Gå til innhold
  • Bli medlem

kan hunder tenke - planlegge?


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Allerede Konrad Lorenz mente i sin bok:  "Hunden vår venn" (1950) at hunder kunne erkjenne og løse enkle problemer og dermed tenke og ikke bare reagere instinktivt, hva det så egentlig er.  Som hundeier gjennom stor del av livet (jeg er på hund nr. 7+8 nå) er jeg enig med at de kan tenke små hundetanker. De drømmer jo også voldsomt - muligens om dramatiske lemmenjakter. Labber spretter, snuten roterer og småbjeffing i søvne hører med. Man drømmer vel ikke, hvis det ikke foregår noen hjerne aktivitet? De 2 huskyer er også meget snille med hverandre i mange situasjoner. Kan vente på hverandre, tett på at de nesten tar hensyn til hverandre.

Men planlegging ville jeg inntil en ukes tid siden ha ment, ikke er hundens sterke side. De har sikkert ikke noen større formening om fremtiden. Den store leder(hund) og lysende stjerne Fenris har en tid snappet snø under slede- og snørekjøring, fordi den blir tørst.  Selv om det skjer i fart blir trekket redusert av en sådan snøskuffe, så jeg har lett irritert sagt nei en del ganger. Plutselig har han så den siste uken begynt å gå ut og drikke vann, når jeg tar kjøreselen frem! Og tispen lærer tilsynelatende av lederhunden og dilter etter til vannskålen.

Min gamle buhund lærte å drikke vann på kommando. Det kunne være nyttig på varme sommerturer i fjellområder med få bekker. Noen ganger stakk han bare tungen ned for å tilfredsstille meg. Men det kan de her altså ikke.

Elgen

 

       

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min whippet drikker vann før han blir med ut, spesielt om det er varmt ute..noen ganger spiser han litt også, som det matvraket han er. 

Når det gjelder tyrveritokter og andre rampestreker så foregår de helst når jeg står i dusjen..

Jeg tror noen raser/individer har evner til "selvstendig tenkning" som ikke omfattes av vanlige måleenheter for intelligens (type lydighet/triks). Whippets for eksempel er ofte utspekulerte mattyver og lærer seg å åpne dører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også bevist gang på gang at dyr velger å redde/hjelpe artsfrender i nød. Men også å lære de opp.  De sørger også over tap av familie/venner. Alt dette finnes det masse forskning på. Mange dyr kan også lett bruke verktøy. Akkurat håndtering av verktøy er kanskje ikke hundens sterkeste side. Lite nyttig med å tygge på ting eller tisse på det 😂 

Selv har jeg alltid brukt mye tid på å studere dyrene våres i flokk. Hvordan de kommuniserer og hva de kommuniserer. Det er når de er med sine man ser hvor mye det ligger i våre dyr. Vi er de så utrolig underlegne på mange områder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min engelsksetter er trolig ikke den skarpeste hunden i skuffen.

Han kan åpne baderomsdøra, vaskeromsdøra og døra ut. (har nå snudd handtaket til badet, har ikke klart å åpne etter det).

Våknet en natt med at en hund bjeffet ute. Gikk ned fra loftet, og det var iskaldt i mellomgangen. Alle nevnte dører var åpne og hunden var ute. 

Da sto han og bjeffet ved balkongdøra og ville inn. Alle dørene var åpne på andre siden av huset, men å gå den veien inn igjen, den tanken slo ham ikke. .

  • Liker 1
  • Hehe 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, In reach skrev:

Min engelsksetter er trolig ikke den skarpeste hunden i skuffen.

Han kan åpne baderomsdøra, vaskeromsdøra og døra ut. (har nå snudd handtaket til badet, har ikke klart å åpne etter det).

Våknet en natt med at en hund bjeffet ute. Gikk ned fra loftet, og det var iskaldt i mellomgangen. Alle nevnte dører var åpne og hunden var ute. 

Da sto han og bjeffet ved balkongdøra og ville inn. Alle dørene var åpne på andre siden av huset, men å gå den veien inn igjen, den tanken slo ham ikke. .

