Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Fjellheimen xtrem på sommeren


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer nytt telt, primært til vinterbruk. Har da blant annet sett på Helsport Fjellheimen xtrem. Ikke utenkelig at det av og til vil bli brukt vår/sommer/høst hvis forholdene er ufyselige. Noen som har erfaringer med dette teltet generelt, og spesielt hvordan det fungerer i de varmere månedene? 

Min primære bekymring er at stormmattene vil gjøre det svært varmt, samt hindre ventilasjonen i stor grad. 

Som et alternativ, uten stormmatter, har jeg også tittet på Hilleberg Keron 3. Hva er deres erfaring med dette teltet? 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med Fjellheimen, men med Svalbard X-trem og ventilasjonen er god. Stormmattene bretter jeg bare inn på sommeren slik at de ikke blafrer i vinden. Forskjellen mot Keron er nok ikke særlig stor da dette også har duk som går helt ned til bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke det men Svalbard 3 jeg også. Brukt det på sommeren også. Det er mange ventiler og god lufting. På mitt er det netting i hele døra på forteltet også så jeg lar ofte den stå åpen, hvertfall deler av den. Mitt har i tillegg påmontert pipe så jeg har litt ekstra lufting der.  Blir jo varmt inne i sola men ikke verre enn jeg har opplevd i andre telt. Legger som regel stein eller vedkubber på mattene hvis det er vind. Men og det er netting i dør etc på Fjellheimen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KS10 skrev:

Hei. Vurderer nytt telt, primært til vinterbruk. Har da blant annet sett på Helsport Fjellheimen xtrem. Ikke utenkelig at det av og til vil bli brukt vår/sommer/høst hvis forholdene er ufyselige. Noen som har erfaringer med dette teltet generelt, og spesielt hvordan det fungerer i de varmere månedene? 

Min primære bekymring er at stormmattene vil gjøre det svært varmt, samt hindre ventilasjonen i stor grad. 

Som et alternativ, uten stormmatter, har jeg også tittet på Hilleberg Keron 3. Hva er deres erfaring med dette teltet? 

På forhånd takk!

Erfaring med Keron 3GT er at det er eit botnsolid telt som står av stormen. 

Evt føyke inn i teltet på slike dagar unngår du greit med å spa snø inntill duken. 

Personleg synes eg dei har blitt dyre, så når mitt skal byttes ut vil eg vurdere helsport. Då vil eg vurdere pro med extremestenger, framfor extreme, fordi eg ikkje e så gla i desse mattene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Keron 3. Er veldig fornøyd med det. I vind vill det alltid være litt lyd i et telt. Vet ikke helt hvor stor forskjell det blir i lyd, men jeg synes ikke stormmattene gjorde noe annet enn å være forstyrrende om sommeren/høsten. Størrelsen innvendig er vesentlig forskjellig. Rette endevegger har mye å si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KS10 skrev:

Hei. Vurderer nytt telt, primært til vinterbruk. Har da blant annet sett på Helsport Fjellheimen xtrem. Ikke utenkelig at det av og til vil bli brukt vår/sommer/høst hvis forholdene er ufyselige. Noen som har erfaringer med dette teltet generelt, og spesielt hvordan det fungerer i de varmere månedene? 

Min primære bekymring er at stormmattene vil gjøre det svært varmt, samt hindre ventilasjonen i stor grad. 

Som et alternativ, uten stormmatter, har jeg også tittet på Hilleberg Keron 3. Hva er deres erfaring med dette teltet? 

På forhånd takk!

Jeg har Hilleberg Keron 3, og er svært fornøyd med luftingen i det.
På både Helsport Fjellheimen Xtrem og Hilleberg Keron 3 er det ventilene som står for luftingen, og stormmattene gjør i så måte ingen stor forskjell.
(Annet enn at de er i veien og ikke trengs, men det er nå en helt annen sak. )
Du kan trygt bruke Helsport Fjellheimen Xtrem hele året.

Den store forskjellen mellom disse 2 teltene er plassen inni, rette endevegger utgjør en stor forskjell.

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Hva tenker dere om fjellheimen pro camp 3 med Helsport sine xtrem-stenger? Vil dette holde like godt i uvær som hillebergs black label-telt (type nammatj 3gt)? 

Tenker evt at dette kan fungere som et lettere og billigere, men også mer allsidig alternativ til fjellheimen Xtrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.