Gå til innhold
  • Bli medlem

"Liggeunderlag material" på rull/metervare?


Anbefalte innlegg

Hei 

Mener det har vært diskutert tidligere og at det til og med var link til butikk, men greier ikke å finne det igjen. 

Jeg er på utkikk etter tynt "liggeunderlag materiale" på rull som man kan få kjøpt i metervare.  Helst i tykkelsestørrelse 4-8 mm. Bruksområde er primært som beskyttelse for oppblåsbare liggeunderlag på bar bakke.  Jeg kunne også brukt Tyvek eller lignende som beskyttelse, men vil ha noe som er litt mere multifunksjonelt. Det er kjekt å kunne rulle ut den tynne matten for å sitte/ligge på ved pauser eller lignende. 

Jeg har brukt liggeunderlagene/mattene fra Jysk til nå, og lengden, bredden og tykkelsen er egentlig greie. Problemet med disse, er at materialet er ganske skjørt, så det tåler ikke mye, samtidig som at det komprimeres veldig lett.

Her er Jyskunderlaget i bruk, og viser primær tiltenkt bruk.1395181761_beskyttelseliggeunderlag.thumb.JPG.5c2e826976df2902fd745f9922c9c42c.JPG

 

Noen som har tips?

 

*Emnet skulle kanskje vært lagt under "DYI" seksjonen, men det er jo snakk om Bo/Sove, så morderator får ta avgjørelse om å eventuelt å flytte emnet :-)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har forsåvidt vært forskånet mot noe dårlige opplevelser med Forum Mods.  Håper det er fordi jeg holder meg innenfor rammen(e). 
Fjellforum er det forumet jeg frekventerer hvor jeg ser minst innblanding fra admin og mods. Forsåvidt også forumet med minst "støy fra medlemmene". Stavelsen har blitt brukt før og kom opp som ett forslag grunnet skriveleif, så med ett smil valgte jeg den.  Forøvrigt; https://www.fjellforum.no/forums/topic/2240-med-helikopter-i-jotunheimen/?do=findComment&comment=203537

 

 

Har sett litt på alternativene du nevner, men fant Jyskunderlaget bedre. 
Ideelt sett skulle det vært samme materiale som Bamseunderlaget er laget i, men 5'ish mm tykt. 

Jeg håper noen her inne husker tråden/lenken som jeg refererte til i første innlegg, eller har noen flere forslag, men skal også fortsette å søke litt ved hjelp av min kjenning Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du tenker på Ethafoam? Den finnes i 10mm vet jeg. Men jeg har en gammel på et sted mellom 4 og 5 mm tykkelse - dette er den som gjelder! Tåler relativt mye (sammenliknet med Jysk-underlaget) og er tynn og lett nok til det bruket du skisserer.

Jeg bruker det også som gulvbelegg i teltet om vinteren.

Ellers har du jo Exped Doublemat Evazote som kan være et alternativ å lage noe ut av(?).

Skulle du klare å spore opp Ethafoam i 4-5mm tykkelse, så er jeg (og kanskje flere med meg(?)) med på spleiselag på rull, om det er store kvanta du må kjøpe😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, eer skrev:

Skulle du klare å spore opp Ethafoam i 4-5mm tykkelse, så er jeg (og kanskje flere med meg(?)) med på spleiselag på rull, om det er store kvanta du må kjøpe😊

Matte i dette materialet (står så) selges på ebay. Selger i Italia, ikke oppgitt frakt til Norge - så må  kontaktes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat metervare men Mamut Alpine Mat UL kan jo være et alternativ. Det er samme type materiale som Bamse men er 0,8 tykt. Blir 135gr å dra på da. Har prøvd de Jysk selv. Lette og billige men det blir fort skader på de og de klemmes lett sammen. Kvist etc stikker hull kontra slikt som Bamse som er laget av et mye seigere materiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, sofasliter skrev:

Et søk på Tradex hos Gulesider, https://www.gulesider.no/tradex/bedrifter

Har man bekjente i anlegg/bygg/betong-industrien så kan det være de har kjennskap til dette materiale. En bekjent jobbet med betong tidligere og han sa de hadde store ruller eller matter med samme eller tilsvarende materiale som disse Tradex sitte- og liggeunderlagene som man får kjøpt billig på G-Max, Sport 1, Coop osv.. er laget av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange forslag. 

Jeg fant bla denne etter litt søk, og tror jeg skal prøve en 3 mm matte (eventuelt 5 mm siden noen av feedbacken er at de ikke har/hadde 3 mm):


https://www.aliexpress.com/item/35cm-2-6m-Eva-foam-sheets-Craft-eva-sheets-Easy-to-cut-Punch-sheet-Handmade-material/1000004755010.html?spm=2114.search0104.3.37.209d6d66RadMnw&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_6_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536_10902,searchweb201603_6,ppcSwitch_0&algo_expid=955336d3-59b9-4984-9332-2703176ba20f-5&algo_pvid=955336d3-59b9-4984-9332-2703176ba20f&transAbTest=ae803_4

 

1 time siden, Thomas E skrev:

Jeg har bestilt en gang her: https://www.foamorder.com/foam/closed-cell-foam.html

EVA foam er det du ser etter. Jeg har bestilt noe 3 mm som jeg bruker til all slags. Tåler ikke all verden, men er så lett og komprimerbart at det er med på hver eneste tur.

Gikk det greit å bestille fra dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sover i dunsovepose, med et oppblåsbart underlag (synmat). utenpå sett har jeg et soveposetrekk med relativt tykk silnylon under og goretex over. Dette bruker jeg både sommer og vinter. Det gir god beskyttelse både mot  fukt og ujevn/ skarp påvirkning på både underlag og pose. Det har fungert upåklagelig de siste 15 år. Har ikke hatt uhell med punktering av undelag på disse årene. Denne kombinasjonen fungerer utmerket uten ytterligere tillegg om sommeren, og i telt/ snøhule/ iglo om vinteren. anbefales!  Det jeg synes er best med denne kombinasjonen er at liggeunderlaget og soveposen ligger i soveposeovertrekket i et kompresjonstrekk, ferdig til bruk på under ett minutts  tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.