Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Quest Advance BC


Salaren

Anbefalte innlegg

I fjor vinter slet jeg veldig med å velge meg nye fjellskisko da mine gode gamle var utslitt. Valget stod i mellom Alpina Alaska eller Alfa Quest Advance i BC modell. Alpina støvelen fikk jeg aldri prøvd men Alfa Quest fikk jeg prøve i en butikk i størrelse 44 men de kjentes ørlite for korte i lengden og siden de ikke hadde inne str. 45 så ble det heller handel på nett/vårsalget noen uker senere hvor jeg fikk sikret meg str 45. Først i vinter har jeg fått brukt Alfa Quest skiskoene men etter 4 turer med samlet gåing ca 8-10 mil så angrer jeg rett og slett på handelen. Årsaken er ikke at Skistøvelen har dårlig kvalitet, den er utmerket og forsegjort. Problemet er at Alfastøvlene gir meg fæle smertefulle gnagsår over hele hælens bredde, faktisk litt ut på hæles sider også og dette gjelder begge føttene. Ja jeg går mye i hei og fjell og kjenner knepene når nye sko skal inngåes men intet hjelper her. Tynne strømper innerst og tykkere ytterst, sportstape påklistrert i alle mulige konfigurasjoner, gnagsår ble det åkken som til stor frustrasjon for en som vanligvis ikke plages så mye med dette.

Skoa str. 45 har riktig lengde og skoen er også nokså romslig som jeg følte ville være en fordel for meg som har meget høy rist. Men skoen er i meste laget romslig i hælpartiet og den er dessuten relativt stor og åpen og strammer dårlig rundt ankelen. Den kunne også med fordel ha vært litt høyere mener jeg men hovedutfordringen er at den er vid i ankelkneppingen til tross for at man strammer max snøring. Dermed låses eller trekkes ikke foten bakover skikkelig og låser foten mot skoens hælparti, foten blir altså akkurat så løs at det blir bevegelse nok til at det blir gnissing i mot hælskinnet og resten av historien kjenner vi jo så altfor godt når slikt oppstår. Det som jo er merkelig er at tape og sokkekombinasjoner her ikke ser ut til å ha noen effekt. Klart dette er veldig irriterende da jo skoa ikke akkurat var billige heller. Men som en siste utvei, er det noen her inne som har noen tips som ikke jeg har kommet på og som kan hjelpe meg til å kunne bruke noen ellers utmerkede skisko..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, Heriks skrev:

Har du prøvd å legge i en halvsåle? Hjelper på mine skisko i alle fall. Ellers mange gode tips i denne tråden. 
 

 

Flott, takker. Ja nå ser jeg at også andre har lignende erfaringer med samme skoa. Glemte å nevne at jeg tok kontakt med Alfa for noen uker siden men de hadde aldri hørt at dette kunne være noe problem og forstod nærmest ingenting. Men nå skal jeg få tak i slike halvsåler, alternativt skal jeg underbygge hele den anatomiske innersålen med en filtsåle underst som er like tykk hele veien. Jeg tok nemlig ut de orginale sålene og satte i slike kvalitetsåler som man bruker i vernesko og disse bruker jeg jo med stort hell i mine vanlige fjellsko. Jeg skulle mene at sålene jeg satt i også er tykkere en orginalsålene men altså neppe tykke nok i hælen slik at foten presses noe høyere opp. Takker for tips, blir spennende. Håper snøen holder såpass at jeg kan få komme med en tilbakemelding på denne tråden om ikke altfor lenge. Flott forum dette her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ekstra info. Jeg prøvde på forrige tur å kun bruke ekstra silikonhæl uten gnagsårsokken, fikk to store blemmer på hver hæl etter bare noen timers gange!

Konklusjonen min er derfor at det er silikon gnagsår sokken jeg kjøpte hos bandasjisten som egentelig løste problemet for min del ;) 

Men har bestemt meg for å brenne mine alfa sko på bålet og kjøpe meg noe annet til neste år 😂

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problem med mine crispi stetind. Har gått og gått uten hell. Gnagsår x10. Mine alfa skarvet derimot passer som en hanske. Min konklusjon er at jeg har en alfa fot. Men alfaen er en tøffel med lite støtte. Skal forsøke alpina Alaska neste sesong. 

Sko er vanskelig! 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man tatt noe opp og fått kommentarer så kan man godt gi tilbakemelding også. Jeg hadde halvannen mil i går med Alfaskoa og brukte da slike tynne

