Gå til innhold
  • Bli medlem

Billigt 1-2 personers lettvektstelt som passer for en på 206cm


Videvandre

Anbefalte innlegg

Jeg er rett under to meter, og kjenner til problemene med for korte telt. Håper du finner noe. Ville bare nevne et tips som mange lange folk har brukt, nemlig å ta ut innerteltet i et vanlig tunneltelt. Så har du et gammelt tunneltelt som er for kort, kan det både redusere vekten og øke liggelngden med å ligge rett på bakken.

Ulempene sier seg selv (myggnett, kondens osv), men det lar seg greit bruke inntil man har råd til ønsketeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å spela inn noko nytt så kan du jo sjå på liten og lett lavo, dette er  golite shangrila 3 (som egentlig er 2 manns) med nytt merke.

http://greenline.de.com/zelte/3-personen-zelte-und-mehr/mytrailco-pyramid-3-shelter.html

evt eit større variant for 4-5.

Har same sjølv. Ligg nokre erfaringar på forum her og på verdensweben. Super konstruksjon og lett men høg pris (Finnes i billegare versjon på ebay). At denne ikkje kan brukast på vestlandet er bare tull. Minuset er lite fortelt og at det er litt mellomrom mellom ytterduk og bakke (dvs trekk), slik dei likar det i US, for vår bruk er dette ikkje noko problem. Når det kun er meg så bruker eg einmanns-innertelt og har eit hav av plass i forteltet: https://mountainlaureldesigns.com/product/mld-pyramid-innernets/ Desse finn du til ein billeg penge på ebay.

I høve til vind så vil nok kuppel og tunnel tole meir vind men vi har gått på høgfjellet med denne utan problem, utan at vi har vore ute i veldig sterk vind. Det ligg ein del diskusjon på forum her om kor mykje vind og slikt når det gjeld pyramidetelt. Eg ville ikkje tatt dette med i veldig sterk vind men hadde tatt det på sommartur på vidda. Denne typen telt finnes i mange versjoner f eks https://mountainlaureldesigns.com/product/supermid/  og ein haug med andre tilbyderer.

Fordelen med desse er at dei er lette, veldig god plass inni, stor høgde i midten, kan fåast til ein rimeleg penge. Minuset er at ein del av plassen går vekk i kantane pga helning på duk (dvs ha eit godt påslag for di lengde), at dei kan vera mindre stabile  enn tunnel og kuppel i vind. Sjekk alltid om teltstang ligg i pris og oppgitt vekt. Finnes i billegare versjon på ebay.

Er du alternativ kan du jo vurdera trailstar, denne er lett men høg pris, finnes billegare versjoner på ebay, sjekk youtube for erfaringer: https://mountainlaureldesigns.com/product/trailstar/ (nb pris utan innertelt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for enten «Buy once, cry once» alternativet ditt (altså teltet du har mest lyst på). Eller for «billig men godt nok» (det billigste du finner som er godt nok til din bruk). Ingen vits i å gå midt i mellom å kjøpe noe «passe dyrt, men ikke helt fornøyd», med mindre du finner noe i den prisklassen som passer seg bra. (Tenker jeg).

Slenger ut to forslag:

Jeg synes det ser ut som den utnyttbare liggelengden i Fjellreven Abisko Lite 1 er bra. Ikke det aller dyreste teltet, men ikke billig heller. 4-sesongs telt av ypperste kvalitet. (Har ikke sett i virkeligheten).

C9D5767F-E039-4A57-AD29-51A9711769C9.jpeg.8d1287d38401b39d824dd7a42cdb3e1d.jpeg

Eller så ville jeg gått for naturehike opalus eller noe sånt som ett billig alternativ fram til du har fått erfaring og penger nok til å velge deg ett telt du virkelig har lyst på.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg ville gått for enten «Buy once, cry once» alternativet ditt (altså teltet du har mest lyst på). C9D5767F-E039-4A57-AD29-51A9711769C9.jpeg.8d1287d38401b39d824dd7a42cdb3e1d.jpeg

Uavhengig av telt ville eg gått for dette, ta da frå ein som  kjøpte billeg og enda opp med å kjøpa ein gong til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter siste taler. Har selv kjøpt for billig (kinatelt) og endt opp med å måtte kjøpe på nytt. Da blir egentlig ikke det billige teltet særlig billig. Mye bruk og kast blir det og. Kjøp heller et kvalitets-merke brukt eller spar opp noen kroner før kjøp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.