Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Sandstrand og søndagstur - fra Reve til Orre.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Broderen, Bjørg, Bestyrerinnen og jeg på tur.

P3030765.JPG
Søndagstur må det bli. Det er ofte bare et spørsmål om hvem som skal være med. Denne søndagen var det alt avtalt at broderen skulle være med. At Bestyrerinnen også ville på tur, er etter hvert blitt fast vane.

Det viste seg at vi ville bli fire på tur denne søndagen. Bjørg ville slå følge da hun hørte at vi hadde tenkt å ta turen fra Reve til Orre – med kaffepause på Orre.
P3030740.JPG
Det var en mørk og trist morgen, med vind fra sør og regn i lufta. Søndagstur måtte det bli uansett.

Det er ikke mange som starter på Reve for å gå til friluftshuset på Orre. Det er adskillig flere som parkerer der og bare går en tur langs Orrestranden. Vi treffer alltid en del folk her. Mens vi nesten alltid er temmelig ensomme på nordsiden av Reve.
P3030745.JPG
Denne søndagen var det andre enn oss på tur. På vei mot Reve gikk vi på en hel gjeng som var på fellestur. Slik jeg forsto dette, var det «Ganglaget» på tur. Nå fikk jeg ikke med meg helt hvor langt de skulle, men vi traff samme gjengen også på tilbakeveien – bare et stykke fra Friluftshuset.

Ganglaget er for enslige over 55. Nå er ingen av oss enslige, men det så ut som om vi ellers – når det gjelder alder – ville kunne gli inn fint i gjengen.
P3030755.JPG
Det er litt spesielt å gå langs sandstrender. De kan endre karakter bare i løpet av noen dager. Vind og sjø, kan gjøre overraskende store endringer. Det som var sandstrand er plutselig rullesteins-strand, og sanddynene som lå så flott, er nesten vasket vekk neste uke. En dag er sjøen bare noen meter fra sanddynene, neste gang er stranden 40-50 meter bred.

Denne gangen var det Revestranden sør av Reve som var endret. Her hadde bølgene nådd helt inn til sanddynene og vasket vekk litt sand.
P3030760.JPG
Vår turgjeng holdt god fart mot Orre og Friluftshuset. Det var antakelig kaffen som trakk. Pausen ble lengre enn vanlig. Tilbaketoget mot Reve havn gikk også i et greit tempo. Det var lite som holdt igjen.
P3030761.JPG
Med litt motvind, noen dråper og overskyet vær, var det ingen stor opplevelse å gå sørover. På hjemvei kom sola fram og vi fikk vinden bakfra. Det ble en helt annen tur.

Nok en søndagstur gikk helt greit. Nå er det bare å planlegge neste....


Les hele artikkelen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.