Gå til innhold
  • Bli medlem

Gregory Stout 45 VS Osprey Exos 58


Rogavel

Anbefalte innlegg

Sikter meg inn på en sekk til kortere turer (1-2 dager) der 85 literen på 2,7 kg jeg bruker blir litt stor og tung i noen tilfeller.
Jeg sliter med å velge utifra rådata, sammendrag og videoer på nett.
Er det noen som har erfaring med disse lettvekt sekkene?

Gregory Stout 45 l.
Vekt: 1,29 kg
Anbefalt max bærevekt: 18 kg
Medfølger regntrekk
Link til en kort og god video:

https://youtu.be/3nkgPCoCCq8

Osprey Exos 58 l.
Vekt: 1,23 kg
Anbefalt max bærevekt: 18 kg
Medfølger ikke regntrekk
Link til en kort og god video:

https://youtu.be/LcM9ofQ1brQ


Jeg prøvde Gregory Stout hos G-Sport, og var forsåvidt meget fornøyd.
En flink og hyggelig selger der borte, som har lang og god erfaring, fortalte at dette er sekk #2 han bruker -og er også fornøyd.
Men, det er alltid et men, sekken til Osprey Exos rommer jo 13 liter mer.. (Har ikke mulighet å prøve Exos i noen fysiske butikker -kan noen bekrefte om denne Exos sekken er veldig behagelig på rundt 15 kg?).
Begge sekkene er for tiden tilgjengelig for rundt 1200 kr.


...Eventuelt Thule Capstone 50
Vekt: 1,39 kg
Medfølger regntrekk

Denne har også vunnet best i test


Ikke anbefal meg Bergans Helium 55 l. i denne tråden.
Denne var (syntes jeg) forferdelig å ha på ryggen.


Andre gode sekker på rett over kiloet noen anbefaler?

På forhånd mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Rogavel skrev:

Andre gode sekker på rett over kiloet noen anbefaler?

Siden sjansen byr seg vil jeg igjen anbefale «min» sekk, Helsport Snota 45L 😊

God bærekomfort, praktisk, og relativt lett (1,15 kg). 

Finnes også i 55L, 40L, og 36L-versjon. 

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort om exos: 

Du kan ta av lokket. Lokket i seg selv er beregnet til å ha 11 liters volum, dette betyr at sekkerommet har faktisk volum på 47 liter! (Kontaktet Osprey om dette før jeg kjøpte exos). God å bære, netting i ryggen gir god borttransport av svette. 

Det jeg ikke liker er:

For dårlig innfesting av ting man ønsker å feste på utsiden, som f.eks liggeunderlag. De originale stroppene er både simple og korte.

Sekken blir en klump på ryggen, dvs den holder ikke formen selv, men buler ut bakover. 

Hoftebeltet er verken fugl eller fisk. Med litt for mye mage (ikke alt for mye, men samtidig synlig 🤔) passer ikke beltet skikkelig.

Det jeg liker veldig godt er de utvendige lommene, spesielt nettinglommen bak er fantastisk praktisk å ha, og noe jeg syns er utrolig at ikke "norske" sekkeprodusenter kopierer.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stout 45; Veldig fornøyd. To pirkepunkter jeg kan komme på:
- Vanskelig å få store vannflasker nedi lommene når sekken ellers er stappet pølsefull. Kunne godt vært mer "fancy" vannflaskelommer.
- Når sekken ikke er full kan topplokket lett skli nedover sekken. Dette er fordi de bakre stroppene på topplokket er festet mer på siden enn bak.

Har sekken fordi det var den eneste jeg fant som oppfylte en bunke med krav jeg hadde. Hevbart topplokk, kompresjonsreimer for å kunne feste liggeunderlag/ski/etc, vannflaskelomme på siden.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exos-sekken og er fornøyd med den. Ser at største forskjellen ut i fra bilder er luftingen Exos gir mellom sekk og netting/ rygg. Dette er kjekt på sommeren. 

Men som det skrives så er Exos 58 litt formløs og har ikke åpning i bunn.  

Gregory-sekken ser også ut til å ha mer solid reim-system og muligens mer solid alt i alt.

På den andre siden så er over 20 -liter forskjell mye og da kan du slippe å ha ting på utsiden. Ville sett på hvor mye plass utstyret du tenker å bruke tar volum-messig og valgt sekk ut fra det. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blaser skrev:

Dersom du er i nærheten av Kongsberg kan du besøke meg for å sammenligne begge sekkene ( + noen til ) med det du skal pakke i.

Dette tilbudet setter jeg stor pris på!👏🏼 Jeg skal vurdere en togtur til Kongsberg når du skriver dette. (Kan med det samme besøke kennelen jeg kjøpte valpen fra, slik at de får hilset på ny, samt besøke bestekompisen som bor der for tiden. 3 i en smekk!)

 

@ost , @TheSleepwalker , @RoyN takk for gode innspill! Ut ifra det jeg leser her så ser det kanskje ut som jeg heller mer mot Gregory Stout..

@ketilring Jeg skal sjekke denne ut!:) takk!

 

8 timer siden, RoyN skrev:

På den andre siden så er over 20 -liter forskjell mye

Hvor fikk du 20 liter fra? La du sammen de 13 literene jeg nevnet, sammen med de 11 literene @ost nevnet? Er litt forvirret nå.. er det du eller meg som misforstår her? Slik jeg leser det så rommer da Exos sekken kun 2 liter mer en Stout i hoved sekkerommet?

10 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Vanskelig å få store vannflasker nedi lommene når sekken ellers er stappet pølsefull.

Dette blir ikke stort problem for meg da jeg har muligheten å bruke en camelback på opptil 2 liter (egenvekten på denne blæra, med slange og munnstykke, er 180 gram, helt likt som en tom Nalgene flaske)

 

Takk alle for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Gregory Stout 45 :)

At Exos "henger" litt utav form var det som ble avgjørende for å ikke velge den.
Jeg synes Stouten virker som en kvalitets, robust og behagelig sekk til nå!

Takk for knallgod hjelp!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.