepanelet ikke gjorde jobben, men med sol var det utrolig bra! 

9E13C138-B218-4C52-AAFA-61DD0EA96D85.jpg

Navigasjonspakka, Garmin 64S med oppladbare batteri. 

18E4C3F2-CB3A-4DBF-9805-5577DE80A12B.jpg

Toalettsaker, solkrem og alt i et - vaskemiddel.

4D892E90-BEA2-40A5-91F4-610FBF4FCF28.jpg

Repsaker for både utstyr og gnagsår, førstehjelp, dnt-nøkkel, reserve briller og ekstra nødbatteri til GPSen. Ikke minst det viktigste på en tur i marka -gode ørepropper, så du sover bra. Burde vært lavere i vekt, men jeg kommer veldig langt med dette....

CD9160DF-055C-4EB3-80E9-27402211E7E8.jpg

Drikkesystemet med to blærer og et vannfiltersystem. Filtrerte vannet på turen de fleste gangene - mest for å se hvordan system fungerte over tid. Enkelt og bra system, som renser vannet uten ekstra jobb. 

68813351-3A9A-41FF-93B3-F11D66805670.jpg

Msr 0.8 L titan, Msr pocket rocket brenner, bic lighter, tennstål, kniv og long spoon skje, snyltekop og ikke minst ennliten kaffekjele. Veldig fornøyd med dette oppsettet, ikke minst at en boks som innholder 230 gram gass får plass inni kjelen.

52DC5796-2820-491A-A858-BF8EDF23BC9A.jpg

Maten som jeg hadde med hjem, nok til 2-3 kjipe dager. Alt snacks, tørket kjøtt, nøtter etc ble spist opp. Dette på grunn av brannfaren, som hindret meg i å bruke brenneren så mye som jeg hadde ønsket. Var ikke forbedret på at det kunne bli så tørt på så kort tid. Noe å tenke på til neste gang.

2BAA3112-DC1F-48FF-A74B-F1BF1BCE5460.jpg

Leki Carbon gåstaver, 10 år gamle med forsatt på topp, også brukt som teltstenger. 4F66BD6A-2F89-455B-82B0-3F8B2C7EF08E.thumb.jpeg.9be9294cbd6a21a2fe81865bd1cc158e.jpeg

 Zpacks Tarp på 2.1x2.7 m med ekstra fester for staver og 2 ekstra barduner, samt 2 karabinkroker.

IMG_4586.thumb.JPG.db52644fdb141deeb626c45aace0acfa.JPG

Hadde med 18 plugger, slik at jeg kunne sette opp både telt og Tarp samtidig ved dårlig vær. Var så heldig med været at det enten ble åpen himmel, Tarp eller teltet satt opp som myggtelt. 

IMG_4583.thumb.JPG.23660feb71d40f9bde27a887e945eb72.JPG

Fiskeutstyret jeg hadde med, mistet et par sluk på turen.

Så grunnvekt før mat og gass er ca 10,5 kg inkl staver og fiskeutstyr, dette med mye comfort og kan praktisk brukes til ca -5 grader. Eneste jeg trenger å ha med på høyfjellet er hansker og en lue. 

Så har et oppsett jeg er meget fornøyd med, ikke mye som kan bli bedre etter mine preferanser. 

Endret av Memento mori
Lighterpacklista oppdaterte seg ikke
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Memento mori skrev:

Teltet Zpacks duplex 2 manns med god plass - veier 620 gram inkl pakkpose. Et av de beste teltene jeg har prøvd. Gåstavene brukes som teltstenger. 

Hvor kjøpte du Zpacks Duplex til 6900,- ?

Jeg har bestilt dette selv men ender nok opp med å betale en del mer en det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ketilring skrev:

Hvor kjøpte du Zpacks Duplex til 6900,- ?

Kjøpte rett fra Zpacks sammen med en del annet. Var bittelitt rabatt også, ved store kjøp gir de 5% om du spør på rett tidspunkt.  Kursen var også bedre, og de hadde nok bare tatt en antatt verdi på tollpapir, så slapp unna med mindre mva. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har funnet så langt som kan redusere vekt og volum er følgende:

57DFCDC3-9871-4526-BDC2-7021C79BDD31.thumb.jpeg.6c5f6e9943f6c1d01365dcc7eb30bdbd.jpeg

Lettere pumpesystem til Neoair. Link til innlegget. Spart 20 gram. 

