Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL Rutevalg 18 Mai


Tufsingen

Anbefalte innlegg

Hei igjen fjellfolk i Norge! 

Jeg har jo tenkt å starte 2.5mnd ( 1 etappe NPL) 18 Mai i år. I Utgangspunktet så hadde jeg lyst å vandre hjemmefra ( Røros) Men så mente min mor at jeg heller burde begynne i Lindesnes da pga sommeren kommer dit før.. Jeg og min mor har stort sett ikke sett annet enn fjella her oppe ved Røros så lite viste vi at Hardangervidda ligger på 1400 meters høyde og at snøen smelter hardt der til kanskje langt ut mot slutten av juni. Så Hvis jeg starter i Lindesnes 18 mai og tar meg ultra-god tid frem til Hardangervidda så jeg kan starte ved Setedalsheiene i starten av Juni. Under hele turen vil jeg sette av god tid og jeg skal ikke stresse noe, vil ta det rolig, tøye godt og ta mye pauser/ lufte føtter. Jeg har mulighet til å ta med Fimbulveter truger og skal gå i joggesko og noenlunde lett sekk 12-18kg med vandrestaver. Har ikke super god erfaring med navigering i fjella eller så det er også en favør for å starte turen fra Røros ( Er godt kjent ned mot Dovre og får da praktisert navigering i litt mere kjente omgivelser.sal navigere med kart/kompass, Mobil UT.No/Locus maps/ også har jeg en Garmin Explorer inreach+ Tror egentlig heller ikk at det er super vanskelig å ta seg over fjella her på Røros i mai/juni fordi det er rett å slett lavere høyde enn Hardangervidda.  Uansett jeg søker mere input om akkurat dette.. Altså Røros/ eller Lindesnes ( trenger ikke input om valg av utstyr osv her har egnte tråder for det :) ) 

 

Skal jeg starte turen hjemmeifra eller skal jeg starte på Lindesnes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, valle said:

Kan det tenkes at snøen vil forsvinne tidligere i år (siden det er en forholdsvis snøfattig vinter)? Noen som vet hvordan snørforholdene på vidda er?

Det tenkes. Men er det tryggere å krysse hardangervidda tidlig vår eller sen vår mtp elvekryssinger. vanskelig å si. Får vel bare vente å se litt nærmere uti Mai 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sjekk med Turistforeningen om når bruene blir lagt ut. På Hardangervidda og i Setesdalsheiene er det flere bruer som tas ned om vinteren for at de ikke skal skades av store snømengder. Litt kjedelig å drive elvekryssing i smelteperioden hvis du må vade strie stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, ost skrev:

Ta en sjekk med Turistforeningen om når bruene blir lagt ut. På Hardangervidda og i Setesdalsheiene er det flere bruer som tas ned om vinteren for at de ikke skal skades av store snømengder. Litt kjedelig å drive elvekryssing i smelteperioden hvis du må vade strie stryk.

Farlig er vel kanskje et bedre ord enn kjedelig..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 11.02, Tufsingen skrev:

Hei igjen fjellfolk i Norge! 

Jeg har jo tenkt å starte 2.5mnd ( 1 etappe NPL) 18 Mai i år. I Utgangspunktet så hadde jeg lyst å vandre hjemmefra ( Røros) Men så mente min mor at jeg heller burde begynne i Lindesnes da pga sommeren kommer dit før.. Jeg og min mor har stort sett ikke sett annet enn fjella her oppe ved Røros så lite viste vi at Hardangervidda ligger på 1400 meters høyde og at snøen smelter hardt der til kanskje langt ut mot slutten av juni. Så Hvis jeg starter i Lindesnes 18 mai og tar meg ultra-god tid frem til Hardangervidda så jeg kan starte ved Setedalsheiene i starten av Juni. Under hele turen vil jeg sette av god tid og jeg skal ikke stresse noe, vil ta det rolig, tøye godt og ta mye pauser/ lufte føtter. Jeg har mulighet til å ta med Fimbulveter truger og skal gå i joggesko og noenlunde lett sekk 12-18kg med vandrestaver. Har ikke super god erfaring med navigering i fjella eller så det er også en favør for å starte turen fra Røros ( Er godt kjent ned mot Dovre og får da praktisert navigering i litt mere kjente omgivelser.sal navigere med kart/kompass, Mobil UT.No/Locus maps/ også har jeg en Garmin Explorer inreach+ Tror egentlig heller ikk at det er super vanskelig å ta seg over fjella her på Røros i mai/juni fordi det er rett å slett lavere høyde enn Hardangervidda.  Uansett jeg søker mere input om akkurat dette.. Altså ros/ eller Lindesnes ( trenger ikke input om valg av utstyr osv her har egnte tråder for det :) ) 

  

Skal jeg starte turen hjemmeifra eller skal jeg starte på Lindesnes? 

Ta gjerne en kikk på senorge.no så får du et inntrykk av snømengde i år sammenlignet med andre ord. Der kan du også velge dato, og se på forholdene tidligere år for å få et inntrykk av hvor det normalt ligger mye snø i midten av mai.

Rent generelt så blir det gjerne farbart i områdene sør og sør-øst for Røros til Rondane ganske tidlig. Muligens litt tidlig 18.mai. På Hardangervidda og i Setesdalsheiene vil det nok ligge en del snø, og være krevende å krysse bekker og elver om ikke broer er lagt ut som nevnt over. Men er jo litt tidlig å si noe enda, og så bare å følge med på været, forholdene og ha en plan for begge alternativ. Så bestemmer du deg et par uker før. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Jan Erik Hansen said:

Ta gjerne en kikk på senorge.no så får du et inntrykk av snømengde i år sammenlignet med andre ord. Der kan du også velge dato, og se på forholdene tidligere år for å få et inntrykk av hvor det normalt ligger mye snø i midten av mai.

Rent generelt så blir det gjerne farbart i områdene sør og sør-øst for Røros til Rondane ganske tidlig. Muligens litt tidlig 18.mai. På Hardangervidda og i Setesdalsheiene vil det nok ligge en del snø, og være krevende å krysse bekker og elver om ikke broer er lagt ut som nevnt over. Men er jo litt tidlig å si noe enda, og så bare å følge med på været, forholdene og ha en plan for begge alternativ. Så bestemmer du deg et par uker før. 

takk for svar 🙂 ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.