Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL Bekledning (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019... )


Anders_G

Anbefalte innlegg

Norrøna Bitihorn dri1 er også en slags mellomting mellom lett regnjakke og skalljakke. Den er ganske lett, rundt 230g, men har god, justerbar hette, borrelåsstramming rundt ermene, lufteglidelåser og puster brukbart. Min har tålt slitasje fra sekk ganske greit, og holder fortsatt vannet ute etter rundt et års bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna fjøro dri1 er en enda lettere utgave. Jeg har brukt denne i noen år. Den er vindtett og tåler endel regn samtidig har den lufting under armene. Fungerer utrolig bra i kombinasjon med ull undertøy under vandring eller med tillegg av ull og fleece under hvis det er kaldere. Veldig smart system sammen.

Men er det ned mot null så må man i tillegg ha dun/primaloft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli nedkjølt av vatn er noko av den mest effektive nedkjølinga som finnast, det trur eg dei fleste som har vore i fjellet i skikkeleg regn, har padla kano/kajakk og drive med eigenredning/kameratredning kan skrive under på.

Eg har rimeleg grei toleranse for kulde og ver, men ville nok ikkje lagt ut på tur over tid utan ei skall/regnbukse. Får du dei rette forholda, 2 grader og sidelengs regn/sludd, er dette forskjela på om du kan gå, eller om du endar opp med å ligge i teltet fordi soveposen din er det einaste varme du har, og teltet det einaste vasstette :)

Med det fjellveret me periodevis kan ha, spesielt i fjella som ligg mellom aust og vest, anar eg potensiale for ein heil del dagar utan forflytning, om ein ikkje har vasstett på overkropp og underkropp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tessatroll skrev:

Å bli nedkjølt av vatn er noko av den mest effektive nedkjølinga som finnast, det trur eg dei fleste som har vore i fjellet i skikkeleg regn, har padla kano/kajakk og drive med eigenredning/kameratredning kan skrive under på.

Eg har rimeleg grei toleranse for kulde og ver, men ville nok ikkje lagt ut på tur over tid utan ei skall/regnbukse. Får du dei rette forholda, 2 grader og sidelengs regn/sludd, er dette forskjela på om du kan gå, eller om du endar opp med å ligge i teltet fordi soveposen din er det einaste varme du har, og teltet det einaste vasstette :)

Med det fjellveret me periodevis kan ha, spesielt i fjella som ligg mellom aust og vest, anar eg potensiale for ein heil del dagar utan forflytning, om ein ikkje har vasstett på overkropp og underkropp. 

Interessant lesing om slikt vær og nedkjøling her: https://www.side3.no/friluftsliv/regn-kulde-og-vind-slik-takler-du-det-farligste-turvaeret-6727797?fbclid=IwAR3RoWreHo_nrFRxWcRaU8xySc6JBiMPz0UyZShvqV3FnyDrhei_wT4CQqA

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Exactly my point. Og noko av det som ryk tidleg er kontrollen over fingrane og hendene. Då vert vidare tiltak vanskelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tessatroll skrev:

Å bli nedkjølt av vatn er noko av den mest effektive nedkjølinga som finnast,

Det er også utrolig hvor fort det går. Så senest i farmen kjendis i går, når deltagerne gikk i vannet og ble kalde - mistet de helt futten. Og det i løpet av noen få minutter, da totaltid lå på rundt 7 minutt om jeg minnes rett. 

53 minutter siden, Tessatroll skrev:

Får du dei rette forholda, 2 grader og sidelengs regn/sludd, er dette forskjela på om du kan gå, eller om du endar opp med å ligge i teltet fordi soveposen din er det einaste varme du har, og teltet det einaste vasstette :)

Så riktig og nok tøy er veldig viktig på en lang tur, det er ikke alle sommere som er som den i 2018. Får du ikke noe framdrift må du ha med litt ekstra mat også, og sekken blir tyngre. Pakkposen «alltid tørt tøy» er meget viktig ref @Tom42. Det å pakke lett skal ikke gå på bekosting av sikkerhet. Gjør du det- da gjør du noe feil. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2019 at 12:09 PM, Tessatroll said:

Å bli nedkjølt av vatn er noko av den mest effektive nedkjølinga som finnast, det trur eg dei fleste som har vore i fjellet i skikkeleg regn, har padla kano/kajakk og drive med eigenredning/kameratredning kan skrive under på.

