Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhold Storebjørn


Peder

Anbefalte innlegg

Annonse

Bregleppa er stor og sulten så i utgangspunktet er den problematisk å krysse. Men breførerne på Leirvassbu legger ut en aluminiumsstige på tvers av denne gleppa, som gjør det mulig å foreta føringer til topps (i år med lite snø). Så vidt jeg forstår er denne stigen lagt ut i år også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha vært pandaspor..

Jeg var på toppen 2 august. Terrenget rundt knausen på høyre side på 2050 meter var temmelig sprekkete. Det er her det er en svær sprekk som går over hele breen (tror egentlig ikke det er en bregleppe).

Smeltevannskløften mot knausen ble passert på en stige som var omtrent 4-5 meter lang. Over stigen var det noen få bratte meter opp og deretter en tyve meter mot venstre før det ble slakere igjen. Etter ytterligere noen meter var det en ny stor sprekk som lot seg passere helt greit på en solid snøbro.

Vet ikke nøyaktig hvordan det er nå, men det er neppe blitt noe bedre. Det er sikkert nødvendig å sikre litt i området rundt knausen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt.

Forstår det da slik at en stige gjør det mulig å komme forbi den breie sprekken, men at det også er vanskeligheter når en kommer over denne. Den andre snøbrua blir jo også tynnere for hver dag.

Det er sikkert nødvendig å sikre litt i området rundt knausen

Hvilken type sikring er det her snakk om: Fjell eller is/snø. Er det de bratte metren etter stigen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så mye om sikring så jeg vil ikke gå for mye i detalj her. Forholdene kan ha snudd seg siden jeg var der også.

Vi brukte løpende mellomforankring og sikret vel på omtrent fem steder i bratta over stigen. Vi var også sikret over selve stigen. Snøankere ble brukt og sikringsmidler på fjell, men ikke isskruer. Men som sagt kan behovet for sikringsmidler være annerledes nå.

Problemet nå tror jeg er dels at stigen kanskje ikke er lang nok til å nå over sprekken og dels at snøbroen over sprekken litt høyere opp ikke er trygg lenger.

Det er fullt mulig at også andre snøbroer begynner å bli litt råtne her og der. Tiden på året er vel ikke den gunstigste for Storebjørn akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.