Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett sekk til langtur


valle

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en sekk som veier rundt kiloet. Må kunne ha bæreevne på 16-18kg og aller helst ha åpning i front. Liggeunderlag/evt telt må kunne festes utenpå sekken, og den bør helst ha romslige lommer i hoftebeltet.
Jeg har kommet over de som er listet opp nedenfor. Men alle er svært dyre (rundt 4000,- innkl frakt+mva). Finnes det andre gode alternativer til slike ultralette "storsekker"..?

ULA Camino 2
https://www.ula-equipment.com/product/camino-2/

Arc Haul-Zip
http://www.zpacks.com/backpacks/arc_haul_zip.shtml

HMG Windrider 4400
https://www.hyperlitemountaingear.com/products/4400-windrider

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, ost skrev:

Hvordan er bæreevnen på Bergans Helium 55

Interessant sekk! Skulle kanskje ønske den var litt større (i liter). Bæreevnen er oppgitt til 17kg.

Edit: Ser også at den kan fåes med lommer til hoftebeltet... da begynner den virkelig å bli interessant!

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Helsport Snota veldig godt. Jeg har 45L selv (veier 1,15 kg) og den litt større 55L er nok rundt 100g mer. Det ligger en 55L på Outlet nå til 799! Meget komfortabelt bæresystem, har hatt opptil 12kg i min uten problemer. Tipper 55L takler en del mer. 

Sekken kan åpnes helt i front - som en bag - og det er festehemper for telt, liggeunderlag, gåstaver, etc. To middels store lommer på hoftebeltet. Egen lomme for drikkeflaske, samt integrert sidelomme og topplomme. 

 

121809AF-D150-4672-A229-ED0B451BA4C8.jpeg

Endret av ketilring
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å prøve 2,5 mnd hike med en osprey exos 58 (61l) oppgitt vekt på 1,2 kg og limit på 18kg . Den er solid og skal tåle mer vekt enn det men da går det utover komfort.. jeg får Sekken neste uke og skal teste da 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, valle skrev:

Viktig å huske at spesielt det Zpacks oppgir av vekt stemmer veldig bra. Jeg har prøvd å bære  mer enn det som er oppgitt, og det er ikke behagelig. 

Så hva sekken med innhold faktisk veier med drikke, mat etc når du går ut døra er vekta du må ta hensyn til. Ikke vekt i pakkeliste, ønsket vekt eller det du håpet at den skal veie. 

Mange glemmer å ta med div drikke, gåstaver etc, og sekken veier mer enn de trodde når di veier faktisk den. 

Hos meg dette tillegget 1-2 kg med letterpakker oppsettet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, valle skrev:

Interessant sekk! Skulle kanskje ønske den var litt større (i liter). Bæreevnen er oppgitt til 17kg.

Edit: Ser også at den kan fåes med lommer til hoftebeltet... da begynner den virkelig å bli interessant!

Jeg har en Helium , og den er jo bare på 55L , men jeg har montert 2 sidelommer på 5L hver på den. Dermed er det blitt en 65L sekk. Lommene plukket jeg av en annen  Bergans sekk som jeg har. Det er ikke akkurat plug and play å montere disse lommene , for jeg tror ikke det var meningen fra Bergans , men med alle hempene som er på en Helium var det ikke spesielt vanskelig heller med litt snor løsninger. Dermed veier tom sekk ca 1200 gram istedet for 1000 gram . Denne løsningen har jeg brukt på mange turer med huset på ryggen. Dvs ikke hytte til hytte turer. Vet ikke om det er i kategori langturer , for mine turer vare sjelden over en uke , men jeg får alt med og klarer å holde vekten på mellom 15  -16 kg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg har en Helium , og den er jo bare på 55L , men jeg har montert 2 sidelommer på 5L hver på den. Dermed er det blitt en 65L sekk. Lommene plukket jeg av en annen  Bergans sekk som jeg har. Det er ikke akkurat plug and play å montere disse lommene , for jeg tror ikke det var meningen fra Bergans , men med alle hempene som er på en Helium var det ikke spesielt vanskelig heller med litt snor løsninger. Dermed veier tom sekk ca 1200 gram istedet for 1000 gram . Denne løsningen har jeg brukt på mange turer med huset på ryggen. Dvs ikke hytte til hytte turer. Vet ikke om det er i kategori langturer , for mine turer vare sjelden over en uke , men jeg får alt med og klarer å holde vekten på mellom 15  -16 kg.

