Gå til innhold
  • Bli medlem

Bonfus - Ultralett turutstyr - Norsk Produsent av turutstyr i Cuben Fiber


Memento mori

Anbefalte innlegg

Denne dukket opp på finn, og ser veldig spennende ut - endelig noe nytt som skjer. Noen her inne som vet noe mer? 

0475018F-8225-4897-A53C-937297E93608.thumb.jpeg.4bee76c8abbe213fec5cfa59ca2135d4.jpeg

Vi kunne ikke vente og se at nye produkter og teknologi skulle være begrenset til andre verdensdeler. Så vi har jobbet hard i en lang periode for å introdusere neste generasjon turutstyr til det norske markedet.

Revolusjonerende materialer og innovativt design har gjort det mulig å redusere vekten på våre telt til under halv kilo, uten å ofre komfort og pålitelighet for norske forhold. 

Vår nettubutikk åpner mars 2019.

Er du like spent som oss nå at turutstyr i Dyneema Composite Fibers skal være designet og solgt her hjemme i Norge? Det er mulig å forhåndsbestille vårt 1-person telt nå, med 10% rabatt. Kontakt oss for mer info om produktene vi kommer til å lansere, eller bare for å vise din interesse!

www.bonfus.com

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte litt med de i går.

Eget design og produksjon. Oppsett med gåstaver. 2p med en høyde på stavene ved oppsett 125-130/125-130. 1p varianten var designet med noe lavere oppsett i ene enden, der var høyden for oppsett 85-90/125-130.

Intregert myggnetting og lufting i topp. Skulle være nordisk design, helt til bakken (med dette bestemmes vel og litt av høyden på gåstavene?).

1p klokket inn på 470g.

Prisene var ikke helt fastsatt enda, men antok ca 6000 for 1p og 6500 for 2p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, esphojo skrev:

Prisene var ikke helt fastsatt enda, men antok ca 6000 for 1p og 6500 for 2p

Veldig bra om de greier disse prisene. Cuben koster nesten 500 kr for bredde 130 cm. Kjapt regnet 2,5 meter til badekargulv, 5 meter til ytterduk - går det 3750kr til Cuben. La oss si 250kr til glidelås, mesh , bånd, tape etc. Så er vi oppe i 4000kr. Tar det 4 timer å sy et telt a 500kr PR time er vi oppe i 6000kr totalt. Og dette er uten fortjeneste. Blir ikke butikk av og bytte penger...... 

Håper de lykkes, jeg har lyst på et 1P og plexamid står på ønskelista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Memento mori skrev:

Cuben koster nesten 500 kr for bredde 130 cm.

Hvor får du de prisene fra? Ripstopbytheroll selger for 275 NOK per meter (bredde 130cm) før frakt og mva og jeg regner med det er rabatter å hente på store bestillinger eller bestilling rett fra leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Thomas E skrev:

Hvor får du de prisene fra?

Det var fra extremtekstil. 

18 minutter siden, Thomas E skrev:

Ripstopbytheroll selger for 275 NOK per meter (bredde 130cm) før frakt og mva

De tar 16 usd for 1/2 yard som blir  298 kr om jeg har regnet rett. Med mva uten frakt er det 372kr. Da blir det 2793kr.  

20 minutter siden, Thomas E skrev:

jeg regner med det er rabatter å hente på store bestillinger eller bestilling rett fra leverandør.

Jeg regnet fort og grovt. Det di kan tjene er i prinsippet, bare det de greier å få i rabatter.  Blir ikke veldig god butikk uansett hvordan du vrir og vrenger på det. 

Zpacks ble solgt på massdrop med noen få usd i rabatt, og de solgte 93 telt. 

Håper inderlig at de får dette til. Hadde vært flott å ha dette i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Memento mori skrev:

De tar 16 usd for 1/2 yard som blir  298 kr om jeg har regnet rett. Med mva uten frakt er det 372kr. Da blir det 2793kr.  

Jeg tok 32 USD til NOK i Google og fikk 275. MVA får man som bedrift fradrag for, da det er du som til slutt betaler det når du kjøper produktet. Samme regnestykket da blir 2070 kroner. Men da begynner vi hvertfall å bli litt mer enige. Syntes bare 3750 virket litt vel mye i råmateriale.

44 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg regnet fort og grovt. Det di kan tjene er i prinsippet, bare det de greier å få i rabatter.  Blir ikke veldig god butikk uansett hvordan du vrir og vrenger på det. 

Jeg vet ikke hva prisen er for bedrifter, men jeg regnet kjapt over når jeg kjøpte Tarp i DCF fra Trekkertent. Betalte ca 2300,- NOK(uten frakt) for 3*2,5 M, altså 6 meter med DCF-stoff(130cm bredde) ferdig sydd og tapet. Det er jo en meterpris på 370 kroner inkl. arbeid, bardunfester og Britisk mva (hvis det var mva på det - jeg kjøpte hvertfall innenfor EU da jeg bodde i Belgia). Trekkertent er billige, men det hinter kanskje om at råvareprisen er noe lavere? 

