Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL matlaging (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019..)


Tufsingen

Anbefalte innlegg

Har altså ikek handlet meg kjøkkenutstyr eller klær enda fordi jeg har dette fra før ( ikke UL ) altså kjøkken har jeg UL brenner og gass. titanium 550ml toaks potte og kan skaffe en steke panne på en 300gram.. men jeg har antagelig mulighet til å legge i noen tusenlapper i f.eks bra jakke og sånt etter hvert.. så om noen ser en genial løsning her som vil spare meg for en kilo + go som vil gi meg noe bra utstyr så er muligheten der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 minutter siden, Tufsingen skrev:

Har altså ikek handlet meg kjøkkenutstyr eller klær enda fordi jeg har dette fra før ( ikke UL ) altså kjøkken har jeg UL brenner og gass. titanium 550ml toaks potte og kan skaffe en steke panne på en 300gram.. men jeg har antagelig mulighet til å legge i noen tusenlapper i f.eks bra jakke og sånt etter hvert.. så om noen ser en genial løsning her som vil spare meg for en kilo + go som vil gi meg noe bra utstyr så er muligheten der.. 

Avhengig av hva du skal lage av mat ville jeg droppa steikepanne. Dette er ekstra vekt, ikke bare steikepanna i seg selv, men også mye ekstra drivstoff. Du kan steike på dnt hyttene rundt om kring, de er det mange av.

Før du løper å kjøper en tung og dyr skalljakke bør du sjekke ut om du kan bruke en lett regnjakke.

Utifra det jeg leser i denne tråden er jeg redd du kommer til å ende opp med 15kg i sekken før du har fått oppi mat og drivstoff. Mat og drivstoff for ei uke veier fort 5kg hvis ikke mer....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha med stekepanne så er dette en jeg bruker en del  https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-med-teflon/
Passe størrelse og fin til bruk på båe bål og primus. Lager du mat på bål så sparer du vekt på drivstoff. Men kombo av stål og kobber i bunn leder varme veldig godt så det er ikke store flammene du trenger. Så vær evt forsiktig med regulering på brenner og for varme bål. Har du stort bål så legg opp et par små steiner og skrap noe glør mellom de, det er varme nok.
Den veier ikke 225gr som det står der men 260 inkl. trekket(hvertfall min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Anders_G said:

Avhengig av hva du skal lage av mat ville jeg droppa steikepanne. Dette er ekstra vekt, ikke bare steikepanna i seg selv, men også mye ekstra drivstoff. Du kan steike på dnt hyttene rundt om kring, de er det mange av.

Før du løper å kjøper en tung og dyr skalljakke bør du sjekke ut om du kan bruke en lett regnjakke.

Utifra det jeg leser i denne tråden er jeg redd du kommer til å ende opp med 15kg i sekken før du har fått oppi mat og drivstoff. Mat og drivstoff for ei uke veier fort 5kg hvis ikke mer....

Ja da tenkte jeg steke panne istedet for Trianga storm kjøkken da. Er usikker på hvilket av de alternativer som er best. Stormkjøkken trianga vs toaks 550ml potte, gassbrennere og ei stekepanne for å spise grøt og lage gryter i..     Det er det jeg lurer på, også lurer jeg på dette med jakke.. Har jo i mange år vurdert å kjøpe meg en sånn pro skall jakke til 3000.. så da håper jeg du eller noen her inne kan svare meg på om ei sånn skall jakke, og denne lundhaugs pro bukse mi klarer å erstatte regntøy og dunjakke så de kan legges igjen hjemme.. Det er nettop sånne her ting jeg vil ha input om, fra dere som faktisk har gått NPL før :) Setter veldig pris på det Anders! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, borgern said:

Hvis du skal ha med stekepanne så er dette en jeg bruker en del  https://www.eagleproducts.no/produkt/stekepanne-stal-med-teflon/
Passe størrelse og fin til bruk på båe bål og primus. Lager du mat på bål så sparer du vekt på drivstoff. Men kombo av stål og kobber i bunn leder varme veldig godt så det er ikke store flammene du trenger. Så vær evt forsiktig med regulering på brenner og for varme bål. Har du stort bål så legg opp et par små steiner og skrap noe glør mellom de, det er varme nok.
Den veier ikke 225gr som det står der men 260 inkl. trekket(hvertfall min).

denne funke fjell til havregrøt? :) Vil at frokosten min skal være konge! SÅ dette med kjøkkenustyr lurer jeg fælt på :) Les også over her hva jeg svarte til Anders 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anders_G said:

Avhengig av hva du skal lage av mat ville jeg droppa steikepanne. Dette er ekstra vekt, ikke bare steikepanna i seg selv, men også mye ekstra drivstoff. Du kan steike på dnt hyttene rundt om kring, de er det mange av.

