Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge På Langs.


7milskoa

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger Norge På Langs til fots med hund sommeren 2020 med 4-5 måneders disposisjon.

Jeg har kommet langt i planleggingen, men mye står igjen. tips og triks på ruter, distanser, forskjellige tider, anbefalte steder man burde gå innom osv.

Vis det er noen her som har gått eller skal gå NPL og har skrevet noe om det i form av blogg eller lignende legg gjerne ved en link i kommentarfeltet  :) 

Erfaring er gull så blir det mindre tull :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, 7milskoa skrev:

gjerne ved en link i kommentarfeltet  :) 

Hei, og velkommen til Forumet.

Har du vært gjennom dette Søket her «Norge på langs»

Det kommer opp mange blogger etc. 

Det hadde vært fint med en egen kategori for NPL, men det er ikke ønsket. Så søkefunksjonen er din venn. 

Er flere her inne som har gått npl siste var vel @Anders_G

Har du noen blogg IG face selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anders_G skrev:

Skrev en blog underveis som du kan finne her http://utentur.com dersom det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre her, eller så finner du kontaktskjema på bloggen. 

Det er bare å begynne å glede seg, det er en kjempe fin tur 🇧🇻

Takk for tips, ser ut ved første øyekast som om du har en detaljert blogg også. spennende.

Det er helt sikkert mer spesifikke spørsmål, men så lang er det mange ideer og slik som må sorteres.

Gleder meg veldig, har tenkt på dette i en lang stund. Nå er tidspunktet satt, så da gjenstår resten av planleggingen :D 

23 minutter siden, rayun skrev:

Du har kanskje også sett her

Det har jeg gjort og funnet mye der.

26 minutter siden, Memento mori skrev:

Hei, og velkommen til Forumet.

Har du vært gjennom dette Søket her «Norge på langs»

Det kommer opp mange blogger etc. 

Det hadde vært fint med en egen kategori for NPL, men det er ikke ønsket. Så søkefunksjonen er din venn. 

Er flere her inne som har gått npl siste var vel @Anders_G

Har du noen blogg IG face selv?

Jeg har søkt mye i lang tid, derfor tenkte jeg at jeg setter ut en tråd hvor jeg kanskje kan få link rett inn på bra sider. Selve søkefunksjonen her hadde jeg ikke sett enda, takk for tipset der. 

For meg er det dårlig med blogg og face. Men Instagram har jeg   7milskoa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg blir ikke å ha anledning til å sette av tid til å ta hele Norge på langs i en "smell". Men jobber med å ta det i bulker. I Nordland er jeg relativt godt kjent, og blir å lage GPS spor der jeg finner de beste traseene. Nå vet jeg at jeg sprer en ildfakkel. Men mange melder Norge på langs, men går Kungsleden fra Sorjus. Jeg tror etappene Sulis, Siso, Rago og Hellemobotn er noen av de tøffeste, mens fra Tysfjord mot Narvik er rimelig utfordrende med tanke på etterforsyning om man ikke får noen til å komme opp i Nordalen i Skjomen. Men ta gjerne kontakt, jeg deles mer en gjerne det jeg har informasjon om. Og kan melde at Østsiden av Blåmannsisen ikke var noe sjakktrekk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, zyrpe skrev:

Men mange melder Norge på langs

Det er ikke noen offisielt startpunkt og stoppunkt etter det jeg vet. I syd har det vel blitt startet på Lindesnes, syklet til Ljosland og Svinesund er vel også brukt. I Nord er vel både Nordkapp, Slettnes fyr og Grense Jakobselv brukt. Det er vel de færreste som faktisk har bare gått hele turen i Norge. Noen år er det etter det jeg har skjønt ei heller fysisk mulig. 

Mange deler det også opp, og går ikke alt i en og samme kontinuerlige tur. Blir litt som å gå femmila på ski over flere dager, blir ikke det samme i mitt hode. Men for all del, det er en flott tur, og hver enkelt må lage sin tur, på sine premisser. Ser ut som det er flere og flere som prøver, noen gir seg alt etter et par dager. Så grunnlaget er nok forskjellig. Så en nå som lurte på om det gikk å gå NPL på joggesko.

Håper noen lager en dag for dag tråd med hele NPL inkl litt planlegging, og hvordan hverdagen faktisk var etterpå. Etter så mange dager på tur, skjer det gjerne noe i hode. Mulig @Anders_G kan si litt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi hadde noen innom oss når jeg var nestkommanderende på Grense Jakobselv. Skal innrømme vi var skeptisk til noen ekspedisjoner, og Grenevakta har hjulpet og huset noen ekspedisjoner. Men dette er IKKE noe som noen skal belage seg på. Bla måtte Stasjonssjefen  på Korpfjell stramme opp noen som fikk husrom, men falt helt i staver. 

