Gå til innhold
  • Bli medlem

Redningsaksjon i natt


DROMEDILLA

Anbefalte innlegg

En kompis ringte meg litt før 12 i natt. Han var på tur og hadde gått seg fast på et fjell. Han var våt, kald og sliten, og klarte ikke å finne veien ned igjen. Han hadde gått seg bort fra stien, og plutselig var det for bratt for han å komme seg videre. Det hører med til historien at han ikke hadde med seg annet enn det han gikk i. Han ville at jeg skulle guide han ned, men det var ikke ideelle forhold å dra opp dit. Det var mørkt, sluddet og regnet og blåste godt. Jeg anbefalte han derfor å ringe til røde kors i stedet for å vente på meg. Jeg er ikke kjent i området, og det ville ta meg lengre tid å komme til han enn det vil ta for dem siden jeg må kjøre et godt stykke også. Jeg hjalp han å finne ut hvor han var ved å få han til å laste ned en app på telefonen, slik at han kunne formidle videre til hjelpen nøyaktig hvor han var. Anbefaler for øvrig alle å ha en slik app. Lykten hans døde også. Etter mye venting ble han heldigvis reddet ned. Han var nede igjen litt før klokken 6, og hadde da sittet fast i over 6 timer. Jeg og en kompis pakket også  sekken, tok med utstyr og klær kastet oss også i bilen etter at vi ikke fikk kontakt med han på en god stund, men vi ble stående fast i kolonne. Akkurat da fikk vi svar fra han at han hadde kontakt med hjelpemannskapene, så vi trengte ikke å komme opp. Vi snudde derfor og dro hjem igjen. 

Etter dette reflekterte jeg litt. Jeg har alltid med meg vindsekk eller redningsfolie hvis jeg skulle gå meg fast eller trenger ly fra elementen. Men hva gjør jeg egentlig hvis jeg ikke har noe jeg kan bruke? I følge han var det ikke nok snø til å grave seg ned der det var trygt å gå. Han søkte i stedet ly bak noen steiner. Det var ikke noe spesielt han kunne bruke til å sitte eller ligge på da alt var vått eller dekket av våt snø. Siden han var høyt oppe var det ikke noe vegetasjon han kunne bruke til å lage skjul eller bruke til underlag. Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? Da tenker jeg ikke på hva dere hadde gjort for å unngå å havne i den situasjonen, for det er selvsagt, men hvis dere av en eller annen grunn skulle bli sittende fast uten utstyr og må ha beskyttelse for elementene tenker jeg. Her hadde vel vindsekk eller folie vært nyttig, men det hadde ikke han.  Det var krevende forhold i området. Han hørte helikopteret, men de kunne ikke lande. Han hørte også at det gikk skred i området.  

Må for øvrig rose røde kors. De møtte han med godt humør, mat og kakao. Han fikk også låne noe tørt og varmt.

Skjermbilde 2019-02-24 kl. 11.58.53.png

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, DROMEDILLA skrev:

Hva hadde dere gjort i en slik situasjon? 

Hadde i værtfall ikke brukt noe av strømmen på å ringe en kompis. Men en blir lett rådvill i slike situasjoner. Og i ettertid ser en ofte at en burde ha ringt før. Jeg hadde ringt nødnummer, og holdt meg mest mulig i bevegelse for å holde varmen. Hadde jeg vist posisjon hadde jeg ikke flyttet så mye på meg i forhold til den. 

Kald og våt blir lett kritisk, bra at det gikk bra til slutt. Men ser at flere og flere har mindre og mindre med seg på tur generelt sett, og stoler mye på at alt skal gå etter boka, inkl været, og telefon skal redde en. Men å stå fast i mange timer slik som er er ikke veldig gøy. Han tar nok med sekken, med bitte litt mer i resten av sitt liv vil jeg tippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

 

Kald og våt blir lett kritisk, bra at det gikk bra til slutt. Men ser at flere og flere har mindre og mindre med seg på tur generelt sett, og stoler mye på at alt skal gå etter boka, inkl været, og telefon skal redde en. Men å stå fast i mange timer slik som er er ikke veldig gøy. Han tar nok med sekken, med bitte litt mer i resten av sitt liv vil jeg tippe. 

