Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke og fukt.


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en ny dunjakke. Norrøna trollveggen down 850, ca 750 gram i størrelse S, 850 CUIN dunspenst, bokskonstruksjon.

Jeg valgte denne fordi jeg er fornøyd med service, og kvalitet på norrønaprodukter. Samtidig som jakken har god hette, er varm, går under rompen og har en 2-veis glidelås som kan åpnes ovenfra og nedenfra lett med votter uten at den kiler seg. Pakkbar og lett.

I løpet av en helgetur med -15 til -30 grader, tar den til seg en del fukt og får noen flate flekker her og der.

Jeg er typen som blir ganske klam og svett under aktivet. Dunjakken brukes som pauseplagg og da tar jeg den utenpå skalljakken av bomull (g-1000), som kan være lett fuktig av svette. Den brukes også i camp, og da tas den utenpå ullundertøy og ullgenser som kan ha litt fukt i seg etter dagens marsj.

Jeg ble litt skuffet over at fukt fra klærne påvirker jakken i så stor grad. Jakken har en ganske tettsittende passform, kanskje det har noe å si hvor mye fukt den «sluker» fra klærne under?

Er dette helt normalt for de fleste dunjakker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fukt er jo ubehandlet duns største fiende - blir den fuktig nok, så faller den helt eller delvis sammen. Og det er ikke noe unormalt med det.

Vanligvis beskyttes utsiden mot nedbør av tettvevd stoff med vannavstøtende impregnering, av og til også en membran - men siden innsiden er mer åpne, kan en for tett utside bli en fuktfangende ulempe dersom fukten kommer fra innsiden. Og naturen jobber alltid i retning likevekt - så sant det er fysisk mulig, vil fukt bevege seg fra fuktige områder mot tørre områder inntil alt blir like fuktig... 

Så da blir det å unngå å ta dunjakken utenpå fuktige klær. Kanskje en rask runde med et håndkle? La fukten dampe av litt før man tar på dujakken? Unngå å ta på en for varm dunjakke for å unngå svette mye mens man har den på.

Norrøna-jakken har jo ikke impregnert/hydrofobisk/vannavstøtende dun. Det skal gi økt beskyttelse mot dunkollaps når dunen blir utsatt for fukt. På den annen side hevdes det (det skal være noen linker her på FF som jeg ikke fant i farten) at slik dun trenger lengre tid for å gjenvinne spensten etter komprimering, de tåler dårlig å bli komprimert når de er er fuktigutsatte, og en del produsenter "jukser" med at de oppgir dunas dunspenst slik den var før impregneringsprosessen, ikke slik den er når den blir benyttet i jakken/soveposen/etc. Jeg er også av typen som blir fort varm av aktivitet, og svetter mye når jeg er varm. Jeg har to dunjakker, begge fra Berghaus, merket med "Hydrodown 850" - og jeg merker at de tåler å bli temmelig fuktige (fra begge sider) uten at de kollapser,  våte områder siger dog litt sammen men blir langt fra "flate". De trenger god tid på ekspandering dersom de har vært hardt komprimert en stund. Og Berghaus har nå sluttet å skrive "850" på sidene sine (Ramche 2.0, Ramche Micro), de skriver kun "Hydrodown" uten noe tallangivelse - kanskje var de en av talljukserne? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, a_aa skrev:

Vanligvis beskyttes utsiden mot nedbør av tettvevd stoff med vannavstøtende impregnering, av og til også en membran - men siden innsiden er mer åpne, kan en for tett utside bli en fuktfangende ulempe dersom fukten kommer fra innsiden.

Norrøna jakken har teipede sømmer, og som du sier - ett tettvevd stoff som er vannavstøtende. Selve DWR behandling av ytterstoffet her synes jeg har tapt seg veldig fort, men det spiller ikke så stor rolle siden det ikke er behov for en tykk dunjakke i fuktig vær.

Akkurat dette har jeg fundert litt på, hvorfor er ikke innsiden heller tett, og utsiden pustende? En tykk dunjakke er best i kaldt og tørt klima, fuktighet kommer mest fra innsiden. Man vile kanskje fått en jakke som føles klam og tett ut?

2 timer siden, a_aa skrev:

Norrøna-jakken har jo ikke impregnert/hydrofobisk/vannavstøtende dun. 

Dette er jeg klar over. Jeg har rett og slett lurt på å vaske den og behandle med Nikwax Down Proof, men jeg vet rett og slett ikke om det kan ha andre negative konsekvenser med å gjøre det (du nevner jo noen) - eller om produktet har særlig virkning.