Er absolutt enig at alle må lage sin egen tur. Så jeg anklager ingen for å jukse. Selv måtte jeg amputere turen min i sommer hvor jeg hadde håpet å tilbakelegge 500 km, men det oppstod så mange problemer at jeg ikke ville strekke grensene. Men tror det er en kjensgjerning at man må bygge rutine før man legger ut på langturen. 

Men kan det være en ide å samarbeide om at prosjekt i Google Earth. Det gjør det enkelt å dele spor. Legge inn veipunkter og POI, og dele bilder som er goetagget?

Kart er jo også svindyrt, så sånt er jo kjekt å dele på. Så lenge jeg ikke bruker dem selv, låner jeg gjerne ut mine kart. Har fra Storforshei og helt til bognes tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, zyrpe skrev:

Hei jeg blir ikke å ha anledning til å sette av tid til å ta hele Norge på langs i en "smell". Men jobber med å ta det i bulker. I Nordland er jeg relativt godt kjent, og blir å lage GPS spor der jeg finner de beste traseene. Nå vet jeg at jeg sprer en ildfakkel. Men mange melder Norge på langs, men går Kungsleden fra Sorjus. Jeg tror etappene Sulis, Siso, Rago og Hellemobotn er noen av de tøffeste, mens fra Tysfjord mot Narvik er rimelig utfordrende med tanke på etterforsyning om man ikke får noen til å komme opp i Nordalen i Skjomen. Men ta gjerne kontakt, jeg deles mer en gjerne det jeg har informasjon om. Og kan melde at Østsiden av Blåmannsisen ikke var noe sjakktrekk :)

Definisjonen på Norge på langs er individuelt pr person etter min mening. uansett om man tar det i `bulker` eller i et strekk. Lindesnes-Nordkapp eller langs grensa. Turen for sin egen del er vel det som teller. For min del er det Lindesnes - Nordkapp som gjelder, forhåpentligvis i et strekk.

Jeg takker så mye for tips på ruten, det kan forekomme at jeg tar kontakt mer ettervært :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎03‎.‎2019 den 21.36, Memento mori skrev:

NPL burde vært start på Svinesund, så nedom Lindesnes, opp til Nordkapp og bortom Sletnes fyr før det hele avsluttes i Gense Jacobs elv. Da går den nesten et år på turen tipper jeg. 7031BFDF-D6B9-4127-8187-336E77EE0ABC.thumb.jpeg.d1d46520e1207a16ebbf4e80e0aa52ce.jpeg

Hvor man starte og avslutte er vel opp til hver enkelt i mine øyne. 

Uansett så er tanken på tips og triks mer ment til denne tråden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 21.35, 7milskoa skrev:

anbefalte steder man burde gå innom osv.

På Lindesnes står det to skilt, Nordkapp og Slettnes. Så det var tanken min. Beklager visst jeg var utenfor tråden.

Slettnes er også spesielt, siden det metrologiske sett ikke er sommer der! 

Endret av Memento mori
La inn link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, 7milskoa said:

Her stemmer det vel også at slettnes fyr egentlig er det nordligste punktet?! 

Slettnes fyr er verdens nordligste fyr på fastland.
Hva som er Norges nordligste punkt avhenger av hvem du spør og hvordan du tolker "Norges nordligste".
Det som er sikkert er at det i hvert fall ikke er Nordkapp. Men siden det er så lett tilgjengelig, og voldsomt dramatisk med den bratte klippen rett i havet, er det lett å svelge noen kameler og late som det er Europas nordligste punkt. Knivskjelodden er jo så kjedelig, med et svaberg som skrår slakt ned i havet. Ingenting spesielt, og vanskelig å markedsføre. Det ironiske er at når man står på Nordkapp og tror man er så langt nord man kommer i Europa, ser man Knivskjelodden ikke langt unna. Men det står ikke noe skilt om at det utstikkende neset der borte er enda litt lengre nord...

Nordkapp_1307_2114.jpg

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartverket har som regel grei oversikt. Denne siden kan fortelle deg hvor landets ytterpunkter er, både på øy og fastlandet. Morsomt at Lindesnes på en måte også er en øy, ettersom det er gravd en kunstig kanal i Sprangereid. Viktig å ha tunga rett i munnen her altså.

Men kort oppsummert.

Ettersom Sprangereidkanalen er kunstig er Lindesnes fortsatt å regne som Norges sørligste punkt på fastlandet. Tar man med naturlige øyer ligger det sørligste punktet på et skjær ved navnet Pysen, ca 3 mil øst for Lindesnes, ca 1 mil sørøst for Mandal.

