Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL sko (Splittet fra Norge på Langs Lindesnes ...)


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Annonse

Grunnen til at jeg har tenkt på Hoka Speedgoat er fordi jeg er platfot. Siden jeg var liten har jeg hatt problemer med å gå på ensformig underlag/ asfalt over mange timer.. Jeg jobber som servitør og bruker føttene utrolig mye generelt.. Har Yoya sko på jobb med sånn rund såle. Og den overgangen den var en veldig bra footsaver"! Håper jo at Hoka eller lignende kan gjøre samma susen på asfalt strekkene mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne karen her kan en ting og to om lettpakking og Joggesko. Han gikk blant annet Norge på langs i fjor sommer.

Jeg tenker at det første du gjør er å pakke sekken og veien den, når du har funnet vekta avgjør du om du kan bruke joggesko eller ikke. Jeg ville muligens hatt en lavere vekt enn 15 kilo før jeg tok på meg joggesko i terrenget. På grusvei eller asfalt er det null stress å bære 30kg med joggesko på beina.

Test også grepet på joggeskoene, det er viktig at de sitter godt selv på våt stein. Avhengig av hvor du går er det en del partier som kan være krevende, spesielt i området mellom Fauske og Narvik. Går du derimot gjennom Sverige og Padjelanta slipper du utrolig billig unna, og jeg vil tro joggesko vil fungere fin fint her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.3.2019 den 10.21, Tufsingen skrev:

og lett sekk.

6057CEC8-9071-47C3-8762-2F6076CAF998.thumb.jpeg.a00debd1c41a5ee0eea97e84605da003.jpeg

Et par ting til som må/bør oppi sekken. Regner med at du skal ha med mobil som foto og GPS værmelding etc. En liten batteribank er veldig kjekt, men de er tunge selv om de er små. Solcellepanel (Anker21W) for å lade er også veldig enkelt, blir det mye sol, slipper du stresset med å finne strøm for å få ladet dingsene dine. Blir det ikke noe sol har du nok til å få ladet en dag eller noe i den lille batteribanken. 

E603E45B-1E93-4AEE-B761-DDDAFC3F12E4.thumb.jpeg.3916a8707ff127fc62ae10b37afdd27d.jpeg

Bilder fra turen rundt Tyrifjorden. De var med i de 14 kg som sekken veide når jeg starta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

6057CEC8-9071-47C3-8762-2F6076CAF998.thumb.jpeg.a00debd1c41a5ee0eea97e84605da003.jpeg

Et par ting til som må/bør oppi sekken. Regner med at du skal ha med mobil som foto og GPS værmelding etc. En liten batteribank er veldig kjekt, men de er tunge selv om de er små. Solcellepanel (Anker21W) for å lade er også veldig enkelt, blir det mye sol, slipper du stresset med å finne strøm for å få ladet dingsene dine. Blir det ikke noe sol har du nok til å få ladet en dag eller noe i den lille batteribanken. 

E603E45B-1E93-4AEE-B761-DDDAFC3F12E4.thumb.jpeg.3916a8707ff127fc62ae10b37afdd27d.jpeg

Bilder fra turen rundt Tyrifjorden. De var med i de 14 kg som sekken veide når jeg starta. 

Har vurdert å droppe Anker solcelle panel.. Har hørt at folk finner det egentlig bare frustrerende..?( har jo litt lyst men)  Men Anker astro 6700 og Garmin Explorer + blir med :) Vet ikke hvordan det er med disse DNT hytttene rundt om kring jeg om det er strøm der? Selve mobilen min er en Sony Z5 compact. Den blir nok å ligge i sekken på dagtid også vil jeg jo ha litt underholdning i fly modus på kvelden..  Alt dette blir ganske nytt for meg da med litt prøv og feil.. Men er jo det som er kjekt med garmin gps da, at mobilen trenger jeg strengt tatt ikke.. Er ikke katastrofe om den blir avskrudd eller batteri tom liksom :) Er utrolig lei i dagliglivet å alltid ha den i lomma og konstant sjekke. Gleder meg veldig til å pakke bort den. Tenker kanskje litt podcast på kvelden og litt surfing da jeg har strøm tilgjengelig i bøter og spann.. Er ganske bra batteri på Compact, vann avisende og kjempe nett og liten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tufsingen skrev:

Har vurdert å droppe Anker solcelle panel.. Har hørt at folk finner det egentlig bare frustrerende..?

