Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor er??


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvorfor er avføringen til bla Elg, rådyr og sau trill runde kuler eller avlange? Noen som kan svare på dette?

Tanken begynnte på puben etter en helg på skauen, vi lurer fælt på dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 8 år senere...

Er det kommet noen nye forskningsresultat på dette området de siste årene.

Det forskes jo på alt nå for tiden.

Min hypotese er som følgende:

Magesekken slipper porsjonsvis ut små mengder i tarmsystemet.

Tarmen elter og knar disse porsjonene og trekker ut vann som dyrene ellers ikke ville fått i seg, feks om vinteren-

Mot enden blir disse porsjonene eltet mer og mer runde, som bollebaking, før de samler seg tørre og fine mot lukkemuskelen-

Slippes ut ved oppnådd trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det dukker opp de rareste tanker på tur. for 2 dager siden var jeg på overnattingstur, og ved bålet fikk jeg plutselig tanker i hodet om hvordan vi mennesker hadde utført toalettbesøket hvis knærne våre hadde leddutslaget motsatt vei....

De dyra har jo ikke tid til å stå å trøkke ut en kjempe diger kabel, det kan jo lure rovdyr rett rundt stubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dyra har jo ikke tid til å stå å trøkke ut en kjempe diger kabel, det kan jo lure rovdyr rett rundt stubben!

Så du mener at det er evolusjonen, og ikke kostholdet ?

Dyr som bruker lang tid til toalettbesøk blir oftere spist og rekker ikke formere seg ?

Min dritt blir ofte hard hvis jeg spiser blåbær, og bløt når jeg spiser pizza, uten at jeg kan bevise at dette utelukkende skyldes kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp. Evolusjon. Det er rett og slett mer "praktisk". Legg merke til at de kan gå og drite=Oppmerksomhet. Ta du å spis 500gr blåbær, så merker du fort at du må stå/sitte stille for å drite. Så spiser du 3 dager gammel pizza fra kjøleskapet, da kan du løpe OG drite samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.