Høres ut som typisk fuglehund... Tenke ut pøbel går fint. Vorstheren her i huset har funnet ut hvordan en hyttedør som er låst kan åpnes, samt hvordan døra kan åpnes utenfra så lenge den ikke er låst. At han likevel ikke kommer lenger inn enn løpestrengen tilsier er en annen sak, å gå inn mens resten av familien er ute er sånn sett et merkverdig påfunn. 

Bur er også fine ting for intelligenstester. Har et Trønderbur i bilen med det jeg trodde var solide låshasper, med treghet. Dyret satt igjen i bilen i bur, jeg var borte en time, hund i baksetet, burdør stengt, begge hasper låst, bur ellers fullstendig helt. Blikket sa: "Nei, jeg satt ikke i buret, dette er fullstendig ukjent"

Mitt tiltak, jekkestropp rundt bur.

Hundens løsning: bite over jekkestropp, åpne bur, (fremdeles usikkert hvordan i h..... det gikk), lukke bur, sette seg i baksetet."Nei, jeg satt ikke i buret, nå tuller du." 

Tiltak: burdør i vannfast kryssfiner, ekstra låser....løsning: "Nei, buret er greit det". 

 

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min åpnet også et bur hvor låsen var av en type som man åpnet ved å klemme sammen en slags mekanisme. Deretter hoppet han ut av vinduet på bilen..dette var da på et sporkurs og det var litt kleint da instruktør mente jeg var uansvarlig. Nytt bur ble kjøpt inn.

Endret av Hege Szyrxzc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, enig i ovenstående!

Stanley Coren bok: The intelligence of dogs ligger på nett her:  http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/The-Intelligence-of-Dogs-A-Guide-to-the-Thoughts-Emotions-and-Inner-Lives-of-Our-Canine-Companions-Stanley-Coren-320p.pdf

Mine er huskyer, så de kommuniserer ikke med bjeffing men, med et register av brumming, uling mm. De gjør nesten aldri. Ikke under jakt heller - silent killers.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hege Szyrxzc skrev:

Min åpnet også et bur hvor låsen var av en type som man åpnet ved å klemme sammen en slags mekanisme. Deretter hoppet han ut av vinduet på bilen..dette var da på et sporkurs og det var litt kleint da instruktør mente jeg var uansvarlig. Nytt bur ble kjøpt inn.

Variocagelås? To sånne stenger med fjærbelastning på midten?  Det løses med hardt nok press fra innsiden, så bøyer døra seg tilstrekkelig utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tenker og plotter! Eldstemann har en takktikk på han yngste. Han finner noe å spise på, spiser det halveis opp, så forlater den og stjeler den yngste sin. For han yngste vil kun ha den som en eldste har spist på. Om den yngste begynner å spise på sin klager han og jemrer han og får oppmerksomheten bort fra det den yngste tygger på.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunder er intelligente, ja. At hunder kan lære seg ting, ja.

At hunder kan planlegge og dermed gjør smarte valg for fremtiden.. Stort Tja. De kan jo ikke vite hvor langt de skal gå osv. Tror de spiser når de får mat og drikker når de føler for det.

Det nærmeste man derfor kan komme planlegging må være å lære hunden å drikke/spise når du tar frem hundebåndet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

At hunder er intelligente, ja. At hunder kan lære seg ting, ja.

At hunder kan planlegge og dermed gjør smarte valg for fremtiden.. Stort Tja. De kan jo ikke vite hvor langt de skal gå osv. Tror de spiser når de får mat og drikker når de føler for det.

Det nærmeste man derfor kan komme planlegging må være å lære hunden å drikke/spise når du tar frem hundebåndet.

 

Jeg tror de fleste hunder lærer fort forskjell på kort rusletur og langtur uten at man trenger å lære de opp. Mange hunder tar forholdsregler utifra dette. 