Jøsses, hadde vært morro å hørt hvorfor mtp alle her på forumet som har kjøpt og brukt det på tur :)
Nå var vel forholdene ganske opptimale i sommer men @Anders_G brukte vel det panelet på NPL og mente at det
var som å ha med seg 2 stikkontakter :)  
Mitt Anker klarer ihvertfall å holde liv i 2 mobil + hodelykter selv i litt overskyet vær :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, tubbs said:

Jøsses, hadde vært morro å hørt hvorfor mtp alle her på forumet som har kjøpt og brukt det på tur :)
Nå var vel forholdene ganske opptimale i sommer men @Anders_G brukte vel det panelet på NPL og mente at det
var som å ha med seg 2 stikkontakter :)  
Mitt Anker klarer ihvertfall å holde liv i 2 mobil + hodelykter selv i litt overskyet vær :)

Er vel noen strekker mann kanskje burde vurdere det/Nord? Trudde ikke de funka så bra i overskyet vær jeg? Jeg har vurdert den flere ganger og lenge, og alltid drømt noe sånt.. Men for 500gram ekstra i sekken så burde det være et super must. Og det er det kanskje ikke på årets strekke? Garmin Explorer + Har vel nok batteri til å gå i 5 dager. Og Z5 compact på flymodus holder i ca 1.5 dag med podcast på kvelden Enda lengere om jeg skrur den av hver dag og bare bruker podcast. Anker Astro lader TLF min 2.5 ganger da har jeg altså nok batteri for iaff ei uke på både Compact og GPS, sett at jeg får fulladet alle 3 dingsene på butikk/hytte..  Bra det kommer opp da, jeg hadde tenkt å og prate om dette også før jeg la i vei :) 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. GPS så holder vel batteriet (kjøp lithiumbatterier) mye lenger om man bruker kart og kompass mest og bare bruker GPS om man er usikker på hvor man er :)  Kart og kompass bør man jo uansett ha med i sekken på langtur. Går aldri tom for strøm og mye lettere å planlegge en rute på ett stort kart :)

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, tubbs said:

Ang. GPS så holder vel batteriet (kjøp lithiumbatterier) mye lenger om man bruker kart og kompass mest og bare bruker GPS om man er usikker på hvor man er :)  Kart og kompass bør man jo uansett ha med i sekken på langtur. Går aldri tom for strøm og mye lettere å planlegge en rute på ett stort kart :)

Ja har vegret meg for disse 40 karta dem snakker om men, jeg må nok ha kart og kompass ja :) spesielt på strekka Hardangervidda og Jotunheimen ( Har sånne Geologiske kart da fra NGU i papir) Dem funker vistnok like bra sier dem^^  Da vet jeg på veien hvilke fjell som kan være av interesse å lære om også stoppe å se på å :) Fra Rondane til Røros er jeg lommekjent ^^  Kjenner iallefall igjen fjella og rettninga.. Så er det jo sikkert godt merka stier å. Vil jo prøve å  leke litt Rambo oppi det her også haha.. ("leke") 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, tubbs skrev:

Jøsses, hadde vært morro å hørt hvorfor mtp alle her på forumet som har kjøpt og brukt det på tur :)
Nå var vel forholdene ganske opptimale i sommer men @Anders_G brukte vel det panelet på NPL og mente at det
var som å ha med seg 2 stikkontakter :)  
Mitt Anker klarer ihvertfall å holde liv i 2 mobil + hodelykter selv i litt overskyet vær :)

Kunne ikke vært mer fornøyd med Anker panelet. Det lader bra selv i middels overskya vær. Den største fordelen er at man slipper å sitte å vente på å lade powerbank, mobil, gps, kamera osv når man kommer til sivilisasjonen. Det tar jo mange timer å lade opp alt dersom man er helt tom. Jeg skrev blog underveis og det hadde vært ganske håpløst uten solcellepanel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anders_G said:

Kunne ikke vært mer fornøyd med Anker panelet. Det lader bra selv i middels overskya vær. Den største fordelen er at man slipper å sitte å vente på å lade powerbank, mobil, gps, kamera osv når man kommer til sivilisasjonen. Det tar jo mange timer å lade opp alt dersom man er helt tom. Jeg skrev blog underveis og det hadde vært ganske håpløst uten solcellepanel.