Før du løper å kjøper en tung og dyr skalljakke bør du sjekke ut om du kan bruke en lett regnjakke.

Utifra det jeg leser i denne tråden er jeg redd du kommer til å ende opp med 15kg i sekken før du har fått oppi mat og drivstoff. Mat og drivstoff for ei uke veier fort 5kg hvis ikke mer....

Hei igjen :) Hypp på litt kjøkkenprat eller? :P Hehe.. Hva hadde du med deg da du gikk? UL Trangia lusses? Funker det til alt mann trenger? Posta nettop en post over her som beskriver hva jeg er ute etter å finne.. Eller nei vent nå finner jeg ikek igjen den posten jeg nettop skrev.. 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hei igjen :) Hypp på litt kjøkkenprat eller? :P Hehe.. Hva hadde du med deg da du gikk? UL Trangia lusses? Funker det til alt mann trenger? Posta nettop en post over her som beskriver hva jeg er ute etter å finne.. Eller nei vent nå finner jeg ikek igjen den posten jeg nettop skrev.. 

Brukte omnilite til å begynne med, men det var fordi vi regna med at vi måtte smelte snø i starten over Hardangervidda. Dette ble ikke aktuelt så kunne ha brukt noe annet fra start. Bytta så til jetboil minimo og brukte det fra Finse og resten av veien. Hadde med steikepanne frem til Meråker, men der ble den sendt hjem for å spare vekt. Til havregrøt brukte vi en bolle med lokk, hadde bare i varmt vann og lot det trekke noen minutter. Vi kokte litt suppe/nudler og ellers bare vann til grøt og frysetørka turmat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref spørsmål i hovedtråden vedr Toakskjelen på 750 ml. Gjør det samme som de andre her. Varmer opp vann og lar det stå. Ulempen med denne kjelen på gassbrenner er høyden. Kan lønne seg å ha med støtte til gassboksen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter talerne over her. Hvorfor skal du koke havregrøten? Kok opp vann og hell dette over havregrøten du har i en bolle. La det trekke litt og så strøs sukker og kanel blanding over og vel bekomme.  (Om en kan si det om havregrøt?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke gryteløsning som velges vil jeg ambefale å lage/finne en isolert "pot cosy" til den som kan snøres helt igjen med lokket på. Ved å putte gryta i cosy'en kan du la grøt, pasta/pastabaserte og ris/risbasert stå å trekke i gryta fremfor å bruke drivstoff på å småkoking.

Drivstoffbesparelsen vil raskt bli høyere enn vekten på cosy'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt trøbbel med å henge med i hva du har kjøpt, skal kjøpe og hva du lurer på av kopper og kar.😀 Men jeg personlig ville ha sørget for at kjeler passer i hverandre under transport og at gassboks og brenner (vist toppmontert) passer oppi der igjen. Jeg ville også ha vurdert om dette skulle være en lettpakker tur eller kosetur. Er redd høy kosefaktor utfordrer plassen du har til rådighet i den sekken du ønsker å bruke. 😥

Om du ønsker å bære lett ville jeg satset på tørrmat/frysetørret og bare brukt brenner til oppkok av vann. Andre typer måltider ville jeg tatt på hytter, bensinstasjoner, kafeer og butikker osv der dette passer med ruta di. :thumbsup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, rayun said:

Har litt trøbbel med å henge med i hva du har kjøpt, skal kjøpe og hva du lurer på av kopper og kar.😀 Men jeg personlig ville ha sørget for at kjeler passer i hverandre under transport og at gassboks og brenner (vist toppmontert) passer oppi der igjen. Jeg ville også ha vurdert om dette skulle være en lettpakker tur eller kosetur. Er redd høy kosefaktor utfordrer plassen du har til rådighet i den sekken du ønsker å bruke. 😥

Om du ønsker å bære lett ville jeg satset på tørrmat/frysetørret og bare brukt brenner til oppkok av vann. Andre typer måltider ville jeg tatt på hytter, bensinstasjoner, kafeer og butikker osv der dette passer med ruta di. :thumbsup:

Oi, ble litt feil her ja.. Saken har egentlig blitt avgjort i "hovedtråden" .Admin burde kanskje flytte det over hit... ( beklager :( ) 