Eg har rimeleg grei toleranse for kulde og ver, men ville nok ikkje lagt ut på tur over tid utan ei skall/regnbukse. Får du dei rette forholda, 2 grader og sidelengs regn/sludd, er dette forskjela på om du kan gå, eller om du endar opp med å ligge i teltet fordi soveposen din er det einaste varme du har, og teltet det einaste vasstette :)

Med det fjellveret me periodevis kan ha, spesielt i fjella som ligg mellom aust og vest, anar eg potensiale for ein heil del dagar utan forflytning, om ein ikkje har vasstett på overkropp og underkropp. 

Hei ja jeg er enig. Er viktig og ha bra regn utstyr. Er mye bra tips her på plagg.. er uansett ikke noe gøy med regn uansett hvilket utstyr man har. Og vått blir det. Dette er utrolig kjipt.. husker en gang da jeg endte opp med våt sovepose og hengekøye .jeg endte opp med å " kapre" ei hytte trappeinngang og der måtte jeg stå i over 30 timer i regn. vente ut storm. Kunne ikke sove og jeg måtte stå å holde meg i bevegelse fordi jeg kunne ikke gjøre annet enn å luft tørke utstyr og riste sovepose. Mann lærer aV sine feil og etter hvert vil man ha erfaring. Dette er erfaringer man helst Vil glemme før man legger ut igjen på npl. Dagene kommer, og de er et helvette.  Nå vil jeg gjøre det jeg kan for å holde sovetøy knusk tørt, samt ha bra regn tøy! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Har altså ikke anskaffet meg noe klær enda.. Lurer på litt hjelp her da jeg holder på å researche meg i hjel ( er god på sånt)

Ting jeg er har vurdert er som følger :  

Outdoor research Helium ii - Noenlunde billig og meget lett, men da må jeg kanskje bruke andre tyngre klær i tillegg under og ender da opp med flere plagg.. 

Arcteryx BETA SL HYBRID - Noen som har erfaring med denne? Vil den funke som en all-værs jakke altså litt varme/ og vind og om det PLASKER ned med regn. Altså ei jakke som jeg kan bruke hele tia... Vil supplere med 1stk Brynje Arctic double. DA for varme... og t.skjorte for varme sommerdager ?:  (Brynje)https://www.fjellsport.no/brynje-arctic-zip-polo-3-4-neck-black.html?gclid=CjwKCAjw96fkBRA2EiwAKZjFTRoOu8Qe-FiZ4yncZucn6X0Zoenfup0jx7ideZ5bX-N3rFpa1Yfy2BoCFQsQAvD_BwE 

Vil også da i tillegg ha med med ei lett superundertøy trøye samt en lett ekstra t-skjorte for å sove i å ha i reserve evn ha under.. 

Vet det finnes ting som Montbello Versalite og Zpacks MEN DISSE HAR JEG VEL EGENTLIG UTELUKKET  

Har også vurdert ting som Norrøna Bitihorn dri1 men etter litt lesning så ser jeg at den ikke helt holder mål i kvalitet - vs Arcteryx..   Har også vurdert "Frogg Toggs" for å spare latterlig mye penger samt vekt. Men har vel skjønt at den ikke er helt for norske klima og terreng.. 

Har lest igjennom tråden her igjen og jeg er egentlig ikke helt i mål enda med bukse eller... Uff dette er dyrt altså.   Er vel kun dette jeg har igjen av utgifter da.. Altså Regntøy-sett eller en all rounder jakke.. NPL Lindesnes - Røros .. mai-juli

 

BETA SL HYBRID Anyone?? ????? 

