Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass vs flytende


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt på forumet etter tema hvor man diskuterer gass vs flytende, når det kommer til kokesystemer. Jeg finner bare tema der man diskuterer hvilken type brenner som er best av de som tar flytende fuel. Så, siden jeg ikke fant det jeg lette etter, så spør jeg her og nå. Jeg vet det er irriterende for de som har vært her lenge og som må se de samme spørsmålene komme igjen og igjen, men slik er det nå bare.

Jeg er jo bare vant til å  bruke gass. Det føles så trygt. Og nå er det jo kommet en vintergass også som har fungert for meg til mitt bruk (minus 15).

Er det slik at det ene faktisk ER bedre enn det andre? Eller er dette rett og slett en smakssak? Jeg har liksom på følelsen av at jeg bare bør se til å bytte til bensinbrenner og forkaste gassen. Det er liksom der de mest drevne folka er - på bensinen.

Jeg skal nå på et ekspedisjonskurs over tre netter og skal jo lære med bensinbrenner. Men jeg har nå med meg den trofaste gamle gassen jeg da...

Kjenner jeg er redd for søl av bensin og at hele teltet blir en brannfakkel av de største.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gassbrenner med forvarmingsrør og vintergass vil nok funker greit i kulde, hvor kaldt det skal bli før den slutter å fungerer skal jeg ikke si..

Men bensin gir mindre vekt/volum enn gass når man skal bruke brenneren mye til feks snøsmelting osv, samt at kostnaden er vesentlig lavere.

For min del er det enkelt, har jeg tilgang på vann og slipper å smelte snø så velger jeg gass, er det snøsmelting og mye kosefyring involvert så er det bensin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mayen skrev:

Er det slik at det ene faktisk ER bedre enn det andre?

Nei! 

De fleste bruker gass til 3 sesongers bruk, det vil si ned til ca null grader. Da begynner gassen og miste mye effekt. Noe kan kompenseres med wintergass, oppned modus etc. Så ja du kan på en måte si at gass virker til minus 25-30 grader, men det blir ikke store effekten på di. Hvis bilen din gjorde bare 5 km/t i 30 kuldegrader, ville du da si at den virket? 

Fra null og nedover er bensin mye bedre, høyere effekt, billigere drivstoff etc. Kommer du til snøsmelting er det bare å glemme gass. 

946E5F63-B6FE-43BA-8B34-EFF39B5D659B.thumb.jpeg.51ee66ecab64b23fc00cbb712fe4338f.jpeg

38 minutter siden, Mayen skrev:

Kjenner jeg er redd for søl av bensin og at hele teltet blir en brannfakkel av de største.

Brann kan du i prinsippet bare se bort fra, du skal gjøre mye dumt om du kjenner brenneren og følger med når du bruker den for å få en teltbrann. Har knapt hørt om det, og om det skjer ser du det veldig godt. 

9C6E131C-FC51-485A-BF9C-EC70AE9AEB6F.thumb.jpeg.463fb4e439f46fc069f358e48ea8fb06.jpeg

Det du må være obs på er kullos - for den ser du ikke. Er mange tråder her inne om det. 

Randulf Valle sin blogg, har mange utrolig fine innlegg. Les gjerne disse.

Gassbrennere og kulde

Primus wintergass

Trykkregulator på gass

Multifuel -hvorfor så vanskelig

Jeg er meget stor fan av Randulf, og han er min helt 🚀når det kommer til brennere🔥

Endret av Memento mori
Satte inn bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 brennere for flytende drivstoff, og det er varierende vanskelighetsgrad når det gjelder bruken av de.

Den brenneren som krever minst forvarming, gir minst flammer med forvarming, gir minst søl ved forvarming, krever lite vedlikehold og samtidig er stødig er MSR XGK.

Den fungerer dårlig til finsteking, men det gjør man oftest ikke mye av på vintertur, og til slikt bruk har du gassbrenneren din i de 3 andre sesongene.

Jeg ville derfor valgt en XGK som vinterbrenner.

 

(Skal jeg finkokkelere vinterstid bruker jeg MSR Simmerlite, whisperlite er vel det næmeste du får nå. Men Simmerlite er mye mer søl og flammer med under forvarming).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Nei! 

De fleste bruker gass til 3 sesongers bruk, det vil si ned til ca null grader. Da begynner gassen og miste mye effekt. Noe kan kompenseres med wintergass, oppned modus etc. Så ja du kan på en måte si at gass virker til minus 25-30 grader, men det blir ikke store effekten på di. Hvis bilen din gjorde bare 5 km/t i 30 kuldegrader, ville du da si at den virket? 