Hvilke sidelommer bruker du? Og er det mulig å montere et liggeunderlag nede på sekken?

https://www.magasinet.no/bergans-helium-55l-tursekk-blue-grey?nosto=frontpage-nosto-2 er dette den nyeste modellen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Osprey har en modell som heter Levity 60 på 870gr. Dog ser den såpass lettvekt ut at den er nok best egnet for lavere vekt enn du legger opp til. Sånn 12-13kilo. 

M3n en du kan titte på er Sierra Designs Flex Capacitor. Den er 40-60 liter veier 1,2 kilo. Den skal tåle vekt opptil 25 kilo. Må kjøpes fra utland. 200usd fra USA og 200EUR fra Sverige. Så spørs det da hva sum blir med frakt og mva. Mye bra å lese om den på nett. https://sierradesigns.com/flex-capacitor/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, valle skrev:

Hvilke sidelommer bruker du? Og er det mulig å montere et liggeunderlag nede på sekken?

https://www.magasinet.no/bergans-helium-55l-tursekk-blue-grey?nosto=frontpage-nosto-2 er dette den nyeste modellen..?

https://www.bergans.com/no/katalog/utstyr/ryggsekker/tilbehør/side-pockets

Her er sidelommene jeg bruker. Jeg tok dem av en Trollhetta sekk jeg også bruker inn i mellom.

Jeg vet ikke om sekken du linker til er siste modell. Den ligner ikke helt på min som jeg har avbildet under. Der ser du også sidelommene. Som du ser på bildet henger de ikke så pent der, men de funket. Jeg fant etterhvert ut bedre metoder og feste dem med. Med egne snorer. På bildet er de bare tredd inn på strikkene som hører til sekken. De hang litt løsere da. Jeg klarte ikke å få soveposen inn i en så liten sekk, så den henger utenpå i en drybag.  Det funket helt fint.  Å feste ett liggeunderlag under går muligens an , men det er ikke lagt til rette for det. Det må nok noen McGyver løsninger til for å få dette til. Jeg bruker ett Ther-A-Rest liggeunderlag som havner inne i sekke, siden det har mindre volum enn en 2 L melkekartong.

 

 

 

sekk 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har windrider 4400 fra HMG den er...STOR og ikke "spesielt" lett(1100gr) nesten 500gr tyngre enn arc haul. så hvis du ser på vekt finnes det bedre alternativer. Fordelen med 4400 slik jeg ser det er at det er en sekk for alt. relativ lett, kan komprimeres fra 40-70l. så og si vanntett, solid bæresystem som lett tåler 20-30kg og nok av lommer. Du får tak i sekken fra BPL.se og andre plasser innenfor eu. 

Endret av Svandal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Svandal skrev:

Har windrider 4400 fra HMG den er...STOR og ikke "spesielt" lett(1100gr) så hvis du ser på vekt finnes det bedre alternativer. Fordelen med 4400 slik jeg ser det er at det er en sekk for alt. relativ lett, kan komprimeres fra 40-70l. så og si vanntett, solid bæresystem som lett tåler 20-30kg og nok av lommer. Du får tak i sekken fra BLP.se og andre plasser innenfor eu. 

Sett ut fra at man får en 70 ltrs sekk på kiloet, som har ett bæresystem som faktisk tåler tett på 30 kg og fortsatt kan bæres noenlunde behagelig, om ikke ultralett, så synes jeg at man kan kalle den lett. Det er ikke mange alternativene til HMG sin windrider sekk i den klassen som jeg har funnet i hvert fall. 