Okei, har tenkt på dette..  og kjempe med input.. Får kanskje vurdere det da! Er jo utrolig gøy sak å ha uansett... Er også en ivrig CamperVaner her som drar mye på sten leting og sover i bil..  Men kanskje jeg ikke trenger hele turen? Hvordan er det med DNT hytter? ikke strøm? kun i butikker stort sett du fikk ladet? Eller nei, du ladet ikke du... du brukte solcelle .... facepalm.....  Og er ikke Anker21W å få kjøpt i norge eller? Finner den ikke noe sted.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tufsingen skrev:

Okei, har tenkt på dette..  og kjempe med input.. Får kanskje vurdere det da! Er jo utrolig gøy sak å ha uansett... Er også en ivrig CamperVaner her som drar mye på sten leting og sover i bil..  Men kanskje jeg ikke trenger hele turen? Hvordan er det med DNT hytter? ikke strøm? kun i butikker stort sett du fikk ladet? Eller nei, du ladet ikke du... du brukte solcelle .... facepalm.....  Og er ikke Anker21W å få kjøpt i norge eller? Finner den ikke noe sted.. 

Det kan vært lurt å ta med en liten 12v usb lader, det er mange dnt hytter som har fått solcellepanel og de har ofte 12v sigarettenneruttak. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Anders_G said:

Det kan vært lurt å ta med en liten 12v usb lader, det er mange dnt hytter som har fått solcellepanel og de har ofte 12v sigarettenneruttak. 

Okei.. Det kaaaan jo hende jeg klarer meg uten disse 500gramma.. Er ikke akkurat småsaker.. Får ta det til vurdering etter jeg har prøvd å pakke full sekken min med typ 10dagers mat snart.. Har en del frysettørka liggende og skal prøve å pakke sekken for morroskyld snart for å se om jeg får til 10 dager rasjon ( legger ut bilder).10 dager er vel lengste strekka du gikk uten butikk oppi nord norge en plass? Hvordan er det med sør norge da? Hvor mange dager med rasjoner ser du for deg at jeg realistisk trenger på sommerens ekspedisjon? Jeg trenger jo ikke gå ned fra fjellet fordi jeg MÅ eller VIL på butikk annenhver dag liksom hvis det blir omveier. Vil jo klare meg selv oppå fjellet helst ( rambo) men sånne 4-5 dagers ekspedisjoner er vel innafor? Eller er det muligheter med matpåfyll mye oftere? Er jo knall å ha deg her da som har gått turen, så jeg kan forhøre meg litt om sånne ting.. Er viktig å ta i betrakning med tanke på at jeg antagelig vil gå med en litt liten sekk... Kan jo hende sekken er mere enn stor nok å... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer solcelle panel selv og kan kjøpe dette på Lazada(Thailands Amazon) for 300kr levert på øya jeg bor på her nede. Noen med mer peil en meg som kan si om dette kan være duglig?

https://www.aliexpress.com/item/21W-Sunpower-Solar-Charger-with-Dual-USB-Port-Foldable-Portable-Solar-Panel-for-iPhone-6s-7/32794417157.html

Powerbank har jeg på 10000 mha så den kan vel bare kobles rett på panelet? Eventuelt lade iPhone direkte?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, tubbs said:

Du kan ihvertfall være sikker på at med en 58 liters sekk på en 10 dagers etappe uten etterforyning så må mye utapå sekken ;)

Ja enig! Men i teorien så kan det være mulig da! :) Vet jeg er en sta geit av de få altså men jeg skal prøve ja! Sekken den skal nok tåle 30kg og den, og om det knips så får jeg bare rive av all emballasje og tømme all den frysetørket maten oppi en søppel sekk og ha oppi sekken. så får kjøpe meg ei sleve for å grave opp fra sekken! Er jo turolig vanskelig å finne en sekk.. det er mulig jeg driter meg ut nå, sopm da jeg kjøpte en 90l sekk sist gang jeg gjorde innkjøp.. Men begge sekkene er kjøpt billig og brukt og jeg taper ikek all verden penger på det.. Er ganske sikker på at jeg skal klare å presse meg gjennom sommerens etappe iallefall.. Kan jo hende 2 dagers mat er nok stort sett og da vil jeg rusle rundt med 13-15kg på sekken og kose meg.. kanskje lettere også! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, tubbs said:

Du kan ihvertfall være sikker på at med en 58 liters sekk på en 10 dagers etappe uten etterforyning så må mye utapå sekken ;)

Har forresten gjort 13 dagers marsj før med en 65l sekk da jeg runda Femund! og den sekken skal jeg love deg var fylt til randen altså med hengekøye ( mye plass) og nesten all mat jeg hadde med var Sånn harde tunge tofu greier som jeg kjøpte på helsekost.. Altså Raw food :P  Ikke noe Kompresjons/klær eller lettvektere der altså! Svæær sovepose også.. klarte knapt å gå på dag en.. Og på dag 11 røk sela på sekken min og jeg måtte få båt hjelp ved Bjønnberga da jeg hompa ned fjella der uten sti og einebærkratt og lyng helvette.. Dette var min første skikkelige solo ekspedisjon og det er nå 7-8 år siden

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.