Jeg er egentlig stort sett blitt enig med dere alle tror jeg og ikke minst meg selv, og vil nok satse på en enkel brenner, en liten kopp 550ml titanium for vann, og en  stk kjele for grøt og evn gryteretter ( typ meksikansk gryte TORO med fett/couscos/linser de dagene jeg virkelig må spise mye. Da på med Cozy pot, og støtte-gummi ben og evn vindskjerm :) Har egentlig alt klart da unntatt valget av kjele, Tenker ca 1.4l, vid type. Også lure jeg på om den kjelen vil funke til både havregrøt og gryteretten uten å ødelegge smak da?. Har skjønt at titanium kjeler kan funke, men da med litt aktiv røring og ektsra mye vann i maten ( ellers vil det brenne seg hele tia). Vurdere å droppe det og gå for aluminium anodisert med evn stålbelleg i bunn? Har nevnt at jeg er villig til å kanskje bruke opp mot en tusen lapp på en kjele hvis det vil gi meg super comfort på turen her og på alle turer senere :) og hvis da en stk kjele vil være nok for dekke alle mine behov... ? 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tufsingen skrev:

vil nok satse på en enkel brenner, en liten kopp 550ml titanium for vann,

BRS3000 brenneren og liten kopp, sluker gass!

Testet i dag med 0.4L i 500 ml evernew titankopp, og det går 10 gram når det er vindstille. Og 8 gram med MSR 0.8 L titangryte. 

621A9077-890E-44B2-8315-541475FB6265.thumb.jpeg.36b6760b9e7d10ed7a4d0e15ca5d2d21.jpeg

Til sammenligning bruker Jetboil omtrent halvparten.  Det går det ca 4-5 gram gass på en halv liter (oppgitt 24 oppkok på 100 gram gass) 

Mens BRS3000 med 500 ml kopp gir 10 oppkok på en boks med 100 grams gass.

Og med 800 ml kopp gir det 12.5 oppkok. 

Så en billig brenner i utgangspunkt (ga 82kr for min) gir et problem på lang tur og blir dyrt.....

Sjekket også med MSR PR Delux (toppmontert) og den har omtrent samme forbruk som BRS, men den er raskere.

Med 5 oppkok om dagen - frokost pluss kaffe, lunsj, middag med kaffe. Vil de gå 50 gram gass om dagen. Du må da ha med en 450 grams boks  som veier 586 gram for ei uke.

Totalt blir da ved oppstart boks 586 gram +Brenner 25 gram +Kjele 80 gram= 691 gram. Og du har til 45 oppkok. 

Jetboil veier 340gram og en 230 grams boks 386 gram veier 726 gram og du har til ca 50 oppkok. 

Så rådet fra @Anders_G om jetboil er i dette tilfellet veldig lurt med tanke på kostnad og stress med å ha nok gass. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tufsingen skrev:

Jeg er egentlig stort sett blitt enig med dere alle tror jeg og ikke minst meg selv, og vil nok satse på en enkel brenner, en liten kopp 550ml titanium for vann, og en  stk kjele for grøt og evn gryteretter ( typ meksikansk gryte TORO med fett/couscos/linser de dagene jeg virkelig må spise mye.

Mange av Toro gryteretter har en koketid på 20 minutter.
Altså både kostbart og høyt gassforbruk for kun ett måltid.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Memento mori said:

BRS3000 brenneren og liten kopp, sluker gass!

Testet i dag med 0.4L i 500 ml evernew titankopp, og det går 10 gram når det er vindstille. Og 8 gram med MSR 0.8 L titangryte. 

621A9077-890E-44B2-8315-541475FB6265.thumb.jpeg.36b6760b9e7d10ed7a4d0e15ca5d2d21.jpeg

Til sammenligning bruker Jetboil omtrent halvparten.  Det går det ca 4-5 gram gass på en halv liter (oppgitt 24 oppkok på 100 gram gass) 

Mens BRS3000 med 500 ml kopp gir 10 oppkok på en boks med 100 grams gass.

Og med 800 ml kopp gir det 12.5 oppkok. 

Så en billig brenner i utgangspunkt (ga 82kr for min) gir et problem på lang tur og blir dyrt.....

Sjekket også med MSR PR Delux (toppmontert) og den har omtrent samme forbruk som BRS, men den er raskere.

Med 5 oppkok om dagen - frokost pluss kaffe, lunsj, middag med kaffe. Vil de gå 50 gram gass om dagen. Du må da ha med en 450 grams boks  som veier 586 gram for ei uke.

