Gå til innhold
  • Bli medlem

Billigt 1-2 personers lettvektstelt som passer for en på 206cm


Videvandre

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser som overskriften sier etter et rimelig telt som er passende for en (to) person på 206cm, kommer til å bli brukt hovedsakelig som et tre sesongs telt på vestlandet ønsker derfor et telt der innerteltet ikke må slås opp først slik at jeg ungår at det blir vått når det regner.

Håper å kunne komme under 2000kr og 2kg, er nok mer fleksibel på vekt en jeg er på pris da økonomien er stram for tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt begrenset hva som finnes av veldig lett vekt og billig. Det finnes fra noen billigprodusenter dog. Eks McKinley Aero 2 som veeier 1,3 kilo og koster 1400 på gsport. Tror du kan leve med lengden i teltet men max høyde i innertelt er 85cm så du kommer til å slite med å sitte inne. 

Bergans Trillemarka 2 er også på budsjett m3n veier da 2,4 eller så. Men mener å huske at det også er ganske lavt.

Ville vel tittet på noe brukt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det McKinley teltet hadde gått under radaren min, har ikke så god erfaring med kvaliteten på produktene deres, men er man på budsjett kan man ikke vær kresen kanskje.

Bergans trillemarka har jeg sett på, liker manfe av løsningene, bl.a stort fortelt. Ser ut som fjelsports Sydvang Skummring er en ren kopi av det teltet og 1000kr billigere, er det 1000kr dårligere også tror dere?

Om jeg skal se på Finn, hvilke telt bør jeg se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger et Ringstind 2 i oulet hos Helsport nå. Det har oppgitt lengde på 240 og høyde på 100. Vekt er vel ca 2 kilo. Men det koster 2500 da. Det er jo et populært telt. Men andre her får beskrive hvordan lengde er i praksis siden det skrår en del. Har aldri testet det teltet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det ikke enkelt for deg selv med de kravene :-)
Tror du må finne ut hva som er viktigst - liggelengde eller vekt. De aller fleste lettvektstelt skrår kraftig i innerteltet, og siden du er så lang vil du mest sannsynlig får kondensgjennomslag i fotenden siden soveposen presser innerteltet mot ytterduken. Ut fra lengden er det et telt med tilnærmet rette innervegger du trenger, f.eks. typiske tunneltelt. Men de er gjerne tyngre, og sprenger antagelig budsjettet ditt i fillebiter også.
Problemet med våt fotende i soveposen kan minskes med et vanntett trekk over nedre del av posen, da holder du i hvert fall soveposen tørr.

Edit: Du skulle kanskje hatt mitt Exped Vela II Extrem - det har 240cm liggelengde, og er ganske høyt i fot- og hodeende. Det veier litt mer enn 2 kg, og er vanskelig å finne brukt. Tror ikke Exped solgte så mange av dem. Men det er et spennende telt med en del interessante løsninger!
 

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport ringstind ser intresant ut, har et haugamelt helsport 3 mannstelt nå og kvaliteten på det har vert upåklagelig, men det er tungt og litt kort.

 

Bjørn J, Du har helt rett i at jeg ikke gjør det lett for meg selv, Siden jeg ikke kan kappe av meg beina blir nok liggelengde viktigere en vekt, håper like vell å finne et gyldent kompromiss, Det teltet ditt hørtes jo veldig greit ut, googlet det og ser det koster litt mer en det dobelte av mitt budsjett, får se på sikt om jeg ev. spanderer på meg noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Videvandre said:

Bjørn J, Du har helt rett i at jeg ikke gjør det lett for meg selv, Siden jeg ikke kan kappe av meg beina blir nok liggelengde viktigere en vekt, håper like vell å finne et gyldent kompromiss, Det teltet ditt hørtes jo veldig greit ut, googlet det og ser det koster litt mer en det dobelte av mitt budsjett, får se på sikt om jeg ev. spanderer på meg noe slikt?

