Gå til innhold
  • Bli medlem

Uforsvarlig med spedbarn i pulk?


Peter Andresen

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg har de siste par ukene hatt poden med på tur i pulk. Gutten som nå nærmer seg 7 mnd, vi går i oppkjørte løyper, aldri under -10 grader og tilpasser turens lengde til den tid han sover.  

Tilfeldighetene ville at vi en kveld googlet "barn i pulk" og oppdaget at det åpenbart er mange sterke meninger bruk av pulk. Oslo kommune går til og med så langt, at de fraråder bruk av pulk. Personlig mener vi, at det fullt forsvarlig å ta med spedbarn på tur i pulk, og at det er utrolig mye hysteri rundt dette tema. 

Et ofte brukt argument er at små barn ikke kan tåle bevegelsene i pulken. Det er selvsagt litt bevegelse i en pulk, men ikke noe mer enn i barnevognen. Går vi tur med vognen oppsøker vi til om med de dårligste grusveiene for at det skal riste litt mer i vognen - så sover poden best. Selvsagt skal man være forsiktig over kanter og skavler, men i oppkjørte løyper vil jeg mene, at en pulk har mindre bevegelse enn en barnevogn.  

At det er kaldere på bakken og at små barn ikke selv kan si ifra når det er kaldt, blir også brukt som argument mot pulk. Det stemmer sikkert, men med ullklær på poden,  4 cm. skumunderlag, reinskinn og voksipose er det nok større risiko for overoppheting enn frysing. Holder man seg i tillegg til temp. over -10 og sjekker ofte, vil jeg mene det er ganske sikkert. Har man i tillegg en pulk med ski under, så barnet ikke ligger rett mot bakken, er det omtrent som en barnevogn i forhold til temperatur. 

Det siste argument mot pulk som går igjen i utallige avisartikler, forumer og magasinartikler om bruk av pulk, er at barn har frosset ihjel i pulk. Vi har forsøkt å finne konkrete tilfelle på dette, men det eneste vi har klart å finne er en artikkel der det fortelles om en episode der foreldrene oppført seg veldig uforsvarlig: https://www.abcnyheter.no/livet/2012/10/19/161063/drept-av-mor-og-far

Hvis noen kjenner til andre episoder der barn har frosset ihjel i pulk hadde det vært interessant å hørt om, eller fått lenker til artikler. At barn har frosset i hjel i pulk er et mye brukt argument mot pulk, men det er rart at det ikke finnes konkrete historier fra f.eks. nyhetene om dette. Jeg tviler ikke på at det kan ha skjedd, men da skyldes det kanskje i større grad at foreldrene har oppført seg uforsvarlig.

Alt i alt mener vi at mye av skepsisen til bruk av pulk er sterk overdrevet i forskjellige fora og avisartikler. Det er en risiko ved alt vi gjør, og oppfører vi oss uforsvarlig øker vi risikoen. Bruker man litt sunn fornuft og legge opp turen på barnets premisser er risikoen med å ha spedbarn i pulk neppe noe større enn å gå tur med barnevognen langt veien.

Hva mener dere? Er det uforsvarlig å ta spedbarn med på tur i pulk? Og er det noen som kjenner til konkrete historier om barn som har frosset ihjel i pulk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var vel en som frøs ihjel på fjellet på 70-tallet mener jeg å huske. Husker vi snakket om det når jeg var på leirskole den gang da. 

Jeg har aldri vært småbarnsmor så jeg har aldri følt på den hysterien, men jøsses som småbarnsforeldre kan bli småsprø 😳 det får oss halvsprøe vanlige folk til å føle oss veldig stabile 😂 

Kos dere på tur hele familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg i at det er mye småbarnshysteri rundt noen ting. For del betyr det ikke så mye, for vi er så turvante så vi tar nå poden med ut uansett. Men jeg syntes bare det var en litt interessant tema å diskutere, for jeg syntes det er veldig synd hvis de mange myter og det noe ufortjente rykte som har oppstått i diverse fora avholder noen fra å dra på tur med barn i pulk. 

