Gå til innhold
  • Bli medlem

Rogavel

Anbefalte innlegg

Hva vil det si at en skalljakke har fôr / vattering i seg?
Jeg leser litt om to forskjellige jakker:

Haglofs Spitz
https://prisguiden.no/produkt/haglofs-spitz-herre-299555

Haglofs Roc Spirit
https://prisguiden.no/produkt/haglofs-roc-spirit-skalljakke-herre-299422

Disse to jakkene er i mine øyne veldig like. Spitz jakken har oppnevnt fôr/vattering, mens Roc Spirit har ikke (Jeg har sistnevnte, og er nysgjerrig på begrepet) 
Finner ikke svar via google-søk, så jeg antar dette er noe "alle" vet utenom meg..:angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ikke at Spitz-jakka er vattert. Du bør lese spesifikasjone på jakka hos de seriøse selgerene (Fjellsport bl.a har god beskrivelse av produktet). Virker som to ganske så like jakker med litt forskjellig snitt. Begge 3-lags GTX uten for. 

Uansett så er vattert jakke vattert med tynt «boblejakkefor» inni mens det kan være mesh i jakker som bare er foret. Beste er å søke litt rundt med Google for å finne ut hva slags for en jakke har.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det egentlig ikke er en skalljakke om den er foret. Men flere merker selger såkalte skallklær med noe foring.  Norrøna og Bergans har i hvert fall noen klær, kategorisert som skall, med foring (primaloft)  

Uansett i dette tilfeller så er det Prisjakt som ikke har spesifikasjonene i orden. De henter vel bare opp stikkord fra selgerene og «oversetter» de. Antar de har oversatt 3-lags til foring.  Eller noe sånt idiotisk. Men det Prisjakt skriver om alle sine produkter må man ta med en klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Spitz er "Gore Tex Pro"

Roc Spirit er "Gore Tex"

Det betyr at Spitz har den nyeste Gore Tex membranen som skal ha bedre pusteevne enn de eldre typene. Du kan sjekke forskjellene på siden til Gore.

https://www.gore-tex.com

Jeg finner ikke det du skriver spesifikt om Spitz inne på linken..
Leste i går kveld at Roc Spirit jakken min er godt beregnet til fjelltopp turer, men at man ville bli enormt svett inni. Jeg har brukt jakka nesten hver dag i 3 mnd nå, men har ikke har noen veldig heftige toppturer med den enda.

Dersom Spitz jakken rett og slett er en oppgradering av Roc Spirit, der nesten alt er likt bortsett fra membranen puster mye bedre på Spitz, så vurderer jeg å gå til innkjøp av den altså. En svett og klam gore-tex jakke er ikke mye kjekt på tur.. Det er jo bare å slenge Roc Spirit på finn slik den ikke blir totalt bomkjøp.. 
Noen som har noen gode formeninger her som kan hjelpe meg med valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsport blant annet skriver i sine speks at Spitz har 3-lags pro. Mens Roc er i Gore-Tex C-Knit. 

Du bør ikke ta utgangspunkt i hva Prisjakt skriver om produktet. Bare å Google begge jakkene det så finner du produktinformasjon på jakkene. Jeg fant både på Fjellsport sine sider og Haglöfs egne hjemmesider. 

Men begge jakkene er jo fine og funksjonelle 😊 hva som er best til deg kommer an på bruken. Skal du bare ha til lett utebruk er jo dagens jakke mer enn god nok. 

Endret av Gittiamo
La til litt
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Fjellsport blant annet skriver i sine speks at Spitz har 3-lags pro. Mens Roc er i Gore-Tex C-Knit

Takker for svar!
Jeg har alltid trodd at 3-lags GTX er 3-lags GTX, ikke at det fantes flere underkategorier her også. Nå fikk jeg en god pekepinn på hva jeg ska google etter for dypere informasjon! Takk😊

Endret av Rogavel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.