Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår og kløv


Pat the viking

Anbefalte innlegg

Var på tur i 2 måneder i fjor sommer, og etter ca en måned på tur fikk bikkja gnagsår. Har snakket med et par andre ekspedisjons folk gjennom internett, og de mente at det var vanlig etter en stund på tur. Hu er korthåret, så jeg tenkte kanskje at det hadde noe med det å gjøre. Bruker non-stop Amundsen kløv. Hun får gnagsår på buken bak høyre forbein. Er så kjedelig å måtte bære kløven itilegg til egen sekk på 30kilo når du er i villmarka. Setter pris på alle tips og råd 

IMG_20180724_135456_181.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha kløv på bikkja(labrador) i 9 dager til sommeren.Har tenkt litt på åssen det skal bli,hu er ikke vant til kløv.Vekta blir ca 5-6 kilo(maten hennes) Vil tru at det lønner seg og  bruke kløv på turer utover  så hu blir vant til hvor den evt.gnager.Værste er nok stroppen under buken,kanskje polstre den litt ekstra.Det er eneste sted jeg har sett den kan gnage.Kløven er av typen Dogman.  God tur til både deg og bikkja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke i farta de bedre bildene jeg hadde. Men fikk dette problemet med Non-Stop sin kløv i sommer.Tror problemet ligg i at kantebåndet på brystplata er laget av et relativt stivt materiale. Siden det er brettet rundt platen, og sydd igjennom på midten, så blir den frie enden av båndet klemt opp mot huden på huden. Det er rett og slett en dårlig løsning spør du meg. Non-Stop har IKKE tenkt å utbedre dette slik jeg fikk inntrykk av. Men de sendte med nye bukjorder helt gratis. Men jeg får ikke kløven til å sitte skikkelig med bukjorder i kuppert terreng. Jeg forsøkte å sy noen kunstoff lester på bakplaten. Dette hjalp noe. Brukte også vaselin, men dette fordamper/blir borte. Her er rett og rett Cavilon barriere krem bedre. 

Det andre jeg lært er at det kan være viktig å følge med at kløven ikke treffer kneet på forbeina. Her blir det også gnagsår. På posten over er det et bilde hvor kløven er strammet opp slik at den går klar av forbeina. Tror dette er fornuftig.

Tror jeg blir å kle inn bukplaten. På vinterstid med et tynn ullpels, på sommeren kanskje en type neopren stoff som holder på vann slik at man kan kjøle ned hunden samtidig. 

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke var nøye nok med å sjekke bikkja grundig den første uka. Dette skal jeg ikke slurve med igjen. På tur prøver jeg å holde marsjrutiner fra forsvaret. 15 min fra start, så teknisk hvil og utbedre. Deretter 50 min så 10 min pause. Da er rutinen følgende:

- Av med kløv, så min egen sekk

- Observere bikkja mens han springer ut ruller seg uten kløv. Se om han slikker eller klør seg på spesielle plasser.

- Lense sjarken og fyller på med dihydrogenoksid

- Mygg tiltak for begge

- Sjekke kart og GPS (også om halsbånd har forbindelse)

- Selfie :)

- 15 push-ups (nei kødde ikje), og strekke ut

- Sjekker pakning

- Sjekk av hund (labber, ledd, eventuelle gnag områder, maserer over ryggraden, temperatur, generell vitalitet)

- Tar på kløv uten sekk da jeg skal gjøre jobben skikkelig

- Tar på egen sekk og setter i marsj

 

Pausen før jeg tar lunch (fast lunch etter 4 timer). Pakker litt frysetørret vom i en pose og tilsetter vann. Om det er jævlig vær, så hende det jeg også fyller vann på Drytech da, så den sveller en time og inntas kald i lunchen. 

Lunch varer mellom 30 til 60 min (aldri mindre enn 30, bikkja skal få kvile). Prioritet på bikkja. Er det varmt, så planlegger jeg stop slik at det er ved labradorfelle (dvs vann over knehøyde :). Setter opp gapahuk til Einstein om det ikke er annen skygge (blir også brukt av NRK personell med MAC glossy screen). Er det jævlig med insekter så henger jeg opp myggnetting til Einstein.  Håndforer han om så med de Vom bitene som har fått svelle, da bruker han som regel å drikke etterpå.

Gir han ofte en hviledag fra kløv før vi kommer tilbake til sivilisasjon og skal etterfylle. Da er ingen av pakningene full av tung mat, så da tar jeg bare kløven på min sekk. Om jeg har han løs bruker jeg å være konsekvent med GPS. Legger denne gjerne i kløven slik at det ikke skal gnage av for mye rundt nakken. Hundene kan sette seg fast med kløv, om min kar gir ikke lyd om han har problemer. Det er vel hunder som har blitt mistet av å sette seg fast med kløv.

Ellers har jeg prøvd forskjellige plaster, men får ikke noe til å sitte. Men har lært at en liten buet saks og engangshøvler er vel verdt å ha med seg. Det ene prosjektet jeg prøvde for å skåne han var å legge håndduken mellom ( bilde) dette ble en dyr affere. Hektet seg fast i et tre og ble ikke funnet igjen. 

P6251602.JPG

fullsizeoutput_1563.jpeg

P7060083.JPG

K8pHzxiCSLWbsWLPh+wIYg.jpg

IMG_4865.JPG

Einstein gapahuk 01.jpg

Einstein Gapahuk 02.jpg

tFKtanKzTN+YneBIR89EUw.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe kjennskap til kløvene som diskuteres. Men jeg undrer litt på disse gnagsåra. Undrer på om sideveskene ligger inn mot albuledd på hundene, det skal de ikke gjøre. Det bør være en rem til å tramme, som går over ryggen og løfter sideveskene noe ut  fra hundekroppen i bunn. Dette må justeres riktig, ellers kommer forkant/side på kløv inn mot brystet og vil også treffe albuleddet. Dette går sikkert ann å ettermontere.

Men skal en kjøpe kløv (er det etter min mening) viktig å ha denne ordningen for å hindre gnagsår.  På mine gamle kløver sitter denne reima under toppdekknet, som også fungerer som lokk på veskene. Men mye nytt har kommet, siden jeg kjøpe mine for flere ti-år siden.  Kan hende noen nyere kløver er produsert, så det er trekket over som har denne funksjonen. Uansett så er det viktg, at ikke den nedre av sideveskene ikke er inntil hundens sider og bein. Da ungår dere sikkert gnagsår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.