Og ikke minst synes jeg det er interessant hvordan det i nesten samtlige artikler og barn og pulk blir referert til at barn har frosset ihjel i pulk, uten at det finnes noe konkrete tilfeller - eller hvis det konkrete tilfelle er helt tilbake på 70-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt barn, men ikke ditt liv. Det handler ikke bare om at de kan fryse ihjel, det handler om temperaturen på luften de puster inn ved bakken også. Det er ikke så mye bevegelser, før det plutselig er det. Men jeg er ikke fagmann, så jeg vet jo ikke. Bruk sunn fornuft, og hold deg heller langt innpå den sikre siden. Har hørt at -10 er en grense med tanke på kald luft. I en barnevogn er de mye høyere over bakken (varmere pusteluft?). Men neste sesong er han/hun mer enn stor nok til å sitte i pulk, så det haster ikke så mye egentlig.

Vi brukte 5 liters og 10 liters vanndunker i vognpose som vi hadde i pulken. Eneste måten å holde bena deres varme på :) 

Folk er generelt fullstendig hysteriske når det kommer til saker de ikke har greie på, dessverre...

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står litt "faglige anbefalinger" her:

https://www.helsenett.no/180-sykdommer/familie/familien/16006-pa-tur-med-barn-i-pulk.html

Jeg har aldri lest særlig mye om hva en av ekte og selvutnevnte eksperter mener om ting og tang i ift spedbarn/småbarn, eller vært særlig opptatt av hva andre gjør/ikke gjør, og mine to overlevde relativt fint ser det ut til

Er dere erfarne mtp å være ute og har "sunn fornuft" ift å vurdere ut fra et lite barns premisser, så vet dere selv hva som kan funke og ikke funke + velge riktig for dere ut fra magefølelsen..

Er du i tvil, del på å ta dere skiturer uten spedbarn i pulk mens den andre passer barnet. Er du trygg på at dette går fint, ta turen sammen med jr. i pulk og få en god opplevelse sammen dere voksne

Som @Marius Engelsen er inne på, det kommer flere år med mer aktive barn som tar del i turen/opplevelsen. .

Til sist.. mine barn sov i pulk innimellom når de var små, men min refleksjon er at disse turene mest var for de voksnes del, barna kunne like gjerne sovet i vogn på verandaen og fått tilnærmet samme opplevelse.

 

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har over 20 års aktivt medlemskap i Røde Kors Hjelpekorps med fjellredning både sommer og vinter, og jeg har også hørt at spedbarn har frosset ihjel i pulk vinterstid, men som deg har jeg aldri sett dette dokumentert. Røde kors har laget en brosjyre som heter "barn i pulk". Kanskje den fremdeles er tilgjengelig. 

Som tidligere nevnt er det luften barnet puster som står for den største nedkjølingen. De fleste foreldre har kunnskap nok til å kle på de små slik at de ikke fryser på grunn av for lite klær. Men små barn ligger veldig stille og produserer derfor svært lite varme selv og da er det kald pusteluft som kan være den største kilden til nedkjøling. Barna kjøles da ned innenfra og da hjelper ikke all verdens varme klær. 

Jeg har dratt to barn i pulk, og ved -10 grader tror jeg at jeg hadde blitt hjemme hvis barnet var under et år. Men så bor jeg på sørvestlandet og er ikke vandt med så mye kulde som de som bor andre steder i landet. 

Vi hadde alltid et termometer festet på pulken, noe som kan gi en indikasjon på hvilken temperatur det er på barnets pusteluft. Det kan godt være flere graders temperaturforskjell fra bakken og opp til 1.5 til 2 meters høyde over bakken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lenge siden det var en reportasje om en familie som mistet et barn på tur. Barnet frøs ihjel i pulken. 

Når man leser artikkel https://www.dagsavisen.no/innenriks/pass-pa-i-pulken-1.893725

så vil man se at denne legen selv har vært borte tre tilfeller av dødsfall. Det er mye!

