Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for 2 og en hund.


olarabben

Anbefalte innlegg

Hei planlegger litt ferie i år, vi er et par i 20 åra som har lyst til å prøve ut teltlivet. Pris vi har tenkt er en 2000-3000kr, planen er en tur til Lyngen, samt hvertfall noen netter i femundsmarka. 

 

Prøvd å lest litt her på forumet for å finne noe fornuftig, men stortsett så omhandler trådene her om langt dyrere telt. Men ringstind 2 fra Helsport blir titt og ofte anbefalt ser jeg. Men frykter det blir lite for 2 stk pluss hund. 

 

Mvh Ola, ung teltmann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringstind 2 er ikke så stort telt. Litt annerledes med nye versjon med fortelt på begge med tanke på bagasje men mindre plass inni. 2 liggeunderlag i størrelse wide vil ikke passe f.eks. en kompos har forrige modell og bruker det som solotelt. Brukte det tidl med bikkje og før det noe med sønn når han var mindre. Spørs jo litt hvor stor hund dere har også. Ville vel tittet på 3 manns telt. Det meste koster mer, men XXL har et 3 manns Vaude til rett under 3000. Dog ikke kjent med teltet eller merket. Veier jo litt men dere får grei plass. Annet alternativ er å se på noe brukt. Størrelse på fortelt får dere vurdere etter størrelse pp oppakning dere skal ha og om bikkja skal ligge der eller inne sammen med dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringstind kan nok fort bli litt trangt i lengden ja. For 2 personer, og hvertfall med en hund i tillegg så er det nok best å gå for et 3-mannstelt.

Du har to varianter fra Helsport som ligger sånn passe innenfor prisklassen dere ser på

https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-high-3-camp-tremannstelt-gronn/p/1150846_1_style

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-trek-3-camp-tremannstelt/p/1125859_1_style

Disse er tunge, men solide.

Et lettere og rimeligere alternativ er å gå for Kina-fabrikat fra Naturehike. Her halverer dere nesten vekta, men det er nok brukt litt billigere materialer. 

https://www.123friluft.no/telt/opalus-3-personer-tunneltelt-grnn

 

I tillegg er det alltid lurt å  følge med både på Finn, Helsport sin outletside og på kjøp- og salgsforumet her inne - kanskje dukker det opp en god deal på et av de dyrere teltene en dag;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, olarabben skrev:

Hei planlegger litt ferie i år, vi er et par i 20 åra som har lyst til å prøve ut teltlivet. Pris vi har tenkt er en 2000-3000kr, planen er en tur til Lyngen, samt hvertfall noen netter i femundsmarka. 

 

Prøvd å lest litt her på forumet for å finne noe fornuftig, men stort sett så omhandler trådene her om langt dyrere telt. Men Ringstind 2 fra Helsport blir titt og ofte anbefalt ser jeg. Men frykter det blir lite for 2 stk pluss hund. 

 

Mvh Ola, ung teltmann. 

Det er mulig Ringstind 2 kan kanskje bli litt lite, spørs litt hvor stor hund dere har og hvor store/lange dere er. Jeg har dette teltet selv som et av singel teltene mine og det er "et hav av plass" for meg som går på tur av aleine. Da jeg begynte med friluftsliv igjen startet jeg med et telt i Nordmarka serien til XXL. Dette er en serie telt som Helsport produserer for XXL, rimelige telt og bra kvalitet til en rimelig pris De har Nordmarka 3 camp til 2.699.-  Ulempen med alle billige telt er jo at det blir litt mye vekt og volum. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, mye kjappe gode svar her egentlig. De Nordmarka teltene så jo ganske greie ut, men som nevnt litt tunge. 

 

Vi er vel ca 170 og 180, samt hunden er gordon setter så ikke verdens minste hund heller. Holder et øye med helsport outlet og Finn.no stortsett daglig i håp om å komme over et kupp. Hvordan vil en brukt helsport lavvulight være? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, olarabben skrev:

Takker for svar, mye kjappe gode svar her egentlig. De Nordmarka teltene så jo ganske greie ut, men som nevnt litt tunge. 