Totalt blir da ved oppstart boks 586 gram +Brenner 25 gram +Kjele 80 gram= 691 gram. Og du har til 45 oppkok. 

Jetboil veier 340gram og en 230 grams boks 386 gram veier 726 gram og du har til ca 50 oppkok. 

Så rådet fra @Anders_G om jetboil er i dette tilfellet veldig lurt med tanke på kostnad og stress med å ha nok gass. 

takk for input :) lite å kverulere på her... Untatt at 5 oppkok kanskje er litt mye? Jeg tenker 2-3.. 500ml vann vil jo være nok til kaffekopp og mat i en sleng. Og da tenker jeg at jeg vil gjøre dette 2-3 ganger pr dag.. Men uansett så er kanskje jetboil litt mere å stole på da..   Hva er beste Jetboli da? Link? Billig! 

 Kjipt å bli så usikker og at frem men er jo veldig bra å få hjelp av forumet da. Mye ekspertise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du opp turen så du er innom DNT hytter så kan du jo ha med en Toro gryterett eller 2 i sekken.
Ta en tur i vanlige matbutikker og sjekk hva de har av tørrvarer med kort koketid. Er endel supper, mos og andre
matretter som har rundt 5 minutters koketid :)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Legger du opp turen så du er innom DNT hytter så kan du jo ha med en Toro gryterett eller 2 i sekken.
Ta en tur i vanlige matbutikker og sjekk hva de har av tørrvarer med kort koketid. Er endel supper, mos og andre
matretter som har rundt 5 minutters koketid :)
 

Ja, Kan hende det blir en del frysetørket også som blir sendt ut for ett par av etappene.. Men jeg elsker den Cozy Pot løsningen da. Da vil jo en meksikanske gryte kun bruke vanlig oppkok av vann så får den heller stå å trekke etterpå uten gass ^^ Kan jo stå å trekke en time også men 20-30 minutter er nok nokk.. Jeg tipper at det blir noen dager da jeg er på butikk da jeg vil spise ekstra mye mat og da er sånne gryter billig og fin.. Kan kald soake tørre linser i en boks før jeg skal til å trekke gryta også så hive oppi også.. Spørsmålet er om jeg skal bruke 1500kr på en jet boil da... Ser at den er jo ikke så mye mere effektiv.. Som Memento mori skrev så vil den gi 45 oppkok mot 50 i jetboil.. Tror ikke jeg vil gjøre endelig avgjørelse her før nærmere Mai mnd.. får jeg bruke tiden frem til da å undersøke og eksperimentere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hva er beste Jetboli da? Billig

D306032F-07A8-4F66-A2B2-D159B94DB65E.jpeg.f8b84126dd697d27be8bd3ff62713186.jpeg

 Det finnes ikke noen beste og billig jetboil. Du må faktisk velge mellom egenskaper. 

Flash og zip har ikke regulator, like raske og fine vannkokere. Billigst. 

De med regulator er bedre på å simmre, og bedre å bruke med halvfulle/kalde bokse.

De som er høye og lange er lettere å pakke i sekken. 

De med større volum er best til å lage mat i. 

Minmo tåler mest vind, breiere så lettere å lage mat i, god regulator og høyst pris....Tar litt mer plass i en liten sekk....

Så valget om liten og lett sekk gir at du automatisk velger «real-tørrmat systemet»

Et bra stormkjøkken oppsett for å lage mat fra grunnen av, tar mer plass, krever mer drivstoff og blir i denne sammenheng betydelig tyngre totalt sett når du tar med maten. Krever en stor sekk på langtur. 

Så ja takk begge deler - Ole brumm, funker ikke her. Skal du få lett sekk må du velg vekk noe, og matsystemet blir dyrere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer en Jetboil MiniMo eller MicroMo..   Vil jeg ikek da spare vekt på å legge igjen kjelen hjemme? Blir litt verre da kanskje med ren vannkoke-kjele. Hvis jeg vil bruke Minimoen til å lage gryter oppi f.eks eller havregrøt.. Hmm Hmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Memento mori said:

D306032F-07A8-4F66-A2B2-D159B94DB65E.jpeg.f8b84126dd697d27be8bd3ff62713186.jpeg

 Det finnes ikke noen beste og billig jetboil. Du må faktisk velge mellom egenskaper. 

Flash og zip har ikke regulator, like raske og fine vannkokere. Billigst. 

De med regulator er bedre på å simmre, og bedre å bruke med halvfulle/kalde bokse.

De som er høye og lange er lettere å pakke i sekken. 

