Gå til innhold
  • Bli medlem

EE Enigma Quilt


Memento mori

Anbefalte innlegg

@gramjeger Starter en ny tråd på dette, så blir det lettere å finne for andre.

Jeg har en stund vurdert quilt og da spesifikt EE Enigma, så når jeg ser at du har den må jeg jo spørre litt. Erfaringer med bruk og import du vil dele?

Import er ikke noe problem, blir litt toll og betale, men det er det verdt. Jeg må si jeg var ett skeptisk, men til kort 3 sesongers bruk (-5 grader) funker det veldig bra, bare vær obs på at det regner et sett med tøy på når de setter grensene. 

Wide VS X-Wide, ut i fra hva jeg leser i innleggene dine har du en X-Wide, men jeg klarer ikke å lese meg til at du er lettere å gå over enn rundt ...

Er 194, og breid over skuldra - 123 cm i omkrets. Så er verken enkel å gå over eller rundt...

Bredest mulig er det det som er greiea?

Nei, ta en som passer til deg og ditt sovemønster.

Og til sist: For vanlig 3-sesonger bruker jeg i dag en sovepose til -7 (oppfatta den som litt småkjølig på slutten av natta i -7), så da burde jo en quilt til -6 ha ca samme gradering? 

Nei, du bør ha en til -12 grader etter min vurdering. Gå opp i FP og få en som er mere komprimerbar, og lettere, og betydelig dyrere.... Weather strips er også lurt, selv om det veier litt mere. En av det mest vanlige feilene er å velg for kald quilt. Dette er det statisikk på fra AT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

T-Lim: Som noen skrev her på fjellforum for en stund siden de klærne som er i sekken kan like godt brukes, så et skift er ok. Men skal ta med i regnestykket at -12 er å anbefale ... bare å starte å spare skjønner jeg ;-)

Weather strips: Hva mener du med dette? Noe tilsvarende CoverZip (regntrekk til sovepose)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at -6C har vært mer enn godt nok for 3-sesongs-bruk. Jeg har brukt min EE Revelation i minusgrader i kun undertøy(og lue) og var varm og god hele natta. Skulle jeg valgt på nytt igjen hadde jeg dog gått for 5*/-1* Revelation og spedd på med -12/-17 Enigma til skuldersesong/lettere vinterturer. Tankegangen bak er rett og slett at Revelation har glidelås som åpner den helt opp i beina og lettere å lufte i varme omgivelser. Enigma i kaldere omgivelser er veldig grei mtp varme bein og mindre fare for kuldebro. Jeg leste også denne statistikken som @Memento mori referer til før jeg kjøpte, men valgte å bruke vekt og pengebesparelsen på -12 vs -6 på å kjøpe en lett og tynn dunjakke og noen duntøfler (jeg fryser fort) for å ha større fleksibilitet.

Når det komme til weather strips: Jeg kjøpte ikke dette. Tanken er å beskytte fotenden og hode-enden mot fukt fra hhvis teltduk og pust. Angrer ikke så langt, men det kan bli kjipt den dagen jeg angrer. Jeg har 20D-stoffet(som bruker til weather strips) på underquilten for å beskytte mot vann. Det er helt åpenbart et mer solid materiale og føles hardere. 10D-stoffet er svært mykt og deilig å ta på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Thomas E: Så weather strips er beskyttelse mot vann. PT har jeg 2-lags telt og coverzip så det gjør vel nytten. Men 20D vs 10D kan jo vurderes.

@Thomas E du sover tydeligvis i hengekøye og har en underquilt som varmer mer enn bare en Therm-a-Rest NeoAir Xtherm (R-verdi 5.7) og på kalde dager legger jeg til en vanlig underlag med R-verdi 2.1. Så Blir litt usikker på hvordan en skal sammenlikne temp i så måte. Men vurderer det antagelig dit at -6 er nok siden -7 er nok i dag. Kommer uansett til å kjøpe med en EE Torrid APEX Vest når jeg først er ute å bruker penger ... blir det for kaldt om natta får jeg ta på denne også. Dun lue kjøpes fra AliExpress ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas E skrev:

Når det komme til weather strips: Jeg kjøpte ikke dette. Tanken er å beskytte fotenden og hode-enden mot fukt fra hhvis teltduk og pust. 

Jeg er lang, og enden kommer normalt inni duken. Er du på tur mange dager på rad, syns jeg det også er greit å beskytte mot pustelufta. Men teltvalg/hengekøye påvirker også. Det gjelder å få totalen i hop, ikke bare et punkt. 