Norges nordligste punkt på fastlandet er Kinnarodden. Inkludert øy er det Knivskjelodden vest for Nordkapp.

Angående rutevalg: det har aldri eksistert noen offisiell rute. Takk og pris for det! Et grelt eksempel på hva som kan skje er turistforeningens definisjon av "Norge på tvers" som nå på folkemunne takket være foreningens markedsføring er en fem- til syv-dagers tur fra Sylene til Trondheimsfjorden. Det er hverken korteste eller lengste sted tvers over Norge. Det er bare beleilig kort og tilfeldigvis turistforeningshytter med passe mellomrom langs ruten. At det ikke er noen offisiell rute på langs gjør at hver enkelt kan finne sin vei. Jo mer "sikker" en rute blir, jo mer vil folk bli kritisert hvis de måtte finne på å gå en annen vei. 

Likevel. Jeg har nevnt det her inne før, belgieren Willem Vandoorne la ut kartspor for en rute han valgte i 2012. Han gikk mye i Sverige i nord, men gjennom Sør-Norge er det tidvis detaljert beskrivelse. På en mulig trase.

Jeg lever i drømmen om å gå selv en gang. Kanskje det blir etapper, kanskje hele i ett. Men her i huset må ungene ha flyttet ut av redet før det kan bli en realitet. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2019 den 9.05, ost skrev:

Angående rutevalg: det har aldri eksistert noen offisiell rute. Takk og pris for det! Et grelt eksempel på hva som kan skje er turistforeningens definisjon av "Norge på tvers" som nå på folkemunne takket være foreningens markedsføring er en fem- til syv-dagers tur fra Sylene til Trondheimsfjorden. Det er hverken korteste eller lengste sted tvers over Norge. Det er bare beleilig kort og tilfeldigvis turistforeningshytter med passe mellomrom langs ruten. At det ikke er noen offisiell rute på langs gjør at hver enkelt kan finne sin vei. Jo mer "sikker" en rute blir, jo mer vil folk bli kritisert hvis de måtte finne på å gå en annen vei. 

Enig! 👍 

Så lenge man går fra det punkt A man velger, til det punkt B man velger, så har ikke rutevalget noen som helst betydning mener jeg. Er punkt A langt sør i Norge, og punkt B langt Nord i Norge, er det fullstendig godkjent Norge på langs i mine øyne, selv om det tar ett helt liv å gjennomføre alle etappene.

Man er jo selvfølgelig ærlig om hvor man startet, hvor man gikk osv. Alt er «Norge på langs», men ikke alt er «norge på langs på 9 måneder».

Tenk å gjøre en slik bragd, og så skal noen kommentarer fra internett/solsiale medier gjøre at du ikke lengre synes turen din var like bra - pga. rutevalg, startpunkt, tid eller antall etapper. Er det virkelig der vi er kommet? I så fall er det bare trist. La folk glede seg over det de får til og la folk få skryte litt av seg selv og føle seg bra.

Er det mest «respekt» at en mannlig enslig milliardærarving, som aldri har trengt å jobbe, går hele Norge på langs i ett strekk langs den «perfekte» ruten?  Eller er det mest «respekt» at en familiefar som måtte vente til han var 55 år pga. familieforpliktelser. Han må jobbe og deler derfor etappen opp i 4 år, han velger den letteste veien å gå og går i årstiden med finest vær.

I mine øyne har begge gått Norge på langs, noe 99,9% av nordmenn aldri kommer til å gjøre.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2019 at 9:39 PM, Bjørn J said:

Slettnes fyr er verdens nordligste fyr på fastland.
Hva som er Norges nordligste punkt avhenger av hvem du spør og hvordan du tolker "Norges nordligste".
Det som er sikkert er at det i hvert fall ikke er Nordkapp. Men siden det er så lett tilgjengelig, og voldsomt dramatisk med den bratte klippen rett i havet, er det lett å svelge noen kameler og late som det er Europas nordligste punkt. Knivskjelodden er jo så kjedelig, med et svaberg som skrår slakt ned i havet. Ingenting spesielt, og vanskelig å markedsføre. Det ironiske er at når man står på Nordkapp og tror man er så langt nord man kommer i Europa, ser man Knivskjelodden ikke langt unna. Men det står ikke noe skilt om at det utstikkende neset der borte er enda litt lengre nord...

Nordkapp_1307_2114.jpg

Det som e dramatisk på Knivskjellodden er at skjellan e som kniva.......

P7030091.JPG

P7030089.JPG

  • Liker 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.