Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen med erfaring med fjellreven abisko endurance 3?


Turfyr

Anbefalte innlegg

Hei,

Har for tiden et Yaranga Frisport trek 3 (selges ikke lenger, men ser helt likt ut som lightweight 3). Teltet fungerer for så vidt greit nok det med en hake og det er at innerteltet har lav takhøyde mot fotenden som gir dårlig sittehøyde og romfølelse. Funker for så vidt for meg, men dama liker det dårlig og jeg vurderer derfor å oppgradere, for å gjøre det enklere å få ho med ut.

Hvis ho får velge blir det kuppeltelt beregnet på å huse en middels finnmarksbygd og ståhøyde i hele teltet. Som jeg må bære rundt.....

Bruken blir i hovedsak 3 sesongs, potensielt noe vinterbruk men neppe høyfjell på vinterstid, må ha komfortabelt plass til 2, vekt ikke vesentlig over 3 kg da det skal bæres i sekk.

Vurdert (og sett en del tråder her inne) Exped Orion extreme 3 som ser ganske bra ut, men er litt tungt (sett noen har trøblet med kvaliteten på UL versjonen). Et annet telt jeg har vurdert er fjellreven abisko endurance 3 men sett veldig lite omtaler om det. Er det noen her som har brukserfaring med dette teltet og kan dele disse? Er ca 190, digg hvis det går fint å sitte oppreist når man skal kle på seg og evt. bo i teltet ved kjipt vær.

Også sett på noen av Hilleberg-teltene (nallo gt og kaitum gt) men for ca lik pris virker endurance å gi mer plass sammenliknet med vekta.

Innspill tas i mot med takk :)

10168.jpg

abiskoendurancegreen.png

Endret av Turfyr
Legge ved bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med nye Helsport Fjellheimen ? Den har lik bredde i hele innerteltet og har fått betraktelig bedre høyde i innerste delen av teltet. Finnes i både i Superlight og Pro versjon.

Har den forrige versjonen, og det er ett knallbra telt. Har nå lagt det ut for salg, siden jeg vil bytte til kuppeltelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forsalget om Kaitum pga. romfølelsen de rette veggene gir. Abisko Endurance 3 har innertelt som skrår bakover. Og Kaitum har to fortelt og to innganger, det er svært praktisk, og for min del faller da behovet for ekstra stort fortelt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har abisko shape 3, det er ett knalltelt, men er også en lavere versjon av endurace 3.

Pakkvolumet på Abisko serien er virkelig fenomenalt lite, og det er ett 4-sesongs telt uten tvil (jeg har brukt mitt mye vinterstid, også i dårlig vær. Dog lave telt har litt mindre vindfang).

Sammenligner man abisko shape 3 og nallo 3 GT pakker abisko shape nesten halvparten (har sett i butikk), og det er noe å tenke på om man skal bære det i sekken.

Nallo 3 GT har heller ikke høy ventil i fotenden, og heller ikke mulighet (såvidt jeg vet) til å rulle vekk ytterteltet i fotenden om det er varmt. Det er en god måte å lufte på.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo har eksepsjonelt gode luftemuligheter både ved full åpning av forteltet og ved åpning av ytterteltet i fotenden. Bildene havnet visst under videoen...

Hilleberg er så greie at de leverer teltene sine med romslige pakkposer som gjør livet lettere når teltet skal pakkes ned ute på tur. Trange pakkposer selger selvsagt best fordi da ser det så mye mindre ut. 

 

Bilder hentet fra denne videoen: 

 

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.32.57.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.31.16.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.30.47.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.32.34.png

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, SnorreL skrev:

Nallo har eksepsjonelt gode luftemuligheter både ved full åpning av forteltet og ved åpning av ytterteltet i fotenden. Bildene havnet visst under videoen...

Hilleberg er så greie at de leverer teltene sine med romslige pakkposer som gjør livet lettere når teltet skal pakkes ned ute på tur. Trange pakkposer selger selvsagt best fordi da ser det så mye mindre ut. 