Fra null og nedover er bensin mye bedre, høyere effekt, billigere drivstoff etc. Kommer du til snøsmelting er det bare å glemme gass. 

946E5F63-B6FE-43BA-8B34-EFF39B5D659B.thumb.jpeg.51ee66ecab64b23fc00cbb712fe4338f.jpeg

Brann kan du i prinsippet bare se bort fra, du skal gjøre mye dumt om du kjenner brenneren og følger med når du bruker den for å få en teltbrann. Har knapt hørt om det, og om det skjer ser du det veldig godt. 

9C6E131C-FC51-485A-BF9C-EC70AE9AEB6F.thumb.jpeg.463fb4e439f46fc069f358e48ea8fb06.jpeg

Det du må være obs på er kullos - for den ser du ikke. Er mange tråder her inne om det. 

Randulf Valle sin blogg, har mange utrolig fine innlegg. Les gjerne disse.

Gassbrennere og kulde

Primus wintergass

Trykkregulator på gass

Multifuel -hvorfor så vanskelig

Jeg er meget stor fan av Randulf, og han er min helt 🚀når det kommer til brennere🔥

Tusen takk for tipset om Valle! Han har jeg aldri hørt om, men nå har han fått en ny følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sig Man skrev:

Gassbrenner med forvarmingsrør og vintergass vil nok funker greit i kulde, hvor kaldt det skal bli før den slutter å fungerer skal jeg ikke si..

Men bensin gir mindre vekt/volum enn gass når man skal bruke brenneren mye til feks snøsmelting osv, samt at kostnaden er vesentlig lavere.

For min del er det enkelt, har jeg tilgang på vann og slipper å smelte snø så velger jeg gass, er det snøsmelting og mye kosefyring involvert så er det bensin

Så snøsmelting er en liten factor her altså...godt å vite. Jeg skal nok over på bensin jeg også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Vinterstid er det flytende som gjelder uansett hva du ser av vintergass på Instagram. 

Etter kurset er du helt sikkert blitt tryggere på flytende så vent til da med å ta en avgjørelse på om du skal kjøpe eller ikke 😃

Ut fra hva jeg hører her, så tror jeg nok at jeg blir å ende opp med flytende. Så nå gjenstår det bare å lære meg det. Både vedlikehold og evt reparasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg har 4 brennere for flytende drivstoff, og det er varierende vanskelighetsgrad når det gjelder bruken av de.

Den brenneren som krever minst forvarming, gir minst flammer med forvarming, gir minst søl ved forvarming, krever lite vedlikehold og samtidig er stødig er MSR XGK.

Den fungerer dårlig til finsteking, men det gjør man oftest ikke mye av på vintertur, og til slikt bruk har du gassbrenneren din i de 3 andre sesongene.

Jeg ville derfor valgt en XGK som vinterbrenner.

 

(Skal jeg finkokkelere vinterstid bruker jeg MSR Simmerlite, whisperlite er vel det næmeste du får nå. Men Simmerlite er mye mer søl og flammer med under forvarming).

Mener at jeg er blitt anbefalt den der MSR XGK før av noen. Tror jeg skal se nærmere på den. takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mayen skrev:

 nå gjenstår det bare å lære meg det. Både vedlikehold og evt reparasjoner.

Følg bruksanvisningen. Vedlikeholdsonstruksjoner (demontering og smøring av pumpe osv.), står beskrevet i bruksanvinsningen.

Klarer du å betjene fjernkontrollene til TVen, så klarer du ihvertfall dette ;) 

XGK produserer mins kullos (CO) av de brennerene jeg har sett bli målt, både med og uten kjele på. Greit å vite, siden du sannsynligvis må smelte snø i forteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som kan anbefale XGK. Kjører samme opplegget som @Marius Engelsen om vinteren. Whisperlight og XKG. Begge har jeg hatt i hvertfall 15 år. Flasker og pumper går om hverandre og med rep.sett/saker har jeg enda ikke opplevd svikt på tur. Begge vil jeg si er enkle å reparere i felt. Det som kan være lurt er å lese seg litt opp på feildiagnose og restart dersom den plutselig slokner, så du bedre skjønner hva som er feil.. f.eks gul flamme som betyr... flamma sjokker som betyr, og at du unngår å fyre opp igjen på feil tidspunkt.  

