GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Waxless fjellski 👍 Erfaringer/meninger?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg ser Åsnes har kommet med smĂžrefrie fjellski med fellealĂ„s for kortfelle: https://www.asnes.com/produkter/waxless/ (Eller er dette gammelt nytt, og jeg som ikke har fĂ„tt det med meg?)

BÞrge Ousland prÞvde en gang ut smÞrefrie ski som hadde smÞrefritt belegg under hele skien. Hans erfaring var at dette gav bedre glid enn en kortfell, og bedre grep enn en kortfell pÄ hans type turer. (Kilde: EkspedisjonshÄndoka - BÞrge Ousland).

Jeg gĂ„r en del i kupert terreng, og der er grepet til fellene bra Ă„ ha, men gliden er ikke allverden. Etter at fellene er tatt av blir det en god del renning i unnabakker,, men jeg savner Ă„ ha litt grep til Ă„ komme meg over smĂ„ hauger og langs flater fĂžr det bĂŠrer nedover i neste unnabakke. Jeg tar ikke Ă„ smĂžrer skiene med festevoks/klister i slike tilfeller fordi at fellene mĂ„ stort sett pĂ„ igjen, og det tar tid Ă„ smĂžre og skrape. Å ta feller over festevoks forringer limet mye fortere enn Ă„ ta de pĂ„ en ren ski.

Jeg tenker derfor at smÞrefrie fjellski med fellelÄs hÞres helt genialt ut! Man kan bruke kortfellene som fÞr, og nÄr man skal renne nedover har man samtidig godt nok feste til at man klarer smÄ hauger og flater uten at man mÄ pÄ igjen med feller eller smÞre skiene!

I mitt tilfelle brukes helst tyngre ski til rene toppturer, sÄ litt redusert glid nedover kan godtas om man fÄr betydelig bedre fart pÄ flatene sammenlignet med kortfeller, hvis grepet er godt nok til Ä vÊre brukbart.

 

1. Hva er deres tanker og/eller erfaringer med slike ski?

2. Hvor mye reduserer det smÞrefrie belegget gliden?

3. Hvor bra grep fÄr man egentlig med smÞrefritt belegg?

4. Hvilke type fjellskiski egner seg bra/dÄrlig til Ä ha ett smÞrefritt belegg? (Amundsen, Nansen, Ingstad, Mountain Race?)

5. Fischer har ogsĂ„ slike ski, og jeg har fĂ„tt intrykk av at deres smĂžrefrie belegg ansees som bra. Vil Fisher vĂŠre ett bedre valg enn Åsnes i dette tilfellet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg har nylig kjÞpt Fischer Traverse 78. De virker stabile og gode, har ogsÄ mulighet for kortfelle om det Þnskes.  De har ett lite spenn ogsÄ, veldig fornÞyd sÄ langt. Sitter som stÞpt pÄ alt bortsett fra glassert snÞ eller is, men da er heller ikke fellene all verden.

Glir meget godt, eneste minuset med smÞrefritt er lyden pÄ skarpt fÞre, noe god jaktski er det nok ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, aktiviteten skrev:

Jeg har nylig kjÞpt Fischer Traverse 78. De virker stabile og gode, har ogsÄ mulighet for kortfelle om det Þnskes.  De har ett lite spenn ogsÄ, veldig fornÞyd sÄ langt. Sitter som stÞpt pÄ alt bortsett fra glassert snÞ eller is, men da er heller ikke fellene all verden.

Glir meget godt, eneste minuset med smÞrefritt er lyden pÄ skarpt fÞre, noe god jaktski er det nok ikke.

Om de sitter som stÞpt pÄ det meste, sÄ er jo fellen helst noe som bare trenger Ä ligge i sekken? :)

Hvordan er gliden i forhold til usmurte ski nedover? Er det stor forskjell?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Om de sitter som stÞpt pÄ det meste, sÄ er jo fellen helst noe som bare trenger Ä ligge i sekken? :)

Hvordan er gliden i forhold til usmurte ski nedover? Er det stor forskjell?

