Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett telt (under 2kg) til langtur.


valle

Anbefalte innlegg

Hei,
jeg er på utkikk etter et superlett telt til én person (men ønsker typisk 2-manns telt for litt bedre plass) som egner seg for 4-5 måneders langtur i fjellet vår-sommer-høst.
Vekt bør helst være under 2kg. Må ha et lite fortalt som gir plass til sekk, sko etc. Ellers praktiske og gode løsninger. Ser for meg at kuppeltelt er mest praktisk til min bruk. Det bør være lett å sette opp.

Jeg har nå sett meg ut disse:

Noen tips og anbefalinger? For og imot?

Selvsagt også åpen for helt andre typer 3-sesong telt.. som kan egne seg for 4-5 måneders langtur i den norske fjellheimen.

 

Endret av valle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Unna. Mer robust duk enn disse superduperlette papirteltene (her skal det være smilefjes, men denne fjott-editoren takler ikke det).
Seriøst, Unna er et digert énpersonstelt, to i et nødsfall. Forteltet er lite, men kan utvides ved å klipse av litt av innerteltet. Unna står uten plugger i godt vær, og kan settes opp "overalt".
Det er robust og pålitelig - svært viktig på langtur - og det takler skikkelig uvær. Innvendig plass er så stor at du kan ha sekken inne. Inngang på langsiden er kjekt.
Mange reagerer på at det har så lite fortelt, men i praksis viser det seg at det ikke er noe problem. I hvert fall ikke sett opp mot alle fordelene.
Jeg ville ikke vært i tvil.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke erfaring med noen av de annet enn at jeg har sett og vært inni Yaranga Light en gang. Telt virket helt greit, eneste jeg stusset på er at det er små lufteventiler på det. Mulig andre her har info på praktisk bruk.

Skal du ha det lettest mulig så vet jeg om 2 manns telt som veier 652gr med inner, ytter, plugger og stenger ferdig pakket. Ikke så stort fortelt på det riktignok. Legg på 110gr og du får fortelt på begge sider. Men det koster da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjørn J skrev:

Hilleberg Unna. Mer robust duk enn disse superduperlette papirteltene (her skal det være smilefjes, men denne fjott-editoren takler ikke det).
Seriøst, Unna er et digert énpersonstelt, to i et nødsfall. Forteltet er lite, men kan utvides ved å klipse av litt av innerteltet. Unna står uten plugger i godt vær, og kan settes opp "overalt".
Det er robust og pålitelig - svært viktig på langtur - og det takler skikkelig uvær. Innvendig plass er så stor at du kan ha sekken inne. Inngang på langsiden er kjekt.
Mange reagerer på at det har så lite fortelt, men i praksis viser det seg at det ikke er noe problem. I hvert fall ikke sett opp mot alle fordelene.
Jeg ville ikke vært i tvil.

Takk for godt svar.
Men hvorden er det teltet om det f.eks er regnvær konstant i en uke i strekk.. og jeg hver dag må ha våte med sko inn i telte.. henge opp våte klær etc. Tenkte derfor det ville være greit med et romslig fortelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, borgern skrev:

Ikke erfaring med noen av de annet enn at jeg har sett og vært inni Yaranga Light en gang. Telt virket helt greit, eneste jeg stusset på er at det er små lufteventiler på det. Mulig andre her har info på praktisk bruk.

Skal du ha det lettest mulig så vet jeg om 2 manns telt som veier 652gr med inner, ytter, plugger og stenger ferdig pakket. Ikke så stort fortelt på det riktignok. Legg på 110gr og du får fortelt på begge sider. Men det koster da. 

Kan være interessant. Hvilket telt er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ingen av teltene du har lenket til superlette.. 
Synd at produsentene misbruker benevnelsene "Ultralight" og "Superlight" slik at vektklassene på teltene blir utvasket og lite sann. Som det er nevnt ovenfor får man telt som veier rett over halvkiloen, flere av disse  står ikke veldig mye tilbake for teltene du har lenket til på de fleste bruksområdene, men det sier seg selv at det er gjort noen kompromisser for å dra vekta ned en kilo.