467BFF10-52CB-4660-851C-BFA1DF323C70.thumb.jpeg.f45c078fae0aef4130a766863a4458fe.jpeg

Lettere vannfilter. Link til innlegget. Spart 36 gram.

95546783-8699-4B3E-95D1-B7025ACE0FD2.thumb.jpeg.0007344d5ff6db28448c591cf35ca4d7.jpeg

Lettere regn/ytterjakke, link til innlegget. Spart 610 gram.

022A443E-C08D-4786-8C91-4EB9DCDB9EA5.thumb.jpeg.e5d1ff570d198217a425067136b0d6aa.jpeg

Lettere og bedre hodelykt. Link til innlegget. Spart 4 gram.

E97E98F4-2299-4546-9607-9A3E59E0355D.thumb.jpeg.11d002488861b906855e6f3ddfd8af2b.jpeg

Lettere gåstaver. Link til innlegget. Spart 38 gram.

Da har jeg spart inn totalt 784 gram på 5 ting, uten å gå på bekosting av komfort eller bruk.

Thermarest Neoair überlite tas ikke med siden den ikke er egnet for 3 sesonges bruk.

Tipset om å lage stangbeskytter er også bra, der er det også mye å tjene, det samme med Inreach mini kontra satellittelefon. Får veie dette når det kommer i hus. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enkleste måten å spare vekt på er alt du lar være å ta med ;-) Men der har vi jo forskjellige preferanser. Jeg ser flere ting jeg hadde droppet, men det blir personlige prioriteringer. F.eks. t-skjort, badebukse, håndkle, vannrensing, satellitt-telefon, solcellepanel (ihvertfall på turer opptil en uke er det lettere å bære en ekstra powerbank). Ellers går det jo an å vurdere om en trenger både telefon, GPS og kart og kompass. Jeg ser at jeg har droppet helt å bruke dedikert GPS på 3-sesongsturer. iPhone gir meg bedre kart og blir brukt i tillegg til kart og kompass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, whistler skrev:

Den enkleste måten å spare vekt på er alt du lar være å ta med ;-) 

Ja, ser den. Når vi i sin tid gikk Jothunheimen på tverrs kuttet vi vekk alt bortsett fra ei fiskestang på deling. 

29 minutter siden, whistler skrev:

Kutte ut solcellepanel (ihvertfall på turer opptil en uke er det lettere å bære en ekstra powerbank)

Ja, ser den, og har 3-4 forskjellige batteribanker fra 2000 mAh til 26800 mAh. Har tenkt å veie og teste disse for å se hva som lønner seg i forhold til turlengden. Men prøver i prinsippet og finne ting som gjør at turen kan være uendelig lang (dvs opptil npl). 

33 minutter siden, whistler skrev:

Ellers går det jo an å vurdere om en trenger både telefon, GPS og kart og kompass.

Jeg ser også dette, at det blir mere og mer bruk av IPhone til navigering. Men pleier å ha GPS for å få sporet, men Topokart appen har vært stabil på dette også. 

35 minutter siden, whistler skrev:

Jeg ser at jeg har droppet helt å bruke dedikert GPS på 3-sesongsturer.

Til vinterbruk må den med, her mener vi det samme. 

36 minutter siden, whistler skrev:

Jeg ser flere ting jeg hadde droppet, 

Jeg lurer til å med å droppe fiskestang, panne etc på turer hvor det blir mye gåing. Hadde en begredelig fiskesesong i fjor og lurer på om det kommer på dropp lista. 

Mulig jeg burde flyttet en del ting til en kategori over luksusting for å se hva det faktisk veier. 

Takk for gode innspill @whistler 😀 for meg er turen det viktigste, ikke utstyret, men vekt over 15-16 kg gjør at tempo går ned for min del. Dette selv om det sikkert ser helt motsatt ut i disse utstyrstrådene. Og 1 kg mat om dagen gjør at jeg må ha sekken ned i 8 kg før mat på en ukestur. Så 2,5 kg må bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Takk for gode innspill @whistler 😀 for meg er turen det viktigste, ikke utstyret, men vekt over 15-16 kg gjør at tempo går ned for min del. Dette selv om det sikkert ser helt motsatt ut i disse utstyrstrådene. Og 1 kg mat om dagen gjør at jeg må ha sekken ned i 8 kg før mat på en ukestur. Så 2,5 kg må bort. 