Jeg har spurt Norrøna om dette med impregnering flere ganger på messenger, men jeg får ett fullstendig «godagmann økseskaft» svar hver gang. De sier jeg kan legge den i tørketrommelen med noen tennisballer for å tørke den, men det er jo ikke det jeg spør etter...

2 timer siden, a_aa skrev:

unngå å ta dunjakken utenpå fuktige klær.

Ja, det er klart.

Men jeg kjøpte vel helst dunjakken for å kunne ta på umiddelbart under pauser, for å unngå å begynne å fryse. Tenkte at det måtte gå helt fint å bruke den slik uten at det skulle bli så mye fukt at jakken ble påvirket av det. For dette er jo en helt normal måte å bruke en dunjakke på? 

 

Kanskje jeg bare har undervurdert hvor fort og lett en dunjakke påvirkes av fukt. Trodde ikke det skulle merkes så godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kaldvær er det ugunstig å gå så hardt at man blir våt av svette, sier nå teorien uansett - men det skal pinadø godt gjøres om ikke jeg blir svett når jeg går med sekk på ryggen :huh:. Så selv om mine dunjakker har hydrofobisk dun, forsøker jeg å sette ned tempoet litt når det nærmer seg pause, åpner opp vindjakken for ventilere/kjøle eller tar den helt av, og etter at jeg har stoppet venter jeg til det blir ubehagelig kaldt før jeg tar på dunjakken.

Ellers kan det jo meget vel tenkes at utsiden med DWR er god å ha ved en pause i kuling, 2°C og sludd :brr: På den annen side vil det være dumt om skalljakken innenfor har et godt lag sludd på seg som duna ikke er beskyttet mot...

Stort sett tror jeg ubehandlet dun er helt greit der det er jevnt kalde og tørre vintre, og der eieren greier å finne tempo/bekledning ellers som gjør at han ikke svetter alt for mye. "Kystvintre" og arbeidsvillige svettekjertler tror jeg derimot taler for at man kan vurdere å muligens gå for vannavstøtende dun i stedet. Jeg hadde dette som et bør-krav på min kriterieliste, og er egentlig fornøyd med at jeg endte opp med det. I den grad impregneringen skulle gi lavere isolasjonsevne pr gram, så er det et ikke-problem for meg - grunnen til at jeg kjøpte jakke nummer to, var at den første var såpass varm at jeg sjelden kunne bruke den uten å bli ubehagelig varm og svett ;) (og så var den skikkelig rabattert).

Tillegg: Du kan jo sende en epost til Nikwax og høre om "hjemmebehandling" med Down Proof gir tilsvarende effekt som fabrikkprodusert "Nikwax Hydrophobic Down" (som jeg mistenker er helt lik Berghaus sin "Hydrodown powered by Nikwax")?

Endret av a_aa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er uovertruffent i "leirjakke", men skal den rett over våte plagg så er dette nesten ikke til å unngå. Derfor har jeg byttet til fiber i stedet for dun i jakka jeg slenger på meg i pauser osv. Ellers kan det hjelpe å bytte mellomlag, slik at det ikke ligger så mye fukt i laget mot dunjakka.

Problemet underveis på turer at det ikke er lett å få luftet ut dunjakka. Når den ikke er i bruk er den gjerne pakket ned, med fukt i. Det blir derfor akumulert fukt fra hele turen. Sparer du dunjakka til kun leiren, så er det større sjanserfor at den holder seg tørr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Glem det jeg skrev :P Ser du tar den utenpå skalljakka.

I tørt vintervær er skalljakken vanligvis av bomull, om det har noe å si for det du hadde tenkt å skrive ;)

35 minutter siden, Lompa skrev:

Dun er uovertruffent i "leirjakke", men skal den rett over våte plagg så er dette nesten ikke til å unngå. Derfor har jeg byttet til fiber i stedet for dun i jakka jeg slenger på meg i pauser osv. Ellers kan det hjelpe å bytte mellomlag, slik at det ikke ligger så mye fukt i laget mot dunjakka.

Problemet underveis på turer at det ikke er lett å få luftet ut dunjakka. Når den ikke er i bruk er den gjerne pakket ned, med fukt i. Det blir derfor akumulert fukt fra hele turen. Sparer du dunjakka til kun leiren, så er det større sjanserfor at den holder seg tørr.