 

Bilder hentet fra denne videoen: 

 

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.32.57.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.31.16.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.30.47.png

Skjermbilde 2019-03-18 kl. 17.32.34.png

For å kommentere litt videre på akkurat det:

- Pakkvolumet på Abisko Shape ER betydelig mindre (teltet veier også mindre). Det handler om tykkere og sterkere duk enn Nallo Langs kantene, og tynnere og lettere duk på resten av teltet. Ikke bare om pakkpose størrelse. Abisko shape er enkelt å putte nedi pakkposen, det er en slik utvidbar pose - omtrent som en snorstrammingen på en ryggsekk med hevbart lokk. Jeg lar posen være stor under oppbevaring, og snører den igjen under transport.

- Endestengene på Shape er samme som på Nallo, men midtstangen er tykkere.

- Abisko Shape HAR bedre ventilasjon. Både ventil øverst i døren på ytterteltet og to meget store endeventiler. Alle 3 ventilene kan brukes selv om det er masse snø.

- Ruller man opp fotenden på Abisko Shape får man mye bedre ventilasjon enn den lille fotventilen man har på Nallo, i tillegg til ett vindu ut som det kommer masse frisk luft inn gjennom og man kan se ut fra.

25C87398-2473-43BF-8B9C-98037A5C585D.png.a5fff6de01da59c709196f0acaeace57.png

EB221244-A841-4C98-8DEB-142149364517.png.d9b89380d55f6e7f6652bef64ff5aba1.png

Hele forteltet kan også rulles vekk, selv om det ikke er beregnet for det

Men nå er verken Nallo eller Abisko shape teltet for @Turfyr, siden han ønsker ett telt med høyere fotende ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Marius Engelsen said:

Men nå er verken Nallo eller Abisko shape teltet for @Turfyr, siden han ønsker ett telt med høyere fotende ;) 

Nettopp, det er hovedgrunnen til at han ønsker nytt telt. Selv vurderte jeg en gang et Nallo, men det var helt uaktuelt på grunn av den lave takhøyden som ender i null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen Hvis du tolket mitt svar til at jeg mente at Abisko ikke pakker lettere enn Nallo og at Nallo ventilerer bedre enn Abisko,  så gjorde jeg ikke det. Er interessant å se løsningene på Abisko som du viser over her. 

Må forøvrig si at svenskene er gode på telt.  Jeg har hatt noen Hilleberg de siste åra og ett Fjällreven på 90-tallet og har bare godord å si om begge produsentene. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode forslag. Har sett på de fleste av disse og har egentlig prioritert de fleste av de bort, men sett veldig få av disse teltene slått opp. Kanskje jeg skal sitte rolig i båten fram til Camp Villmark i år og få sett noen live.

Sitat
14 timer siden, ViktorS skrev:

Hva med nye Helsport Fjellheimen ?

 

Dette er absolutt et brukbart alternativ, spesielt pro versjonen ser lovende med tanke på plass spesielt (og litt hyggeligere pris). Men var en tur på xxl og så på det og det virka en del tyngre enn de 3,55 kg (som i utgangspunkt er litt tungt for å drasse med i sekk synes jeg) som er oppgitt (mot ca. 3 kg på abiskoen). Superlighten er selvfølgelig et alternativ, men det har mindre plass enn pro versjonen og fjellreventeltet. I tillegg er bruksmuligheten på superlighten litt mer begrenset selv om det burde holde i det fleste tilfeller.

Sitat
4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Men nå er verken Nallo eller Abisko shape teltet for @Turfyr, siden han ønsker ett telt med høyere fotende ;) 

Spot on , men bra du er godt fornøyd med kvaliteten på abisko shape. Det er betryggende @Marius Engelsen

;)

Sitat
13 timer siden, Arcticpeak skrev:

Kaitum har rette endevegger på innerteltet og 2 fortelt, det gir en helt annen romfølelse enn det teltet du har

Har seriøst vurdert Kaitumen, men klarer ikke helt å la være å tenke at da burde jeg hatt GT versjonen og da bikker vi 4 kg for 3 pers. Hvilken Kaitum-versjon har du pleid å bruke og er det med sekk? Funker teltet greit uten store fortelt?

Ikke så enkelt det her......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TheSleepwalker skrev:

De har da identiske mål? Fjellheimen 3 Pro og SL? 

Det har du fullstendig rett i. Må ha vært noen gamle målestokkbilder jeg så på (evt. feil antall i superlighten).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.