Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bra innlegg, takk takk. Er selv en ivrig bruker av spritbrennere. Trangia sin og andre som Evernew sin i titan (titan mindre god om vinteren).  Montert i Trangia kjøkkenet eller i en Skjult lenke - logg inn for å se den.  Trives med de langsomme opplevelsene, særlig når jeg våkner i teltet om morgenen og bare vil nyte livet, utsikten, været og de naturlige lydene rundt meg. Da fyres det i spritbrenneren ... og livet er bare godt. :)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, klatreminus skrev:

Men etter å ha prøvd å steke pølser til ungene på et trangia stormkjøkken med rødsprit ga jeg opp. Det ble jo aldri ferdig. Min konklusjon var at avstand fra brenner til stekepanne (som stod på toppen over vindskjermen) ble for lang og det ble nesten ikke lunk i panna. Jeg kjøpte en gassbrenner til stormkjøkkenet og har aldri sett meg tilbake. Mulig det bare er jeg som har gjort noe galt da kanskje, eller dårlig kvalitet på rødspriten ?

Kvaliteten på rødspriten var det neppe, om du da ikke hadde blandet det (kraftig) ut med vann for å unngå soting(?) Tipper det var en smule trekk, litt bris, nok til at varmen fra flammene som skal slikke undersiden av stekpenna forsvant i brisen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra "Hva har du kjøpt nå"?

På 14.3.2019 den 17.18, Bendikb skrev:

Fikk ny alkoholovn i posten i dag, en del lettere en den gamle og genialt stativ. Skal teste den opp i mot den gamle
Skjult lenke - logg inn for å se den:)IMG_20190314_162219.thumb.jpg.69f3aad537a924b93a925f5584cb2ede.jpg

Den der spritbrenneren i titanium fra Tomshoo, skiller seg fra den dyrerer fra Evernew ved at det ikke har innebygget vek (som både Evernew og Trangia brennerene har). Fravær av vek gjør at opptenningen går litt tregere, tar mer tid før den "blomstrer" og den  forbrenner litt mindre effektivt. Jeg fortrekker Evernew sin i den varme årstiden. Titanium leder ikke varme særlig godt, krever mer forvarming i forhold til Trangia sin i messing for eksempel, som derfor fungerer bedre om vinteren.  Har to slike fra Evernew. Da har jeg mulighet for ta med begge (de veier jo "ingenting" - 86g stk) for "raskt bytte" om jeg skal lage mat som krever mer enn en fylling. .  (Men nr 2 ble egentlig kjøpt inn som en reserve som har fast plass i bilen om jeg vil koke litt kaffevann og jeg tar meg tid å la gassprimusen kvile. Som på en fin sommerdag og/eller når støyfri kaffekoking ellers er å fortrekke. :-)  )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Bendikb skrev:

Hadde hvert morsomt å testa evernew opp i mot denne[...]PSX_20190319_223523.thumb.jpg.df950f6f6445d6029e5363f4bf27797d.jpgPSX_20190319_223420.thumb.jpg.a1dac12b5657ea78fcc170051bb4d3e2.jpg

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
11 timer siden, GJM skrev:

Messing spritbrændere med variabel effekt på 47 og 74 gram ☺️

47g: Skjult lenke - logg inn for å se den

74g: Skjult lenke - logg inn for å se den

Fine de der! Ikke blant de kjappeste (tid til koking), se for eks:  Skjult lenke - logg inn for å se den ,men sjarmerende saker for oss som liker "shiny objects" og som kan koke kaffe uten å måtte se på klokka hele tiden! :)

Ser ut til at Brasslite modellene har noe  felles med denne hva gjelder simmer ring montert som en "bevegelig skjørte-kant" hvor man kan stenge/åpne for trekk:  Skjult lenke - logg inn for å se den

Det finnes veldig mange ulike modeller der ute, ferdig lagde for salg - og mange DIY design man kan prøve å lage selv.  Har selv forsøkt meg på å lage av typen Fancee  Feast, men tålmodigheten strakk ikke til når utfallet ikke ble perfekt.  Har ellers prøvd flere modeller laget av andre, men Evernew sin brenner er den jeg ender opp med når vekten teller og det er mildt ute. Ellers går det i gode gamle Trangia brenneren - som alltid virker og som jo passer perfekt i Trangia kjøkkenet.