Mitt tips til deg er å ta en titt på Tarptent Scarp 1:

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/#tab-id-2

Jeg har ikke eid, men har vært på langtur med Scarp 2, som er litt større, der vi var to i teltet. 
Scarp 2 var nest øverst på lista da det ble innkjøpt "lett 1-2 mannstelt", men Unna trakk det lengste strået.  Flott telt til lang 3-sesong. 

Man kan handle teltet nytt fra Danmark hos forhandler, eller man kan bestille direkte fra Tarptent (linken ovenfor)

Link til forhandler i Danmark:
https://backpackinglight.dk/tents/tarptent-scarp-1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mye forskjellig, du skal på langtur og trenger skikkelig telt høres det ut som.

Jeg har selv ett abisko shape 3 jeg er veldig fornøyd med (2,7-2,8 kg komplett), abisko teltene pakker utrolig smått pga. duksammensetningen.

Personlig ville ikke jeg satset på de letteste teltene. Jeg ville prioritert dør i innerteltet som kan stenges helt, eller ha full myggnetting. Og yttertelt som går ned til bakken, kjekt ved utrivelig vær.

Fjellreven Abisko Lite 1 eller Abisko lite 2 tror jeg er gode telt.

 Abisko lite 2 og Abisko Shape teltene kan rulle opp begge endene av yttertelt og få svært god ventilasjon på varme dager. Nettingen i fotenden blir da ett flott vindu man kan se ut av, uten å få myggen inn. De høytplasserte ventilene er kjempestore, også godt egnet til vinterbruk. De har sterke stenger, hovedstangen er tykkere enn eks. Red Label serien.

Abisko Lite 1 har forteltet på siden, slik mange trives med. Men disse en-stangs teltene ser tilsynelatende ut som at duken blafrer mye. (Noen som kan bekrefte?).

I Abisko Lite 2 er både innertelt og yttertelt stramt som ett trommeskinn, og duken lager lite lyd. På den siden av bardunene som ikke har strammeren kan man sette inn ett strikk for å holde det stramt når det blir vått og strekker seg. Man kan også lage en baldakin: 

C3F576A3-08AA-4EE9-9FEC-80501BD9B5EE.thumb.png.3322f7737a32325ede178bf65aba7872.png

 

Unna er jo også ett spennende telt, men jeg får meg ikke til å tro at jeg kunne trivdes uten fortelt, og ser for meg at det lett blir vått når man skal inn/ut. Men jeg kan jo ta grundig feil.

Ser dog ut som Unna kan bevege seg ganske mye i vind, utifra bilder jeg har sett på forumet.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, valle skrev:

Har så smått også vurder Zpacks-telt, men de er vel litt vanskelig å få tak i her til lands..?

Syns vel ingen av de du har listet i første innlegg,  virker spesielt bra til dette bruket, dog uten at jeg har hatt akkurat de konkrete modellene. Det går på for lite styrke i teltstenger, dårlig ventilasjon. På 4-5 mnd må du regne med litt forskjell vær. Jeg har både Zpacks Duplex og Unna. På en langtur i høyfjellet hadde jeg gått for Unna. Er det en del i lavere strøk, men noe høyfjell hadde det blitt Duplex eller muligens Plexamid. 

Hvor lang er du? 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Memento mori skrev:

Syns vel ingen av de du har listet i første innlegg,  viker spesielt bra til dette bruket, dog uten at jeg har hatt akkurat de konkrete modellene. Det går på for lite styrke i teltstenger, dårlig ventilasjon. På 4-5 mnd må du regne med litt forskjell vær. Jeg har både Zpacks Duplex og Unna. På en langtur i høyfjellet hadde jeg gått for Unna. Er det en del i lavere strøk, men noe høyfjell hadde det blitt Duplex eller muligens Plexamid. 

Hvor lang er du? 

178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet en del telt siste årene. Noen overordnede tanker/konklusjoner for min del finner du i lenken under.

Jeg støtter forslagene på Unna ift langtur. Men jeg kunne gjerne valgt både Enan, Reinsfjell SL eller Fjellheimen SL2.  