Ja lettpakking får ofte litt for mye fokus. Jeg har alltid en hel kilo ekstra i sekken med nødutstyr (tror den veier såpass. Aldri giddi å veid den). Der er det folie, flere håndvarmere, et sitteunderlag, hodelykt og førstehjelpsutstyr.  

Har ikke med på korte gå/joggeturer i skogen og her i sommer fikk jeg problemer på Vestlandet. En lite brukt og overgrodd sti og uvant terrenget sendte meg helt ut på feil bærtur. Fikk brukt opp siste rest av strøm på telefonen på GPS. Det regna (så klart) og jeg gikk i topp og shorts da jeg uansett skulle løpe. Da fikk jeg en liten reminder på hvor fort man kan miste retning og varme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Memento mori skrev:

Hadde i værtfall ikke brukt noe av strømmen på å ringe en kompis. Men en blir lett rådvill i slike situasjoner. 

Hadde jeg vært i en slik situasjon der det ikke var noe akutt, men som på sikt kan bli akutt både for helsa og stoltheten, og hadde nok strøm på telefonen, så ville jeg ringt en kompis og bedt om råd. Prate med noen andre som har peiling og kjenner deg kan være nok for å holde hodet kaldt og løse situasjonen selv. Men selvsagt så må man selv kjenne hvor skoen trykker, og jeg tror røde kors er mer happy med å rykke ut til situasjoner der dem vet dem har litt tid, enn der noen har latt det gå for langt og ligger i fjellet og ikke kan gjøre rede for seg selv.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg ringte en kompis en gang, og lurte på om han kanskje hadde kjentfolk med båt i området. Det var bare at kompisen som ble oppringt jobber som redningsmann, og er av den klare oppfatning at enten trenger man hjelp - nødnummer - eller så trenger man ikke hjelp. Så han ringte redningsskøyta, og det kostet dem ganske dyrt.

Etter det tror jeg enten de klarer seg sjøl, eller ringer etter hjelp direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men man kan miste litt fatning i en nødsituasjon? 

Ja, var brann i et hus, og en mann fikk lov til å gå en rask tur inn i stua for og hente en ting som burde reddes. Dette var i jula, og han kom ut med juletreet. Så vi er ikke veldig rasjonelle i noen situasjoner. 

  • Hehe 2
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bendikb skrev:

Kan være greit å ha en slik nødapp på telefonen. 

Jeg har lastet ned GPS to SMS app, samt registrert nr mitt på Nød-SMS . Da kan du sende din posisjon selv om du bare får et blaff med SMS dekning. Mange av de vanlige appene må ha 4G for å funke.

44DFABBF-FDEE-4963-9A9F-6758AECD43F3.thumb.jpeg.9ead919e345cb7987e3801b7ee51ae0d.jpeg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et poeng jeg nylig fikk servert om den 113-appen. Den forholder seg til operatøren du har valgt på telefonen. Så hvis du da ikke har dekning, kan det være lurt å bare drite i app, og ringe fra låst tilstand på telefonen. Da åpner alle nettene seg. Så der er en begrensning med de appene som kan være lurt å være klar over. Det hjelper jo ingenting at appen ser hvor du er, hvis du ikke kommer gjennom for telefonen tror du ikke har dekning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Et poeng jeg nylig fikk servert om den 113-appen. Den forholder seg til operatøren du har valgt på telefonen. Så hvis du da ikke har dekning, kan det være lurt å bare drite i app, og ringe fra låst tilstand på telefonen. Da åpner alle nettene seg. Så der er en begrensning med de appene som kan være lurt å være klar over. Det hjelper jo ingenting at appen ser hvor du er, hvis du ikke kommer gjennom for telefonen tror du ikke har dekning.

