Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL matlaging (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019..)


Tufsingen

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Memento mori said:

Hvor mye gass PR dag PR mann/person har du erfaringer på at det går? Eventuelt hvor mange oppkok på dag? 

Jeg tror ærlig talt at en sånn 100g boks varer en uke.. Det har jeg klart før selv 2 ganger og det med god gammel dags brenner uten vindskydd og pot cozy.. 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
29 minutter siden, Memento mori skrev:

Hvor mye gass PR dag PR mann/person har du erfaringer på at det går? Eventuelt hvor mange oppkok på dag? 

Vi hadde minst 3 oppkok per dag med ca 0.8-0.9L vann i gryta (nok til to poser real pluss litt til). En boks på 230 gram varte mellom 8-10 dager med dette forbruket. Mot slutten av turen fra Kautokeino ble det kaldt og da gikk forbruket opp noe.

Altså ca 14 gram per person per dag dersom man sier at en boks varer 8 dager.

Endret av Anders_G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser om Soto Windburner vs Minimo her også:  https://www.reddit.com/r/Ultralight/comments/5qd2fc/jetboil_minimo_or_soto_windmaster/

 De sier at windburner/ msr PR2 er mere effektiv og billigere enn MiniMo.. Men uansett her går vi nok for dypt nedi kaninhullet.. Når du @Memento mori tok denn etesten din med MSR PR 2 i går, hadde du da gassen på full styrke eller halv styrke? De sier at det er mere effektig og gass sparende å bruke halv styrke.. Og dette oppsettet gjør at du sparer 500kr penger ( som kan brukes på gass i stedet) og du sparer vekt.. Hvis du er hypp på kan du jo prøve med halv gass skrudd på og se hvor mange gram du da vil bruke.. Og på kaffe f.eks så trenger ikek vannet koke.. en bobble nedi der er nok! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tufsingen skrev:

Skal innrømme at Minimo har sjarmert meg litt.. Var den den du brukte? Beklager hvis jeg har spurt om det før... Men har du trua på den som min utvalgte ( les ref vann/kaffe, havregrøt og kaaaaanskej denne meksikanske gryta) jeg nevner bare meksikansk gryte da mener jeg altså pasta og toro og alt sammen med Pot Cozy trekker... Går vel ann å lage pot cozy til en minimo å `? :) og sist av alt.. Hvis mini mo gryta ikke vil funke til kaffevann da.. kan jeg da sette toaks 550ml potta mi oppå jetbolien?  eller kan jeg legge den igjen hjemme ;) Føler jeg nærmer meg her nå! :) 

Ja vi (to stykker) brukte (én) Minimo. Den har allerede isolasjon så det er ikke sikkert det er så mye å hente med en pot cozy. Den er veldig god på å regulere varmen, så det er helt klart mulig å lage gryteretter/ris/pasta. Det kan være vanskelig og få gryta rein igjen dersom du brenner fast noe så ta med en bitte liten gryteskrubb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anders_G said:

Ja vi (to stykker) brukte (én) Minimo. Den har allerede isolasjon så det er ikke sikkert det er så mye å hente med en pot cozy. Den er veldig god på å regulere varmen, så det er helt klart mulig å lage gryteretter/ris/pasta. Det kan være vanskelig og få gryta rein igjen dersom du brenner fast noe så ta med en bitte liten gryteskrubb.

Har du prøvd å koke opp f.eks vann til en pose toro meksikanskje gryte eller lignende, / så skru av gassen etter litt og la den stå å trekke i 30 min? Sorry for nerdinga her altså! Men det finnes ikke dumme spørsmål sier dem! Om jeg forstår deg rett så har du kun brukt minimoen til å koke opp vann for å tilsette oppi kaffekopp og frysetørkete poser?.Det som er litt forskjellen her,  at jeg tenker jo å bruke utrolig lang tid.. Vil ha muligheten til å lage denne toro gryta og ta den tiden jeg trenger-- Tenker jo bruke 2.5mnd på Lindesnes- Røros.. Vurdere faktisk innom 2 festivalen på veien også for å treffe litt venner.. hehe :P ingenting er skrevet i sten da. kan hende jeg setter meg på et isflak og seiler til grønland også.. 2.5mnd vandring er prio nr 1 her for meg, og NPL er på en måte nr to på lista...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If you like to cook and not just boil water, the MiniMo is a great option. " Tror denne har sjarmert nok nå :) Mann kan jo kanskje også vurdere en stekepanne i tillegg å for de som er ute etter ekstra kos.. Pannekaker, eggerøre og fisk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tufsingen skrev:

Har du prøvd å koke opp f.eks vann til en pose toro meksikanskje gryte eller lignende, / så skru av gassen etter litt og la den stå å trekke i 30 min? Sorry for nerdinga her altså! Men det finnes ikke dumme spørsmål sier dem! Om jeg forstår deg rett så har du kun brukt minimoen til å koke opp vann for å tilsette oppi kaffekopp og frysetørkete poser?.Det som er litt forskjellen her,  at jeg tenker jo å bruke utrolig lang tid.. Vil ha muligheten til å lage denne toro gryta og ta den tiden jeg trenger-- Tenker jo bruke 2.5mnd på Lindesnes- Røros.. Vurdere faktisk innom 2 festivalen på veien også for å treffe litt venner.. hehe :P ingenting er skrevet i sten da. kan hende jeg setter meg på et isflak og seiler til grønland også.. 2.5mnd vandring er prio nr 1 her for meg, og NPL er på en måte nr to på lista...  

Kokte for det meste vann til frysetørka, men lagde fiskesuppe, ris og pannekaker noen få ganger. Mer "avansert" matlaging ble gjort på dnt hyttene.

2.5 måneder høres kanskje mye ut, men dersom du skal "surre" litt rundt så er det ikke all verdens med tid. Vi brukte snaut 2 måneder fra Lindesnes til Haltdalen og følte ikke at vi hadde et hav av tid til "surring".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Anders_G said:

Kokte for det meste vann til frysetørka, men lagde fiskesuppe, ris og pannekaker noen få ganger. Mer "avansert" matlaging ble gjort på dnt hyttene.

2.5 måneder høres kanskje mye ut, men dersom du skal "surre" litt rundt så er det ikke all verdens med tid. Vi brukte snaut 2 måneder fra Lindesnes til Haltdalen og følte ikke at vi hadde et hav av tid til "surring".

Åh det tok såpass med tid ja^^ Jeg vet jo ikke.. Jeg så for meg at det var mere 6 uker ca for de som går vanlig tempo 25km ish om dagen.. Men ja mulig jeg ikke får til å surre så mye rundt da... om jeg må avbryte turen f.eks på dovre så er ikek det noen katastrofe eller da :) Vurderte faktisk å gå ned til dovre nå i vinter som treningstur på ski.. og fra Brekken til trheim gikk jeg jo i høst... men mulig jeg ser bort fra det også å tar hele strekka fra scratch :) 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Enda lettere alternativer har vi også diskutert i tråden linket under. Umulig å gi en fasit men greit å vite litt om alle mulighetene :) 

 

 

Ja, det var noe sånt her jeg så for meg i utganspunktet.. faktisk med 2 titanium potter og en eller to bsr brenner .. Jeg har kjøpt Akto telt og vet ikke helt hvor fort gjort det er å sette opp dette men vil ikek det funke som en vind beskytter også? :P altså nå har jeg 4 stk brennere hjemme 2 fra bsr og 2 gammeldagse.. Og en titanium 550ml kaffe kopp er på vei også driv jeg å ser etter en til da for selve matlaging.. Kan hende jeg heller burde gå for dette for å spare vekt og penger.-.-.. - -,-, -. -,., --, -.,, -- -,- , ,- Har jo god tid på å vente på en ny titanim 750ml kjele fra toaks/ aliexpress også... Men litt det som holder meg tilbake det er jo nemlig det at jeg har null erfaring med disse titaium kina greiene.. Men det har du? Har du lest tråden her for å se hva jeg vil ha av mat? Også om all den maten vil funke med pot cozy og 750ml titanium... Toro/havregrøt for 750ml kjelen også vann og kaffe på 550ml koppen... Hvordan er det å vaske 750ml kjelen din etter gryter og grøt---  Jeg har nok ikek noe problem med å bære på 2stk gass bokser eller 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brennere og titan koppen er på vei kan du prøve litt når du får den. Ta f.eks et rimelig sitteunderlag, klipp ut en runding til topp og bunn, og lag en bit som rulles rund, bruk gaffatape til å lage en "skål", når koppen er plassert oppi, legg den siste rundingen oppå, og ett eller annet oppå der igjen for å holde den fast.