 

Vi er vel ca 170 og 180, samt hunden er gordon setter så ikke verdens minste hund heller. Holder et øye med helsport outlet og Finn.no stortsett daglig i håp om å komme over et kupp. Hvordan vil en brukt helsport lavvulight være? 

Datteren og familien hennes bruker lavvulight, de har en liten kar på 6 år, men begge Huskyene sover ute. De går mest turer i skogen så det går nok greit i Femunds marka, men anbefaler deg å ta en kontakt med Helsport, de er veldig hjelpsomme og greie å ha med og gjøre. Alle Ringstind teltene mine (3 stk) og ryggsekkene har jeg kjøpt på outlet siden til Helsport så det er bra du følger med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, olarabben skrev:

Hva tenkte du jeg skulle ta kontakt med helsport om? Er de fornøyde med lavvu’en sin? 

Hvordan den vil klare seg i kraftig vind på høyfjellet, en liten kuling f.eks, siden du nevnte at du kunne tenke deg en fjelltur. Stort vindfang i forhold til et lite fjelltelt som det minste jeg har, Ringstind Superlight 1-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi ( 2 pers.) er en del på telttur med 3 mannstelt + 2 huskyer. Før bare med 1 hund. Jeg vil sterkt anbefale et 3-mannstelt - uanset hund eller ei og særlig til vinterbruk! Og overtale hunden til å sove på langs i teltet og ikke på tvers. Etter litt knuffing om plassen går dette bra. Huskyene er flinke til å erobre soveposene først. De kunne sove i fortelt eller ute, men er koselige varmeflasker.

Det er greit med ordentlig sittehøyde helst over 1 m fx. 110 cm. Har et lite lettvekt 1-mannstelt med irriterend låg sittehøyde. Man får munke-tonsur av å sitte og gnikke mot taket. Nordmarka teltene er ganske tunge, faktisk over 4 kg? 

Kina teltet ser for så vidt ganske bra ut på bilder/tegning. Spørs om vekt er med plugger (stenger). Helsport yter veldig bra servise på reparasjon og reservedeler. Vår gamle Helsport Rundhø har fått ny bunn og lappet fortelt etter isøkse igjennom, samt ny stenger. veier knapp 3 kg. Mitt annet no-name (Bison) har vært veldig bra og tålt mye vind og har meget stort fortelt - en fordel til matlaging.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, olarabben skrev:

Hei planlegger litt ferie i år, vi er et par i 20 åra som har lyst til å prøve ut teltlivet. Pris vi har tenkt er en 2000-3000kr, planen er en tur til Lyngen, samt hvertfall noen netter i femundsmarka. 

 

Prøvd å lest litt her på forumet for å finne noe fornuftig, men stortsett så omhandler trådene her om langt dyrere telt. Men ringstind 2 fra Helsport blir titt og ofte anbefalt ser jeg. Men frykter det blir lite for 2 stk pluss hund. 

 

Mvh Ola, ung teltmann. 

Ringstind 2 er altfor lite til 2 Mann og en hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger  f.eks. ett Fjellheimen 3 camp pro her på Finn.no til 3000,- (Halv pris ish, kan kanskje prutes litt også). Ikke så mange bilder, men det kan jo etterspørres. Veier 3,6kg ca, fordelt på to personer så er vel det innafor. Da har dere ett kjempetelt med den plassen og tryggheten som trengs.

Jeg er fan av å kjøpe brukt, for veldig ofte er det i like god stand som nytt. Få gode bilder, gjerne også bilde av undersiden på merkelappen til teltet som forteller året det er produsert.  Og skulle dere ikke bli fornøyde så kan det selges uten det store tapet.   

Endret av Johanks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, elgen skrev:

Kina teltet ser for så vidt ganske bra ut på bilder/tegning. Spørs om vekt er med plugger (stenger).