Det er faktisk et viktig poeng jeg ikke har tenkt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg har lastet ned GPS to SMS app, samt registrert nr mitt på Nød-SMS . Da kan du sende din posisjon selv om du bare får et blaff med SMS dekning.

44DFABBF-FDEE-4963-9A9F-6758AECD43F3.thumb.jpeg.9ead919e345cb7987e3801b7ee51ae0d.jpeg

Obs: " "Nød-SMS er kun tilgjengelig for deg som er døv, hørselshemmet eller talehemmet. For å unngå misbruk må alle som skal benytte tjenesten være registrert. Når du registrer deg bekrefter du at oppfyller brukervilkårene."  Fra: http://www.nodsms.no/index.php/faq  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Det er faktisk et viktig poeng jeg ikke har tenkt på. 

Når du trykker ring ringes det på vanlig måte gjennom mobilnettet. En datapakke med ditt telefonnummer og posisjon sendes dersom det er dekning for mobildata, som gjør at operatøren kan koble posisjon med innringer. Dersom du kun har dekning til å ringe, men ikke sende datapakken med posisjon har du mulighet til å lese opp posisjonen manuelt fra appen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, jakro skrev:

Når du trykker ring ringes det på vanlig måte gjennom mobilnettet. En datapakke med ditt telefonnummer og posisjon sendes dersom det er dekning for mobildata, som gjør at operatøren kan koble posisjon med innringer. Dersom du kun har dekning til å ringe, men ikke sende datapakken med posisjon har du mulighet til å lese opp posisjonen manuelt fra appen. 

Takk for informasjons. 

Jeg tenkte bare «oj for en kjekk app» og lastet den ned uten å sette meg inn i hvordan det funker. Noe jeg antar jeg ikke er alene om å gjøre 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jakro skrev:

Når du trykker ring ringes det på vanlig måte gjennom mobilnettet. En datapakke med ditt telefonnummer og posisjon sendes dersom det er dekning for mobildata, som gjør at operatøren kan koble posisjon med innringer. Dersom du kun har dekning til å ringe, men ikke sende datapakken med posisjon har du mulighet til å lese opp posisjonen manuelt fra appen. 

Så da skal den ha like god dekning for samtaler også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp 113 er en veldig kjekk app for bruk i hverdagens liv med 4G og mobildekning. Genialt nær hjem og jobb og sånt. 

Men man skal ikke stole på denne på fjellet. 

Jeg hadde btw lasta ned appen for et par år siden og lagt inn telefonnummer. Men det var falt ut nå, så jeg har oppdatert appen nå. 

Men jeg har ringt 113 nylig og da har jeg ikke huska på denne appen i det hele tatt 😂 (var på andres vegne og adressen var veldig enkel) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkleste hjelpemiddel er kart som er lagret på mobilen et must for min del. Da trenger man kun GPS-signal og er ikke avhengig av mobildekning. Lader alltid opp mobilen før tur. Pleier som regel også se på både kart og fotooversikt på 1881.no for å få en viss oversikt over området FØR turen, selv dagsturer i ukjent terreng.

Men nå er det jo veldig forskjell på folk. Noen går seg vill i hagen omtrent, og eier ikke retningssans. Har man hjelpemidler, som feks kart på mobilen, og ikke vet hvordan man bruker det, så er man jo like langt. En bekjent gikk seg vill i lokal skog da det ble mørkt før de beregnet. Men hjalp lite å ha mobil og Google maps, når ho ikke viste hvordan man fant appen eller leste et kart, men å chatte på Messenger og sende "snaps" gikk veldig fint.. Noen er faktisk bare helt håpløse og da har man vel og raskere for å få panikk. Er man litt mer løsningsorientert er det kanskje lettere å holde roen og komme seg ut av situasjonen på en tryggere måte. 

Mange i dag har jo GPS-klokker med backtracking, kompass osv i tillegg til mobilen. Jeg hadde det selv, men droppet den. Hjelper lite når batteritiden er så kort at man gjerne er tom for strøm før lengere dagsturer er over, og om uventa ting begynner å skje. Nå har jeg eldre klokke uten GPS men med et enkelt digitalt kompass som mest avanserte funksjon. Sol opp- og nedgang viser den og, som er kjekt.