Så koker du vann, prøver med grøt, du kan også prøve med gryterett, du bare reduserer innholdet så det passer til mengden, resten kan du bruke til en ny test. Det er også mulig å fiske koppen ut av gryta, koke opp og sette den nedi igjen etter en stund.

For å holde fingrene intakt uten å brenne deg kan du bruke en GSI microgripper eller "Trangia klype".

Har du tilgang på kjøkkenvekt, måler du bare vekten på gassboksen, noter på en blokk vekten før etter og hva du gjør, så får du forbruket med "ditt system" og kan oppsummere forbruk og om det fungerer som tenkt. Det er bedre å gjøre det hjemme i kontrollerte former og skaffe erfaring der, fremfor å finne det ut etter en liten stund etter turen starter. Er det et "problem" som oppstår først etter du har startet kan dette snu opp ned på mye. 

Gjør testene ute og ikke på kjøkkenet, da får du mer realistiske resultater.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tufsingen skrev:

kan jeg da sette toaks 550ml potta mi oppå jetbolien? 

Det finnes en adapter til jetboil, som settes på toppen. 

35AFFD88-B0F4-4B6C-9057-C864B2142F1C.thumb.jpeg.506dd6a0017898e1abdaee2f81bf343a.jpeg

Den ser slik ut, og passer inne om du pakker rett. Du får da en toppmontert brenner, som er sånn passe, og som er veldig utsatt for vind.

0E0B488E-F462-4F1B-82F1-143E960049E8.thumb.jpeg.2685b5d936cd7d71652dbaec5336ca4b.jpeg

Du ser brennerhode her, ikke av de minste, ei heller av de største med tanke på steiking.

5CEB21FD-2170-4C98-91B8-15C08D805BC2.thumb.jpeg.ce218b6b4ca47e96d3f3142a0a490c87.jpeg

Det finnes også en kaffepresse som funker veldig bra med presskasse. Den får også plass inni. Men det blir litt mer vekt, og alt smaker kaffe etterhvert.......

Jeg har men en liten kaffekjele som er like denne Optimus terra kettle

7C77998B-76B3-4552-A7EE-1F8EED0DB8DC.thumb.jpeg.67bc1c81fc85b0421aae638730e415a8.jpeg

Min er versjonen på 0.6 L og tar liten plass, men går ikke inni noe annet, så volumet går opp, selv om den er ganske lett.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knorr har veldig gode supper, i litt mindre porsjonar enn Toro. 

Eg har god erfaring med å blande ut suppepulveret i halve vannmengde varmt vatn, og la den svelle over tid. Så fyller eg på resten av vatnet, eventuelle kjøttbitar og evt potetmospulver når eg skal ete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånn som du må prøve ut selv på kjøkkenbenken med den maten du skal lage.

Eks på forsøk:

778577A4-0509-496E-84C4-237B53E4588B.thumb.jpeg.a8f16a107950f4b8608be19d18421174.jpeg77544491-FF1D-45F9-8DFA-D6D7EB29BAA0.thumb.jpeg.7eaf38c39d942c0066e3fa2031708692.jpeg958C74DD-6138-41EB-BC35-D162A8C29E52.thumb.jpeg.803bc1c304daf3beccadbc6aed2b28bc.jpeg095DBC3B-3236-4399-80E8-22326FD2235F.thumb.jpeg.74c0027eff6d962349ab165c52c69478.jpeg3D8EED37-BD09-4BF0-B6C2-D1E2B0DC9A3A.thumb.jpeg.62446e51b93f17b325348354b7eaec50.jpeg1C892EAC-6994-4F19-BD19-A30B9C420008.thumb.jpeg.db9f463533c285fe0b155c4700aa90e8.jpeg

 

Jeg hadde amerikansk blanding i boksen, helte kokende vann over og rørte.

Dette puttet jeg inn i «cozyen» og la en ulltrøye over.

Ventet 25 minutter og spiste.