De fleste lettvekts alternativene har bæresystem som ikke tåler mye vekt før de blir ubehagelige å bære. (Noe de fleste heller ikke trenger siden både volum og filosofi tilsier at de ikke skal fylles med mere vekt enn rundt 5-12'ish kg)

Jeg er veldig fornøyd med min Windrider 4400. Den har dog fått sydd inn ny bunn i sterkere materiale, så den er litt tyngre enn originalt.  Kunne gjerne sett at de brukte litt mere holdbar materiale i de 3 netting lommene på utsiden av sekken. Mine viser noe slitasje, men jeg har ikke vært så snill når jeg har plassert fiskestenger, årer, packraft, vannposer, crocks etc i de, så skylder egentlig ikke på sekken/materialet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det. WR er en sykt god og behagelig sekk, skulle jeg gitt den ett minus så må det være lommene på hoftebeltet, men de er jo oppgradert nå. Nærmeste utfordrer i samme vekt og bæreklasse må være seek outside Unaweep/Divide.

Vi har jo heller ikke sett ts sin pakkliste så litt vanskelig å anbefale den "rette" sekken da, men gitt han har en pakkliste på over 10kg ville jeg startet med å kutte vekt på andre ting først enn sekk og tatt den til sist. 

Endret av Svandal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exos 58 er en god sekk som har et robust nok bæresystem til å tåle endel kilo. Har brukt den noen år, (men ikke med mer enn 12-15 kilo tror jeg) og synes det er en bra sekk til prisen. Som du også får handlet i norske butikker med norsk kjøpslov. Bergans Helium burde være et bra alternativ også. 

Husk at på en del amerikanske lettvekts-sekker så regnes utvidbare nettinglommer som en del av det totalvolumet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 14.20, Robinson skrev:

https://www.bergans.com/no/katalog/utstyr/ryggsekker/tilbehør/side-pockets

Her er sidelommene jeg bruker. Jeg tok dem av en Trollhetta sekk jeg også bruker inn i mellom.

Jeg vet ikke om sekken du linker til er siste modell. Den ligner ikke helt på min som jeg har avbildet under. Der ser du også sidelommene. Som du ser på bildet henger de ikke så pent der, men de funket. Jeg fant etterhvert ut bedre metoder og feste dem med. Med egne snorer. På bildet er de bare tredd inn på strikkene som hører til sekken. De hang litt løsere da. Jeg klarte ikke å få soveposen inn i en så liten sekk, så den henger utenpå i en drybag.  Det funket helt fint.  Å feste ett liggeunderlag under går muligens an , men det er ikke lagt til rette for det. Det må nok noen McGyver løsninger til for å få dette til. Jeg bruker ett Ther-A-Rest liggeunderlag som havner inne i sekke, siden det har mindre volum enn en 2 L melkekartong.

 

 

 

sekk 2.jpg

Det er også feste for reimer på lokket, så det er ikke noe problem å feste liggeunderlag eller sovepose på lokket. Likte din løsning for å feste sovepose med egne reimer. Jeg har brukt de medfølgende stroppene, men det sitter ikke så veldig godt.

Vi har damemodellen og fruen har bært 18-20 kg uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Helium 55 som fungerte utmerket med 15 kg oppakning på en 5 dagers hytte til hytte-tur sist påske. Den knirker imidlertid veldig i skulderfestene. Det merker man ikke når man går på ski, da det er så mye lyd ellers, men på fotturer er det veldig irriterende. Men den er veldig pakkvennlig og har fleksible utvendige festeordninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aleksander Jacobsen skrev:

Har en Helium 55 som fungerte utmerket med 15 kg oppakning på en 5 dagers hytte til hytte-tur sist påske. Den knirker imidlertid veldig i skulderfestene. Det merker man ikke når man går på ski, da det er så mye lyd ellers, men på fotturer er det veldig irriterende. Men den er veldig pakkvennlig og har fleksible utvendige festeordninger. 