 

Så.... Er det noen her som har noen erfaring med Arcteryx BETA SL HYBRID

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også på utkikk etter en skikkelig god skallbukse som holder regnet ute, er behagelig å gå med, har greie tekniske løsninger og ikke er altfor dyr? Og som kan egne seg på en langtur i den norske fjellheimen vår/sommer/høst.. 3-4 måneder på tur

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, valle said:

Er også på utkikk etter en skikkelig god skallbukse som holder regnet ute, er behagelig å gå med, har greie tekniske løsninger og ikke er altfor dyr? Og som kan egne seg på en langtur i den norske fjellheimen vår/sommer/høst.. 3-4 måneder på tur

Det spørs litt hva du regner som altfor dyr, men min Bergans Breheimen 3-lags (finnes også i 2) Dermizax-bukse kostet 1900 kr helt ny. God bukse, med behagelig passform til meg. Har aldri eid noe gore-tex plagg men synes dermizax funker topp og tåler mye slitasje før de slutter å være vanntette. Forholdsvis enkelt utført, med to vanlige lomler og en ekstra sidelomme. Alle lommene har vanntett glidleås. Borrelåsstramming ved beina og forsterkning på innsiden der de kan gnisse litt. Buksa har feste for belter og for Bergans sine bukseseler med borrelås, som funker mye bedre enn klips som bare gnager om du har sekk utenpå. Buksa er middels tykk. Ikke sp tynn at den får hull av kratt (min har tålt mye der), men veier ikke for mye heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Breheimen 3 lags og synes den har fungert fint. Ikke noe tegn til slitasje etter 3 sesonger. Dog er nok ikke jeg like mye ute som en del andre. På dagsturer etc blir jeg billigere klær. De har holdt tett så langt, også brukt til å vade over elv med stropper rundt støvlene, dog ikke vann til mer enn midt på leggen. Fant den på tilbud på KF eller noe til 1100. Ikke den aller letteste men ville ha noe som tåler bruk over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, foroll said:

Det spørs litt hva du regner som altfor dyr, men min Bergans Breheimen 3-lags (finnes også i 2) Dermizax-bukse kostet 1900 kr helt ny. God bukse, med behagelig passform til meg. Har aldri eid noe gore-tex plagg men synes dermizax funker topp og tåler mye slitasje før de slutter å være vanntette. Forholdsvis enkelt utført, med to vanlige lomler og en ekstra sidelomme. Alle lommene har vanntett glidleås. Borrelåsstramming ved beina og forsterkning på innsiden der de kan gnisse litt. Buksa har feste for belter og for Bergans sine bukseseler med borrelås, som funker mye bedre enn klips som bare gnager om du har sekk utenpå. Buksa er middels tykk. Ikke sp tynn at den får hull av kratt (min har tålt mye der), men veier ikke for mye heller. 

 Hvordan er det å bruke denne/sånn  bukse som eneste bukse? Tenker da å gå med den hver dag i sol også. Kan jo vurdere å ta med shorts men jeg er litt sensitiv mot sol på kroppen så tenker sånn halvveis å dekke meg til stort sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I litt kjølig vær er det helt fint å gå i den hele dagen. Men er det varmt så vil det bli klamt siden det er en skallbukse. Når jeg er på tur på sommeren så har jeg alltid med en tynn zipoff bukse i tillegg. Bruker den mest som shorts men kan da sette på beina på kvelden f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tror folk at Skall jakke og bukse er beste løsninga mi? Tenker da kanksje Arcteryx Beta SL Hybrid jakke også Breheimen Dermizax Bukse... Hva anbefaler dere å ha med som lag under da? Trenger vel ikke en rett tjukk ull genser her? Om jeg heller går i ull skjorte på varmen og har skall jakka i sekken, så kan jeg spe på med Brynje Double artic nettings polo genser når det blir kaldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, borgern said:

I litt kjølig vær er det helt fint å gå i den hele dagen. Men er det varmt så vil det bli klamt siden det er en skallbukse. Når jeg er på tur på sommeren så har jeg alltid med en tynn zipoff bukse i tillegg. Bruker den mest som shorts men kan da sette på beina på kvelden f.eks. 