Lærdom: Spiselig, men risen var enda litt hard. (Hadde hurtigris fungert bedre?). Havregrøt, potetmos, (supper?) mv. kan fint tilberedes på denne måten.

Hva du kan prøve hvis du fortsatt vil spise dette. Lag en cozy til titankoppen i stedet og gjør det på samme måten. Etter 10-15 minutter rører du litt og gir ett nytt oppkok, sett den i cozyen i 10-15 minutter igjen.

 

Jeg tror du har fått så mye input her nå, alt mer bare vil gjøre at du blir usikker og vingler mellom forksjellige løsninger. Det er mange forskjellige løsninger man kan bruke, og alle fungerer like bra selv om de er forskjellig. Prøv deg fram på kjøkkenbenken med det utstyret du har, det du allerede har bestilt, og bruk nettopp det! 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Marius Engelsen said:

Dette er sånn som du må prøve ut selv på kjøkkenbenken med den maten du skal lage.

Eks på forsøk:

778577A4-0509-496E-84C4-237B53E4588B.thumb.jpeg.a8f16a107950f4b8608be19d18421174.jpeg77544491-FF1D-45F9-8DFA-D6D7EB29BAA0.thumb.jpeg.7eaf38c39d942c0066e3fa2031708692.jpeg958C74DD-6138-41EB-BC35-D162A8C29E52.thumb.jpeg.803bc1c304daf3beccadbc6aed2b28bc.jpeg095DBC3B-3236-4399-80E8-22326FD2235F.thumb.jpeg.74c0027eff6d962349ab165c52c69478.jpeg3D8EED37-BD09-4BF0-B6C2-D1E2B0DC9A3A.thumb.jpeg.62446e51b93f17b325348354b7eaec50.jpeg1C892EAC-6994-4F19-BD19-A30B9C420008.thumb.jpeg.db9f463533c285fe0b155c4700aa90e8.jpeg

 

Jeg hadde amerikansk blanding i boksen, helte kokende vann over og rørte.

Dette puttet jeg inn i «cozyen» og la en ulltrøye over.

Ventet 25 minutter og spiste.

Lærdom: Spiselig, men risen var enda litt hard. (Hadde hurtigris fungert bedre?). Havregrøt, potetmos, (supper?) mv. kan fint tilberedes på denne måten.

Hva du kan prøve hvis du fortsatt vil spise dette. Lag en cozy til titankoppen i stedet og gjør det på samme måten. Etter 10-15 minutter rører du litt og gir ett nytt oppkok, sett den i cozyen i 10-15 minutter igjen.

 

Jeg tror du har fått så mye input her nå, alt mer bare vil gjøre at du blir usikker og vingler mellom forksjellige løsninger. Det er mange forskjellige løsninger man kan bruke, og alle fungerer like bra selv om de er forskjellig. Prøv deg fram på kjøkkenbenken med det utstyret du har, det du allerede har bestilt, og bruk nettopp det! 👍

Skål for den og hard ris 😁 jeg har bare gode erfaringer med propan. Eneste dårlig erfaring jeg har er grøt som smaker alu på fjellet.. det blitt ikke nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tessatroll skrev:

Knorr har veldig gode supper, i litt mindre porsjonar enn Toro. 

Eg har god erfaring med å blande ut suppepulveret i halve vannmengde varmt vatn, og la den svelle over tid. Så fyller eg på resten av vatnet, eventuelle kjøttbitar og evt potetmospulver når eg skal ete.

Et tips jeg har tatt til meg og skal fortsette med. :D Og det med å blande ut først med litt vann og la det svelle over tid (trenger kanskje ikke være varmt heller da, om man skal spare iltt på gassen) og deretter varme opp igjen/tilsette mer varmtvann når det skal spises tror jeg bør funke fint også på ting som skal koke i 20-25 min. Test ev hjemme først så vet du helt sikker hvordan resultatet blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av brenner og kjele, så er det vel også viktig å regne inn bålet som en faktor. Man må ha en kjele som kan brukes på bål (materiale som egner seg, hank uten plasthåndtak, ikke sidehank..). Svært mange oppkok i løpet av en sånn tur kan gjøres over åpen flamme (vær selvsagt obs på brannfare). Det sparer gass, og dermed vekt, og det gjør at man ikke trenger å rasjonere de dagene man trenger langkoking.

