Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turlogg Søndagstur på Høgjæren


REJOHN

Anbefalte innlegg


Fortsatt spor av vinter i høyden.

P2240655.JPG
Det var tåke utenfor stuevinduet på søndagsmorgenen. Noe vi egentlig ikke er vandt med på flate Jæren. Der blåser det som oftest, vind og tåke henger ikke helt sammen.

Yr og Storm var heller ikke enige om hvordan været ville utvikle seg utover dagen. Storm Meldte sol og flotte forhold. Yr varslet tåke, med noen små solgløtt. Det er muligens rettferdig at både Yr og Storm fikk rett halve dagen. Yr på morgenen og Storm ut over ettermiddagen.
P2240657.JPG
Dagseddelen var klar. Bestyrerinnen ville også denne søndagen på tur. Det eneste hun ikke helt hadde fått klarlagt var hvor turen skulle gå. For egen del, med en litt lang tur på lørdagen, så mente jeg at bakfoten ville være tjent med en kort tur. Langs stranden en eller annen plass, kom ikke på tale. Der har vi gått litt for mange ganger.

Det ble snakk om en tur på høgjæren. Det var helt tilbake i november sist jeg hadde en tur i det området. Den vanligste turen var fra Tovdal til Steinkjerringå via Holmavatn og retur. En tur på over 15 kilometer og som normalt tok over tre timer.
P2240663.JPG
I disse trange tider, er jeg fornøyd med en tur på to timer og bare opp mot 8 kilometer.

Broderen er heller ikke helt i toppform og syntes det ville passe med en runde på høgjæren. Fra Holmavatn til Steinkjerringå, videre til Synesvarden og så tilbake til Holmavatn. Dette er en tur vi har klart å komme rundt på 1 time 15 minutter – en gang i verden....
P2240664.JPG
Det er ikke lett å si hvilen årstid vi egentlig er inne i. Hjemme var det 5-6 grader, men tåke og lite vind. Vår eller vinter? Det er lenge siden vi har sett noe til is og snø – hjemme.

På høgjæren lå det fortsatt fenner med snø nede i søkkene. Det var ikke snakk om frost. Det var ikke tele i jorda, og fargen på mark og myr minnet om vår. Det var ikke så lenge siden det hadde vært frost. Det viste tydelig på stien der steinene hadde arbeidet seg opp og gjorde at vi måtte følge med på hvor vi satte foten.
P2240669.JPG
Det var ikke mange bilene på parkeringsplassen. Vi så ikke folk før vi kom opp mot Synesvarden. Det var antakelig været som holdt folk tilbake, men jeg har da truffet andre på tur her oppe, i kuling og sludd. Litt tåke burde ikke hindre folk i å ta ut på tur.

Tåka var ikke veldig tett, det var mulig å se ganske langt. Tett tåke for meg er når det ikke er mer enn 20 30 meter sikt. Denne dagen kom og gikk tåka, og etterhvert forsvant den nesten helt. Det endte opp med dis.
P2240671.JPG
Ellers var det helt greie forhold denne dagen. Ikke helt tørt i myrene, men bra i stien. Vi kunne holde grei fart, men det tok likevel opp mot to timer før vi igjen så parkeringsplassen ved Holmavatn.

Der var det mer biler enn da vi startet, men langt fra noen trengsel. Vi har sett flere biler på en flott onsdag.

Vi var alle godt fornøyd med søndagsturen.

Les hele artikkelen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.