Turen er det viktigste. Det gjelder å finne balansen mellom hva man må ha og hva som er kjekt. Noen luksusting må også med og det blir jo veldig individuelt hva man ønsker å prioritere. Jeg har prøvd å kutte ut så mye som mulig og det har gitt resultater, nesten uten innkjøp. Her er et eksempel på min pakkeliste for en ukestur med helt vanlig lett utstyr:

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å få denne lista di nå når jeg har begynt å planlegge vårens første tur. Jeg skal i år bruke Lundhags Termik 54 liter som lettvekts sekk denne sesongen. Den veier 1,330 kg. Ser at du bruker Osprey Exos på 48 liter. Får du alt opp i sekken eller hva er det du må ha på utsiden og/eller under lokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Flott å få denne lista di nå når jeg har begynt å planlegge vårens første tur. Jeg skal i år bruke Lundhags Termik 54 liter som lettvekts sekk denne sesongen. Den veier 1,330 kg. Ser at du bruker Osprey Exos på 48 liter. Får du alt opp i sekken eller hva er det du må ha på utsiden og/eller under lokket?

Får alt i sekken, bare skumunderlag og fiskestang utenpå. Avhengig av mengde mat kan det hende teltstengene må utenpå de første par dagene 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du er inne på de viktigste besparelse selv. Poenget med superlett telt faller litt bort om man tar med en skalljakke som er tyngre :-) 

Tenker også stekepanne og fiskeutstyr er store ting som gir grei vektbesparelse om man velger det bort. Men det kommer an på hva slags tur man ønsker. 

Solcellepanel er det sjelden bruk for i Norge da det ikke er langt mellom lademulighetene i Sør-Norge i alle fall. Vannrense-system er jo også strengt tatt unødvendig. 

Bruker du et oppblåsbart uberlight-underlag beregnet bare for overkroppen sammmen med et mammut alpine mat så sparer du nærmere 400 gram uten å gå veldig ned i komfort, men kan jo fort bli et litt kjølig oppsett. 

Kjører du tarpen med en bivy i steden for telt noen ytterligere hundre gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Memento mori skrev:

Da har jeg spart inn totalt 784 gram på 5 ting, uten å gå på bekosting av komfort eller bruk.

Hvor mye kostet det i penger for å spare disse grammene på de 5 tingene som er lettere?

Ser disse Nalgene-flaskene(1l=178gr/1,4l=206gr) er populære. Har aldri falt for fristelsen selv siden jeg forløpig ikke ser behovet, så bruker bare en tom 1,5l Coca cola-flaske jeg klemmer flat så den tar lite volum når den ikke er i bruk.. veier ca 45gr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kristian J. Vabø Sitering funket ikke. Men jeg vet ikke svaret. Kan regnet det eksakt ut nå, men det blir feil. Alt turutstyret jeg er ferdig med å teste som er i ok stand blir solgt igjen stort sett på finn. Så jeg vet ikke hva regnestykket i kr blir før om 1 til 2 år. Kjøper mye av det jeg tester på «feil» tid og selger til «riktig» tid. Det går da stort sett i null og jeg sitter igjen med erfaring og kunnskap. 

Solgte ca 10 telt og ca 20 brennere nå i vår, pluss en del annet. Alle brennerne er rengjort og testet, og byttet pakinger etc der det er nødvendig. 

Ønsker ikke å la turutstyret vokse i omfang, så det som ikke er brukt siste året eller jeg skjønner ikke blir brukt, havner nådeløst på finn. 

Men om du ønsker å være fandens advokat kostet det ca 2 kr pr sparte gram for OR Helium jakka i innkjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da her jeg reorganisert lista, satte opp klær på kroppen slik som @whistler hadde det. Laget også en luksus kategori og flytte ting dit slik @whistler og @RoyN mente

Satte også tingen opp i forhold til vekt. Da er det lettere å se hvor jeg kan hente mest vekt.

Endret av Memento mori
Lista ble ikke oppdatert
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt inn de steder jeg har kjøpt inn nytt utstyr lenger opp i tråden, pluss et par ting til, men siden dette tydeligvis ikke er helt populært, så sier jeg ikke hva det er.

Da er sekken 864 gram lettere, og kutter jeg ut luksus, så er jeg ned 2941 gram.

Link ble koruppt

Endret av Memento mori
Lighterpack feil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
23 hours ago, borgern said:

Jeg har som regel med noen vannrensetabletter i tilfelle jeg trenger. De veier så og si ingenting.