For de som vil lage sin egen spritbrenner og trenger inspirasjon på ulike design, titt på denne kanalen "Skjult lenke - logg inn for å se den"

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, Blaser skrev:

For de som har titan brenneren med 2 "brennhoder" kan man også sette kjelen rett på.  
Det som vises på bilde med vindkjerm, kork underlag brenner og toaks kjele på 7,5 dl veier 190 gram.

20190323_231941.jpg

20190323_231905.jpg

Og dette har du testa ved å...? Tipper at du bare sjekket at brenneren ikke døde ut nå du satt gryta rett på.  For du mister verdifull effekt på den måten!  Testet på kjøkkenbenken selv nå, to Evernew brennere i titan, like mye rødsprit i begge, to like 1L MSR gryter i titan, like mye kaldt vann i begge (fylte to like engangs beger av plast). På den ene brenneren satte jeg et "kryss-stand", som gir ca 2cm avstand mellom toppen av brenneren og bunn av gryta, den andre brenneren uten noe  - gryta rett på som du anbefaler her.. Fyrte opp brennerne og ventet til det kom blå flamme ut av alle dysene på begge før jeg satte grytene over.  Stoppeklokka startet jeg når jeg fikk full fosskoking i den ene av de. Gjett hvilken det var? Jo  det var den med kryss-stand. Den andre klarte aldri å nå opp til temperaturen for fosskoking, effekten ble for dårlig. 7 minutter og 54 sekunder etter at den først fosskokte stoppet jeg derfor klokka.  Greit at vi som bruker spritbrennere har godt tid...men det får nå vær grenser ;-)

En slik kryss-stand får man på ebay til ca 20 kroner om man nøyes med rustfritt stå l (ca 33g)..

Vil man ha Evernew sin i titanium (ca 16g) koster det en 100 lapp mer eller så:

(for de som syns selv 20 kroner blir for dyrt; gå i boden og finn 3 spiker av passe lengde som settes opp i brenneren slik at de "lener" utover og slik lager en stand for gryta.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Blaser skrev:

jepp. testet i går kveld under vindkastene og 2  grader.  fikk oppkok ja, men tok tid.

Uansett titan blir ikke det samme som alu. og messing 

Så du testet ikke to alternativer opp mot hverandre, med og uten kjelestøtte. og du informerte ikke om effekten dette vil ha på koketid, eller om  man i det hele tatt kan forvente å oppnå koking.  Forskjellen mellom titan, aluminium og messing kan jeg ikke ser har noen relevans her så lenge man tester likt mot likt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bendikb skrev:

Ved å ikke bruke kryss stativet så får man en simre funksjon. Veldig hendig til å lage mat f, eks :)

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, som det heter i ordtaket.  Joda, en ikke intendert effekt av den foreslåtte bruken. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

For å stikke fingeren i jorda litt. Jeg syns selv det er gøy å teste ulike brennere og kombinasjoner, men egentlig, så lenge forskjellene i tid til koking mellom ulike spritbrennere/kombinasjoner bare varierer  med et par tre minutter, så er det egentlig ikke av særlig praktisk betydning syns jeg. Ser jo ikke på klokka og måler tid til oppkok når jeg er ute. Jeg mener, har du med deg spritbrenner på tur - så forventer du ikke at det skal gå veldig raskt.  "5cl rødsprit koker opp 1 liter vann på 10-15 min", står det i bruksanvisningen til Trangia sin spritbrenner. Det syns jeg er ren rimelig forventing å ha i bakhodet - uansett hvilken spritbrenner du har. Så blir man heller positivt overrasket om det begynner å boble/steke litt før, om man i det hele tatt legger merke til tiden når man er opptatt med å nyte utsikten og livet. :)

Endret av zimwalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, esstrom skrev:

Kan se ut som Tomshoo har gjort endringer på brenneren. Lyste inn i den for å se og det ser ut som de har lagt inn en veke av noe slag i den. 

20190405_200435.jpg

Ser slik ut ja på bildet ditt. Har en som jeg kjøpte for et par år siden, og i den ser jeg definitivt ikke noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.4.2019 den 17.30, esstrom skrev:

Men så er det artig å se hvor effektiv de forskjellige spritbrennerne er og hvilke oppsett som er mest effektivt og så videre.  Som Ole Brumm sier "ja takk, begge deler" :)

Joda, er med på den! Selv om det ikke er dumt å "stikke fingeren i jorda" og "dra ned forventningene" av og til, er det jo gøy med litt prøving og utforsking også da. Det får være min unnskyldning for å  ha lagt inn en  bestilling på denne nå: Skjult lenke - logg inn for å se den  Kom over en video om denne, eller skal vi si "dette",  som fanget interessen:  Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.