Jeg syntes å huske at de hadde snakket noe om det i podcasten til BPL (link) så jeg måtte rett og slett skumme gjennom. Ca 01:01:00 uti så sier de at wholesale priser er "alt fra 15-50 USD per yard" alt etter hvor mye man kjøper og hvilket DCF-produkt. 0,5 er vel den billigste? I så fall virker det å være mulig å få det til ca halve prisen av ripstopbytheroll.

4 timer siden, Humbug skrev:

Produksjon i Asia?

Jeg tipper nei. Jeg er amatør sammenlignet med deg på dette området, men i podcasten om dette stoffet til BPL snakker de en del om sømmer og hvordan lage telt av DCF og produsentene sier det er betraktelig mer utfordrende enn silnylon f.eks. Blant annet fordi sømmer "må" tapes og at det ikke er noe stretch. Dette vil jeg tro gjør det utfordrende å outsource hvor som helst? Hvertfall i små kvantum som nok Bonfus har i starten. Mye nerdesnakk om sying av dette stoffet om du ikke har hørt podcasten allerede(se link over) :) 

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Memento mori skrev:

Håper inderlig at de får dette til. Hadde vært flott å ha dette i Norge.

Glemte å nevne: Så enig! Og ikke bare Norge, men i Europa generelt(som de faktisk skriver selv også). På denne siden av dammen er det ikke så mange av disse spennende, små "cottage"-selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thomas E skrev:

Jeg tipper nei. Jeg er amatør sammenlignet med deg på dette området, men i podcasten om dette stoffet til BPL snakker de en del om sømmer og hvordan lage telt av DCF og produsentene sier det er betraktelig mer utfordrende enn silnylon f.eks. Blant annet fordi sømmer "må" tapes og at det ikke er noe stretch. Dette vil jeg tro gjør det utfordrende å outsource hvor som helst? Hvertfall i små kvantum som nok Bonfus har i starten. Mye nerdesnakk om sying av dette stoffet om du ikke har hørt podcasten allerede(se link over) :) 

Lovende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Veldig kult med norsk selskap som lagar DCF-telt! Håpar dei prøver seg på eit tunnel eller kuppeldesign etterkvart. Eg er heilt einig med Ryan Jordan i frå Backpacking Light når det gjelder dei typiske DCF-designa til 3-sesong bruk: https://youtu.be/0l9clCKq2zg (37:25 og utover)

Eg veit DCF er vanskeleg med tanke på stangkanalar, men kva med eit kuppeldesign som Unna med fibraplex stenger og klipsfester ala Hilleberg Soulo?

C584756F-8DFE-405E-9AA0-D2432D1923C0.thumb.jpeg.fc250dc0a21a63eab56e7b60ac3286c2.jpeg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ketilring skrev:

Jeg forsøkte å bestille noen varer fra Bonfus her forleden. Men betalingsløsningen i nettbutikken deres er ute av drift/blokkert, og de svarer ikke på supporthenvendelser. 😐

Det sto et varsel om at de var på langtur i Nord Norge

Sitat

Hei, vi er ut på tur i Nord-Norge og tester nytt spennende utstyr! Nye bestillinger f.o.m. 1.05 vil bli sendt 20.05.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et telt under en 1/2 kg høres jo fristende ut, men hvor reelle er disse vektene egentlig?

I den halvkiloen ligger bare duken, i tillegg må man ha 2 gåstaver, og minst 6 plugger, og da kryper vekten fort oppover og begynner fort å nærme seg det dobbelte avhengig av hvilke gåstaver og teltplugger man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arcticpeak skrev:

Et telt under en 1/2 kg høres jo fristende ut, men hvor reelle er disse vektene egentlig?

I den halvkiloen ligger bare duken, i tillegg må man ha 2 gåstaver, og minst 6 plugger, og da kryper vekten fort oppover og begynner fort å nærme seg det dobbelte avhengig av hvilke gåstaver og teltplugger man har.

Mange av oss går fast med gåstaver. 6 teltplugger veier 48 gram. 

Jeg fikk i dag svar fra de og de er som nevnt på tur i Nord-Norge. Jeg foreslo en rabattordning her, mot at de får plassere annonser, og de syntes det var en god ide, så får vi se om vi får til en avtale av noe slag om noen uker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Mange av oss går fast med gåstaver. 6 teltplugger veier 48 gram. 

Jeg prøvde ett par ganger fordi jeg hadde vondt i kneet, de var bare i veien, så det er ikke noe jeg gidder å drasse med meg mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Jeg prøvde ett par ganger fordi jeg hadde vondt i kneet, de var bare i veien, så det er ikke noe jeg gidder å drasse med meg mer.

Da kan du kjøpe 2 teltstenger istedenfor.  Vekt 142 gram.

https://zpacks.com/products/48-carbon-fiber-tent-pole

Unødvendig å drasse på gåstaver om du ikke har bruk for de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.