En tynnvegget stålkjele er gjerne fyfy for lettvekterne, men om man tenker på hvor mye gass man slipper å bære, så hadde i alle fall ikke jeg vært i tvil om å legge til 100 gram for å oppgradere.

I tillegg er bål mye kos på en sånn tur (i tillegg nyttig til sokkertørk osv..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lompa said:

Når det gjelder valg av brenner og kjele, så er det vel også viktig å regne inn bålet som en faktor. Man må ha en kjele som kan brukes på bål (materiale som egner seg, hank uten plasthåndtak, ikke sidehank..). Svært mange oppkok i løpet av en sånn tur kan gjøres over åpen flamme (vær selvsagt obs på brannfare). Det sparer gass, og dermed vekt, og det gjør at man ikke trenger å rasjonere de dagene man trenger langkoking.

En tynnvegget stålkjele er gjerne fyfy for lettvekterne, men om man tenker på hvor mye gass man slipper å bære, så hadde i alle fall ikke jeg vært i tvil om å legge til 100 gram for å oppgradere.

I tillegg er bål mye kos på en sånn tur (i tillegg nyttig til sokkertørk osv..)

Ja. Har spurt 3-4 ganger snart tror jeg om Titanium funker på bål og stekeplater men. En ting er at den tåler varmen, o greit.. men selve brukeropplevelse er viktig.. så jeg har ikke bestemt meg for alu/ stål eller Titanium. Og ja jeg sparer ikke vekt på grytevalg! Hverken vekt eller pris! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Lompa said:

Når det gjelder valg av brenner og kjele, så er det vel også viktig å regne inn bålet som en faktor. Man må ha en kjele som kan brukes på bål (materiale som egner seg, hank uten plasthåndtak, ikke sidehank..). Svært mange oppkok i løpet av en sånn tur kan gjøres over åpen flamme (vær selvsagt obs på brannfare). Det sparer gass, og dermed vekt, og det gjør at man ikke trenger å rasjonere de dagene man trenger langkoking.

En tynnvegget stålkjele er gjerne fyfy for lettvekterne, men om man tenker på hvor mye gass man slipper å bære, så hadde i alle fall ikke jeg vært i tvil om å legge til 100 gram for å oppgradere.

I tillegg er bål mye kos på en sånn tur (i tillegg nyttig til sokkertørk osv..)

Ja. Har spurt 3-4 ganger snart tror jeg om Titanium funker på bål og stekeplater men. En ting er at den tåler varmen, o greit.. men selve brukeropplevelse er viktig.. så jeg har ikke bestemt meg for alu/ stål eller Titanium. Og ja jeg sparer ikke vekt på grytevalg! Hverken vekt eller pris! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Tufsingen said:

Ja. Har spurt 3-4 ganger snart tror jeg om Titanium funker på bål og stekeplater men. En ting er at den tåler varmen, o greit.. men selve brukeropplevelse er viktig.. så jeg har ikke bestemt meg for alu/ stål eller Titanium. Og ja jeg sparer ikke vekt på grytevalg! Hverken vekt eller pris! 

Titan fungerer utmerket på bål. Hvertfall til å varme vann. Jeg har brukt begge mine titan kopper på bål både til å smelte snø og koke vann - altså null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tufsingen skrev:

Titanium funker på bål og stekeplater men. En ting er at den tåler varmen, o greit.. men selve brukeropplevelse er viktig.. så jeg har ikke bestemt meg for alu/ stål eller Titanium

Titan holder fint på bål som @Tor-Erik-L-77 skriver, men de fleste er ru i overflaten, og titan er tungt i utgangspunkt, de er sterke, men utrolig tynne. Tynne kjeler er bare til vannkoking, supper etc. Det brenner seg i bunn som bare det.

Ren alu, er bare til vann og kaffe i min verden. Stål er også ok, men tungt og lett for å brenne seg, da de er tynne. 

Best er Trangia Duossal som er alu utvendig og rustfritt stål inni. De er både holdbare og gode å lage mat i, men veier mer enn titan. 

For meg ser det ut som både sekken og vekta på 15 kg med mat sliter litt. 