Det er all grunn til å være hysterisk og passe veldig godt på med tempmåler osv samt velge tur med omhu. Vi valgte vanlig fjellpulken og etter hvert dobbel pulk av samme sort. Typen der man kommer opp fra bakken ble alt for ustabil for vårt bruk. Det trengs veldig mye isolasjon mot bunnen på begge typene og jeg er ikke sikker på om luft er bedre enn snø sånn sett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to avisartikler jeg husker godt; en hvor barnet døde i pulk i Nordmarka på tur til Kikut. En annen hvor noen turgåere fant et spedbarn liggende alene midt i skiløypa! Far var på tur med barnet i pulk, barnet hadde falt ut (!) av pulken og lå alene i snøen. Faren merket dette etter hvert og gikk sporet sitt tilbake og møtte de som hadde funnet barnet. Barnet fikk heldigvis ingen skader. Så, uhell skjer, også i pulk.

Det sagt; jeg syntes aldri det er grunn til å være hysterisk. Men, det er god grunn til å tenke og reflektere over rammene rundt en pulktur; egen erfaring, temp, sted, vind, alder på barnet, påkledning og underlag og sovepose. Tryggest mulig bruk av pulk handler om kultur, erfaring og kunnskap, og mange av risikomomentene kan enkelt elimineres. Jeg tipper langt de fleste her inne, mot normalbefolkningen, har tur-kunnskaper nok til å ta disse valgene på en innsiktsfull, god måte. På en måte kan det å bruke pulk sammenliknes med å legge barnet ut til å sove i -10 grader. I Norge gjør vi det med den største selvfølgelighet, i andre land er det uhørt. 

Jeg har dratt 3 barn i pulk, men gjort mine valg underveis ift sikkerhet. En annen erfaring er å bære barnet i sele på mage eller rygg på skiturer(noe enkelte også mener er uforsvarlig). Fordelen her er nær kontakt med barnet og god temperaturregulering. Ulempene er at du bør velge et snilt terreng og ha gode skiferdigheter, så det er kanskje ikke et bedre alternativ for "folk flest". Ja takk til pulk, men med god info om "trygg pulktur" og egeninnsikt i prosessen så tror jeg risikoen blir minimalisert. 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til "spedbarn og sikkerhet", er det som å stikke hånden inn i et vepsebol... Det dras alltid frem skrekk-eksempler og det kan jo skremme livet av både de med små barn og de som vurderer å få barn... 

Selv om det defintivt ikke er temaet her så har det desverre omkommet spedbarn både i bæresjal, vogn og i bil. Man kan ikke slutte å leve selv om man får barn, men man må så absolutt ta sine forhåndsregler.

Vi puttet barn nr 2 i pulken for første gang i helgen - 5 mnd gammel. Altså 1 mnd før anbefalt minste alder. Noen vil sikkert kalle det uansvarlig, men for oss foreldre føltes det trygt. 

Vi har en Nordic cab der barnet sitter litt høyere. Han ble plassert i babyseat ved siden av sin søster. Det var meldt mildvær og det var 2 pluss da vi startet. I denne pulken sitter barna inne i en kalesje og vi har hengende termometer på den: 2 grader ute gav 11 grader inni. Når sola kom måtte vi åpne mer lufting i frykt for at det ble for varmt.

Dag 1 gikk vi en times tid slik at han fikk en god lur. En god lang stopp/lunsjpause (strekke på ryggen for mini) og deretter en time tilbake med ny lur. Dag to gikk vi en halvtime - pause med grilling og aking for storesøster og samme vei tilbake.

Det jeg vil frem til er at så lenge man tar sine forholdsregler - vær, temperatur og distanse så mener jeg at man fint kan ta med seg barn på pulktur. 

Selvfølgelig fikk ikke minstemann noe ut av denne turen og kommer defintivt ikke til å huske noe, men som familie fikk vi to flotte dager ute i friluft! En fantastisk flott opplevelse som gav masse energi og gode endorfiner til foreldrene og storesøster som smitter over på minstemann. ❤️

God tur med pulk - bruk huet så går det helt fint! ❤️ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.