Jeg kan vel begynne å ta med to jakker på turer hvor vekten og plassen ikke er like kritisk (Pulk), og bare prøve meg litt frem for å se hvordan ting fungerer. Ikke dumt egentlig, jeg har jo en Arteryx Atom AR som jeg liker bra.

 

———————————————————

 

Litt på siden, men om samme plagget: Jeg har noen ganger lagt dunjakke/isolasjonsjakke oppå soveposen om natten for ekstra isolasjon. Om morgenen tar jeg denne på meg og børster av rimet på utsiden. Har ikke gjort dette alt for ofte, men jeg har ikke hatt inntrykk at det blir noe fukt av dette i jakken jeg legger over så lenge det er godt med minusgrader inne i teltet. Noen som gjør det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Nikwax Down Proof, så forsikrer Nikwax meg om at dette er 100% trygt. Jeg har sett test på youtube, hvor en kar klippe opp noe han har behandlet med dette, og resultatet er tilaynelatende inponerende. Men spørsmålet er om ikke fukten som kommer i jakken allikevel vil bli absorbert like mye av dunet når den ligger nedpakket. Jeg spurte Nikwax om der var noen som helst mulighet for at 850CUIN dun kunne miste spenst av en slik behandling. Jeg fikk dette svaret:

«Hi Marius,

As mentioned our products are 100% safe: for user, for environment, for the jacket and for the down inside 😉

The only chance that the down will have reduced loft after washing, is because it got broken in the washing machine (incorrect washing cycle, centrifuge, spin etc.) or that it was damaged before washing (due to wrong storage for example).

Here are some general recommendations for down aftercare that we have put togetherL

Nikwax Down After-Care Recommendation
Many customers are concerned about washing their down items and consequently their gear looses its properties. Meanwhile, down after care can be safe and can keep down gear in good condition performing better and lasting longer. You just need to follow these steps:

WASHING
Do not use regular detergents which may damage down depriving it of its natural properties. Use an appropriate cleaner such as Nikwax Down Wash Direct.
Always follow manufacturer’s after care recommendation.
Make sure you do not overload your washing machine. Sleeping bags and very large jackets are best hand washed in a bath or equivalent and then spin dried in a washing machine.

SPINNING
To get the maximum amount of water out of your down it’s best to spin dry multiple times, each time incrementally increasing the speed of the spin cycle. 

DRYING
Tumble drying is recommended (if care label allows) to ensure that the down is dried thoroughly and as quickly as possible. Tennis balls or specially designed dryer balls can be added in the drying process to take apart potential clumps. After tumble drying it is recommended to air item(s) for at least a day in a warm and dry space, prior to packing away.
If tumble drying is not allowed or tumble drier is not available, place the down item flat on a drying rack in a warm and well ventilated room and repeatedly tease apart clumps during drying process, which will help restore loft to the down. Be patient. This process may take over 24 hours. 

STORAGE
Store your down items hanging loose in a dry place.  Compression bags provided with sleeping bags are meant for transportation only. Some sleeping bag brands also provide a larger bag for storage.

Let me know if this removed your doubts»

 

Så jeg kan vel bare vaske og impregnere jakken med dette, og kanskje det blir litt bedre?

@a_aa hadde du fått bekreftet noe sted at dunimpregnering kunne gjøre at dunet mister spenst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Litt på siden, men om samme plagget: Jeg har noen ganger lagt dunjakke/isolasjonsjakke oppå soveposen om natten for ekstra isolasjon. Om morgenen tar jeg denne på meg og børster av rimet på utsiden. Har ikke gjort dette alt for ofte, men jeg har ikke hatt inntrykk at det blir noe fukt av dette i jakken jeg legger over så lenge det er godt med minusgrader inne i teltet. Noen som gjør det samme?

Jeg bruker en gang i blant å legge dunjakke over posen uansett årstid om det blir litt for kaldt. Har egentlig aldri tenkt særlig mye over dette. Det er værst i de mest kondensrelaterte nettene i de mildere delene av året. Tenker som så at enten blir posen våt, eller så blir dunjakka våt. Foretrekker fukt i dunjakka og jeg tar den som  regel i bruk på morgenen og da tørker den jo litt opp av kroppsvarmen. 