Så hvilke mat- system du velger er viktig, skal du få en lett sekk, teller i prinsippet hvert gram. Jeg har veldig lett utstyr, men når jeg veier sekken med alt før jeg går på tur i 5 dager veier den av en eller annen grunn fort 14 kg inkl bitte litt drikke. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Memento mori said:

Titan holder fint på bål som @Tor-Erik-L-77 skriver, men de fleste er ru i overflaten, og titan er tungt i utgangspunkt, de er sterke, men utrolig tynne. Tynne kjeler er bare til vannkoking, supper etc. Det brenner seg i bunn som bare det.

Ren alu, er bare til vann og kaffe i min verden. Stål er også ok, men tungt og lett for å brenne seg, da de er tynne. 

Best er Trangia Duossal som er alu utvendig og rustfritt stål inni. De er både holdbare og gode å lage mat i, men veier mer enn titan. 

For meg ser det ut som både sekken og vekta på 15 kg med mat sliter litt. 

Så hvilke mat- system du velger er viktig, skal du få en lett sekk, teller i prinsippet hvert gram. Jeg har veldig lett utstyr, men når jeg veier sekken med alt før jeg går på tur i 5 dager veier den av en eller annen grunn fort 14 kg inkl bitte litt drikke. 

Ja tror ikke plass mangel er problemet i exos 61 da. Telt og liggeunderlag utenfor. Hva er igjen oppi sekken da? Kompressjons pose og klær. Mao masse plass på 61l! Får håpe den tåler 15-18 kg greit.. får Sekken imorgen og det meste av utstyret så blir ut å prøve ASAP! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tufsingen skrev:

får Sekken imorgen og det meste av utstyret så blir ut å prøve ASAP!

Siden denne tråden i hovedsak handler om mat, bør du kjøpe inn/pakke mat for 7 dager, slik at du også ser volumet og vekta på maten. Husk at du bør ha sikkert 3-4000 kalorier om dagen. Jeg har mang en gang blitt forbauset over hvor mye plas og hva mat faktisk veier. Husk også å få med nok drivstoff til å tilberede den maten du har med. På høyfjellet funker ikke trikset med bål for å spare drivstoff. 

E8190731-7F15-4C44-A9FB-3FA3B3FBE530.thumb.jpeg.0aa4b745f198589a3972fa5e83f27543.jpeg

Vi sett pris på litt bilder av mat og utstyr utover hele stua😂 og ferdig pakket sekk!

089405DA-23A3-4D0F-8782-55D7949D6AB0.thumb.jpeg.41be803dab4d76f2b3c9188316f6733e.jpeg

Ofte er det slik at jo mere du putter på utsiden av sekken, jo mindre god er sekken å bære. 

8E1B5A87-38A3-4B10-B6D3-F3F0E80D979F.thumb.jpeg.17c627fb8062d106201e0685b87fea77.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Memento mori said:

Siden denne tråden i hovedsak handler om mat, bør du kjøpe inn/pakke mat for 7 dager, slik at du også ser volumet og vekta på maten. Husk at du bør ha sikkert 3-4000 kalorier om dagen. Jeg har mang en gang blitt forbauset over hvor mye plas og hva mat faktisk veier. Husk også å få med nok drivstoff til å tilberede den maten du har med. På høyfjellet funker ikke trikset med bål for å spare drivstoff. 

E8190731-7F15-4C44-A9FB-3FA3B3FBE530.thumb.jpeg.0aa4b745f198589a3972fa5e83f27543.jpeg

Vi sett pris på litt bilder av mat og utstyr utover hele stua😂 og ferdig pakket sekk!

089405DA-23A3-4D0F-8782-55D7949D6AB0.thumb.jpeg.41be803dab4d76f2b3c9188316f6733e.jpeg

Ofte er det slik at jo mere du putter på utsiden av sekken, jo mindre god er sekken å bære. 

8E1B5A87-38A3-4B10-B6D3-F3F0E80D979F.thumb.jpeg.17c627fb8062d106201e0685b87fea77.jpeg

Vet ikke helt om du er rette person å snakke om for liten og tung sekk ut på 5 dagers marsjer altså! Haha . Hvor mange volum er den saken der da og maks vekt? Like vel så går det vel bra ? Men ja skal prøve å ikke forlatete dere på ferden, vil holde dere oppdatert😅

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.