Ja jeg kjÞpte de for Ä unngÄ feller, der jeg ferdes har jeg sjelden bruk for det. RÞros er ikke spesielt bratt terreng. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei

Jeg har litt ulike typer fjellski. Ved "BlÄ swix" fÞre er det ingen tvil om at vanlige smÞreski gir best gli og bra nok hefte, selvfÞlgelig forutsatt at spennet svarer til din vekt - mye viktigere enn lengden! Og det gjelder ogsÄ for de etterfÞlgende ski. I Þvrig pleier jeg ikke Ä fjerne voks ved bruk av langfeller. Muligens er det nÞdvendig ved kortfeller?

Det er ved 0-fĂžre - nysnĂž at de smĂžrefri ski er best. Et fĂžr som er vanskelig Ă„ smĂžre bra.

Jeg har et par gamle Åsness smĂžrefri ski med "trappemĂžnster"  MĂžnsteret er all for langt, sĂ„ de blir kolossalt trege Ă„ gĂ„ med. Jeg har forsĂžkt Ă„ fylle fremre og bakre delen av mĂžnsteret med voks. Det hjelper noe. Men mye Bzzzzzz pĂ„ hard fĂžre.

Jeg var i dag pÄ tur i 0-fÞre med fallende snÞ med mine smÞrefri Fischer Snowbound, som du knapt fÄr tak i her i Norge. En short-cut variant av Fischer E 109 er vel en mÄte Ä beskrive de pÄ. De har svÊrt lite (smÞre)spenn og er derfor noe trege og best egnet til fjellture med pulk, hvor gliden uansett ikke er noe stort. Har brukt dem masse til dette med stor hell og fÄtt flere rolige pauser, hvor turfÞlget mÄtte smÞre om ved 0 fÞre og klabber.  De har ogsÄ vÊrt bra i frost. De er korte, har innsving og lette Ä manÞvrere. 

I dag var det uten pulk, men med 2 huskier foran.

Elginnen brukte sine smÞrefri Fischer (smallere) ski. Vi hadde begge meget bra ski med passe glid og bra feste. Begge skipar var pent glidet med flytende glider over hele skien for Ä unngÄ klabbing - og fÄ glid selvfÞlgelig.

Fischer sitt fiskeskjell mÞnster er etter min mening langt bedre enn "trappemÞnsteret"  hos flere andre fabrikater.

I harde isete lÞyper - skarefÞre fÄr mÞnsteret selvsagt ikke "grep" og skiene blir bakglatte. Da mÄ en bruke feller. Jeg bruker langfeller, men de lugger noe sÄ forferdelig ved utforkjÞring, sÄ det blir mye av og pÄ i bland. Kortfeller har jeg ikke prÞvd. Men de skal jo ogsÄ av og pÄ  - kanskje i mindre omfang. Med min vekt liker jeg ikke helt hull i skia og har en fornemmelse av, at lengden pÄ kortfella mÄ vÊre nÞye avpasset etter vekt og spenn i skia.

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 Ă„r senere...

Noen som har fĂ„tt testet Åsnes sine waxless/smĂžrefrie ski?

Kjenner meg veldig godt igjen i beskrivelsen til trĂ„dstarter og jeg ender gjerne opp med pĂ„ bruke mine Fischer smĂžrefrie fjellski fremfor Åsnes Nansen skiene med kortfelle nĂ„r det er forholdsvis flatt der jeg skal gĂ„. Har med noen Montana skifeller med stropp i om det skulle vĂŠre nĂždvendig med bedre feste, men ender stort stort sett opp med Ă„ ta av skoene og gĂ„ pĂ„ beina opp de vĂŠrste bakkene. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei. 