Var faktisk tenkt å kjøpe den.. men ble skeptisk når det gjelder den knirkelyden. Om jeg skal gå i ukesvis på tur er vel ikke det helt ideelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Helium 55L og er fornøyd med den. Jeg har ikke merket noe knirking, men jeg reagerer generelt ikke så mye på lyder. Til prisen er den helt ypperlig og har relativt lav vekt, men etterhvert som tiden har gått har jeg investert i andre sekker som jeg liker bedre. Jeg har blitt "avhengig" av vanntette sekker, noe som er fantastisk her på Vestlandet. HMG Wind Rider står høyt på listen min til packraft- og vinter-turer. Vurder derfor gjerne om du heller skal spare til det du egentlig vil ha. Ellers kan du få en fint brukt Bergans Helium(forrige generasjon) av meg til en god pris.

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Første innlegg her (tror jeg) :)

Det siste året har jeg vært på vei over i UL segmentet av backpacking etter mange år med 25+ kg sekk på tur. Jeg kjøpte en Hyperlite Mountain Gear 4400 porter (1130g) i høst i forbindelse med en tur til USA. 70 liter ca, og to lommer i hoftebelte. Tok med en 'stuff pocket' til å henge bakpå, og kjøpt en shoulder pocket i ettertid i mangel på topplokk i sekken, noe jeg var vant til å bruke flittig. Ville ha mulighet for en 'ren' sekk så valgte ikke windrider eller southwest utgaven av sekken. Har en liten og en stor "pods"  i DCF som passer I sekken og. Ikke vært på lengre turer med sekken enda, men på kortere turer og testing hjemme så er jeg veldig fornøyd, og gleder meg til neste 3+ dagers tur! Fordelen med 4400 serien er et litt tykkere stoff enn de mindre utgavene (med mindre du velger svart). For min del skaper denne dyneema greia et lite avhengighetsforhold. Vet noen om noen støttegrupper der ute så gi beskjed... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bardn skrev:

Hei! Første innlegg her (tror jeg) :)

Det siste året har jeg vært på vei over i UL segmentet av backpacking etter mange år med 25+ kg sekk på tur. Jeg kjøpte en Hyperlite Mountain Gear 4400 porter (1130g) i høst i forbindelse med en tur til USA. 70 liter ca, og to lommer i hoftebelte. Tok med en 'stuff pocket' til å henge bakpå, og kjøpt en shoulder pocket i ettertid i mangel på topplokk i sekken, noe jeg var vant til å bruke flittig. Ville ha mulighet for en 'ren' sekk så valgte ikke windrider eller southwest utgaven av sekken. Har en liten og en stor "pods"  i DCF som passer I sekken og. Ikke vært på lengre turer med sekken enda, men på kortere turer og testing hjemme så er jeg veldig fornøyd, og gleder meg til neste 3+ dagers tur! Fordelen med 4400 serien er et litt tykkere stoff enn de mindre utgavene (med mindre du velger svart). For min del skaper denne dyneema greia et lite avhengighetsforhold. Vet noen om noen støttegrupper der ute så gi beskjed... 

Hvor kjøpte du sekken? Hvor mye kom den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, valle said:

Hvor kjøpte du sekken? Hvor mye kom den på?

Kjøpte den rett fra HMG da jeg besøkte USA, levert til hotellet. Tror listeprisen på nettsiden nå stemmer med det jeg gav, men det var 20% på listepris da jeg bestilte. Så, 450 USD for sekk og stuff pocket, ble 360 USD med rabatt. 3200 NOK er veldig ok pris for håndlagd kvalitetssekk. Men blir jo litt anderledes uten rabatt men med 25% moms og frakt og fortollingsgebyr...

Edit: autocomplete typo

Endret av Bardn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎03‎.‎2019 den 0.47, Aleksander Jacobsen skrev:

Har en Helium 55 som fungerte utmerket med 15 kg oppakning på en 5 dagers hytte til hytte-tur sist påske. Den knirker imidlertid veldig i skulderfestene. Det merker man ikke når man går på ski, da det er så mye lyd ellers, men på fotturer er det veldig irriterende. Men den er veldig pakkvennlig og har fleksible utvendige festeordninger. 

Prøvd å gjøre noe med knirkelyden? En liten sprut silikonspray på friksjonspunktene, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.