Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra gammel barnepulk til transportpulk


Vallers

Anbefalte innlegg

Fikk fatt på en gammel barnepulk fra Fjellpulken for en 500-lapp. Målet var å lage en transportpulk ut av den med plass til mer volum. 
Gikk til innkjøp av: Maljesett ink. tang (Biltema) og rundstrikk til teltstenger (ca. 200,- totalt). Hadde fra før 2 x solide strammestropper m. klikklås.

1. Først fjernet jeg setet/rygglenet bak og skrudde vekk vindskjermen. Fjernet div. fjærer m. skarpe kanter innvendig. Skrudde av støttearmene på hver side av pulken. Underlag innvendig = et gammelt liggeunderlag tilskjært. 

2. Klipte så vekk 90% av det originale trekket, men lot 8-10 cm med "vegg" av stoff langs begge langsidene være igjen. Her passet jeg på å ikke klippe vekk sømmen som var påsydd i skjøten mellom blå og rød del av originalstoffet, for i denne sømmen ville jeg feste maljene for rundstrikken.

20190228_185554_ny.jpg.cdcb157366f5614d6ada2d33f852cdeb.jpg 

2. Festet så maljene med jevne mellomrom i originalsømmen hele veien fra front og tilbake til vindskjermfestene. Tredde i strikken og kryssflettet hele veien. Det gikk med en god del meter med strikk. Brukte bare den gamle strammelåsen til originaltrekket som "endepunkt" på strikken, så strikken kan strammes/låses som man ønsker. 

20190302_162339_ny.jpg.746a1d48bcb345b08c7ca8d92db7a614.jpg

3. Så har jeg bare benyttet selve transportbagen til pulken som nytt "trekk". Den fungerer da helt enkelt som en pose som man legger ned i pulken og innunder strikken, som man fyller opp med ønsket bagasje. Denne transportbagen som fulgte med er i et bevernylon-aktig materiale. Virker veldig solid.

20190228_193732_ny.thumb.jpg.a7ef2f25671fee4e51418772536b8850.jpg

4. Festet så 2x strammereimer med klikklås som går tvers over pulken. Den ene festet jeg rett i vindskjermfestene på hver side. Den andre i de to bakerste skruehullene etter støttearmene. Jeg festet maljer i hullene til strammereimene der hvor mutterne skulle igjennom. Jeg passet på å bruke ganske lange strammereimer, da det er naturlig at bagasjen må bygges litt ekstra i høyden bak i pulken.

20190302_162328_ny.jpg.d2932801d71f6728bd00c6c840e78efb.jpg20190302_162332_ny.jpg.6262d2673ee7eaa626972798eb4e2dc2.jpg

5. Og omtrent slik ble det ferdig oppakkede resultatet. Oppi her har jeg alt jeg trenger til 3-4 netter med bålkos og isfiske ink. mat/klær/reinskinn/sovepose/div utstyr osv.
Får jeg "Fjellpulken"-logoen til å stå litt mer symmetrisk i front neste gang også, så snakker vi! 😀

20190302_162304_ny.jpg.91a4668415c1b8dfdd88f42ff9ae94d4.jpg

Endret av Vallers
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt og greit dette👍 Her har du fått en fin transportpulk for en rimelig penge. 

Et lite spørsmål: Litt avhengig av terreng der du bruker pulken, men kan det være et mulig slitasjepunkt på webreima du har festet (langt nede) på utsiden av pulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rayun skrev:

Enkelt og greit dette👍 Her har du fått en fin transportpulk for en rimelig penge. 

Et lite spørsmål: Litt avhengig av terreng der du bruker pulken, men kan det være et mulig slitasjepunkt på webreima du har festet (langt nede) på utsiden av pulken?

Det gjenstår å se, men det er mulig, ja. Her har jo Fjellpulken opprinnelig borret et hull gjennom glassfiberen, for dette er det ene av to skruefester til støttearmene (anti-velt-armene) originalt. Så jeg hare bare benyttet samme skrufeste til denne reima. Kanskje ved et ordentlig kraftig støt/napp/nykk i dette punktet, så er det mulig at glassfiberen sprekker hvis man er uheldig. 

Jeg ser derimot ikke for meg at skruen kommer til å "gnage" nevneverdig på hullet så hullet i glassfiberen utvides. Jeg får følge litt med på dette :). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier!

Jeg har en gammel barnepulk selv, som jeg bruker som transportpulk. Men jeg har bare fjernet setet og vindskjerm. Men bildene dine ga inspirasjon til videre "foredling".  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Flott prosjekt med god gjenbruk! Hvorfor valgte du å ta bort "støttearmene"? De syntes jeg egentlig alltid var suverene på de pulkene vi hadde, og de funket bra også i dyp snø..

Jeg bare ser for meg at med 30kg+ i pulken i dypere løssnø så vil disse skape mer motstand enn uten? Men det er ikke noe jeg har fått testet skikkelig. Bare en antakelse, og vanlige transportpulker har jo heller ingen ekstra sidestøtte normalt sett. Jeg føler den er stabil nok uten, og klarer meg uten "ekstra sikring" når det ikke er et levende vesen som må bære konsekvensene av en evt. velt. Kan være jeg skrur dem på igjen hvis jeg merker at jeg kunne trengt dem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vallers skrev:

Jeg bare ser for meg at med 30kg+ i pulken i dypere løssnø så vil disse skape mer motstand enn uten? Men det er ikke noe jeg har fått testet skikkelig. Bare en antakelse, og vanlige transportpulker har jo heller ingen ekstra sidestøtte normalt sett. Jeg føler den er stabil nok uten, og klarer meg uten "ekstra sikring" når det ikke er et levende vesen som må bære konsekvensene av en evt. velt. Kan være jeg skrur dem på igjen hvis jeg merker at jeg kunne trengt dem.  

Dine antakelser er riktig. Har flere ganger blitt brukt som "plog" de støttene når vi har vært på tur i dyyyp snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så veldig bra ut! Bare et tips om noen får inspirasjon av dette - fjellpulken selger ferdig varepulktrekk som er laget til å passe barnepulkene ( men det var ikke billig husker jeg fra mitt eget prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.