Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med Optimus Explorer


Jens

Anbefalte innlegg

Hallo

Min Optimus Explorer oppfører seg noe underlig. Under fyring vil brenningen variere som om trykket varierte: liten flamme -> bra flamme -> liten flamme osv. Dette er uavhengig av trykk i flasken. Jeg har intil nå brukt lampeparafin som brensel, og frykter at noe ugg fra denne har satt seg i rørsystemet. I helgen skal jeg teste bensin. Har noen forslag til HVA det kan være, HVORDAN jeg kan fikse dette (tips til rensing av rør f.eks.) så hadde jeg vært glad. Pr i dag er totaleffekten fra primusen min at den ikke kan koke vann...;)

Supervennlig hilsen

Jens

PS: Jeg har skrudd den fra hverandre og renset alle deler, nål, dyse ol uten effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe lampeparafin innholder tilsettingsstoffer som kokser igjen brenner og rør.

What to do? Rens alt

How? de-monter så mye som mulig, legg dyser o.l i blødt i forgasserrens. Fyll rør og brenner med forgasserrens. La ligge i et par døgn ( fyll på forgasserrens innimellom, den fordamper)

Blås reint med trykkluft.

Monter alr sammen igjen.

OBS er det innebygd rensenål må denne justeres korrekt.

( jeg har aldri skrudd på explorer)

BYTT DRIVSTOFF

Velg mellom renset bensin ( miljøbensin 4takt)

eller tennveske til grill.

Tennveske er lettbrent rein parafin til fornuftig pris.

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har og en Explorer(Optimus` Kap kopi!)

Brukt lampeolje i den tro at det var den reneste parafinen på markedet :\

Vil ikke bruke Bensin etter å ha kommet veldig billig unna utstyrs svikt på min gamle Sigg brenner :?

Så på tennveske i dag, og den besto av Nafta? Hva er dette? Parafin? Helseskadelig å fyre inne i telt?

Mvh

Stein-O Josefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennveske er parafin laga av bensin ( er vel den enkleste forklaringa)

Lampeolje er tilsatt noe voksgreier som kan gi blokkasje i tilførselsslange/rør ( merkeavhengig på lampeoljen)

Naphta er det samme som white gas= miljøbensin

Tennveske er supert på stillebrennere.

Gamle bråkebrennere går på det meste, inkludert diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å fyre opp en MSR XGK med 60% vodka. Alternativet var 73 oktan bensin, så da man må jo prøve... :?

Det funket ikke med vodka, men så har jeg ikke gått på NTNU el.l. og visste ikke bedre.

Spørsmålet er når/evt. hvilken alkoholprosent må til før det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke det til å fungere uansett alkohol

For lite energi i alkoholen.

Du måtte i så tilfelle bytta til ei dyse med kjempehull, og muligens redusert lufttilførseln.

Bilbensin er nødfuel på XGK

Lighterbensin kan også fungere(men blir j... dyrt)

Apotekere kan gi deg Heptan eller rensa bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafindyse er perfekt for Tennveske.

Har fyra avgåre en del liter med dette udmerkede brennstoffet. Brukt på følgende brennere:

Zigg fire jet, MSR Whisperlight international, Optimus 10,111,111T,111C, Høvik 210.41 og 43

Optimus 00, Fuhrmeister No 8, British Army No 12, Coleman 550 (multifuel) Primus Himalaya,

Alle disse er med parafindyse.

Tennveske er et lite hakk mere lettent enn lampeolje. Whitespirit er et anna bra alternativ.

Du slipper sot, og til og med den mest gjenstridige multifuelbrenner liker tennveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.