Jeg har ingen dyre dunjakker og jeg tar ikke spesielle forholdsregler i så måte. Syns jakke (ikke skalljakke) over pose er ypperlig til å løse litt kjølige netter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke la være å tenke at hvis jeg hadde svettet så mye at dunjakken hadde kollapset så hadde jeg nesten ikke klart å holde varmen uansett. Lett fuktig/klam er ikke dunjakkens beste venn, men jeg syns det skal ganske så mye til før den kollapser når det er snakk om korte perioder. Har aldri opplevd en pausejakke som kollapser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg klarer ikke la være å tenke at hvis jeg hadde svettet så mye at dunjakken hadde kollapset så hadde jeg nesten ikke klart å holde varmen uansett. Lett fuktig/klam er ikke dunjakkens beste venn, men jeg syns det skal ganske så mye til før den kollapser når det er snakk om korte perioder. Har aldri opplevd en pausejakke som kollapser.

Her var det snakk om en helgetur. Dess lenger tur, dess større problem. Som pausejakke på dagstur er jeg helt enig med deg, men når man skal bruke den både til det og til leirjakke, så kan det bli mye oppsamlet fukt som er vanskelig å få ut før man kommer i hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Prebb skrev:

Er det det at dunet kollapser og den ikke holder varmen som er problemet, eller flekker fra fuktigheten?

Jakken ble flat visse steder, ikke over hele jakken. Flere steder på armene, deler på ryggen (spesielt nederst) mest.

33 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg klarer ikke la være å tenke at hvis jeg hadde svettet så mye at dunjakken hadde kollapset så hadde jeg nesten ikke klart å holde varmen uansett. Lett fuktig/klam er ikke dunjakkens beste venn, men jeg syns det skal ganske så mye til før den kollapser når det er snakk om korte perioder. Har aldri opplevd en pausejakke som kollapser.

Kanskje det over var svar, eller bedre forklaring?

 

—————————————————————

 

Jakken var jo helt ny, så jeg hadde veldig store forventninger, fallhøyden var kanskje større enn normalt. Hadde på forhånd sett for meg at i så kalde temperaturer ville jakken holde seg tilnærmet tørr.

Den dunjakken jeg har mest erfaring med fra før er fake (visste ikke det når jeg fikk den), den har mye mindre dun men massevis av fjær i fyllet. Det er ikke mye poserivt å si om fjær, men det virker som at fjær er veldig motstandsdyktig mot fukt, så jeg hadde jo mye større forventninger til en ekte dunjakke.

16 minutter siden, Lompa skrev:

Her var det snakk om en helgetur. Dess lenger tur, dess større problem. Som pausejakke på dagstur er jeg helt enig med deg, men når man skal bruke den både til det og til leirjakke, så kan det bli mye oppsamlet fukt som er vanskelig å få ut før man kommer i hus.

Ja, jeg tenker at hadde det vert en ukestur så hadde jakken vert rimelig tynn, tror jeg, uten tørkemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Marius Engelsen skrev:

@a_aa hadde du fått bekreftet noe sted at dunimpregnering kunne gjøre at dunet mister spenst?

Tja - jeg fant linken som jeg mente jeg hadde sett her på forumet, i et innlegg fra @Thomas E: (Innlegg i "Valg av sovepose"-tråd:) 

Her er en annen diskusjonstråd: https://sectionhiker.com/pros-cons-waterproof-down/

Det synes å være mye meninger og tolkninger på ganske sparsomt datagrunnlag. Skulle jeg oppsummert, tror jeg at jeg ville sagt at man alltid bør forsøke så godt det lar seg gjøre å unngå at dun blir fuktig, og at impregneringen kun gir litt ekstra "slakk" å gå på om man skulle mislykkes med den målsettingen. Det kan tenkes at man betaler for den slakken med redusert dunspenst (volum pr vektenhet) i tørr tilstand, men jeg synes ikke jeg til nå har sett godt nok datagrunnlag for å konkludere med at den effekten er kraftig nok til å ha praktisk betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, a_aa skrev:

Tja - jeg fant linken som jeg mente jeg hadde sett her på forumet, i et innlegg fra @Thomas E: (Innlegg i "Valg av sovepose"-tråd:) 

Her er en annen diskusjonstråd: https://sectionhiker.com/pros-cons-waterproof-down/

Det synes å være mye meninger og tolkninger på ganske sparsomt datagrunnlag. Skulle jeg oppsummert, tror jeg at jeg ville sagt at man alltid bør forsøke så godt det lar seg gjøre å unngå at dun blir fuktig, og at impregneringen kun gir litt ekstra "slakk" å gå på om man skulle mislykkes med den målsettingen. Det kan tenkes at man betaler for den slakken med redusert dunspenst (volum pr vektenhet) i tørr tilstand, men jeg synes ikke jeg til nå har sett godt nok datagrunnlag for å konkludere med at den effekten er kraftig nok til å ha praktisk betydning.