De med større volum er best til å lage mat i. 

Minmo tåler mest vind, breiere så lettere å lage mat i, god regulator og høyst pris....Tar litt mer plass i en liten sekk....

Så valget om liten og lett sekk gir at du automatisk velger «real-tørrmat systemet»

Et bra stormkjøkken oppsett for å lage mat fra grunnen av, tar mer plass, krever mer drivstoff og blir i denne sammenheng betydelig tyngre totalt sett når du tar med maten. Krever en stor sekk på langtur. 

Så ja takk begge deler - Ole brumm, funker ikke her. Skal du få lett sekk må du velg vekk noe, og matsystemet blir dyrere. 

Leser litte gran på reddit nå, og det er ingen som har nevnt Soto Windmaster? Noen som har erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Tufsingen skrev:

Untatt at 5 oppkok kanskje er litt mye? Jeg tenker 2-3.. 500ml vann vil jo være nok til kaffekopp og mat i en sleng. Og da tenker jeg at jeg vil gjøre dette 2-3 ganger pr dag

Du skal gå langt og lenge, hver dag i mange mnd. Mange spiser alt for lite og går ned i vekt, du kommer til å trenge mye mat, og litt varm kaffe, toddy, te eller suppe redder mye på en slik tur.

4 minutter siden, Tufsingen skrev:

Vil jeg ikek da spare vekt på å legge igjen kjelen hjemme? Blir litt verre da kanskje med ren vannkoke-kjele

Du har valgt lett og liten sekk, du kan bare ha en gryte, med mindre du har noe som går inni hverandre som @rayun skrev,  men vekta går opp. Jetboil og bål går også dårlig.......

Et viktig valg. Noen som sykler NPL går faktisk for NON-food. Kjøper absolutt all mat ute, og har ikke  kokeutstyr kopp eller noe slikt med seg for å spare volum og vekt. Det finnes partier på NPL hvor dette går, men kostnadene går i taket med bare utemat. 

Valg av matsystem påvirker både vekt på sekk, volum og ikke minst økonomi! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tufsingen skrev:

har nevnt Soto Windmaster? Noen som har erfaring? 

Soto windmaster er lik MSR PR Delux som jeg har, den bruker like mye gass som BRS3000 på små kjeler. E82F830F-CFAE-469F-BF17-3FA013704DEE.thumb.jpeg.272f11dcf6845f35bb1bfe659b5bafc8.jpeg

Ref testen jeg gjorde i går. 

Så den er lett, effektiv, rask og god på å simmre. Men bruker mye gass i dette oppsettet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jetboil Minimo og Micromo kan du koke 12 liter vann per 100 gram gass. Jeg har pleid å beregne 10 liter per 100 gram gass og dette gjør det utrolig enkelt å beregne hvor mye gass man skal ta med seg.

En annen ting jeg har erfart er at du klarer å koke vann omtrent helt til boksen er tom, dette har fungert utrolig dårlig med andre brennere jeg har brukt på gass (blant annet omnifuel, omnilite og en liten biltema brenner.)

Endret av Anders_G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg har pleid å beregne 10 liter per 100 gram gass og dette gjør det utrolig enkelt å beregne hvor mye gass man skal ta med seg.

Hvor mye gass PR dag PR mann/person har du erfaringer på at det går? Eventuelt hvor mange oppkok på dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anders_G said:

Med jetboil Minimo og Micromo kan du koke 12 liter vann per 100 gram gass. Jeg har pleid å beregne 10 liter per 100 gram gass og dette gjør det utrolig enkelt å beregne hvor mye gass man skal ta med seg.

En annen ting jeg har erfart er at du klarer å koke vann omtrent helt til boksen er tom, dette har fungert utrolig dårlig med andre brennere jeg har brukt på gass (blant annet omnifuel, omnilite og en liten biltema brenner.)

Skal innrømme at Minimo har sjarmert meg litt.. Var den den du brukte? Beklager hvis jeg har spurt om det før... Men har du trua på den som min utvalgte ( les ref vann/kaffe, havregrøt og kaaaaanskej denne meksikanske gryta) jeg nevner bare meksikansk gryte da mener jeg altså pasta og toro og alt sammen med Pot Cozy trekker... Går vel ann å lage pot cozy til en minimo å `? :) og sist av alt.. Hvis mini mo gryta ikke vil funke til kaffevann da.. kan jeg da sette toaks 550ml potta mi oppå jetbolien?  eller kan jeg legge den igjen hjemme ;) Føler jeg nærmer meg her nå! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.