Gå til innhold
  • Bli medlem

forvarming med parafin?


knut-

Anbefalte innlegg

Annonse

Det tror jeg at jeg ville styrt unna. En kompis hadde en idè om at det var lurt å forvarme med parafin på Multifuelen min. Det funker i og for seg og du får fyr på greia, men det blir så mye møkk og sot at rengjøringsjobben etterpå ikke på noen måte er verdt det.

Ta heller med en liten flaste rødsprit, så er du på den sikre siden. Jeg har en liten Imsdalflaske med noen dl på og det holder i massevis nå om sommeren. På vintertur tar jeg med litt mer, siden man må forvarme litt lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du monterer glassfiberveke i spritskåla ( finnes til 111C) gå¨r det rimelig greit, men det soter fælt.

Enkel rengjøring:

2 ts. Citronsyre

1ts Zalo

Varmt vann

Senk brennern ned i blandinga, og la den stå der 1-2 timer

Skyll i varmt vann.

Er utstyret kjempemøkkete, er det bare å bruke mere citronsyre, eller la stå lengre.

e12475b3.jpg

Denne er rengjort i denne blandinga, og etterpolert med Autosol Crome polish

Den så ut omtrent som denne da jeg fikk den:

No96.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurderer å gå til anskaffelse av en primus multifuel. Men først et kjapt spørsmål: kan man bruke f.eks. renset parafin til både forvarming og brensel, og hvor enkelt er i så fall dette?

Så sant du mener Primus Multifuel (og ikke en hvilket som helst multifuelbrenner) så fungerer det fint å forvarme den med parafin, det har jeg gjort mange ganger. Problemet som også andre har nevner, at det soter, men ikke verre enn at det går. Men jeg liker best å bruke renset bensin på min Primus Multifuel, det soter mindre, og forvarmingen tar mindre tid.

Man kan også forvarme Primus Multifuel med f.eks. rødsprit/hjemmebrent etc, men det gir fort mer søl enn parafin. (Men mindre sot.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.