Har lest disse trådene, og de trådene som var vist videre til.

Ett av de mest interessante inleggene var fra en som hadde jobbet med dun. Hans påstand var at en kubikktomme 600 fillpower dun isolerer bedre, blokkerer vind bedre, og er vanskeligere å komprimere (tåler og fukt bedre?) enn en kubikktomme med 900 fillpower dun. Han var skeptisk til bruken av de aller høyeste fillpowerene, av denne grunn. Før fikk de ikke til like høy fillpower som nå pga. metoden som ble brukt for å fylle produktene, dunet mistet ca. 75-100 i fillpower under prosessen ved å fylle i plagget. Dette var veldig interessant lesing.

 

Ellers ble jeg ikke så mye klokere på behandlet vs. ubehandlet dun. Folk sier så mye forskjellig. Noen for, og noen mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden skalljakken din er i bommullsblandingen G-1000 vil den være "våt". Når du trer en dunjakke utenpå vil skalljakken begynne å tørke. Dunjakken er ikke like "vanntett" på innsiden så fuktigheten kryper ut i dunet og stoppes i ytterlaget på dunjakka.

En skalljakke med membran vil til tross for "strålende pusteegenskaper" være tettere og ikke slippe ut like mye fuktighet, og heller lukke den mer inne. Den vil også trolig ha mindre fuktighet på utsiden. Dette ville trolig gjort problemet mindre med en "tex" jakke.

I prinsippet burde du hatt en dampsperre for å unngå fuktigheten å gå ut i dunet. Altså når du skal ha pause og er god og varm tar du først på en ultratynn regnjakke, deretter dunjakken utenpå. I leir når du ikke er like varm kan dunjakken benyttes alene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Omnilite skrev:

I prinsippet burde du hatt en dampsperre for å unngå fuktigheten å gå ut i dunet. Altså når du skal ha pause og er god og varm tar du først på en ultratynn regnjakke, deretter dunjakken utenpå. I leir når du ikke er like varm kan dunjakken benyttes alene.

Har tenkt samme tanken (faktisk planla jeg å gjøre dette på Kilimanjaro-turen nylig), men har kommet til at det enten blir litt upraktisk eller temmelig ubehagelig. Tar man regnjakken rett utenpå de pustende klærne som man går svettende i, er de sannsynligvis blitt skikkelig våte når man tar av regn- og dunjakke for å gå videre, og innen kort tid temmelig ubehagelig kalde i vintervinden... Skal man unngå det, må man ta av lag på lag til ingen lag eller kanskje kun ett lag (PP-netting?) blir liggende innenfor dampsperren, og så på med lagene igjen det når pausen er over - og det blir jo litt upraktisk.

Jeg tror at det å planlegge for pausen med å senke aktivitetsnivå og øke kjølingen (=reduser svetteproduksjon) og øke ventilasjon (=lufte bort allerede produsert svette) i forkant av pausen er blant de bedre tiltakene man kan vurdere. Er man veldig svett, hjelp til med et håndkle. Men nå har ikke jeg helt fått dreisen på dunbruken min ennå, jeg heller, så ta alt jeg skrive med to klyper salt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Omnilite skrev:

Siden skalljakken din er i bommullsblandingen G-1000 vil den være "våt". Når du trer en dunjakke utenpå vil skalljakken begynne å tørke. Dunjakken er ikke like "vanntett" på innsiden så fuktigheten kryper ut i dunet og stoppes i ytterlaget på dunjakka.

En skalljakke med membran vil til tross for "strålende pusteegenskaper" være tettere og ikke slippe ut like mye fuktighet, og heller lukke den mer inne. Den vil også trolig ha mindre fuktighet på utsiden. Dette ville trolig gjort problemet mindre med en "tex" jakke.

I prinsippet burde du hatt en dampsperre for å unngå fuktigheten å gå ut i dunet. Altså når du skal ha pause og er god og varm tar du først på en ultratynn regnjakke, deretter dunjakken utenpå. I leir når du ikke er like varm kan dunjakken benyttes alene.

Enig i alt du sier, det er logisk. Tenkte selv på dette med «dampsperre», det eneste fornuftige da er å bruke Gore-Tex jakken i stedet for bomullsjakken (men det er bomull som er ekte vintertøy for meg ;) ). Egentlig burde dunjakker vert vanntett på innsiden, og vindtett på utsiden.