Flytende er overlegent i kaldt vær, men krever litt mer oppstartslæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mayen skrev:

Kjenner jeg er redd for søl av bensin og at hele teltet blir en brannfakkel av de største.

Fra  Youtubeakademiet:

Trygg bruk av multifuelbrenner:  www.youtube.com/watch?v=gI7Rjp3kXhg

SpicaNatur2015: fyring av multifuel i telt:  www.youtube.com/watch?v=8cGjObYXOpQ

Primus:  www.youtube.com/watch?v=RnT5DpHf9VM

Ekspedisjonsskolen: Fyre brenner: www.youtube.com/watch?v=i35JOLY9uDs

Opptenning av primus ~ Lars Monsen's Tips og Triks:  www.youtube.com/watch?v=filK4QoYR1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at bensinbrennere er det beste når det er kaldt, men hvilken er egentlig best? Selv har jeg bare brukt primus Omnilite og Omnifuel, disse er egentlig veldig like. Jeg ser ingen ulemper med disse to og jeg har brukt dem ganske mye, hva er bedre med den mye omtalte XGK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anders_G skrev:

Det er liten tvil om at bensinbrennere er det beste når det er kaldt, men hvilken er egentlig best? Selv har jeg bare brukt primus Omnilite og Omnifuel, disse er egentlig veldig like. Jeg ser ingen ulemper med disse to og jeg har brukt dem ganske mye, hva er bedre med den mye omtalte XGK?

Jeg tror begge er bra, og jeg har bare brukt XGK. Men utifra det jeg har lest:

- XGK produserer lite kullos, både uten og med flatbunnet kjele. Omnifuel er vel ikke testet? (Testen jeg tenker på er utført av FFI).

- XGK pluss pumpe er lettere enn omnifuel og omnilite.

- XGK har mindre bevegelige deler

- XGK mister ikke flammesprederen

- Omnifuel har mye bedre flammekontroll

- XGK har ett stort generatorrør over brenneren. Forvarmer man litt for lite vil den forvarme seg selv ferdig kjapt.

 

Jeg tror at XGK kan være mer pålitelig/solid pga. mindre bevegelige deler. Men omnifuel/-lite virker svært bra det også da. Til matlaging er nok omifuel mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anders_G skrev:

hvilken er egentlig best?

Ingen er faktisk best til alt! 

53 minutter siden, Anders_G skrev:

primus Omnilite og Omnifuel, disse er egentlig veldig like.

Jeg liker omnifuel veldig bra, god til det meste, simrer bra. Har dysebytte, og er like bra på både gass, bensin og parafin. Ok pumpe, men pumpelæret må vedlikeholdes. 

Omnilite er litt skummel, her er spredeplata for liten, og jeg har opplevd, at bensinspruten står ut av brenneren når du skal forvarme. Så standardoppsette på denne bruker jeg ikke. Men med litt triksing med dyser for å unngå at den lille dysa tetter seg, og en berniedawg stillebrenner er denne enda bedre til matlaging enn omnifuel. Min mest brukte bensinbrenner uten om XGK. 

Xgk stiller i en klasse for seg, den har på en måte dobbel forvarming siden den har en bøyle i tillegg. Eneste brenneren som i praksis brenner diesel. Stabil, utrolig driftssikker, meget god pumpe, og den beste snøsmeltingingsmaskinen. Du hører hvordan den har det og er den som er minst skummel sett i forhold til CO. Har 2 av denne med på turer når det er behov for det, men har aldri sviktet meg på tur. Blir bedre å regulere med artic pumpa. Men er og blir en traktorbrenner, men er en god traktor. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Det er liten tvil om at bensinbrennere er det beste når det er kaldt, men hvilken er egentlig best? 

Min er best, enten jeg velger den ene eller den andre, så lenge den virker. 😁

Spøk med alvorlig undertone til side, tror den beste brenneren er den du kjenner godt og stoler på.

Etter å ha testa litt forskjellige merker har jeg for min del landa på MSR Dragonfly og MSR XGK. Disse funker for min del og jeg stoler på brennerene.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mayen skrev:

Jeg har søkt på forumet etter tema hvor man diskuterer gass vs flytende, når det kommer til kokesystemer. Jeg finner bare tema der man diskuterer hvilken type brenner som er best av de som tar flytende fuel. Så, siden jeg ikke fant det jeg lette etter, så spør jeg her og nå.