Så hver må gjøre sine valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Spørsmål nr 1002 ... Bredde på quilten? EE har en måte å måle bredden på, UGQ har en annen måte å måle bredden på. Ikke helt lett å bli klok på. Pr i dag har jeg Wide på liggenduerlag (60 cm), men reg. på sovepose. Når jeg sover i min egen seng bruker jeg en standard dyne som er 140 cm bred og den går jeg fint ann å pakke rundt seg. I EE målestokk blir det reg. i UGQ blir det 55". Bruker jeg EE sin målemetode er jeg over på X-wide (men dyna hjemme sier reg.). Hvis jeg måler meg slik UGQ anbefaler er jeg på vippen til 50" (men dyna hjemme sier 55"). Er det rart en blir forvirra?

Pris- og vekt-mesig er det jo også en del forskjell på EE og UGQ. Darwin liker EE best, men UGQ var "greit nok, uten at det var noe feil med det". Bruker jeg breddemål etter dyna hjemme og 198 cm lang (180 cm pluss sover på magen mm) koster / veier

* EE-revolution i hennholdsvis -6 og - 12: 315$ / 744g og 340$ / 846g

* UGQ (samme funksjoner og spec): 253$ / 710g og 258$ / 767g

Jeg fryser generelt ikke lett, ei heller når jeg sover. men skal en se pris/vekt mellom EE og UGQ så er jo en -12 UGQ billigere og ca like lett som en -6 EE. Det er da jeg lure på om bredden har vært ute å lurt oss litt ;-) 

Noen som har noen tips?

PS: Frakt fra USA og toll/moms osv kommer jo selvfølgelig i tillegg og gjør livet litt småsurt 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har EE revelation 20F. Jeg har brukt den ned mot 0 grader, og litt under, men da frøs jeg skikkelig. Problemet mitt med den er at det blir så mange kuldebroer og hull hvor den kalde luften kommer inn. Hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg fått laget en med glidelås hele veien slik at jeg kunne sikret at den var rundt meg til enhver tid. De stroppene fungerer egentlig ganske dårlig.
Nå bruker jeg den mye inni jervenduk med isolasjon, så for meg fungerer den egentlig ganske bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at systemet med stropper og quilt fungerer utmerket. Har en 30F Revelation som jeg har brukt under 0 grader uten å fryse. Så folk er forskjellige...

Som nevnt over lønner det seg uansett ikke å kjøpe for liten quilt for å spare vekt. Så er man i tvil gå i alle fall opp en størrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 19.24, GrundeL skrev:

Min erfaring er at systemet med stropper og quilt fungerer utmerket. Har en 30F Revelation som jeg har brukt under 0 grader uten å fryse. Så folk er forskjellige...

Har akkurat samme erfaring som deg. Har brukt 20F Revelation ned til -5 uten problemer. Bruker også alltid stroppesystemet, med mindre det er veldig varmt. Fungerer utmerket for meg som vrir og vender meg gjennom natta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Thomas E skrev:

Har akkurat samme erfaring som deg. Har brukt 20F Revelation ned til -5 uten problemer. Bruker også alltid stroppesystemet, med mindre det er veldig varmt. Fungerer utmerket for meg som vrir og vender meg gjennom natta.

Høres neste ut som Prebb har en for liten quilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GrundeL skrev:

Høres neste ut som Prebb har en for liten quilt?

Nja, det vet jeg ikke. Kan hende. Men det er relativt vanlig at mange ikke bruker stroppesystemet. Og det er vel heller ingen hemmelighet at quilt er mer utsatt for kuldebroer. Det er vanskeligere å snurpe en quilt helt igjen enn en standard sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GrundeL skrev:

Høres neste ut som Prebb har en for liten quilt?

Jeg tror ikke den er for liten. Jeg klarer fint å snurpe den rundt meg som om det hadde vært en sovepose. Problemet er at jeg må ligge helt i ro om jeg kunne skal få trekk i sprekkene som dannes mellom stroppene, og over øverste stropp. Jeg får til å holde meg varm om jeg ligger i ro, men det er langt mer komfortabelt i sovepose. Så jeg bruker bare quilten når temperaturen er 10+ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Prebb skrev:

Problemet er at jeg må ligge helt i ro om jeg kunne skal få trekk i sprekkene som dannes mellom stroppene, og over øverste stropp.

Merkelig fenomen. Skjer ikke med meg, og jeg beveger meg MYE når jeg sover. Nettopp derfor vanlig sovepose er så tungvint for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.