Tror Exped har sluttet å produsere Vela II. Mulig jeg legger det ut for salg til våren hvis ikke bytteprosjektet mitt som jeg har på gang går i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123friluft har en del billige teltmodeller. https://www.123friluft.no/telt

Ikke forvent deg enorm kvalitet, men hvertfall Naturehike er et relativt utbredt merke rundt om i verden, så det er relativt lett å finne erfaringer på Google og Youtube.

Cloud Peak er litt tungt, men mer værstabilt. Bør gå fint i lengden om du kun er en person(ligge på tvers).

Taga er veldig lett og har relativt bratte endevegger, men det er ikke eget innertelt i dette sånn jeg skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Videvandre skrev:

Håper å kunne komme under 2000kr og 2kg, er nok mer fleksibel på vekt en jeg er på pris

Helsport Lavvu light oppfyller kravene dine. Men er ikke i salg lenger og veier 1.7 kg pluss plugger. Blir omsatt for rundt 2000kr. 

Alle telt ser ut som de er laget for personer mellom 165 og 185. Det er noen få unntak. Lange fotblad i tillegg gjør at feks Ringstind som skrår mye ikke blir særlig gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, borgern skrev:

Lavvu Light veier 2,5 med bunnduk og plugger

C5AC9A51-B38D-413B-8D37-3C4451B715E6.jpeg.6461727acca7897476462f5aace278b7.jpeg

Oppgitt fra Helsport.

BD2E0CEA-6FDC-4764-9674-0F78FF5718DC.thumb.jpeg.ecde4844c9a1cad8b91cb246d38c2966.jpeg

Akkurat solgt på finn. 

83BFA052-CD52-4C27-B842-68E8D25704D9.jpeg.b57354adaac63a363fa48721976069f3.jpeg

Finnes i flere utgaver. Er jo plass til lange personer i det minste. 

Endret av Memento mori
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer jo bra. Mitt ferdig pakket med repkit er 2,5kilo. Ser det kan bli litt lettere på fremstillingen til Helsport men de oppgir som vanlig +/-10% vekt på duken. Mulig de også tynet vekta litt etterhvert. Mener de gjorde litt om på det etter ca 2 år i salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavulight så jo praktisk ut lengdemessig, er det stabilt dersom det er mye vind? Ser og ut som det kun er en enkel duk så det blir kanskje mye kondens ev. og at det slår seg og drypper dersom det regner og er varmere inne i teltet en utenfor? Mister man mye varme når det blir så mange kubikk inne i teltet kontra et mer tradisjonelt tunel/kuppeltelt?

Ser jeg nok må fire litt på vektkravene skal jeg komme i mål, alternativt gjør som Bjørn J skriver og godta et telt som er lavt og kort i fotenden og heller bruke bever eller en annen form for trekk på posen i fotenden. Drittet med en sånn løsning er at det fort blir utrivelig dersom man får flere dager med drittvær hvor en vanligvis kunne tilbrakt tiden i teltet med ei bok, det blir nok mindre trivelig i en slik situasjon med veldig trangt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåler en del vind, mitt har dog ikke hatt de største prøvelsen. Verst var vel i Femund en gang. Ble god bevegelse i den men ingenting gikk istykker, er 12 bardunfester på det. Trodde derimot at tarp skulle revne for det blafret og smalt godt i den. Men det tåler ikke like mye som et godt telt. Som enduks så blir det litt  kondens ja men vegger er såpass bratte at det renner ned langs duk. Dog hvis det blåser mye og det blafrer i duken kan det jo bli en liten dusj nå og da. Ikke hatt noe veldig kondens i det selv med 2 voksne og 2 bikkjer. Er grei lufting i det.

