Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvstående telt til 1-2 brukere


ViktorS

Anbefalte innlegg

Har i dag 3 telt. Alle Helsport. Fjellheimen 3camp, ringstind 2 pro og lavvulight.

Faktisk ringstind 2 som brukes mest, da jeg har vært på tur alene som oftest. Lavvulight ikke brukt mere enn ett par netter, og fjellheimen 3 camp er også brukt littegranne, da med sønnen. Nå blir det salg av alle tre ser det ut til, og  det skal kjøpes inn ETT telt. Og det jeg tenker er at følgende må på plass:

-selvstående

-plass til 2 LW underlag (65cm bredde)

- stort nok fortelt til matlaging og oppbevaring av sekk.

-Tåle det været som Finnmark kan by på vår, sommer, høst. (Er dog sjeldent på tur hvis jeg vet at det er meldt helt jævlig vær).

-Har ikke sansen for telt der man slår opp innerteltet først.

Noen som har tips, forslag? Har sett litt på Helsport reinsfjell, hilleberg allak, Abisko dome og view.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport reinsfjell, hilleberg allak eller Fjällreven Abisko dome 2 er vel alle bra telt :)
Personlig så hadde jeg valgt Hilleberg Allak pga at man kan kjøpe løst mesh innertelt til det mtp
sommerene vi har hatt de siste årene så er det helt klart en fordel. :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ville nok kikket på Reinsfjell Pro 2 eller SL 2. Virkelig bra telt.

:)

Utfordringen er at det er kun 120cm bredde, og med 2 stk blir det litt trangt for underlagene. Stemmer det at du har skrevet en test på dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd synes jeg, men kan si noe om mine preferanser. Jeg har Reinsfjell 2SL. Det gjør jobben på sommeren, men det er klart at du får et supert telt om du bærer et kilo ekstra og velger Allak. Reinsfjell bruker jeg på tur med et av barna, til solobruk tar jeg med Unna (stort sett).

Jeg liker oppsettet til Allak med hempene. Og i tillegg får du et kraftigere telt med bla sterkere bunnduk. For min del utgikk Allak pga vekta til sommerbruken, og vinterteltet mitt overlapper Allak de resterende sesongene. Derfor sitter jeg igjen med Reinsfjell og et vintertelt. 

Men jeg har ikke hatt noe mot å kjøpe Allak igjen hvis det hadde kommet et godt tilbud😊 Ift din bruk så er vel Allak 3 også en mulighet. Mulig det gir den ekstra plassen du ønsker.

Lykke til med valg,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ViktorS skrev:

Utfordringen er at det er kun 120cm bredde, og med 2 stk blir det litt trangt for underlagene. Stemmer det at du har skrevet en test på dette teltet?

Jeg skrev en omtale av teltet etter ca 40 teltdøgn. Det var riktignok 2015-modellen og det er gjort flere forbedringer og forsterkninger på senere modeller. Derfor er nok ikke den særlig å se til. Jeg har skaffet meg 2018-modellen for kommende turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På telt som har fortelt på begge sider, som f. eks. Rogen 2 og Allak 2, kanskje bredden i innerteltet kan «tøyes» litt ved at bunnduken brettes litt utover og at man vinner en femcentimeter på hver side?

Hvis ikke kan vel Allak 3 være et alternativ, som nevnt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, ViktorS said:

Har i dag 3 telt. Alle Helsport. Fjellheimen 3camp, ringstind 2 pro og lavvulight.

Faktisk ringstind 2 som brukes mest, da jeg har vært på tur alene som oftest. Lavvulight ikke brukt mere enn ett par netter, og fjellheimen 3 camp er også brukt littegranne, da med sønnen. Nå blir det salg av alle tre ser det ut til, og  det skal kjøpes inn ETT telt. Og det jeg tenker er at følgende må på plass:

-selvstående

-plass til 2 LW underlag (65cm bredde)

- stort nok fortelt til matlaging og oppbevaring av sekk.

-Tåle det været som Finnmark kan by på vår, sommer, høst. (Er dog sjeldent på tur hvis jeg vet at det er meldt helt jævlig vær).

-Har ikke sansen for telt der man slår opp innerteltet først.

Noen som har tips, forslag? Har sett litt på Helsport reinsfjell, hilleberg allak, Abisko dome og view.