Ønsker du større fortelt på Unna så er det en mulighet til å sy inn innerteltet. For min del er vekta på Unna redusert til 1,9 kilo ved å redusere størrelsen på innerteltet og skifte ut bardunene.

På en annen side kan du ha andre krav til vekt og komfort enn det jeg stiller. Tenk nøye gjennom kravene/ønskene dine til telt. Alle vi andre "forsvarer" våre egne valg. Les gjerne våre erfaringer og gjør deg opp egne meninger om hva som betyr mest for deg. Lette telt betyr ofte et kompromiss på bekostning av noe annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jofa19 skrev:

Har testet en del telt siste årene. Noen overordnede tanker/konklusjoner for min del finner du i lenken under.

Jeg støtter forslagene på Unna ift langtur. Men jeg kunne gjerne valgt både Enan, Reinsfjell SL eller Fjellheimen SL2.  

Ønsker du større fortelt på Unna så er det en mulighet til å sy inn innerteltet. For min del er vekta på Unna redusert til 1,9 kilo ved å redusere størrelsen på innerteltet og skifte ut bardunene.

På en annen side kan du ha andre krav til vekt og komfort enn det jeg stiller. Tenk nøye gjennom kravene/ønskene dine til telt. Alle vi andre "forsvarer" våre egne valg. Les gjerne våre erfaringer og gjør deg opp egne meninger om hva som betyr mest for deg. Lette telt betyr ofte et kompromiss på bekostning av noe annet.

 

 

Takk for god link! Den skal leses nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt med stort fortelt til å henge opp klær i betyr vel tunnel og ikke kuppel i mindre telt :)
Hilleberg Unna er nesten like bredt innvendig som ett 2-mans og hekter man av ene hjørnet på forteltet så kan man legge våte klær/sekk der.
Da har man fortsatt nesten bredden av ett 2-mans i halve teltet.  Våte støvler får man plass til mellom inner og ytterduk på Unna. +
brenner og kokeutstyr.
Lettvekterne tåler som mange her skriver en god del mindre slitasje og hardt vær i forhold til de tyngre utgavene pg det bør man vel
ha i bakhodet på en så lang tur :)
Jeg har på ingen måte vært på en så lang tur men tenker at det må være bedre å slanke andre deler av utstyret og gå for ett telt
men veit tåler hele turen og der man har den plassen man ønsker. Å ligge værfast i ett telt som ikke tåler forholdene er noe av det kjipeste
som finnes !

"Innerteltet" i Unna er ikke så lite som mange tror :)
 

2017-05-05 16.33.18.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,
og takk for mange gode svar. Jeg har måttet revurdere valg av type telt, og heller nå faktiske mer og mer mot Unna. Liker at det er selvståaende, og at duken går helt ned mot bakken.
På en langtur (4-5mnd) trenger jeg nok et solid telt som tåler all slags vær. Når jeg har søkt rundt på nettet er det også utelukkende positive tilbakemeldinger på det teltet.

Endret av valle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Omnilite said:

https://big-sky-international.myshopify.com/products/big-sky-chinook-2p-tent?lang=no

Chinok er et telt med 3 Polakker😀

(Festlig oversettelse til Norsk)

Morsomt kanskje, men en produsent som så totalt gir blaffen i å formidle informasjon har jeg vanskelig for å ta seriøst. Det blir bare for dumt, de kunne heller latt det være på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, valle skrev:

heller nå faktiske mer og mer mot Unna.

Skifter du barduner og moder innertelt som lenger opp i tråden veier det 1.9 kg.

Det ligger en tråd om Carbonstenger til Unna her på forumet. @Walle har et komplett sett, og jeg er i ferd med å få det. De veiet 111 gram PR stk totalt 222 gram. Orginale veier 418. Så du sparer nesten 200 gram. 

Da er du nede i 1.7 kg. Du kan også bytte ut 4 plugger til MSR Carbon core 5.5 gram stk og spare enda litt vekt. 

