Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke og fukt.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg går ofte toppturer/dagsturer på turene mine, men ikke alltid. Og da har jeg med sekk, jeg bruker en Acapulka Randonee pulksekk som trekksele.

I tillegg veier jeg ikke så mye, så jeg bruker sekken for å få litt av vekten fra pulken fram. Jeg bruker også stivt drag siden Vestlandsterrenget er ganske kupert, og det blir så stødig at jeg faktisk aldri har klart å velte pulken. Med sekk har jeg alt jeg trenger under marsj tilgjengelig - veldig praktisk synes jeg.

Sekken er imidlertid laget slik at man bare kan dra ut hoftebeltet og bruke det som strekksele, men da har man ikke skulderstropper. Hoftebeltet er som formstøpt etter hoftene, trenger man da egentlig skulderstropper?

(Har forøvrig også en gammel fjellpulken sele fra 1986, men den har tynne skulderstropper som er litt styr å krysse på rygg og bryst - samt bare sånn halvveis komfortabel).

@In reach - med jakke som går langt ned, under rompen, synes du det allikevel fungerer greit med selen under jakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

@In reach - med jakke som går langt ned, under rompen, synes du det allikevel fungerer greit med selen under jakken?

Ja, har Bergans Arctic. Aldri kjent noe særlig til det, men har selebukse også. Blir kansje bedre lufting? Ok, å ha alle lommer og lufte muligheter på jakka inntakt, samtidig som den ikke ligger inntil kroppen. Synes dog det er litt kjelkete med fastdrag om en skal mye av og på med pulk fester. Sånn er tau bak på ryggen bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@a_aa - På berghaus sine nettsider anbefaler de å vaske dunjakkene med Niwax Down Wash, deretter impregnere med Down Proof Wash-in dunimpregnering. Også denne behandlete dunen de bruker. Kanskje det er omtrent det samme om man gjør det selv, eller får jakken ferdig behandlet?

Uansett, så var statusen til jentungens dunjakke at den var så skitten at det var flaut, så den måtte vaskes. Benyttet anledningen til å vaske trollveggen dunjakken min også. Impregnerte med Nikwax Down Proof etter vask, og tørket i trommel.

Trollveggen jakken har relativt store kammer, så denne blir tørr og fin, og fordeler dunen helt selv når man tørker i trommelen med noen tennisballer. Jentungens dunjakken har masse små smale kammer og der blir litt mer arbeid å fordele dunet helt.

Jeg har akkurat tatt jakken ut av trommelen, og DWR behandlingen på ytterstoffet er ihvertfall god npr jeg tester i vaskem - og det lover jo bra med tanke på at dunet innvendig har fått samme behandlingen :) 

Jakken har ikke tapt noe loft, så det gjenstår det å se om det har merkbar effekt ute i felten.

En ting har jeg ihvertfall lært, og det er at hvis jeg sitter inne i vindsekken med dunjakken på, da blir det fort litt fukt (opplagt nok). Litt avhengig av forhold. Da er det mye bedre å ta vindsekken på først (exped bivybag duo UL) og så ta dunjakken utenpå. Eller bare ha bena oppi vindsekken.

Skal prøve å huske å oppdatere når jeg får mer erfaring med behandlingen av dunjakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer bl.a denne dun jakken som min neste dunjakke (eller må jeg si "dun"jakke i dette tilfellet?)

Kunne det vært noe for deg som svetter en del som du sier?

Utenom den har jeg to andre dunjakker på vurderingslista mi hvertfall, du kan kanskje bli inspirert:

Haglöfs, Essens Down Hood Jacket

Arc’teryx, Cerium LT Hoody Jacket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.