hælsokker med silikonbelegg på innsiden. Pga. silikonbelegget så ble sokken sittende godt fast på hælen og brukte da kun en tykk ullsokk utenfor der. På skitur bar det som sagt og det ble ikke gnagsår nå. Det gikk altså overaskende bra, mye bedre enn jeg hadde forventet. Men jeg kjenner at skoen er veldig romslig og kommer til å legge en ca 4-5mm tykk jevnflat filtsåle under den anatomiske sålen i tillegg slik at foten kommer litt høyere i skoen. I morgen, hvis det blir noenlunde greit vær så planlegger jeg en skitur som blir en god del lengre og vil da få testet ut oppsettet jeg beskriver, altså bygge opp sålen samt fortsette å bruke halvsokker med silikonbelegg. Jeg vil prøve å gi en tilbakemelding også på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lovet komme jeg med en tilbakemelding. Hadde i går snaue 3,5 mil på ski og gikk første halvparten med ekstra såler som beskrevet i forrige innlegg. Det gikk fint men merket at det ble en smule trangt, hvilket jeg også kunne se på foten når jeg luftet bena halveis i turen. Det ble også antydning til gnagsår på høyrefoten. Jeg valgte derfor å ta ut den ekstra sålen og lot den anatomiske opprinnelige være igjen og gikk da siste halvdel slik. Vel fremme på kvelden etter en ellers helt nydelig solskinnsdag i fjellheimen så hadde fremdeles ikke det begynnende gnagsåret på høyrefoten utviklet seg og er i dag helt levelig men forsiktig rødt på ene siden, ingen hudløsning eller vannblemme. Men jeg merket meg at jeg fikk ubehag i selve fotsålen bakre del på begge beina. Kan jo være det er fordi jeg er litt utrent etter en hittil dårlig vinter med skigåing. Men så fort skiskoa var av i går kveld så gikk denne følelsen over. Konklusjonen min er derfor rimelig sikker, nemlig at det er hælsokken  med silikonbelegg som er redningen skal man benytte Alfa skiskoa i fremtiden. Så disse ligger nå nede i hver sko klar til neste dyst. Skal da prøve å bruke hælsokk og to par tynnere sokker utenpå. Bruker dere tynne ullsokker innerst eller ull i begge parene..? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde meg en 6 mils tur over 2 dager nå nylig og brukte da silikonbelagt hælsokk på begge beina og en ull raggsokk. Det ble ørlite antyding til gnagsår men ikke værre enn at dette er så godt som borte nå 2 dager etter. Ser at silikonbelegget inni hælsokkene er helt borte på enkelte punkt, silikonen er flaket helt av. 

Men det som plager meg når man går lenge med Alfa skiskoa er at fotsålen i hælpartiet blir vonde. Man får også en slik stikkende ubehagelig følelse etter noen mil og når kvelden kommer og man endelig får av seg skoa så går dette over til en nummen følelse i fotsolen helt bakerst. Jeg lurer på om det er fordi foten ikke blir orntlig låst, altså presset nok bakover og ned og holdt der når man har strammet lissene helt igjen. Fordi når man går så kjenner man liksom at for hvert steg så blir det et lite nedslag i skoen. 

Merkelige skisko dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Salaren skrev:

Hadde meg en 6 mils tur over 2 dager nå nylig og brukte da silikonbelagt hælsokk på begge beina og en ull raggsokk. Det ble ørlite antyding til gnagsår men ikke værre enn at dette er så godt som borte nå 2 dager etter. Ser at silikonbelegget inni hælsokkene er helt borte på enkelte punkt, silikonen er flaket helt av. 

Men det som plager meg når man går lenge med Alfa skiskoa er at fotsålen i hælpartiet blir vonde. Man får også en slik stikkende ubehagelig følelse etter noen mil og når kvelden kommer og man endelig får av seg skoa så går dette over til en nummen følelse i fotsolen helt bakerst. Jeg lurer på om det er fordi foten ikke blir orntlig låst, altså presset nok bakover og ned og holdt der når man har strammet lissene helt igjen. Fordi når man går så kjenner man liksom at for hvert steg så blir det et lite nedslag i skoen. 

Merkelige skisko dette her.

Ikkje uvanlig dette, og eg har inntrykk av at det er nokså vanleg for ein del folk med Alfasko.

Eg sjølv fekk trykksmerter av Alfa Skarvet. Eg løste det det ved ein kombinasjon av plastpose mellom sokkane som gir eit friksjonslag og så laga eg og tapa på hælkopo av trykkavlasntingsplater om eg visste eg sku stige mykje høgdemeter eller trekke veldig tungt. 

Når eg bytta sko forsvann problemet meir eller mindre. Høgrehælen min treng framleis litt forebyggande kjærleik før tunge stigningar, men det handlar om andre ting i min fot, ikkje skoa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ikkje uvanlig dette, og eg har inntrykk av at det er nokså vanleg for ein del folk med Alfasko.

Eg sjølv fekk trykksmerter av Alfa Skarvet. Eg løste det det ved ein kombinasjon av plastpose mellom sokkane som gir eit friksjonslag og så laga eg og tapa på hælkopo av trykkavlasntingsplater om eg visste eg sku stige mykje høgdemeter eller trekke veldig tungt. 

Når eg bytta sko forsvann problemet meir eller mindre. Høgrehælen min treng framleis litt forebyggande kjærleik før tunge stigningar, men det handlar om andre ting i min fot, ikkje skoa. 

Forferdelig mye ekstra styr man får på kjøpet skulle man handle Alfa Skisko altså. Undrer meg på om det blir noe bedre når de blir en smule inngått..? Merket meg akkurat da nå i sted da jeg gav de første shin med litt sauefett at de har formet seg noe og blitt litt mykere i læret. Sikkert fordi jeg gikk siste dagene har gått i fuktig snø. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konvertert fra Alfa Quest til Alaska. Og for en forskjell. Jeg forsøkte to ulike størrelser av Quest uten at trykksmertene forsvant. I tillegg har jeg forsøkt med ulike strømper, med og uten liner, tape på utsatte steder, etc uten at det hjalp nevneverdig. Etter 5 km på årets første tur erkjente jeg at jeg måtte forsøke en annen modell. 

Har nå gått i vinter med Alaska uten å kjenne noen trykksmerter. Helt fantastisk :-) 

Endret av Jofa19
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Okay, det var synd!

sjekket ordren nå og str er 42 og modellen er Alfa Quest Advance. Sånn tilfelle noen andre her har føtter som tåler disse skoa 😆

Strålende attest på disse skoa, så her kommer nok budrunden til å gå heftig for seg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.