Det fine med det er plass kontra vekt. Er høyt inni så jeg har flere ganger både forvarmet primus og laget mat i den. Kan stå å skifte klær, slipper ligge å vri de på som i telt. Siden den er høy så vil du ikke få samme varme i det fra en primus som i telt. Det jeg har gjort er å feste litt borrelås på stanga langt opp. Så har jeg en lite batteridrevet vifte jeg da kan feste. Ved matlaging etc som skaper kondens retter jeg den mot en av ventilene i toppen for å blåse ut. Ved oppvarming så retter jeg den nedover for å sirkulere varm luft ned igjen. Ikke store saken men hjelper mer enn man skulle tro. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke direkte anbefalinger på lett og rimelig, men jeg har noen erfaringer på noen av de forslagene som er nevt over her i kombinasjon med lang mann som jeg tenkte å dele med deg.
Jeg er ikke 206, bare 198, og jeg er "lykkelig" eier av et Helsport Ringstind 1-2 superlight, oppgitt til 250cm lenge på innerteltet. De har helt sikkert rett i den lengden, problemet er at når en ligger på ryggen i teltet, så er det høyden 30cm over bunnduken som er viktig, ikke lengden på bunnduken. Jeg tar i duken i begge ender samtidig når jeg ligger rett ut i teltet. Teltet har av medturdeltakere blitt omtalt som goværsteltet da jeg sannsynelig vil ha en ganske misserabel opplevelse om regnværet setter inn, jeg løfter nemlig ytterduken en del opp med tærne når jeg ligger på ryggen. (Har fortsatt ikke prøvd teltet i skikkelig regnevær)
Jeg kjøpte meg også et NatureHike Cloud 2 fra 123friluft.no, den gangen var ikke mål oppgitt på nettsiden og etter et par mailer med nettstedet så fikk jeg mye svar, men aldri på det jeg spurte etter. Bestillte teltet, og når det kom så satte jeg det opp i stua, krøp inn og med føttene i kontakt med innerduken så er hodet og skulderene i forteltet. Ble nytt telt på jr. den dagen.

Vil ikke anbefale noen av de til noen over 198cm 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se på Salewa Sierra Leone 2 eller 3? De er relativt lette, og har 2 fortelt. Liggelengden på 2 manns er 210, med rette vegger. Prisen er ikke så ille i "vanlig" utgave. Finnes også i "pro", da litt lettere og dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Videvandre said:

Lavulight så jo praktisk ut lengdemessig, er det stabilt dersom det er mye vind? Ser og ut som det kun er en enkel duk så det blir kanskje mye kondens ev. og at det slår seg og drypper dersom det regner og er varmere inne i teltet en utenfor? Mister man mye varme når det blir så mange kubikk inne i teltet kontra et mer tradisjonelt tunel/kuppeltelt?

Jeg ville absolutt holdt meg unna et endukstelt, kondens og vanndråper blir et irritasjonsmoment. Et telt med lavvo- eller tipiform kan stå i sterk vind dersom det blir godt bardunert, og ofte har slike telt god liggelengde. Tentipi lager en tipi som heter Olivin, den leveres med innertelt. Den ville nok vært ypperlig for din bruk, problemet er prisen: det ligger en brukt på finn til kr 8000.-
Skulle jeg hatt et nytt telt nå ville jeg sterkt vurdert den. Søk etter Tentipi Olivin på youtube.
Ellers har du rett i at en tipi eller lavvo kanskje vil være vanskeligere å varme opp siden de er høye, og varmen som kjent stiger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Nordmarka 2 ble kåret til mest for pengene i Villmarksliv i fjor og fås til under 2000 kroner på XXL. Med liggelengde på 220 er det dog kanskje i snaueste laget om man ikke ligger litt på skrå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo nevne at dersom du vil lempe litt på priskravet så har jeg en bekjent som er godt over 2m og ble lei av å drasse på Keron til sommerturer (4kg). Han googla mye og fant Lightheart Gear i USA som lager et telt spesiallagd for lange folk; SoLong 6.  Ikke nødvendigvis et telt som alle liker, men med liggelengde på over 250 cm så skal hvertfall ikke lengden bli noe problem. Vekten er svært fin; under 1 kg, men da uten plugger og stenger(hvis du ikke bruker gåstaver).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googla telt som en tulling nå, ser ut som om jeg er for fattig, for høy eller for svak.

