Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekksele til Ridgeback


TVO

Anbefalte innlegg

Har en Rhodesian Ridgeback hannhund som jeg ønsker en Trekksele til og gjerne en nomesele. Ser det er flere RR eiere her inne på forumet så lurer på hvilke erfaringer dere har med de forskjellige selene/merkene som kan sitte bra på RR kroppen. Legger ved bilde av kjekkasen min😊

7D309010-D93A-4483-815C-C6EF73B3A239.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje erfaring med RR, men kan i alle fall seie noko generelt om selekjøp. Det beste du kan gjere for å finne god sele til hunden din er å måle den skikkeleg. 

Seleverkstedet.no har mellom anna ei ganske grei "oppskrift" på korleis du skal måle. 

Så er det diverre litt ulikt mellom ulike merkjer korleis dei oppgir cm-måla på sine selar, så kan vere greit å sende ein e-post om ein er i tvil, gjerne med måla frå din hund. Handlar du frå "spesialistar" vil du få skikkeleg svar, handlar du frå ein veldig generell internettbutikk med stort vareutval er det større sjangse for at du får nokon på tråden som berre ser på den samme tabellen som du sjølv kan sjå på. 

Seleverkstedet, troll og minipina er døme på flinke folk med "få" men gode produkt, som dei har kjennskap til (sikkert andre også).

Manmat er eit merkje hvis selar er ganske korrekte i forhold til oppgitte mål, så dei går fint å handle ut frå "tabell". Dog anar eg ikkje korleis desse måla er i forhold til fasongen på en RR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Tessatroll, men nå er det jo nettopp erfaring med RR kroppen jeg er ute etter 😉 

Det og finne riktig str på sele klarer jeg fint, men vil gjerne ha erfaring med seler som sitter godt på RR kropp. For en sele som sitter som smurt på en BC eller Finsk Lapphund f.eks. sitter mest sannsynlig vis ikke bra på en RR. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TVO skrev:

Takk for svar Tessatroll, men nå er det jo nettopp erfaring med RR kroppen jeg er ute etter 😉 

Det og finne riktig str på sele klarer jeg fint, men vil gjerne ha erfaring med seler som sitter godt på RR kropp. For en sele som sitter som smurt på en BC eller Finsk Lapphund f.eks. sitter mest sannsynlig vis ikke bra på en RR. 

Det veit eg, det med selar er jo litt vanskeleg. Og det er også individuelle forskjelar innom samme rase ;) difor er jo målemetoden på Seleverkstedet så fint, der tek ein litt meir enn berre hals og rygglengde. For, mål og passform er vel to sider av samme sak ? Uansett ikkje meininga å fylle tråden din med irrelevant stoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det veit eg, det med selar er jo litt vanskeleg. Og det er også individuelle forskjelar, sjøl innom samme rase ;) 

Det er jeg klar over, men innen for samme rase er det lettere og finne noe som sitter fint enn om alle skal si hva som passer alle andre raser. Dette er enkelt og greit for og peke i en ca riktig retning. Jeg har god erfaring med andre typer seler, men akkuratt trekksele har jeg ikke til min egen. Hadde til Min Alaskan husky, men det merket funker ikke på han her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TVO skrev:

Det er jeg klar over, men innen for samme rase er det lettere og finne noe som sitter fint enn om alle skal si hva som passer alle andre raser. Dette er enkelt og greit for og peke i en ca riktig retning. Jeg har god erfaring med andre typer seler, men akkuratt trekksele har jeg ikke til min egen. Hadde til Min Alaskan husky, men det merket funker ikke på han her.

Men er det ikke forskjell innenfor en rase også? Slik at din RR ikke er dønn lik en annen RR? Fordelen ved å bestille sele etter mål, av de flinke folka, er jo at du får en sele som passer akkurat din hund. Det er ikke mange som vet hvordan en god trekksele skal sitte. Så jeg er enig med Tessatroll. Hvis du trenger en god trekksele så bestill etter mål fra en av spesialistene som hun anbefaler.

Endret av Kaisi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.