Hesten min gikk alltid inn i en slags koma når jeg dro frem langtursal og pakkvesker eller stelte henne før konkurranser. Hun gikk rett på ladning. Starta ut rolig og fokuser. Ellers var hun alltid på full speed i hverdagen. Men hun hadde selv tillært seg nok erfaring til å skjønner når hun skulle sparar på kruttet og når hun skulle gi gass med en gang. Det er bare viktig å gi dyret rom for å finne ut av slike ting selv. Gi de frihet under ansvar om det er forsvarlig.

Men det er stort forskjell på dyr. Kjenner jo de som ikke vil ta noen egne beslutninger også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt befengt med en utvidet familie, og damene ville så gjerne ha katt. Så da ble det sånn, selv om jeg selv heller kunne tenkt meg hund. Er under middels interessert i katta, men jeg blir litt fascinert av den. Nå har jeg sett at også den planlegger. Innimellom er den alene hjemme ei helg. Da får den en real porsjon mat som skal holde for hele helga. Når vi kommer hjem søndag kveld er det alltid en del mat igjen i skåla, og katteskinnet går rett bort og spiser opp det siste med en gang vi kommer. Han har altså rasjonert, og holdt igjen en del mat for å være sikker på ikke å gå tom. Det er det få hunder som ville klart...

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2019 at 9:16 AM, In reach said:

Min engelsksetter er trolig ikke den skarpeste hunden i skuffen.

Han kan åpne baderomsdøra, vaskeromsdøra og døra ut. (har nå snudd handtaket til badet, har ikke klart å åpne etter det).

Våknet en natt med at en hund bjeffet ute. Gikk ned fra loftet, og det var iskaldt i mellomgangen. Alle nevnte dører var åpne og hunden var ute. 

Da sto han og bjeffet ved balkongdøra og ville inn. Alle dørene var åpne på andre siden av huset, men å gå den veien inn igjen, den tanken slo ham ikke. .

Hadde et alvordsord med settern etter at hun åpnet en dør for første gang og hun har heldigvis ikkje gjort det siden, Ei heller tatt mat ifra bordet. Pusematen får ligge om ej passe på å si ifra på kvelden men glemmer jeg det så er den borte om morgon. Så passe smart vil ej si. Hun fant også tidlig ut at når den store boksern til muttern hadde leken og nektet å gi den ifra seg så var det bare å late som hun pisset et sted og da slipper han alt for å rusle bort å markere. At han går på hver gang fortsatt sier vel kanskje mer om han:) 

Bur har heldigvis aldri vært et problem, tror hun anser det som en ladeboks.. Fant ingen dobbelbur som passet baki bilen så da var det like greit å lage et selv. 

WP_20170604_16_17_08_Pro.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi liker jo våre kjæledyr. Derfor skal man nettopp i denne sammenheng være svært kritisk til å menneskeliggjøre dyrene og etterrasjonalisere deres handlinger. Men flere dyr skjønner utmerket godt, hva der foregår fx. pakker til hyttetur mm.

Jeg må bedrøve @lompa med at ganske mange hunder heller ikke spiser maten, når de er alene hjemme (aldri hele helger altså). De spiser ofte først, når eier kommer hjem (NB dette gjelder nok ikke for retriever og labrador! Hadde en kompis som glemte en full fôrsekk i kjellerstuen sammen med retrievere på vei til jobb. Da han kom hjem var sekken kun 1/4 full, men 2 hundemager nærmest fløt hen av gulvet.) De ble satt på sultekur resten av uka, hvor de fordøyde.

elgen

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at man ikke skal menneskeliggjøre våre kjæledyr. Det er ganske urettferdig ovenfor dyret. Men man skal heller ikke undervurdere de. Vi har mye å lære av de og det bevises gang på gang at de har mer i seg enn mennesket har trodd i lang tid. De har flere sammenfallende egenskaper som oss, men med en helt annen vinkling. Ikke undertrykk dyret men la det få vise hva som bor i det. 

Etologi er noe jeg virkelig er fascinert og opptatt av. Å observere dyr og deres måter å kommunisere på. Jeg har jo i lang tid også hatt stua full av rotter. Det har en høy underholdningsverdi for spesielt interesserte 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.