Vekt med alt skal være 2,6 kg. På pakklett har de mer info om teltet, flere bilder og en video. Syns det ser veldig romslig ut. 

https://pakklett.no/collections/tent/products/opalus-3p-2-3kg

Men hvis Fjellheimen 3 camp teltet på Finn er i god stand, og ikke er eldgammelt, så høres det ut som det beste alternativet til nå i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lavvulight liggende. God plass i forhold til vekt. Brukt den mest solo med bikkja jeg hadde. Også med en kompis og bikkja hans noen ganger. 2 voksen, 2 stk recon pack og 2 stk Husky gikk fint der. Har brukt den i Femundsmarka en gang men mest i Nordmarka.. ikke vært ute for storm eller noe slikt. Eneste vind med litt fart var i Femundsmarka da det blåste opp til et kraftig tordenvær. Fikk litt bananform i kastene men hadde da bare brukt 6 av 12 barduner også. Det eneste som skjedde var at det var sand halveis opp på den som hadde blåst opp fra bakken. Hvor mye den tåler aner jeg ikke. Kan godt hende Helsport har noe der hvis de har fått noen tik reklamasjon eller rep gjennom årene. Det dere må tenke på er at det kun er en duk så ved kondens og vindkast kan de komme en fin dusj nå og da. Dog er vegger såpass rette at det meste renner ned. Er bra lufting i den så jeg opplevde ikke kondens som noe problem. Den er også praktisk på vinteren siden man kan stå oppreist inne å skifte etc, høy nok til å forvarme primus og lage mat hvis det er surt ute. Dog vil ikke en primus gi like god varmeeffekt pga høyden kontra et telt. Bruker min lite siden den er litt stor alene og jeg har lettere alternativ når jeg ikke har bikkje lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg vurderer å utvidet budsjettet litt, fant et spennende alternativ nemlig wiglo lt4, delvis tungt med sine 6kg med inner og yttertelt. Men man kan dele opp det litt med å la yttertelt være en pakke og stenger samt innertelt i en pakke. Så kan man bære litt hver så sant man er flere på tur. 

 

Hva trur dere om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Elgen her.

Wiglo ser ut som ett kjempe telt, var lenge på utkikk etter ett selv men da kun til turer med pulk eller med bil. Det blir for tungt og pakker for mye til sekk er min mening, selv om man er to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda kan se litt problemet med vekt altså, men vi kommer nok sjelden/ aldri til å få lange marsjer dit vi skal så ser ikke helt problemet med den ekstra kiloen, bikkja kommer også til å bære kløv om et års tid så den bære egen mat for turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok droppet et telt på 6 kilo. Det blir som regel nok vekt i sekken på tur. Med mindre dere skal gå et par hundre meter fra bil å slå leir så klart. Ta en titt på Bergans Trillemark 3. Det er et telt som har kommet greit ut i tester. Fåes til 2399 på Intersport og G-sport bl.a.  Det er nok litt snaut til 3 voksne da det skrår en del men til 2 stk og en bikkje bør det være god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten blir dette litt ferietelt, for å besøk steder i landet med bil med noe gåing men ikke mer enn Max 2-3 kilometer evt. Så da er ikke vekt et problem. Samt på vintertur kommer det til å bli brukt pulk vil jeg tro i det store å hele. 

Så trur ikke vekta er noe stort problem, har også i løpet av en helt normal arbeidsdag ganske mange tusen skritt med snekkervest hengende på kroppen med drill, hammer og tenger ++ så trur jeg ogdå skal klare det fint. Sist tur jeg var på bar jeg en øsvvo på 15kg, pluss en 6er med øl og fiskeutstyr og sovepose uten å syntes det var alt for kjett.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magasinet har to 3 manns telt, under ditt budsjett. Et på tilbud til kr. 699,-  Begge har vekt på ca 3,5 kg.

Har hatt med både en og to hunder på tur, vil annbefale 3 manns telt, eller lavvo. Ringestind 2 er vel lavt og trangt, er vel for to smidige småfolk. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.