To ting jeg alltid har i dagstur-/tursekken, som og er meget lett å ha i bukse-/jakkelomma om man dropper sekk er regnponcho for engangsbruk og "emergency blanket"/folie.. Stikker som regel og en liten LED-lommelykt, foldekniv og lighter i bukselomma på småturer.

Har i baktankene at selv om kanskje ikke jeg trenger regnponchoen, folieteppet eller førstehjelpsutstyr, så kan man komme over noen andre som trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Har i baktankene at selv om kanskje ikke jeg trenger regnponchoen, folieteppet eller førstehjelpsutstyr, så kan man komme over noen andre som trenger det.

Om jeg lukker øynene kan jeg høre en lettpakker skrike i smerte helt herfra...

  • Liker 2
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid overnattingsutstyr med på tur. Det består av sovepose,underlag og Goretex soveposeovertrekk. Det veier godt under to kilo. Med slikt utstyr holder man varmen til været slår om igjen, eller til det blir dag igjen. Det er utrolig hvor godt det hjelper å vite at her er det ikke bråttom,  Jeg greier meg noen timer. Når tåka har lettet, eller dagslyset har kommet tilbake, ser man ofte ting anderledes. Skulle noe alvorlig skje, som f. Eks et beinbrudd, holder man varmen til hjelpen kommer. Vi må huske på at naturen er den samme som den har vært i tusener av år, og at vi ved å forlate vår trygge sivilisasjon, setter oss selv i "elgens vilkår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sig Man skrev:

Ringe en kompis og bedt om råd

I noen tilfeller kan det være lurt. Går en historie her på bygda om ei dame som gikk seg vill på krokskogen. Men hun hadde dekning og ringte en som var kjent i område. Hun måtte beskrive hvor hun hadde startet, og hvordan signalet på telefonen var, og hvordan det så ut rundt henne. Det var blant annet et litt spesielt tre der, og hun fikk beskjed om å stå under det og vente, rykte sier at han var der i løpet av kort tid. 

Så lokalkunnskap fra i dette tilfelle en jeger, kan komme godt med. 

Selv en lettpakker, kommer langt med en liten sitteplate og en enpersoners vindsekk/nødteppe. Sitte tørt uten vind hjelper mye. De som går uten utstyr er ikke lettpakkere i mine øyne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Så da skal den ha like god dekning for samtaler også?

Det er litt mer komplisert enn det dessverre... Dersom du ringer 112 fra låst telefon, vil den bruke alle operatører sitt nett. Så om din operatør ikke har dekning, men en konkurrent har, kommer du allikevel igjennom.

 

Også viktig å være klar over at om du forsøker å ringe 110 eller 113 fra låst telefon, vil dette ikke fungere. Det er kun 112 som fungerer på denne måten.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger deg ikke helt nå. Nå du mener låst telefon mener du når du du ikke har gått fysisk inn på telefonen? Altså hvis du for eksempel låner mobilen til noen andre som ikke er låst opp med fingeravtrykk eller liknende? Blir ikke det samme å ringe med en telefon som har roaming aktivert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, DROMEDILLA said:

Følger deg ikke helt nå. Nå du mener låst telefon mener du når du du ikke har gått fysisk inn på telefonen? Altså hvis du for eksempel låner mobilen til noen andre som ikke er låst opp med fingeravtrykk eller liknende? Blir ikke det samme å ringe med en telefon som har roaming aktivert? 

Du må enten ta ut simkortet, eller restarte telefonen og ringe 112 før du taster pinkoden som åpner kortet. Da kan telefonen bruke det tilgjengelige nettet.
Med andre ord: En telefon uten fungerende simkort kan ringe 112 uansett hvilken nettoperatør som har dekning der du er. Det er en passe genial funksjon, noen har brukt fornuft da de fant på det :-)

Endret av Bjørn J
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.