Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019


Tufsingen

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Kjell Iver said:

Neida... du har jo emnene dine veldig klare. "Valg av sekk for langtur", "Valg av fottøy", "Hvilket telt" osv.. Da vil du få mye bedre svar og det er nyttig for andre senere..

Du kan si - alle er avhengige av at det er struktur, og for søkemotorer er det vanskelig å vite hva vi egentlig diskuterer. Vi har mange tusen søketreff daglig, og når noen googler de produktene du skriver om havner de i diskusjoner om alt mulig annet..

Vi kan skille ut emnene i egne emner her.. 

Ok, tror ikke jeg henger helt med enda. Jeg skjønner på en måte tror jeg. At når noen googler "Exos 58 NPL" f.eks så kommer det også opp om jakker og tannkremer og da sporer googlern av litt i tråden min? Jeg prøvde å se om jeg fikk fjernet joggesko i tittelen min da men vet ikke om det går ann eller om det er noe vits enda :P Mulig jeg er litt trøtt og ivrig også så jeg overser noe her... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutes ago, Tufsingen said:

Ok, tror ikke jeg henger helt med enda. Jeg skjønner på en måte tror jeg. At når noen googler "Exos 58 NPL" f.eks så kommer det også opp om jakker og tannkremer og da sporer googlern av litt i tråden min? Jeg prøvde å se om jeg fikk fjernet joggesko i tittelen min da men vet ikke om det går ann eller om det er noe vits enda :P Mulig jeg er litt trøtt og ivrig også så jeg overser noe her... 

Altså jeg vil jo gjerne at flere skal lese tråden min slik at flere vil se spørsmålet mitt om f.eks den Helium ii regnjakka, som da vil gi meg erfarne svar fra andre folk.. og om buksa mi holder mål i 5 dager regnvær etc...  så du mener jeg burde ha klare rette ord slik at googlere finner tråden? 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har delt opp i de ulike emnene etter beste evne, det er uansett ikke helt enkelt og blir lite sammenhengende når flere av postene handler om vidt forskjellig tema. Legger på noen nøkkelord så det blir litt mer søkevennlig. 
 
Matlaging: 

Bekledning: 

 

Sko: 

 

Sekk: 

Bo og sove: 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Norge på Langs Lindesnes 18 mai 2019
2 minutes ago, Heriks said:

Har delt opp i de ulike emnene etter beste evne, det er uansett ikke helt enkelt og blir lite sammenhengende når flere av postene handler om vidt forskjellig tema. Legger på noen nøkkelord så det blir litt mer søkevennlig. 
 
Matlaging: 

Bekledning: 

 

Sko: 

 

Sekk: 

Bo og sove: 

 

Det er helt ok :) Føler jeg er i mål nå egentlig... Beklager for ekstra jobben det ble. Tror jeg skjønte hva poenget deres er i natt etter jeg la meg hehe... Maken hvor fort det skal gå unna a vett! Blir vel å oppdatere litt etterhvert når sekken er pakket og jeg får prøvd. Da kan jeg gå inn i Exos 58 tråden og si ifra ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kommer sent inn i diskusjonen og kanskje for sent mtp at innkjøp er gjort. En mulig ekstra besparelse er denne kjelen fra Toaks (hvis du velger å gå med titaniumkjele).

Fordelen med den er at du kan bruke den over bålet iom at den har en hanke. På dager med mulighet for bålfyring vil du kunne spare en del på gassforbruket. Spesielt når du er ute så lenge.

https://www.aliexpress.com/item/TOAKS-Titanium-Outdoor-Camping-Pot-Cooking-Pots-Picnic-Hang-Pot-Ultralight-Titanium-Pot-750ml/32854092250.html?spm=2114.search0104.3.22.7b416e2aNNGrdw&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536_10902,searchweb201603_6,ppcSwitch_0&algo_expid=e9a55abe-be73-45c2-87e0-50b59d2d16ff-2&algo_pvid=e9a55abe-be73-45c2-87e0-50b59d2d16ff&transAbTest=ae803_5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jofa19 said:

Mulig jeg kommer sent inn i diskusjonen og kanskje for sent mtp at innkjøp er gjort. En mulig ekstra besparelse er denne kjelen fra Toaks (hvis du velger å gå med titaniumkjele).

Fordelen med den er at du kan bruke den over bålet iom at den har en hanke. På dager med mulighet for bålfyring vil du kunne spare en del på gassforbruket. Spesielt når du er ute så lenge.

https://www.aliexpress.com/item/TOAKS-Titanium-Outdoor-Camping-Pot-Cooking-Pots-Picnic-Hang-Pot-Ultralight-Titanium-Pot-750ml/32854092250.html?spm=2114.search0104.3.22.7b416e2aNNGrdw&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536_10902,searchweb201603_6,ppcSwitch_0&algo_expid=e9a55abe-be73-45c2-87e0-50b59d2d16ff-2&algo_pvid=e9a55abe-be73-45c2-87e0-50b59d2d16ff&transAbTest=ae803_5

Hei :) Nei ikke for sent ute.. Har faktisk ikke finne ut kjøkken løsning enda.. men vil jo gjerne ha inputs der å! Har jo allerede bestilt meg en sånn toaks potte på 550ml for noen uker siden og en UL brenner fra aliexpress. Da var egentlig planen min å ha en sånn 550ml toaks for kaffe/vann til drytech, pluss ei skikkelig god MSR steke panne som var dedikert til Havregrøt frokost og evn gryter og lunsjer og sånt.. Og da gå rundt med 2 brennere og 2 gass bokser.. Men nå er jeg litt i tvil om jeg skal gå den veien der eller om jeg skal gå for et Trangia UL lousse stormkjøkken sett i stedet og bare legge igjen gassbokser og brennere.. Er faktisk veldig i tvil på dette men har jo god tid på å finne ut dette nå da og vil gjerne ha inputs her også :) Vil ha lav vekt, knall god havregrøt også tror jeg at det er kos med mat lagings muligheter egentlig.. dvs ta seg litt god tid å lage mat med litt råvarer. Er jo litt som meditering... Den toaks potta på 750ml som du har da, har du noe erfaring å koke havregrøt i den? Blir vel litt for høy potte?   Så da Valget mitt.... Titanium og brennere , Eller Trangia storm kjøkken,, Er forøvrig ikke helt sikker hva som veier mest, og og hva jeg trenger av Brensel til storm kjøkken osv..  Jeg har en del frysetørket mat innkjøpt som jeg kan få sendt underveis/ eller spare til neste års ekspedisjon mot nord. Så jeg kan jo bare forholde meg til lokale matbutikker på veien HVIS  jeg vil å lage gryter med couscos og linser osv ( cold soak tørre linser å ha oppi etc). Kommer nok til å bruke litt Drytechs opplegg noen av ukene uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hei :) Nei ikke for sent ute.. Har faktisk ikke finne ut kjøkken løsning enda.. men vil jo gjerne ha inputs der å! Har jo allerede bestilt meg en sånn toaks potte på 550ml for noen uker siden og en UL brenner fra aliexpress. Da var egentlig planen min å ha en sånn 550ml toaks for kaffe/vann til drytech, pluss ei skikkelig god MSR steke panne som var dedikert til Havregrøt frokost og evn gryter og lunsjer og sånt.. Og da gå rundt med 2 brennere og 2 gass bokser.. Men nå er jeg litt i tvil om jeg skal gå den veien der eller om jeg skal gå for et Trangia UL lousse stormkjøkken sett i stedet og bare legge igjen gassbokser og brennere.. Er faktisk veldig i tvil på dette men har jo god tid på å finne ut dette nå da og vil gjerne ha inputs her også :) Vil ha lav vekt, knall god havregrøt også tror jeg at det er kos med mat lagings muligheter egentlig.. dvs ta seg litt god tid å lage mat med litt råvarer. Er jo litt som meditering... Den toaks potta på 750ml som du har da, har du noe erfaring å koke havregrøt i den? Blir vel litt for høy potte?   Så da Valget mitt.... Titanium og brennere , Eller Trangia storm kjøkken,, Er forøvrig ikke helt sikker hva som veier mest, og og hva jeg trenger av Brensel til storm kjøkken osv..  Jeg har en del frysetørket mat innkjøpt som jeg kan få sendt underveis/ eller spare til neste års ekspedisjon mot nord. Så jeg kan jo bare forholde meg til lokale matbutikker på veien HVIS  jeg vil å lage gryter med couscos og linser osv ( cold soak tørre linser å ha oppi etc). Kommer nok til å bruke litt Drytechs opplegg noen av ukene uansett :) 

Jeg pleier å ha en boks med tett lokk som jeg bruker som fat og skål.

Oppo denne heller jeg havregrynsblanding, frokostblanding etc, og tilsetter varmt eller kaldt vann alt etter retten som skal lages. Med lokk på kan havregrøten trekke til den blir passe spisekonsistens. Da holder det med en kjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Marius Engelsen said:

Jeg pleier å ha en boks med tett lokk som jeg bruker som fat og skål.

Oppo denne heller jeg havregrynsblanding, frokostblanding etc, og tilsetter varmt eller kaldt vann alt etter retten som skal lages. Med lokk på kan havregrøten trekke til den blir passe spisekonsistens. Da holder det med en kjele.

Hvoran funker det med gryteretter oppi der da f.erks mexikans gryte? Bruker du stormkjøkken eller brennere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hvoran funker det med gryteretter oppi der da f.erks mexikans gryte? Bruker du stormkjøkken eller brennere? 

Det funker skikkelig dårlig ☺️

Det er noen som bruker slike «pot cozy», men hva det fungerer til aner jeg ikke :)

Har selv med en liten kaffekjele og stekepanne, men jeg går jo ikke så langt heller at vekten er like vesentlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse omnifuel greiene da? Tror noen her at det kan passe meg på en sånn langtur? https://www.aliexpress.com/item/Fire-Maple-Engine-Light-Weight-Outdoor-BBQ-Picnic-Camping-Split-Oil-Petrol-Fuel-Stove-with-0/32799024026.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ngNKd4  Fyller man på bensin da eller når du er i byen? Og hvor lenge holder en slik tank.. Ser litt tungt ut men om det sparer penger og stress så kan mann jo vuredere å lære og lese litt mere om det iaff :P 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Marius Engelsen said:

Det funker skikkelig dårlig ☺️

Det er noen som bruker slike «pot cozy», men hva det fungerer til aner jeg ikke :)

Har selv med en liten kaffekjele og stekepanne, men jeg går jo ikke så langt heller at vekten er like vesentlig ;)

ja husker å ha sett noe om pot cozy før å.. Fra youtube.. Hmm ja det er jo noe da.. Kunne ha spart mye vekt ass om mann kjører bare en enkel UL,brenner og gass boks, også satser på å cold soake havregrøten og sånt.. det er jo noe å vurdere om det sparer meg for en kilo liksom :P så kan man luxe på med varm kaffe og varm drytech av og til bare^^ pluss så har vi jo disse hyttene da og butikker.... Hmm hmm hmm!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende jeg bestiller en vid titanium kjele på typ 1.2l, også tar jeg med 2stk UL brennere og gass bokser.. Også den kaffe koppen min da Toaks 550ml.. Da vil vel vekta bli minst mulig? Er jo ikke så dumt eller synes jeg... Håper noen har input.. Skjønner dette kan bli dyrt med gass men jeg har faktisk av erfaring at en sånn gass-boks den holder lenge egentlig. På begge mine lang turer ( 9 og 13 dager) så kom jeg igjen med plenty med gass... Litt usikker på om dette er best med vekt men... så skal det sies at jeg ikke har brukt de så mye til å koke havregrøt før ( kun kokt vann) MEN, med en sånn cozy pot i tillegg så vil jeg jo ha nok futt til å lage meksikansk gryte til og med da den vil hjelpe å holde på varmen.  Eneste problemet som gjenstår da er vel at meksikansk gryte oppi havregrøt-kjelen er fy-fy? Har null erfaring med disse titanium kjelene også, om de kan brukes på DNT hytter, om de enkelt lar seg rengjøre.. osv osv   Altså for å forklare lettere.. En "pot Cozy" Gjør at du kan bruke gass i 6-7minutter i stedet for 20-25 min for å få risen ferdig i en meksikansk gryte frysepose.. Dette gjør at du sparer utrolig mye vekt og gass :) Kan hende vi har en vinner her altså

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du få ting så lett som mulig @Tufsingen så kjøp en 1,4 liter Trangia kaffekjele og bruk den til alt :)
Den kan man lage suppe i, lage potetmos, koke vann/kaffe og koke havregrøt i !
Veier vel drøye 200 gram og fungerer til stort sett alt utenom å steike i.
Og mtp.at du ikke har ført opp fiskeutstyr på lista så trenger du vel strengt talt ikke steikepanne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, tubbs said:

Skal du få ting så lett som mulig @Tufsingen så kjøp en 1,4 liter Trangia kaffekjele og bruk den til alt :)
Den kan man lage suppe i, lage potetmos, koke vann/kaffe og koke havregrøt i !
Veier vel drøye 200 gram og fungerer til stort sett alt utenom å steike i.
Og mtp.at du ikke har ført opp fiskeutstyr på lista så trenger du vel strengt talt ikke steikepanne :)

Ja jeg begynner faktisk å helle litt mot/ oppi den ( bokstavelig talt), Og med en "pot cozy" i tillegg for å spare fuel så er mann jo pina meg solgt ass :) Tar med en titanium 550ml kopp i tillegg som veier lite (80gram) og som kan brukes til kaffe og evn vann kok :) Kjekt med 2 brennere også tror jeg siden begge 2 er fra kina og ultra lett ( rundt 80 gram mener jeg) Er vel greit å ha en i back up..   Synes det høres meget enkelt og greit ut.. Nå er det bare om å gjort og finne den absolutt beste Kjeleløsning/ lettest og enklest å rengjøre så den kan brukes til både havregrøten og meksikanske gryta....  Vil at den skal være hard anodisert eller stål ( hater havregrøt med aluminium smak) Salt;hvitløk osv kan gi alu smak på maten og det ødelegger alt synes jeg.....  Titanium har jeg null erfaring med enda..  Jeg tenker kanskje litt på denne: https://www.aliexpress.com/item/TOAKS-Cookware-Set-Ultralight-Titanium-Pot-Frying-Pan-Outdoor-Camping-Titanium-Bowl-Titanium-Cup-Picnic-1100ml/32921416794.html?spm=2114.search0104.3.32.11ea5baa4cVh0S&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_7_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10307_537_536_10902,searchweb201603_51,ppcSwitch_0&algo_expid=fd7a7fd9-4b08-4f64-b45c-7554be2417f1-3&algo_pvid=fd7a7fd9-4b08-4f64-b45c-7554be2417f1&transAbTest=ae803_4    Veier totalt 185 gram og har jeg flaks så kan kanskje havregrøten oppi stekepannelokket der ( evn fisk) 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tufsingen skrev:

Hva med disse omnifuel greiene da? Tror noen her at det kan passe meg på en sånn langtur? https://www.aliexpress.com/item/Fire-Maple-Engine-Light-Weight-Outdoor-BBQ-Picnic-Camping-Split-Oil-Petrol-Fuel-Stove-with-0/32799024026.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ngNKd4  Fyller man på bensin da eller når du er i byen? Og hvor lenge holder en slik tank.. Ser litt tungt ut men om det sparer penger og stress så kan mann jo vuredere å lære og lese litt mere om det iaff :P 

Skal du bruke slangebrenner på tur, kanskje gå for en som kan bruke renset bensin, parafin, gass og gassboksen opp/ned (etter forvarming!). MSR Whisperlite universal ?

Pålitelig som søren, men det veier mer enn det jeg nevner under.

———————————————————————

Skal du bruke gassbokser, så får du pittesmå ultralette toppmonterte gassbrennere. Biltema selger plastføtter du kan sette på gassboksen for å få den stødigere hvis ønskelig (og en lett gassbrenner selger de også). E-bay/aliexpress selger en BSR gassbrenner som veier svært lite.

Ryktene skal ha det til at en gassboks i soveposen sørger for morgengrøten også i kjølig vær. (Gassbrennere med slange og forvarmingsbøyle for opp/ned bruk, etter forvarming, finnes også).

Ultralett vindskjerm i titan får du billig på e-bay/aliexpress. Jeg liker best tilsvarene vindskjermer i aluminium som du ruller sammen, fordi de er mye stødigere. Men de veier 70 gram i stedet for 17 gram.

Spritbrenner er også ett reelt alternativ som er lett, svært billig, og pålitelig. «Fancy feast» er visstnok blant de aller beste, billigste letteste og enkleste å lage hvis du vil gå for en slik type brenner.

 

————————————————————————

 

Uansett hva du velger, prøv dette ut hjemme først. Både brenner, cozy og maten du skal lage ;) 

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Marius Engelsen said:

Skal du bruke slangebrenner på tur, kanskje gå for en som kan bruke renset bensin, parafin, gass og gassboksen opp/ned (etter forvarming!). MSR Whisperlite universal ?

Pålitelig som søren, men det veier mer enn det jeg nevner under.

———————————————————————

Skal du bruke gassbokser, så får du pittesmå ultralette toppmonterte gassbrennere. Biltema selger plastføtter du kan sette på gassboksen for å få den stødigere hvis ønskelig (og en lett gassbrenner selger de også). E-bay/aliexpress selger en BSR gassbrenner som veier svært lite.

Ryktene skal ha det til at en gassboks i soveposen sørger for morgengrøten også i kjølig vær. (Gassbrennere med slange og forvarmingsbøyle for opp/ned bruk, etter forvarming, finnes også).

Ultralett vindskjerm i titan får du billig på e-bay/aliexpress. Jeg liker best tilsvarene vindskjermer i aluminium som du ruller sammen, fordi de er mye stødigere. Men de veier 70 gram i stedet for 17 gram.

Spritbrenner er også ett reelt alternativ som er lett, svært billig, og pålitelig. «Fancy feast» er visstnok blant de aller beste, billigste letteste og enkleste å lage hvis du vil gå for en slik type brenner.

 

————————————————————————

 

Uansett hva du velger, prøv dette ut hjemme først. Både brenner, cozy og maten du skal lage ;) 

Nå begynner vi å snakke min gate! :) Tusen hjertelig :) Ja har allerede en sånn BSR på vei i posten og vurdere bestille en til..  Hmm Fancy feast.. Hvilken metode hadde du gått for da av de to siste du nevner ( BSR eller fancy feast) Og har du noen erfaring med titanium kjeler på dette BSR greiene eller ville du valgt en annen kjele anodisert/stål på ca 1.3l ish... Toaks potta mi på 550ml titanium den er jo grei da den er bare for vann. Men lure på hvordan titanium klarer seg på havregrøt og gryter.. ( pot coooooozyyyyyyy maaaaaaannnnn ... Den whisperliten så jo helt kone ut å! Kan jo vurdeeres men ikke intill videre tror jeg,.., Vil tenke penger og vekt da heller... Kanskje på neste års ekspedisjon til nordkapp ;) Edit: Fancy feast blir nok litt for enkelt for min del... Er ikek så hendig at jeg vil stole på dette tror jeg.. Da har vi jo igjen BSR da ;) 

Endret av Tufsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig ;)

Jeg har dessverre for lite erfaring med gass og spritbrennere til å anbefale det ene eller andre. Men en BRS er på vei i posten, og en facy feast kan du lage hjemme nesten gratis. Prøv de litt ut, gjerne på dagsturer og på terassen, gjerne sammen med en titanvindskjerm.

 

Sprit ser du hvor mye som er igjen på, gass krever trolig mer erfaring for å anslå hvor mye som er igjen med å riste på boksen. (Tror jeg, har som sagt ikke mye erfaring med gass eller spritbrennere).

Ang. reservebrenner - det hadde jeg ikke giddet på sommeren siden en svikt ikke er kritisk. Jeg kunne laget meg ett nødbål, eller bare spist maten kald og oppbløtt. Men trolig vil brenneren din bare virke fint hele turen, ikke bekymre deg. 

Multifuelbrenner ville jeg dog hatt med ett minimum av reservedeler (enda mer vekt ved å velge den løsningen).

Er det krise, eller du ikke får tak i gass, kan man kjøpe seg en colaboks, litt bomull og en liter rødsprit på en bensinstasjon. Med kniven lager du en «pepsi-can-stove», så klarer du deg egentlig fint med det ;) Men hva enn du gjør: ALDRI ETTERFYLL EN VARM SPRITBRENNER.

Det siste tipset der er en grei «survival skill» å ha med seg når man skal på skikkelig langtur uansett tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kjele:

@Espen Ørud tror jeg har lettvektskjøkken med slik titankopp. Jeg har aldri prøvd selv.

«Darwin on the trail» på youtube bruker også slik. Jeg tipper dette er den letteste og mest universale løsningen man får. Da har du til kaffe, grøt, drikke, nudler, alt i ett. En brettekopp veier 19 gram om du vil ha med en separat kaffekopp i tillegg ;) (Biltema, xxl, g-sport etc. Finnes også i stor variant slil at man kan bruke den som skål om det er ønskelig).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Marius Engelsen said:

Bare hyggelig ;)

Jeg har dessverre for lite erfaring med gass og spritbrennere til å anbefale det ene eller andre. Men en BRS er på vei i posten, og en facy feast kan du lage hjemme nesten gratis. Prøv de litt ut, gjerne på dagsturer og på terassen, gjerne sammen med en titanvindskjerm.

 

Sprit ser du hvor mye som er igjen på, gass krever trolig mer erfaring for å anslå hvor mye som er igjen med å riste på boksen. (Tror jeg, har som sagt ikke mye erfaring med gass eller spritbrennere).

Ang. reservebrenner - det hadde jeg ikke giddet på sommeren siden en svikt ikke er kritisk. Jeg kunne laget meg ett nødbål, eller bare spist maten kald og oppbløtt. Men trolig vil brenneren din bare virke fint hele turen, ikke bekymre deg. 

Multifuelbrenner ville jeg dog hatt med ett minimum av reservedeler (enda mer vekt ved å velge den løsningen).

Er det krise, eller du ikke får tak i gass, kan man kjøpe seg en colaboks, litt bomull og en liter rødsprit på en bensinstasjon. Med kniven lager du en «pepsi-can-stove», så klarer du deg egentlig fint med det ;) Men hva enn du gjør: ALDRI ETTERFYLL EN VARM SPRITBRENNER.

Det siste tipset der er en grei «survival skill» å ha med seg når man skal på skikkelig langtur uansett tenker jeg.

Hehe ja det er jo litt sånn med alt ann mann tenker at mann burde ta med 3 sokke par og ikke 2.. det har jeg lært å legge igjen da, men gassbrenner har jeg liksom ikke turt å legge i vei med uten :) men ja de har alltid holdt mål.. er noenlunde erfaren gassbrenner faktisk og har aldri gått tom for gass. har typ 5 halvfulle bokser liggende hjemme nå, 2 tunge brennere og 2 lette brennere på vei i posten sighhhh,,, men ja kanskje en gass boks ( 1.5) og en brenner er no.. sparer jo meg for par hundre gram da så :) 

 Vel jeg tror jeg er i mål da.. Eneste jeg mangler svar på da ang kjøkken er om kjelen min som burde funke til både gryterett og havregrøt.. Må da finnes noe super shit som er enkelt å rengjøre og som bare fikser jobben. jeg er nok villig å punge ut opp mot en tusenlapp her for å bli fornøyd :) Vet bare ikke om jeg skal gå for Titanium eller ikke ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ang. kjele:

@Espen Ørud tror jeg har lettvektskjøkken med slik titankopp. Jeg har aldri prøvd selv.

«Darwin on the trail» på youtube bruker også slik. Jeg tipper dette er den letteste og mest universale løsningen man får. Da har du til kaffe, grøt, drikke, nudler, alt i ett. En brettekopp veier 19 gram om du vil ha med en separat kaffekopp i tillegg ;) (Biltema, xxl, g-sport etc. Finnes også i stor variant slil at man kan bruke den som skål om det er ønskelig).

 

Ja har sett på videoer fra han.. Støtter ikke heeeeelt såååå UL da.. Jeg vil nok unne mat litt luksus og varme.. Klart her i norge har vi jo hytter da, aldri vært inne i en før men det kan jo hende det står gryter der også så jeg heller kan satse på den meksikanske gryta der ^^  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test hjemme hvor stor kjele/kopp/gryte du trenger for å lage meksikansk gryte. Du spiser kanskje en halv pose? Da vet du hvor stor kopp du trenger, kanskje det er nok med 550ml, eller 750ml?

Det finner du sikkert ut av med litt prøving på kjøkkenbenken med utstyret du har kjøpt ;)

Men for all del, ingenting i veien for å ta med en stekepanne for å lage mer mat. Du skal tross alt få i deg mat, ikke bare nudler. Det er din tur, du bestemmer, og det er ikke alle sitt mål å bare reise med aller lettest mulig sekk (meg selv inkludert) 😊 (Men jeg har dessverre aldri hatt anledning til å ta en langtur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Test hjemme hvor stor kjele/kopp/gryte du trenger for å lage meksikansk gryte. Du spiser kanskje en halv pose? Da vet du hvor stor kopp du trenger, kanskje det er nok med 550ml, eller 750ml?

Det finner du sikkert ut av med litt prøving på kjøkkenbenken med utstyret du har kjøpt ;)

Men for all del, ingenting i veien for å ta med en stekepanne for å lage mer mat. Du skal tross alt få i deg mat, ikke bare nudler. Det er din tur, du bestemmer, og det er ikke alle sitt mål å bare reise med aller lettest mulig sekk (meg selv inkludert) 😊 (Men jeg har dessverre aldri hatt anledning til å ta en langtur).

aller lettest sekk er det jo ikke jeg har prøvd på det. vil jo gå rundt med 15-18 kg sekk som folk flest :P Vil jo bruke lang tid på turen og er jo mulighetr for å slenge oppi en lett fiske stang eller ei stekepanne. Er jo også ute etter å lære om/ se geologi og se fjell osv. en lett sekk vil gjøre det enklere å f.eks gå på ett par fjell topper osv... vil jo ta det med ro..  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tufsingen skrev:

aller lettest sekk er det jo ikke jeg har prøvd på det. vil jo gå rundt med 15-18 kg sekk som folk flest :P Vil jo bruke lang tid på turen og er jo mulighetr for å slenge oppi en lett fiske stang eller ei stekepanne. Er jo også ute etter å lære om/ se geologi og se fjell osv. en lett sekk vil gjøre det enklere å f.eks gå på ett par fjell topper osv... vil jo ta det med ro..  :) 

Kansje litt lurt å ikke havne på lettvektskjøret (for det er vel egentlig for godt erfarne friluftsmennesker) og heller pakke så lett man
kan innen fornuftens grenser ? :)
Lettvektsfriluftsliv koster mye penger og setter jo endel sperrer mtp komfort også.
Norge på langs er jo ingen lek så kansje lurt å ha det best mulig på turen selv om den deles opp

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, tubbs said:

Kansje litt lurt å ikke havne på lettvektskjøret (for det er vel egentlig for godt erfarne friluftsmennesker) og heller pakke så lett man
kan innen fornuftens grenser ? :)
Lettvektsfriluftsliv koster mye penger og setter jo endel sperrer mtp komfort også.
Norge på langs er jo ingen lek så kansje lurt å ha det best mulig på turen selv om den deles opp

 

Ja det fort gjort å rote seg fast. Men synes det er mulig å finne en god mellomvei ved å kjøpe brukt på finn og gjøre godt med  research. Jeg synes ikke min sekk er helt nedpå der i vekt... Jeg kunne ha virkelig gått for ultralett ved å bytte ut sekk, telt, sovepose og liggeunderlag.. Det er da det blir for nerdete og dyrt synes jeg, og ja, kanskje urealistisk for NPL.. Men jeg er bestilt ferdig nå. Alt er i boks og det har kun kostet meg 11.000 kr for alt.. GPS, Telt, Sovepose, sekk og liggeunderlag, sko. Er nok under halv pris fra nypris.. 

 Kompromiss jeg evn vil inngå nå er ved å bytte ut gammelt tøy/regn jeg har, med mere kompresjons/lettvekt..Dette ser jeg vil koste ca 3000 nytt for 2stk jakker og en bukse.. Telt , sovepose og liggeunderlag hadde jeg ikke fra før av da jeg satset pengene mine på hengekøye set-up for 6-7 år siden i stedet ( god erfaring i hengekøye) sikkert over 50 netter i den i all mulig vær).  Skoa mine og sekken min den kan jeg faktisk bytte ut før neste års ekspedisjon til Nordkapp HVIS  jeg skulle trenge 10l ekstra der ELLER MERE STØTTE.. Hadde jeg hatt "mindsett" om å gå hele strekka i en jafs ( som jeg for såvidt synes det STÅR mye mere respekt ut av) Så hadde jeg nok måtte ha tenkt meg om ja :)       

UANSETT, det kan jo hende dette kan være inspirasjon for andre mennesker.  jegSynes dette er billig, og lett og det gjør hele turen/drømmen mye enklere å gjennomføre synes jeg :) Vi får bare se om Exos sekken holder mål... hehe 

Endret av Tufsingen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.