Gå til innhold
Mischa

Nytt Medlem - Vinternatt under min nye Hilleberg Tarp

Anbefalte innlegg

Velkommen, fin film

Men det lønner seg å felle trær så nærme bakken som mulig. Det er mye kvae og harpiks i nærheten av rota. Spesielt i gamle furuer. Grav gjerne bort snøen rundt stammen for å få så liten stubbe som mulig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
25 minutter siden, haugoy skrev:

Velkommen, fin film

Men det lønner seg å felle trær så nærme bakken som mulig. Det er mye kvae og harpiks i nærheten av rota. Spesielt i gamle furuer. Grav gjerne bort snøen rundt stammen for å få så liten stubbe som mulig.

Slike fine gamle tørrfuruer er det bedre å la stå. Tørrgran er et plenty av og er bedre å ta 😃

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding alle sammen!

11 timer siden, haugoy skrev:

Velkommen, fin film

Jeg hadde ikke reflektert over det så mye, men grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg har lest i gamle US Forestry manualer at det er tryggere og mer ergonomisk å hogge de på hofte høyde, men det er jo helt klart bedre å lå stå en så liten stubbe som mulig, for å etterlate minst mulig spor. Jeg har tenkt meg tilbake dit uansett, og da tar jeg med buesaga og fikser det. 

11 timer siden, whistler skrev:

Slike fine gamle tørrfuruer er det bedre å la stå. Tørrgran er et plenty av og er bedre å ta 😃

Det var nesten bare furu der, og ikke noe tørrgran. Men jeg skal fokusere mer på nedfalls osv. framover. Er det noe spesiell grunn at det er bedre å la de stå?

9 timer siden, Memento mori skrev:

Er det Setesdalesheiene du mener? Hvis ikke hva er ruta?

Det er nok Setesdalsheiene jeg mente ja, beklager! Jeg fant denne ruta på ut.no

https://ut.no/turforslag/1115588/setesdalsheiene-pa-tvers-fra-sirdal-til-setesdal

Det er en hytte til hytte rute, men jeg planlegger å ta med telt og bare ligge hvor jeg finner flotte leirplasser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Mischa skrev:

Det var nesten bare furu der, og ikke noe tørrgran. Men jeg skal fokusere mer på nedfalls osv. framover. Er det noe spesiell grunn at det er bedre å la de stå?

Den beste veden du kan få! Men, slike furugadder kan stå i hundrevis av år og kan være dekt av sjeldne lavarter og tilholdssted for andre arter. I tillegg er de jo flotte å se på og gir «gammelskog» preget på område. Jeg syntes derfor det er bedre å la disse stå og ta det som har falt til jord 😃

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, whistler skrev:

Den beste veden du kan få! Men, slike furugadder kan stå i hundrevis av år og kan være dekt av sjeldne lavarter og tilholdssted for andre arter. I tillegg er de jo flotte å se på og gir «gammelskog» preget på område. Jeg syntes derfor det er bedre å la disse stå og ta det som har falt til jord 😃

Du har helt rett, da lærte jeg mye i dag. Skulle ha kommet til dette forumet mye tidligere kjenner jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Mischa skrev:

Jeg hadde ikke reflektert over det så mye, men grunnen til at jeg gjør det slik er fordi jeg har lest i gamle US Forestry manualer at det er tryggere og mer ergonomisk å hogge de på hofte høyde, men det er jo helt klart bedre å lå stå en så liten stubbe som mulig, for å etterlate minst mulig spor. Jeg har tenkt meg tilbake dit uansett, og da tar jeg med buesaga og fikser det.  

Amerikanere liker åpenbart ikke å knele for noen, selv ikke et tre. Men  spøk til side, jeg tror nå den manualen kanskje er skrevet for de som feller noen dusin trær i løpet av en dag., Går du ned i knestående hugger du jo lengre ned, men fortsatt i hoftehøyde. Er uansett en fordel å gå ned i knestående når du skal kløve veden etterpå, spesielt når skaftet ikke er så langt, slik at en bom går i bakken- og ikke i låret.  Se denne: www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

Btw, flott at du kan dele opplevelsen med din far på denne måten!

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, whistler skrev:

Var ikke meningen å være surmaget altså. Veldig fin film og supert at du drar på tur og lager fin film! Fortsett med det :-)

Det ble ikke oppfattet slik! Jeg er bare glad for å få mer kunnskap.Tusen takk for fin tilbakemelding, det motiverer!

1 time siden, Blaser skrev:

Du er velkommen til å delta her @Mischa :

Tusen takk for invitasjonen, det er veldig hyggelig. Jeg må avvente sommerturnusen, men det hadde vært moro å møte flere frilufts interesserte :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider