Gå til innhold
  • Bli medlem

Reinskinn størrelse til vintertur?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe en reinsdyrskinn for å bruke under thermarest når på telt i vinter. Men er jeg lit usikkert om hvor lang bør det var. Er det nok å var "halv kropen" lang, fra hodet til rumpa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil heller kjøpt bamse underlag, event alt annet enn reinskinn til slikt bruk 😂 lukter høgg, og 2 år etter sist tur jeg hadde med reinskinn i lavvoen, enda plukker jeg hår ut av turutstyr.... Forferdelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViktorS skrev:

Vil heller kjøpt bamse underlag, event alt annet enn reinskinn til slikt bruk 😂 lukter høgg, og 2 år etter sist tur jeg hadde med reinskinn i lavvoen, enda plukker jeg hår ut av turutstyr.... Forferdelige greier...

Da har du vært uheldig. Skikkelige preparerte skinn til turbruk røyter ikke slik at det er noe problem. 

Til TS: kjøp så stort du syntes er greit å bære på. Veldig deilig med litt god størrelse. Perfekt å bruke som underlag i pauser og ved bålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinnet jeg hadde gikk rett i søpla, makan til røyting har jeg aldri vært borti. Fylte to støvsugerposer uten at det så ut til å bli bedre. Nå bruker jeg heller thermarest zlite som gir like mye isolasjon til en mye lavere vekt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anders_G said:

Reinskinnet jeg hadde gikk rett i søpla, makan til røyting har jeg aldri vært borti. Fylte to støvsugerposer uten at det så ut til å bli bedre. Nå bruker jeg heller thermarest zlite som gir like mye isolasjon til en mye lavere vekt. 

Det er tydeligvis stor forskjell på skinnkvaliteten. Mine reinskinn røyter svært lite. Noen hår på teltbunnen etter ei overnatting er det så klart, men langt i fra plagsomt. Og heller ingen lukt. Da snakker jeg om tørkede skinn, jeg har aldri brukt garvede og impregnerte skinn på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte reinskinn på XXL og det har ikke røytet de to årene jeg har hatt det, ei heller luktet. Det er behandlet på undersiden med noe platliknende greier, så det trekker heller ikke vann, men er glatt på snø... Det er med på hver eneste telttur her for trivselens skyld og at det gjør seg i forteltet på bilder - hvis jeg kun hadde tenkt praktisk hadde jeg hatt med celleplast i stedet pga vekt og volum. Sove gjør jeg uansett på Exped Synmat, ikke på reinskinnet. 

Under liggeunderlaget ville jeg definitivt valgt Bamseunderlag eller annet i celleplast. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, SnorreL said:

Kjøpte reinskinn på XXL og det har ikke røytet de to årene jeg har hatt det, ei heller luktet. Det er behandlet på undersiden med noe platliknende greier, så det trekker heller ikke vann, men er glatt på snø...

Jeg har også et slikt XXL-skinn, men har ikke brukt det ute på tur ennå. Godt å høre at det tydeligvis fungerer fint, og hverken røyter eller lukter. Tørkede skinn er ikke så glatte på snø, men du kan jo bruke ditt som et varmt og godt akebrett :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 3 skinn på xxl. To har oppført seg fint men ene røyter noe helt vanvittig og ligger nå permanent ute til glede for kattene. Ingen har imidlertid blitt med på tur de siste gangene pga vekt og jeg finfint greier meg uten. Downmat og bamse holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Elisabethsk said:

Jeg kjøpte 3 skinn på xxl. To har oppført seg fint men ene røyter noe helt vanvittig og ligger nå permanent ute til glede for kattene.

Interessant. Kjøpte du alle skinnene samtidig? Var det samme produsent (Nordic Reindeer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Bjørn J skrev:

Interessant. Kjøpte du alle skinnene samtidig? Var det samme produsent (Nordic Reindeer)?

Helt samtidig ja, var et tilbud de hadde så jeg kjøpte et til oss hver. Vet ikke hvorfor det ene oppførte seg så ulikt de andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt så stort du gidder å bære. Veldig deilig med litt størrelse. Men jeg har også to små plater som jeg ofte tar med hvis jeg ikke gidder å bære på et stort. 

Mine to skinn er kjøpt på G sport og røyter nesten ikke. Impregnerte for turbruk. Har hatt andre før som har røyta bare du så på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.