Uff da dette var jo ikke helt optimale nyheter :P Denne er på tilbud nå hos XXL med 2 lags https://www.xxl.no/bergans-breheimen-neo-pant-skallbukse-herre-svart/p/1116500_1_style   Noen som vet om denne også vil bli for varm å gå med i 20 varmegrader? 

 

Ellers så har jeg vurdert en sånn Inov Race ultra regn/vindbukse på 80 gram.. Denne tar jeg da på kun når det regner sammen med en vanlig bukse.  https://www.bikester.no/inov-8-at-c-lopebukse-gra-svart-658953.html?gclid=CjwKCAjwmq3kBRB_EiwAJkNDpw26GuYYQCMkptQIqgBu4otg5Hk1OEplnCOAU8QznW2qFxWbh9H-wBoCepIQAvD_BwE&_cid=21_1_-1_{ifpla:9}{ifpe:8}_2302_658953_{creative}_{ifpla:pla}&ef_id=CjwKCAjwmq3kBRB_EiwAJkNDpw26GuYYQCMkptQIqgBu4otg5Hk1OEplnCOAU8QznW2qFxWbh9H-wBoCepIQAvD_BwE&ev_chn=shop    

Vil den holde regne unna tror dere? Jeg håper jo at jeg slipper å gå 3 uker i regn og motvind så klart.. Kom mai du skjønne milde! Den vil jeg jo tilbringe helt  Sør i Norge! Tenker starte klive inni Hardangervidda i Juni og bruke juli mnd i Jotunheimen/Dovre Røros.. Kan hende jeg overtenker ting og tang her å da som regel så går jo ting bra, og om mann synes buksa er alt for varm ja, da kan mann jo stoppe innom en cubus å kjøpe seg en shorts på veien.,. 

 

Har jo ikke helt bestemt meg enda eller om jeg skal gå for skall buksejakke/ eller OR helium 2 jakke og bukse.. Skall er dyrere. Men håper da at jeg vil spare meg for vekt ved å ikke ha med regnsett.. Men om Skall klæra ikek funker å gå i på sommerene pga varme så er jo det poenget borte.. 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel heller at alt som er vanntett blir litt klamt når det blir varmt nok. For noen er det da bare å skifte til shorts, for andre finnes det et temperaturvindu der skallbuksen blir for tett, mens shorts blir litt for kaldt. 

En tynn zip-off-bukse i tillegg til skallbukse er et godt råd.

Husk at folk her inne er like forskjellige som folk andre steder. Noen sager av tannbørsten for å spare vekt, mens andre mener de lettpakker om de velger sterkere sprit i lommelerken. Du vil derfor aldri få et entydig svar på hva som er best. Jeg ville nok kanskje valgt en solid turbukse, en lett regnbukse som bare brukes når det regner, og en lett shorts som også funker som badebukse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Eksilbergenseren said:

Poenget er vel heller at alt som er vanntett blir litt klamt når det blir varmt nok. For noen er det da bare å skifte til shorts, for andre finnes det et temperaturvindu der skallbuksen blir for tett, mens shorts blir litt for kaldt. 

En tynn zip-off-bukse i tillegg til skallbukse er et godt råd.

Husk at folk her inne er like forskjellige som folk andre steder. Noen sager av tannbørsten for å spare vekt, mens andre mener de lettpakker om de velger sterkere sprit i lommelerken. Du vil derfor aldri få et entydig svar på hva som er best. Jeg ville nok kanskje valgt en solid turbukse, en lett regnbukse som bare brukes når det regner, og en lett shorts som også funker som badebukse.

