Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva finnes av drivstoff i vanlige butikker på «bygda»


Anbefalte innlegg

Fikk et spørsmål om hva som hva best å bruke til drivstoff hvis du skulle gå NPL og ikke sende gassbokser (få etterlevert), men kjøpe det som fantes i butikken på små steder. Opplegget var også å kjøpe vanlig mat og ikke bruke noe real, dette pga pris og for å slippe å spise mye likt i 6 mnd. Det vil da også være mulig å legge om ruta uten at det blir krøll. 

Hva finnes av gassbokser, rødsprit, tennvæske, miljøbensin i små kvanta? Gjelder både i Norge og på svensk side fra Trondheim og opp. 

Eneste som finnes lokalt her tennvæske i sommersesongen. 

En mulighet er jo bensin til biler, men vedkommende anså dette som siste valg. Brenneren var Omnilite med dysebytte og avtak bar stillebrenner. Og en liten spritbrenner ALA trangia. 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi handla gass fra Finse til Nordkapp. I Sørli haika vi bort til den andre butikken fordi dem ikke hadde gass i den første butikken. På svensk side har jeg ikke peiling, vi gikk 99.9% på norsk side. Kjøpte gass på matbutikker, bensinstasjoner, dnt hytter og sportsbutikker. Vi regnet oss frem til gassforbruket og tok med noe ekstra. På stort sett alle dnt hytter ligger det igjen gassbokser som det ofte er igjen en god slant på.

Det var vel en eller to ganger jeg ringte opp til neste depo for å høre om de hadde gass, dermed kunne vi kjøpe ekstra der vi var. Vi måtte ikke kjøpe med ekstra gass bortsett fra på Saraelv, her er det ikke butikk, men jeg er helt sikker på at man kan få folka der til å handle det for seg.

Jeg var noe skeptisk til å bruke gass før turen, men i ettertid var dette helt ubegrunnet.

Brukte jetboil minimo og den er veldig sparsommelig på gassen. Jeg har ikke kjørt omnilite så mye på gass, men  har inntrykk av at denne bruker en god del mer enn minimo.

Endret av Anders_G
  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lampeoljen fra polar er skikkelig bra drivstoff til primus, renere enn fritidsparafinen. Det er den de selv anbefaler om du skal velge fra øverste hylle.

Kemetyl sin tennvæske virker ikke (i optimus 111 ihvertfall. Helt gul bålflamme og dårlig effekt.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Er det snakk om koking av mindre kvanta vann (<30 liter), kan spritbrenner være det letteste alternativet.

Og rødsprit er vel enkelt å få tak i, samtidig som man alltid har 100% kontroll på hvor mye brennstoff man har igjen.?

Leste det samme i boka til Valle, men det er viktig å påpeke at han også var veldig usikker på akuratt dette. Jeg tror man nesten må teste dette selv med egen brenner og egen kjele for å se hva som faktisk lønner seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbokser har jeg gitt opp, selv om de finnes tilgjengelig på noen få steder i Østfold (da ser jeg bort i fra byer og større landsbyer). Ikke fader om noen får meg til å kjøpe 2,3 dl brennstoff til 80kr på en bensinstasjon eller et annet sted. Kommer ikke på tale! Nekter plent! Niks!!

Miljøbensin er NOE lettere å få tak i men man må ofte kjøpe dunker, noe som selvfølgelig er lite praktiskt. Derimot så er det nesten alltid flasker med  tennvæske å få tak i på butikkene over hele landet, så mitt førstevalg av brenner for en eventuell Norge-på-langs-tur, ville ha blitt en multifuelbrenner som tar diverse "parafintyper". Uten tvil!

  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 18.21, Memento mori skrev:

Fikk et spørsmål om hva som hva best å bruke til drivstoff hvis du skulle gå NPL og ikke sende gassbokser (få etterlevert), men kjøpe det som fantes i butikken på små steder. Opplegget var også å kjøpe vanlig mat og ikke bruke noe real, dette pga pris og for å slippe å spise mye likt i 6 mnd. Det vil da også være mulig å legge om ruta uten at det blir krøll. 

 Hva finnes av gassbokser, rødsprit, tennvæske, miljøbensin i små kvanta? Gjelder både i Norge og på svensk side fra Trondheim og opp. 

 Eneste som finnes lokalt her tennvæske i sommersesongen. 

En mulighet er jo bensin til biler, men vedkommende anså dette som siste valg. Brenneren var Omnilite med dysebytte og avtak bar stillebrenner. Og en liten spritbrenner ALA trangia. 

Noen som vet?

Erfaringen er at det er lettere å finne drivstoff på "bygda" enn i Oslo. Skulle en gang gå over Hardangervidda sammen med en kompis, og tok fly til Gardemoen. Hadde ettermiddagen i Oslo, og prøvde å finne rødsprit til forvarming av parafinbrenner. Prøvde å gå innom det meste av bensinstasjoner og butikker som burde ha slikt, men kikket bare rart på oss da vi spurte. Trodde vel vi var uteliggere som skulle ha noe til innvortes bruk. På Ustaoset derimot var det ikke noe problem med hverken rødsprit eller parafin.

Samme erfaring andre steder i landet. Små bensinstasjoner, jokerbutikker o.l. har ofte en seksjon med turting som gass, parafin, sluker og annet dill. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

Samme erfaring andre steder i landet. Små bensinstasjoner, jokerbutikker o.l. har ofte en seksjon med turting som gass, parafin, sluker og annet dill. 

Å komme inn hos Knut Bye Kolonial i Vardø er helt fantastisk. En skikkelig "landhandel", med ALT man trenger - og enda mer. Det er en stor og topp moderne matbutikk, men det interessante er alt det andre de har, man kan bruke lang tid på oppdagelsesferd der inne. Og best av alt: det er en av ytterst få (to-tre) butikker som ikke er tilknyttet en kjede. Hurra!
https://www.facebook.com/Knut-Bye-Kolonial-545553515523244

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.