Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig monterte bindinger


Ranafjell

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg et par Åsnes ski, Tonje Blomseth, i helga, og fikk bindingene montert av forhandler. Dessverre sjekket jeg ikke jobben med montering da jeg hentet skiene :-(  Da jeg kom på hytta så jeg at den ene bindingen har en åpning på ihverfall 3-4 milimeter mellom binding og ski, på den ene siden. Det var ikke mulig å skru den lenger inn, og jeg må nå tilbake til butikken med skien. Det jeg lurer på er hvordan ordnes dette? Antar bindingen er limt - og jeg er redd for at hvis de drar ski og binding i fra hverandre, så svekkes skien.. Hva tror dere? Bør jeg få ny ski?

Jeg er visst litt uheldig når det gjelder skikjøp, for da jeg kjøpte Cecilie Skog ski for et par år siden, ble det ved en feil montert automatiske bindinger. Disse ble tatt ut, og nye satt i, av forhandleren, - og jeg er også her usikker på om skiene hadde godt av dette. Det var for øvrig ikke samme forhandler på de to skikjøpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det gjort dårlig jobb. Har du mulighet så bør du gå tilbake til butikken. Hvis du må bruke skiene nå så må du nok frem med drillen.. Monteringsskruer er butte i tuppen, og hullet må være dypt nok for at de skal gå helt inn. Å begynne å bruke dem som de er vil være en tabbe. Når du legger tyngde på bindingen kan du fort tråkke skruen ned, og gjengene vil gjøre hullet for stort.. Bindingen limes ikke til skien, men det er ofte man bruker lim i skruehullet.

hvis du er lengt fra butikken nå ville jeg i alle fall tatt en telefon til dem, slik at du har ditt på det tørre m det blir en reklamasjonssak senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ranafjell skrev:

Men det jeg lurer på er om skiene blir svekket av dette

Nei, de må bare borre så langt ned som de skulle ha gjort med en gang og montere på ny. 

Men hadde tatt bilder av dette og spart til seinere. Når det er så dårlig håndverk kan en jo stille spørsmål om hvordan resten er utført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skruen som i størst grad holder bindingen, limet er for å tette. Den forsegler slik at ikke fuktighet skal trekke inn i kjernen.

Som alle tre eller plateskruer som skal tilbake i samme hullet de har vært i før lønner det seg å dreie skruen mot klokka til den "knepper" ned i sporene fra forrige gang, og så skru de ned. Da brukes samme "gjengene" som sist og det skjæres ikke i så stor grad nye. Settes skruene på plass for hånd med skrujern er dette lett å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.