 

13 hours ago, tubbs said:

Helsport reinsfjell, hilleberg allak eller Fjällreven Abisko dome 2 er vel alle bra telt :)
Personlig så hadde jeg valgt Hilleberg Allak pga at man kan kjøpe løst mesh innertelt til det mtp
sommerene vi har hatt de siste årene så er det helt klart en fordel. :)

 

 

Det har Abisko Dome også, altså eget mesh some alternativt innertelt. Det er også laget sånn at en kan ha det uten ytterteltet om man ønsker det, selvstående. :) I tillegg må det nevnes at Dome teltene har diagonale innganger i ytterteltet, noe Allak ikke har. :) Nå er jeg over gjennomsnittet glad i Abisko Dome 2, da det har bevist hvor fantastisk bra det er. I tilegg bråker det mindre i vinden enn Allak 😅 Noe i hvert fall jeg kjente på 😛 Ikke at det er umulig å løse da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abisko Dome er vel det teltet som frister mest av de jeg har sett på. Men så vet jeg jo av erfaring at Helsport har knall kvalitet, så er det Norsk. Handle lokalt og alt det der. Litt lyst å støtte opp om norske produsenter, hvis de kan.

ReinsfjellSL ser spennende ut, men er kanskje som mange andre skeptisk til SL, uten å egentlig ha grunn til det. Ser at bunnduken i sl er samme duken som pro bruker i ytterteltet. Så jeg er litt redd for at det er litt puslete, men mange bruker jo SL og er kanonfornøyd. 

Nye fjellheimen SL 2camp ser også fantastisk spennende ut, men det er ikke frittstående, så det utgår likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, ViktorS skrev:

Hvordan funker ventilasjonen på allak og staika? Ser ingen ventiler bortsett fra i taket. Staika 2 ser flott ut med tanke på 40cm innerbredde og robusthet.

Stemmer, kun i taket. Men det funker veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ViktorS skrev:

Exped Orion?

Jepp.

Et alternativ til som veier mindre en Exped Orion II Extreme er Salewa Sierra Leone III Pro, 180 cm bredde på inneteltet og fortelt på "kortsidene (litt mindre fortelt.)

Exped Orion II forran og Salewa Sierra Leone III Pro bak i bildet:

FB_IMG_1552759852798.jpg.a7134ca04fb69ef74afb616eabb517cb.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Nå var vel liggelengden på 215cm poenget mitt 🤔
 

bighanks.gif

Ser den @tubbs, eg prøver heller ikke å få på meg juniors sko. 😄

For dere som når opp til øverste hylle i butikken måtte jo disse små kuppelteltene uansett føles som en barneleke, det finnes et par alternativer av kuppeltelt for dere også 😁

20190317_094457.jpg.99cdccc163b60f3c60197911843f598a.jpg

9607542931486.jpg.eca8e44143a2eeeb28ce2f58db7dcd92.jpg

20190317_095510.jpg.c1dc4ac50cfef55b2e4344fb4c6c901b.jpg

 

sphere-dome-tent39040556149.jpg.684e02ccc21542357fef24baf0666876.jpg

(Beklager avsporing @ViktorS, skal komme med litt mer konstruktivt innlegg neste gang 😄)

  • Hehe 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Lars L skrev:

Er liggelengden i Orion II og III et problem? Mener å ha lest at de bratte veggene hjalp på det i den modellen. Takhøyden, vekt og pris frister.

Orion III har liggelengde på 230cm så det er jo helt innafor.
Hadde det vært samme ligglengde i Orion II så hadde jeg hatt det :)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terka skrev:

Ser den @tubbs, eg prøver heller ikke å få på meg juniors sko. 😄

For dere som når opp til øverste hylle i butikken måtte jo disse små kuppelteltene uansett føles som en barneleke, det finnes et par alternativer av kuppeltelt for dere også 😁

20190317_094457.jpg.99cdccc163b60f3c60197911843f598a.jpg

9607542931486.jpg.eca8e44143a2eeeb28ce2f58db7dcd92.jpg

20190317_095510.jpg.c1dc4ac50cfef55b2e4344fb4c6c901b.jpg

 

sphere-dome-tent39040556149.jpg.684e02ccc21542357fef24baf0666876.jpg

Bare til å sove i så klarer jeg meg elegant med Unna, men ett Orion II med 230cm liggelengde hadde vært perfekt til
f.eks fisketurer der man ligger ved ett vann i flere dager :)
Da er jo takhøyden i Orion + 2 fortelt helt suverent til 1 person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lars L skrev:

Er liggelengden i Orion II og III et problem? Mener å ha lest at de bratte veggene hjalp på det i den modellen. Takhøyden, vekt og pris frister.

Som @tubbs skriver, nærmer du deg to meter så er det lite å gå på før soveposen i hodeende og fotende tar borti innerteltet. 

Målene nedenfor er hentet fra Expeds sider. Bildet nederst er mitt, 2 liggeunderlag på 197x65x9 cm, relativt vertikale endevegger. Er du innafor lengen på teltet, med soveposen, bør det gå finfint.

20190317_100200.png.44c59323c626929a9b9d173bae1daeb3.png

20170907_195248.thumb.jpg.182e9d5cc52272e2383daab6ab9f7503.jpg.7db971be7e758c41777abe1bc0dcf53f.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.