Det virker som «alle» bruker en dunjakke som pause og leirplagg på tur «aldri» opplever at det samles fukt i dunjakken når det er kaldt og tørt ute. Men svarene i tråden tyder jo på at det kanskje ikke stemmer helt.

Jeg vet jo at noen bruker dun som mellomlag, DET kan jeg ihvertfall glemme på mine turer, har aldri vurdert det. Min kone kunne nok gjort det, hun er en av de som aldri svetter, selv ikke på en strand i varmere strøk (de finnes visst de også).

 

————————————————————————

 

Når det gjelder den påståtte vanntettheten til ytterstoffet i Trollveggen Down er det fullstendig skivebom fra Norrøna. Ytterstoffet bare helt vanlig pertex quantum, som er totalt avhenging av en DWR for å hindre vannintregning. Altså helt vanlig vindtett DWR behandlet syntetisk stoff. Men en tykk dunjakke for min del brukes utelukkende i kaldt vær, og da regner det ikke, så vanntett ytterstoff seg jeg på som en ulempe mtp. tørking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Tenkte selv på dette med «dampsperre», det eneste fornuftige da er å bruke Gore-Tex jakken i stedet for bomullsjakken (men det er bomull som er ekte vintertøy for meg ;) ).

Skal du ha ordentlig dampsperre, er Gore-Tex a big nono - der betaler du for at materialet ikke skal være en dampsperre, men tvert i mot slippe dampen gjennom :) 

Her er et par eksempler på lette "dampsperrejakker", laget av samme stoffer som brukes i ytterduken på lette telt:
https://lightheartgear.com/products/rain-jacket
https://antigravitygear.com/shop/product-category/ultralight-backpacking-rain-jacket-with-pit-zips/

Tror nok ikke jeg kommer til å prøve dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, a_aa skrev:

Skal du ha ordentlig dampsperre, er Gore-Tex a big nono - der betaler du for at materialet ikke skal være en dampsperre, men tvert i mot slippe dampen gjennom :) 

Sant nok i teorien, men i praksis er pusteevnen så lav at det ikke kommer mue fukt ut i løpet av en pause, antar jeg ;) Det blir den mest praktiske måte å løse det på, å bare bytte ut Bomullsjakken («vinterjakken») med Goretexjakken («regnjakken»).

De fleste jeg ser på tur går i Goretex, og da får man ikke samme utfordringen tipper jeg, siden det puster mye dårligere enn bomullet. (Jeg mener egentilg G-1000, som er det jeg bruker).

Jeg kom allikevel på noe (som ikke krever noe mer i sekken) :  De gangene jeg skal ha den type pause hvor jeg finner fram vindsekken (Exped Bivybag Duo UL2, med åpning til hode og armer, helt vanntett), så kan jeg jo like gjerne ta dunjakken utenpå hvis jeg er så svett at det er nødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter selv veldig mye, men unngår for alt i verden å bli svett og våt på vintertur! Blir man svett og våt i kulde har man kledd seg feil. (Flåsete og bastant der altså! :)

Jeg husker en som skrev her på forumet for mange år siden, som skrev at han alltid frøs når han startet turen på vinteren, før tur og etter pause. Blir man varm, så opp med glidelås, av med buff, ta opp glidelås på bukse, av med lue, av med jakke osv. Ved pause, på med fleece, dunjakke, buff skinnlue, jervenduk whatever..

Jeg har både bomull og Gore-tex, men foretrekker gore-tex uten noen tvil. Bomull fungerer fint i kulde det også, men slik som værforholdene har blitt nå kan man fort få varmegrader og regn, selv i indre strøk midtvinters, og da er bomull lite brukbart. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker brynje Arctic og fleece som mellomlag, om det trengs. Goretex jakke med dragsela innafor jakka. Svetter mye og forsøker å balansere temperatur/fukt mens jeg går. Lufter under armene og i hals.

Blir minimalt svett/våt slik. Å ha dragsela utenpå jakka er ikke alternativ, da blir jeg våt og varm.

Dunjakke på i pauser, sjelden/aldri plaget med kondens/fukt i dunjakka.

Gikk med bommullsanorakk tidligere og dragsela utenpå jakka, funket ikke for meg. Fikk fukt på ryggen i anorakken og det ble ett ispanser. 

Fukt/rim/is på innersiden goretex er bare å børste og riste av.

 

Tror å ha kontroll på fukt under jakka og membranjakke er tingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.