Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødpeilesender til lands og til vanns...


Bård B

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier er vi ute etter en nødpeilesender til og ha med i seilbåt og på fjellturer, er helt fremmed på temaet og ble ytterligere forvirret av å google temaet. Derfor poster jeg en tråd her og håper noen er i samme situasjon eller hvertfall klarer og gi oss noen  vink på hva vi bør se etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er en nødpeilesender du skal ha, så heter den PLB. Jeg har funnet tre ulike - du må søke om tillatelse for å ha sånn men det er ikke allverdens styr.

Ellers finnes det diverse dingsedangser som liker å selges som nødpeilesendere, som ikke er akkurat det men gjerne har meldingssystem man også kan bruke når man havner i trøbbel. Som ikke nødvendigvis er like pålitelige, men som noen foretrekker fordi de også gir mulighet til kommunikasjon utover "rødknappen". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlige nødpeilesendere er det beste, men de må absolutt brukes med forsiktighet, da det settes igang ett voldsomt redningsapparat dersom slike blir løst ut.

Som Miamaria skriver må du søke om tillatelse for å bruke slike: https://www.nkom.no/teknisk/ekomutstyr/personlig-nødpeilesender/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nødpeilesender

Her er ett eksempekl på en slik: http://www.oceansignal.no/index.php/produkter/rescueme/nodpeiler-plb1

Ellers er det mange som bruket Spot og Inreach.

 

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner jeg å bli litt klokere, forstår at det skiller mellom PLB og noen andre sendere som tilsynelatende kun er GPS trackere med en sporingsfunksjon. Om jeg har forstått det rett er ikke de søknadspliktige og er vel følgelig heller ikke linka inn til redningssentralen...?

Mcmurdo ser lovende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.