"Jeg ville nok kanskje valgt en solid turbukse, en lett regnbukse som bare brukes når det regner, og en lett shorts som også funker som badebukse."  Det er denne jeg også hadde bestemt meg for i går.. Men så kom jeg plutselig inn på Skalljakke og da starter denne fantastiske menneskehjernen å tenke skall over alt.. Skall bukse? Nai.. Problemet også er vel at jeg ikke har en solid lett vanlig bukse, eller en lett shorts.. Er jo viktig å tenke på volum og vekt her da dette skal ligge i sekken og ikke på føttene... Okeyyy.. Kjenner det er litt irriterende at Makke pro buksa mi antagelig vil bli alt for varm for sommerbruk.. Knall god turbukse tips da?   Om mann ikke skal bry seg om den må koste mye penger eller ha fjellreven logo på seg.. Lett og god! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc’teryx Gamma SL Hybrid Pant

Testvinner!

 

????? Kanskje denne sammen med en sånn 80 grams regnbukse? Da kan mann jo faktisk revurdere også om mann skal gå for ei "BETA SL  HYBRID Arcteryx"  jakke også i stedet for OR Helium 2^^  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ikke handle noe akkurat nå i dag selv om pengene er klare, så gjør jeg det nok lurt å vente litt nærmere på / for gode tilbud etc.. Kan jo ta en runde på lokalbutikker på røros også..  Noen som vet om fjellforum rabatten hos fjellsport funker også på nedsatte merkevarer som hybrid jakka til arcteryx? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans microlight jakke og bukse og så lette skallkle/regnkle? Microlightbuksa kan du enkelt rulle opp til kortbukse.

Microlight finn du masse av på Outlet og tilbud. Lette skallkle vil eg også tru du finn til ein ok pris på outlet. Om du overtenker? Nja.

Enkelte vil kalle det nerding :) eg er tilbøyelig til å kalle det overtenking.

Keep it simple, uten at det går på bekostning av sikkerheit. Heile essensen i å kutte på vekt og volum er etter mi meining at kvar ting du skal ha med er viktig, og utgjer ein del av tryggleikskjeda.

Med desse 4 plagga er du dekt for det meste. Ikkje ultralight, men heller ikkje over på Zapfes berømte "juletre". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Tessatroll said:

Bergans microlight jakke og bukse og så lette skallkle/regnkle? Microlightbuksa kan du enkelt rulle opp til kortbukse.

Microlight finn du masse av på Outlet og tilbud. Lette skallkle vil eg også tru du finn til ein ok pris på outlet. Om du overtenker? Nja.

Enkelte vil kalle det nerding :) eg er tilbøyelig til å kalle det overtenking.

Keep it simple, uten at det går på bekostning av sikkerheit. Heile essensen i å kutte på vekt og volum er etter mi meining at kvar ting du skal ha med er viktig, og utgjer ein del av tryggleikskjeda.

Med desse 4 plagga er du dekt for det meste. Ikkje ultralight, men heller ikkje over på Zapfes berømte "juletre". 

Kjøpte en sånn vinnjakke fra houdini som opprinnelig kosta opp mot 2000 kr for 4  år siden som jeg bruker enda.. Men ser at den veier typ 450 gram på vekta og den har nok mista litt av futten når det gjelder vind.. Men i går da jeg var ute på ski så brukte jeg den. Og da tenkte jeg faktisk at den pluss makke pro buksa mi de får jaggu duge til sommeren.. Da har jeg bare regn jakke og bukse igjen tenkte jeg.. Men Den makke pro buksa den er nok litt for varm og tung og den vinn jakka mi ja den har jo mista denne magiske vind egenskapen sin etter så mange år..  Ser at det du linka til er noenlunde billig .. kanskje kanskje :) Nå bærer det ut på trugetur! Skal oppå fjellet og sette opp teltet mitt og spise en tomat suppe i den nye titanium kjelen min mens jeg funderer videre på klesvalgene! 

Endret av Tufsingen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.