Jeg kjÞpte Äsnes finnmark waxkess for noen Är siden. Jeg har ingenting Ä sammenligne med andre smÞrefri ski, men jeg har knapt brukt feller pÄ de. Skal riktignok si at jeg ikke har hatt anledningen til noe lengere villmarksturer etter de ble kjÞpt og at jeg har en pensjonert sledehund som bidrar godt med trekkraft. Men noen turer med full pulk har jeg fÄtt med de. 

Litt irriterende lyd og ikke fullt sÄ bra glid som nÄr jeg smÞrer Amundsen skia naturlig nok. Men, de gjÞr d de skal for meg. Bedre glid enn med feller og godt nok feste uten feller som for min del betyr korte dÞrstokkmil og mer skiglede. (Som fÞrer til mer trening pÄ hunden)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 1 Ă„r senere...

Drar opp denne igjen siden jeg ble sittende litt pÄ gjerdet og vente pÄ litt flere erfaringer. 

Er det noen flere som har brukt waxless skiene til Åsnes? Gjerne da ogsĂ„ med bruk med kortfeller.

Jeg er som nevnt tidligere i trÄden fornÞyd med mine Fischer E99 smÞrefri ski og under dagens trimÞkt med dem og ett dekk pÄ slep, sÄ kom jeg til Ä tenke pÄ hvor digg det hadde vÊrt Ä kunne hatt samme glid pÄ Nansen skiene og en pulk pÄ slep, sÄnn typ 'uten Ä styre med smÞring' og at man kunne gÄ uten fellene i ett litt stÞrre spekter av ulendt terreng, slik trÄdstarter nevner.

Det gÄr fint Ä smÞre Nansen skiene, men merker at fellelimet blir fortere slapt i vedhenget nÄr det tas av og pÄ til stadighet og limes oppÄ smurningen.

Ser for meg at det kanskje blir ett problem med waxless skiene siden det kanskje blir snÞ ansamling i det smÞrefrie omrÄdet siden fellen ikke gÄr helt inn til sÄlen og blir liggende oppÄ mÞnstret?

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Walle skrev (28 minutter siden):

Drar opp denne igjen siden jeg ble sittende litt pÄ gjerdet og vente pÄ litt flere erfaringer. 

Er det noen flere som har brukt waxless skiene til Åsnes? Gjerne da ogsĂ„ med bruk med kortfeller.

Jeg er som nevnt tidligere i trÄden fornÞyd med mine Fischer E99 smÞrefri ski og under dagens trimÞkt med dem og ett dekk pÄ slep, sÄ kom jeg til Ä tenke pÄ hvor digg det hadde vÊrt Ä kunne hatt samme glid pÄ Nansen skiene og en pulk pÄ slep, sÄnn typ 'uten Ä styre med smÞring' og at man kunne gÄ uten fellene i ett litt stÞrre spekter av ulendt terreng, slik trÄdstarter nevner.

Det gÄr fint Ä smÞre Nansen skiene, men merker at fellelimet blir fortere slapt i vedhenget nÄr det tas av og pÄ til stadighet og limes oppÄ smurningen.

Ser for meg at det kanskje blir ett problem med waxless skiene siden det kanskje blir snÞ ansamling i det smÞrefrie omrÄdet siden fellen ikke gÄr helt inn til sÄlen og blir liggende oppÄ mÞnstret?

Har Nansen waxless selv og er superfornÞyd. Om det ikke er sÊrlig kuppert eller man gÄr uten pulk behÞver man sjeldent kortfellene (men de er som oftest pÄ uansett fordi jeg ikke gidder Ä styre med Ä ev sette fellene pÄ igjen om det mÄ til). Det samler seg ikke noe snÞ eller is i mÞnsteret som ikke faller av etter en bÞrst med hansken. Fellen sitter som stÞpt uansett, men det hjelper nok at jeg gÄr over med fellevoks etter Ä ha satt de pÄ for Ä fÄ presset de skikkelig pÄ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.