 

Lightheart Gear SoLong treffer veldig godt på alle punkter og ser ut som om det er et telt eierne ikke kan få sagt nokk godt om, per nå er det for dyrt men det havner på ønskelista til når huset er ferdig oppuset!!

Lurer veldig på å bestille ett av disse teltene:

https://pakklett.no/collections/tent/products/opalus-3p-2-3kg?variant=12393223323726 

Dette er en del tyngre en jeg tenkte og mye større men mistenker at jeg kan ligge godt i det, her tror jeg til og med det er god plass til kjæresten eller en kompiss de gangene jeg ikke er på tur aleine. Er dog skeptisk til kvaliteten?

 

https://sportsdeal.no/heldre-vidde-ultralett-camp-3-15767.html

Dette virker og lovende, er lettere en Opalus (i følge reklamen i hverfall) usiker på om jeg tror på de oppgitte 225cm i liggelengde, men om det er tilfelle tror jeg det også kan være komfortabelt nokk. Kvalitet blir igjen et spørsmål?

 

Er det noen som kjenner til noen av disse teltene og kan si noe positivt eller negativt om de? Helsport Nordmarka 2 virker forsåvidt som et trygt valg, men det er borte fra xxl sine sider og utsolgt på Helsport sine sider /:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Videvandre skrev:

Lurer veldig på å bestille ett av disse teltene:

https://pakklett.no/collections/tent/products/opalus-3p-2-3kg?variant=12393223323726 

Dette er en del tyngre en jeg tenkte og mye større men mistenker at jeg kan ligge godt i det, her tror jeg til og med det er god plass til kjæresten eller en kompiss de gangene jeg ikke er på tur aleine. Er dog skeptisk til kvaliteten?

Hei!

Eg svergar sjølv til Helsport, men har latt meg freista til å kjøpa eit Naturehike Opalus 3. Opalus 3 heldt overraskande bra kvalitet. Eg har dog kun testa det ut på Hardangervidda i bris og lett regn sumarstid. Til telting det varmaste halvåret ville eg ikkje vore skeptisk, men eg tek det ikkje med på ekstremtur.

Pluss: Mykje telt for pengane. Naturehike kopierar skruppellaust frå kjende teltprodusentar og du finn igjen mange finessar frå langt dyrare telt.

Minus: Bunnduken er i tynnaste laget, men dette er kompansert til ein viss grad med at det føl med eigen footprint. Glidelåsane er ikkje noko å skryta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Videvandre skrev:

Helsport Nordmarka 2 virker forsåvidt som et trygt valg, men det er borte fra xxl sine sider og utsolgt på Helsport sine sider /:

Det er ikke allverden ligge lengde i praksis. Et bra telt til de under 180. Lavt under taket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, har sett på nettet at de hevder teltet er en kopi av et Hillenberg telt bl.a. så du er kanskje inne på noe med det du skriver at de kopierer gode detaljer, som jo er bra for oss.

Jeg antar du ikke har målt reel liggelengde i teltet? Men stemmer det sånn som det ser ut som på bildene at det er rette vegger i begge ender og god takhøyde i hele innerteltet?

Er det et lite oppbevaringsrom i fotenden og i så fall er det tilgang til det fra innerteltet?

Ser og ut som om mesteparten/hele innerteltet er netting, hvordan fungerte det i forhold til kondens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Investér heller i et kvalitetstelt med god liggelengde, som Hilleberg Niak/Unna eller lignende 1-2p-telt som du kan ha i mange, mange år. Buy once, cry once! Det er min mening. :) Spar litt penger i noen måneder, bruk Klarna delbetaling eller tilsvarende, eller se om du finner noe på bruktmarkedet.

Et lettvektstelt til under kr 2000... det er ikke mye kvalitet. Og å basere seg på bruk av lavvo på det blaute, vindfulle vestlandet... jeg har mine tvil. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.