 

13 timer siden, Anders_G skrev:

Det er liten tvil om at bensinbrennere er det beste når det er kaldt, men hvilken er egentlig best?

Interessant tema, men gitt trådstarter sitt utgangspunkt her, hva med en egen tråd om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 9:20 AM, Mayen said:

Jeg har søkt på forumet etter tema hvor man diskuterer gass vs flytende, når det kommer til kokesystemer. Jeg finner bare tema der man diskuterer hvilken type brenner som er best av de som tar flytende fuel. Så, siden jeg ikke fant det jeg lette etter, så spør jeg her og nå. Jeg vet det er irriterende for de som har vært her lenge og som må se de samme spørsmålene komme igjen og igjen, men slik er det nå bare.

Jeg er jo bare vant til å  bruke gass. Det føles så trygt. Og nå er det jo kommet en vintergass også som har fungert for meg til mitt bruk (minus 15).

Er det slik at det ene faktisk ER bedre enn det andre? Eller er dette rett og slett en smakssak? Jeg har liksom på følelsen av at jeg bare bør se til å bytte til bensinbrenner og forkaste gassen. Det er liksom der de mest drevne folka er - på bensinen.

Jeg skal nå på et ekspedisjonskurs over tre netter og skal jo lære med bensinbrenner. Men jeg har nå med meg den trofaste gamle gassen jeg da...

Kjenner jeg er redd for søl av bensin og at hele teltet blir en brannfakkel av de største.

 

Det er egentlig ingen grunn til å frykte brennere som tar flytende brennstoff så lenge du ikke gjør noe forferdelig galt. Dette er velprøvet teknologi som er over 100 år gammel. Når man tenker litt over hvor tynn veggene i en gassbeholder er og hvor mye eksplosiv energi det er den, så blir jeg langt mer skremt av å ha en slik beholder i ryggsekken enn en tykk og god aluminiumsflaske (eller en Svea 123 messingtank)  med bensin.

Mange har fått det for seg at et telt som tar fyr nærmest eksploderer, men dette er på mange måter ikke riktig. Myggnetting brenner riktignok svært godt og kan gi alvorlige skader. En fuktig ytterduk brenner veldig sakte med en liten flamme som "ruller" avsted til duken er smeltet. Dette tar som regel mange minutter, hvis vinden ikke har slukket den allerede.

Så er det dette med økonomi også da. Gassbeholdere er langt dyrere enn noe annet brennerdrivstoff pr. mengde/vekt, på det norske markedet. Ikke er de lett å få tak i heller. Som tursyklist har jeg en særdeles negativ erfaring med dette. Det er mye enklere med diverse parafintyper (da regner jeg med tennvæske også) og blyfri/miljøbensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 9.20, Mayen skrev:

Jeg har søkt på forumet etter tema hvor man diskuterer gass vs flytende, når det kommer til kokesystemer. Jeg finner bare tema der man diskuterer hvilken type brenner som er best av de som tar flytende fuel. Så, siden jeg ikke fant det jeg lette etter, så spør jeg her og nå. Jeg vet det er irriterende for de som har vært her lenge og som må se de samme spørsmålene komme igjen og igjen, men slik er det nå bare.

Jeg er jo bare vant til å  bruke gass. Det føles så trygt. Og nå er det jo kommet en vintergass også som har fungert for meg til mitt bruk (minus 15).

Er det slik at det ene faktisk ER bedre enn det andre? Eller er dette rett og slett en smakssak? Jeg har liksom på følelsen av at jeg bare bør se til å bytte til bensinbrenner og forkaste gassen. Det er liksom der de mest drevne folka er - på bensinen.

Jeg skal nå på et ekspedisjonskurs over tre netter og skal jo lære med bensinbrenner. Men jeg har nå med meg den trofaste gamle gassen jeg da...

Kjenner jeg er redd for søl av bensin og at hele teltet blir en brannfakkel av de største.

 

Stort engasjement her, jeg slutter meg til at flytende drivstoff er best i sterk kulde. Ja det kreves litt mer å bruke en slik iforhold til gass, men ikke mye.  Stor sjanse for at du vil føle deg tryggest med det du lærer på kurset. Vi har mange oppfatninger om hva som er best, det blir som å spørre hvilke bil er best om vinteren..... 

 

Jeg har gode erfaringer med optimus Nova, men tror at den nye som også tar gass er bedre. 

Coleman har også flere gode, (f. eks. 550) men dårlig serviceapparat i Norge.  Igjen spørsmål om hva du trenger/liker... 

dsk

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.