Dette er vel lurt. Jeg har stusset litt på dette. Trenger vel ikke rensefilter på NPL? Hvor får du kjøpt slike rensetabletter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger det bl.a på XXL https://www.xxl.no/search?q=vannrens&Categories=Turutstyr

Katadyn classic er sølvioner. Katadyn Forte er sølvioner og klor. Sistnevnte gir litt klorsmak men ikke mye. Blander du vann med istepulver, saft e.l. merker du det ikke. Evt selges det også dråper for å fjerne klorsmaken. Vær obs på at slike tabletter er beregnet for rent vann. Hvis det er vann som har mye partikler etc bør det filtreres først. Men her til lands er det jo stort sett rent vann å finne. Men greit å bruke hvis det er mindre bekker etc og det er mye dyr, lemenår etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tufsingen skrev:

Dette er vel lurt. Jeg har stusset litt på dette. Trenger vel ikke rensefilter på NPL? Hvor får du kjøpt slike rensetabletter? 

Apoteket.

Vannrensetabletter og vannfilter blir aldri like effektivt som å koke vannet for å fjerne bakterier. Dette er informasjon jeg fikk fra ett labratore som driver med vannprøver.

Produsenter av tabletter og filter skriver gjerne at det fjernes 99,99% av bakterier, men det må tas med en stor klype salt. Koking er visstnok mye bedre.

 

Brenner har man gjerne med seg uansett, men kanskje man ikke gidder å bruke det hvis man tilfeldigvis passerer en vannkilde som man tror er trygg, men ikke 100% sikker. Da synes jeg ikke det virker dumt å ha muligheten til å hive nedi en tablett, for sikkerhets skyld, og håpe på at den virker godt nok. Men er det en vannkilde man vet er dårlig, ville jeg kokt vannet - hvis det jeg har fått vite stemmer.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Apoteket.

Vannrensetabletter og vannfilter blir aldri like effektivt som å koke vannet for å fjerne bakterier. Dette er informasjon jeg fikk fra ett labratore som driver med vannprøver.

Produsenter av tabletter og filter skriver gjerne at det fjernes 99,99% av bakterier, men det må tas med en stor klype salt. Koking er visstnok mye bedre.

 

Brenner har man gjerne med seg uansett, men kanskje man ikke gidder å bruke det hvis man tilfeldigvis passerer en vannkilde som man tror er trygg, men ikke 100% sikker. Da synes jeg ikke det virker dumt å ha muligheten til å hive nedi en tablett, for sikkerhets skyld, og håpe på at den virker godt nok. Men er det en vannkilde man vet er dårlig, ville jeg kokt vannet - hvis det jeg har fått vite stemmer.

Mye bedre å bare hente vannet i en «sikker» kilde, så slipper man tenke på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, borgern skrev:

Selger det bl.a på XXL https://www.xxl.no/search?q=vannrens&Categories=Turutstyr

Katadyn classic er sølvioner. Katadyn Forte er sølvioner og klor. Sistnevnte gir litt klorsmak men ikke mye. Blander du vann med istepulver, saft e.l. merker du det ikke. Evt selges det også dråper for å fjerne klorsmaken. Vær obs på at slike tabletter er beregnet for rent vann. Hvis det er vann som har mye partikler etc bør det filtreres først. Men her til lands er det jo stort sett rent vann å finne. Men greit å bruke hvis det er mindre bekker etc og det er mye dyr, lemenår etc.

På classic står det "with silver ions", og under står det "virkestoff: sølv". Dette er da selvmotsigende. Usikker på hva virkestoffet til være,men om vi tar innholdsfortegnelsen noe seriøst blir det vel Ag(s). Vil tippe rundt 100nm. 

At Forte inneholder klor blir feil. Den inneholder Natriumdikloroisocyanurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, TheSleepwalker said:

På classic står det "with silver ions", og under står det "virkestoff: sølv". Dette er da selvmotsigende. Usikker på hva virkestoffet til være,men om vi tar innholdsfortegnelsen noe seriøst blir det vel Ag(s). Vil tippe rundt 100nm. 

At Forte inneholder klor blir feil. Den inneholder Natriumdikloroisocyanurat. 

Da har jeg skjønt! Beklager for å kapre tråden ! Jeg er for kjapp i svingene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det skulle følge med meir tekst enn kun den brukertaggen i mitt forrige innlegg, men det fekk eg ikkje til i det hele tatt..

Kvar kjem det spreadsheetet frå Whistler, er det noko du har snekra saman sjølv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.