Du bruker da mere penger og har et telt som står bra, et lite innertelt og må være bortimot perfekt for feks NPL som Solovandrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Skifter du barduner og moder innertelt som lenger opp i tråden veier det 1.9 kg.

Ett bilde av modifisert Unna som jeg fant for en stund siden.
Har surra litt med å modifisere orginalinnerteltet slik som på bildet og bruke meshinnerteltet i full str. om sommern.
Men bare tanker så langt :)

unnamod.jpg

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Ett bilde av modifisert Unna som jeg fant for en stund siden.
Har surra litt med å modifisere orginalinnerteltet slik som på bildet og bruke meshinnerteltet i full str. om sommern.
Men bare tanker så langt

"Jeg" har modifisert mitt Unna. Jeg fikk to innertelt når jeg kjøpte mitt Unna. Det ene teltet (i Mesh) er sydd inn så jeg fikk større fortelt. For min del er dette det nærmeste teltet jeg har prøvd som virker optimalt til solobruk. Fordelen med større yttertelt til Unna er åpenbare. Hilleberg burde kunne solgt dette som et tillegg. Unna med fortelt gir bedre plass til oppbevaring, matlaging, etc. I tillegg er det mer enn nok plass til å sove på i innerteltet. Og selvfølgelig blir det noe lettere.

Jeg brukte Sømhuset på jobben og er strålende fornøyd med servicen.

Har også skiftet barduner. Pluggene kan vel også skiftes om man ønsker et enda lettere telt. Jeg har valgt å beholde de originale pluggene så langt. Legger ved et par bilder, men avslører vel fort at jeg ikke er noen stor fotograf :-) Men det gir i allefall et inntrykk av den ekstra plassen man får i ytterteltet.

Unna 2.JPG

Unna 3.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jofa19 said:

"Jeg" har modifisert mitt Unna. Jeg fikk to innertelt når jeg kjøpte mitt Unna. Det ene teltet (i Mesh) er sydd inn så jeg fikk større fortelt. For min del er dette det nærmeste teltet jeg har prøvd som virker optimalt til solobruk. Fordelen med større yttertelt til Unna er åpenbare. Hilleberg burde kunne solgt dette som et tillegg. Unna med fortelt gir bedre plass til oppbevaring, matlaging, etc. I tillegg er det mer enn nok plass til å sove på i innerteltet. Og selvfølgelig blir det noe lettere.

Jeg brukte Sømhuset på jobben og er strålende fornøyd med servicen.

Har også skiftet barduner. Pluggene kan vel også skiftes om man ønsker et enda lettere telt. Jeg har valgt å beholde de originale pluggene så langt. Legger ved et par bilder, men avslører vel fort at jeg ikke er noen stor fotograf :-) Men det gir i allefall et inntrykk av den ekstra plassen man får i ytterteltet.

Unna 2.JPG

Unna 3.JPG

Hvor mye måtte du betale for arbeidet hos Sømhuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jofa19 skrev:

"Jeg" har modifisert mitt Unna. Jeg fikk to innertelt når jeg kjøpte mitt Unna. Det ene teltet (i Mesh) er sydd inn så jeg fikk større fortelt. For min del er dette det nærmeste teltet jeg har prøvd som virker optimalt til solobruk. Fordelen med større yttertelt til Unna er åpenbare. Hilleberg burde kunne solgt dette som et tillegg. Unna med fortelt gir bedre plass til oppbevaring, matlaging, etc. I tillegg er det mer enn nok plass til å sove på i innerteltet. Og selvfølgelig blir det noe lettere.

Jeg brukte Sømhuset på jobben og er strålende fornøyd med servicen.

Har også skiftet barduner. Pluggene kan vel også skiftes om man ønsker et enda lettere telt. Jeg har valgt å beholde de originale pluggene så langt. Legger ved et par bilder, men avslører vel fort at jeg ikke er noen stor fotograf :-) Men det gir i allefall et inntrykk av den ekstra plassen man får i ytterteltet.

Unna 2.JPG

Unna 3.JPG

Interessant!
Hva er forskjellen på de to innerteltene? og hvorfor kjøpte du nye barduner? og hvilke?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.